Windows 10 dla graczy: strumieniowanie z Xboksa, wspólna zabawa i DirectX 12

Windows 10 dla graczy: strumieniowanie z Xboksa, wspólna zabawa i DirectX 1229.07.2015 12:31

Microsoft chce, aby wraz z premierą Windowsa 10 gracze poczuli się jak jedna wielka rodzina. Najnowszy system operacyjny niesie kilka zmian nie tylko jeśli o komputerową rozrywkę chodzi, lecz również konsolową, bo pozwala między innymi strumieniować rozgrywkę między Xboksem One oraz PC. Na ekranie monitora uzyskuje się też dostęp do przemyślanego menu z podglądem znajomych z listy czy dostępnych wiadomości.

Xbox App i strumieniowanie gier z konsoli

Wszystko dzięki dedykowanej windowsowej aplikacji, a także niedawnym aktualizacjom Xboksa One. Żeby wypróbować opcję przesyłania obrazu z gry z konsoli na urządzenie pod kontrolą Windowsa 10 należy w zakładce Preferencje ustawień systemowych Xboksa zezwolić na przesyłanie strumienia z gier. Dogadujące się ze sobą sprzęty użytkownika (może to być przykładowo również mocny tablet zaktualizowany do najnowszego systemu) muszą oczywiście działać w ramach tej samej sieci lokalnej. Potem wystarczy w Windowsie 10 uruchomić aplikację Xbox, wejść w połączenia i z listy wybrać konsolę, która powinna być tutaj od razu widoczna. Zanim się połączymy, pozostaje podpiąć do PC pad od Xboksa One za pomocą odpowiedniego kabla USB. Po kilku sekundach na ekranie monitora lub też urządzenia przenośnego z Windowsem 10 pojawi się doskonale znane menu. Wszystko, co oferuje Xbox One leżący w salonie, staje oto (zdalnym) otworem w drugim pokoju. Co ciekawe, aplikacja pokazuje bieżące wykorzystanie łącza, by było wiadomo z czego wynikają ewentualne przycięcia przy przesyłaniu rozgrywki. Jakość zabawy zależy oczywiście od infrastruktury domownika. Zakończenie strumieniowania to kwestia kliknięcia czy puknięcia w odpowiednią opcję. Przy słabym przesyle, wypada zdecydować się na niższą jakość (są trzy do wyboru).

Interview: Gaming gets better on Windows 10

Game DVR, czyli własne studio montażowe

Windowsowa aplikacja Xbox to również wspomniany już dostęp do wiadomości, listy przyjaciół, osiągnięć czy między innymi darmowego edytora klipów wideo. Narzędzie do montowania własnych filmików znane z konsoli przeskoczyło na PC i dużo łatwiej obsługiwać je myszą oraz klawiaturą. Co więcej, komputerowe Game DVR pozwala na zabawę z fragmentami rozgrywki łapanymi nie tylko z tytułów na Xboksa One, lecz również naturalnie przykładowo Steama. Skrót klawiaturowy do aplikacji to Win+G. Opcja ma niemniej swoje wymagania systemowe. O ile do strumieniowania rozgrywki wystarczy komputer z wielordzeniowym procesorem taktowanym 1,5 GHz i 4 GB RAM, tak montaż dokłada do tego kartę graficzną minimum Intel HD Graphics 4000, a lepiej przynajmniej jakiegoś Radeona HD 7000 lub GeForce'a z serii 600. Warto zauważyć, że Game DVR wykorzystany może być ostatecznie do przechwytywania sekwencji nie tylko z gier, lecz także wydarzeń z okien aktywnych aplikacji (tak samo działać powinna w nich kombinacja Win+Alt+R do szybkiego nagrywania). Odpowiednio skonfigurowany edytor będzie ponadto stale rejestrował i trzymał w pamięci ostatnie 30 sekund zabawy, żeby dało się jeszcze zapisać świetną akcję sprzed chwili, a do tego przechowuje zrzuty ekranu bezpośrednio na dysku jako pliki, z pominięciem przeklejania ich ze schowka.

Międzysystemowe granie oraz DirectX 12

Microsoft mocno wierzy w to, że granie na PC wkrótce bardziej odżyje. Z jednej strony odpowiadać ma za to oczywiście właśnie współpraca z konsolowcami, w dodatku całkiem dosłowna, bo niebawem możliwe będzie również międzysystemowe granie (chociażby w Fable Legends w modelu Free-2-Play). Z drugiej, w najbliższych miesiącach ujrzymy produkcje, które wykorzystywać mają możliwości zdejmujących wiele dotychczasowych ograniczeń bibliotek DirectX 12. Nawet AMD, wcześniej promujące swoje rozwiązanie Mantle, skupiło się ostatecznie na API od Microsoftu. Co ciekawe, połączy ono moc układów graficznych różnych producentów, zaprzęgając je do wspólnej pracy. Na początek możliwości DX12 zademonstruje przygotowana tak specjalnie dla Windowsa 10 wersja Minecrafta, zaraz potem pojawi się zaś chociażby mocno usprawniona pod kątem oprawy edycja pierwszej części serii Gears of War.

Fable Legends - Xbox One/Windows 10 Cross Platform Gameplay

Przyszłość

Na zoptymalizowanym API zyska także Xbox One, chociaż w mniejszym stopniu. Nie tylko użytkownicy konsoli doczekają się na jesieni odświeżonego menu systemowego, lecz wraz z nim powinni liczyć na lepsze wrażenia wizualne i wydajność gier, właśnie ze względu na międzysystemowość DX12. Ich producenci w końcu dostają do dyspozycji nowy zestaw bibliotek, potężniejszych oraz bardziej użytecznych, kompatybilnych z rozrywkowym urządzeniem Microsoftu. Otrzymają jednak przede wszystkim narzędzia służące lepszemu wykorzystaniu pamięci eSRAM, na którą tak wielu się już skarżyło...

Walkthrough: The New Xbox One Experience

Na razie wszyscy zainteresowani dopiero powolutku przesiadają się na Windowsa 10, więc Microsoft wciąż niezbyt głośno promuje ponoć przełomowe przecież DirectX 12. To jednak kwestia niedługiego czasu, zanim producenci nie zaczną wykorzystywać większych możliwości, jakie dają im nowoczesne biblioteki. Ciekawe kiedy w wymaganiach systemowych najnowszych hitów pojawi się zapis, że tytuł działać może wyłącznie na najświeższej wersji systemu Microsoftu. Windowsy 7 oraz 8 można za darmo zaktualizować przez rok, pewnie stanie się to więc naprawdę dosyć szybko.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.