Wiemy za mało o cyberbezpieczeństwie. Popełniamy pełno błędów

Wiemy za mało o cyberbezpieczeństwie. Popełniamy pełno błędów28.10.2021 19:33
Ciągle za mało uwagi poświęcamy cyberbezpieczeństwu
Źródło zdjęć: © GETTY | Just_Super
Artykuł sponsorowany

Bitdefender przeprowadził badanie wśród konsumentów z 11 krajów świata. Jego wyniki wyraźnie wskazują, że nadal popełniamy szereg błędów, jeżeli chodzi o nasze bezpieczeństwo w sieci. Jednym z najczęstszych uchybień jest udostępnianie prywatnych danych.

Według Bitdefendera zaledwie 11 procent internautów można uznać za świadomych zagrożeń, a przez to bezpiecznych użytkowników sieci. Co więcej, aż 60 procent respondentów można uznać za osoby poważnie narażone na ataki.

Statystyki o użytkownikach sieci

Większość użytkowników badania przeprowadzonego przez Bitdefender korzysta z mediów społecznościowych i robi zakupy online. Do posiadania kont w serwisach społecznościowych przyznaje się 63 procent ankietowanych internautów. Wśród najczęściej używanych przez nich platform wymieniają głównie serwis Facebook. Widać również spory wpływ pandemii w ankiecie, zważywszy na fakt, że ponad połowa zaznaczyła robienie zakupów w sieci - dokładnie 54 procent ankietowanych. 

Gdy mowa o urządzeniach, które wykorzystujemy do przeglądania sieci, wyniki nie budzą zaskoczenia. Pierwsze miejsce zajmują smartfony, na które wskazało trzy czwarte użytkowników badania. Zdecydowanie większą popularnością, w stosunku do innych systemów mobilnych, cieszy się Android, z wynikiem 61 procent. Sporą ciekawostką jest jednak kwestia używania urządzeń służbowych do użytku prywatnego - prawie jedna czwarta respondentów przyznała, że zdarza im się je wykorzystywać w ten sposób.

Kłopotliwe kwestie bezpieczeństwa

W kwestii cyberbezpieczeństwa, wyniki nie napawają jednak optymizmem. 46 procent badanych internautów nie podoba się pomysł używania odmiennych haseł do każdego konta. Ich przeciwieństwo stanowi zaledwie 38 procent badanych. To sugeruje, że nadal zbyt często nie doceniamy zagrożeń płynących ze strony hakerów, którzy posiadają bogate listy powtarzających się danych logowania.

Z drugiej strony jednak większość użytkowników (51 procent) potrafi zmienić ustawienia prywatności przeglądarki internetowej, a niewiele mniej, bo aż 46 procent czyta politykę prywatności podczas zakładania nowego konta. Niestety, poprzez zbyt częste udostępnianie zbyt wielu informacji na swój temat, sami często narażamy się nie tylko na liczne ataki, ale nawet utratę cyfrowej tożsamości. 

Prawie połowa (43 procent) badanych podaje prawdziwe imię oraz nazwisko, a także osobisty adres e-mail, niewiele mniej datę urodzenia (40 procent). Niemalże jedna trzecia (29 procent) dzieli się swoim adresem zamieszkania w sieci. Znając tego rodzaju zagrożenia, powinniśmy zweryfikować zakres udostępnianych przez siebie danych i, na ile to możliwe, ograniczyć go.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.