Wine 3.0 już jest: nowe gry z Windowsa dziś ruszą na Linuksie, a kiedyś i na Androidzie

Wine 3.0 już jest: nowe gry z Windowsa dziś ruszą na Linuksie, a kiedyś i na Androidzie19.01.2018 11:40

Miało być do końca 2017 roku, no cóż, nie udało się, aleoto już jest. Nowe stabilne Wine 3.0, najnowsze wydanie środowiska,pozwalającego uruchomić oprogramowanie pisane na Windows nasystemach uniksopodobnych, przynosi ponad 6 tysięcy zmian ipoprawek. Podczas gdy opiekunowie najpopularniejszych linuksowychdystrybucji już pracują nad przygotowaniem paczek, użytkownicyArcha czy Manjaro mogą wine sami sobie skompilować. Świeży skryptjuż jest w repozytoriumAUR.

Grafika 3D, 2D i fonty

Wine 3.0 to przede wszystkim wielki krok naprzód dla linuksowychgraczy. Wydanie przynosi stabilne i dopracowane mechanizmy Direct3D10 i 11, które były wcześniej testowane w gałęzi staging, w tymwsparcie dla shaderów obliczeniowych, nowych etapów potokurenderowania, (hull shader i domain shader), licznych nowychinstrukcji shader modelu 4 i 5, nowych typów buforów,niebezpośrednich wywołań rysowania, współczynnika głębi,mipmappingu i wielu innych.

Poprawiono też wsparcie dla wywołań OpenGL w kontekścieDirect3D, tak by zapewnić wyższą kompatybilność ze sterownikamiMesa dla układów graficznych AMD i Intela – nie będzietrzeba już przy nich ustawiać klucza rejestru MaxVersionGL byaktywować wsparcie dla Direct3D 10 i 11. Baza danych kartgraficznych rozpoznaje też znacznie więcej modeli, a listęrozszerzeń OpenGL zaktualizowano do wersji 4.6 standardu.

[PL] Gry Linux:[PL] Gry Linux: Wiedzmin 3 GOTY wine-3.0-rc2 + wined3d-buffer_create

Domyślnie wyłączona, ale w wielu przypadkach przydatna możeokazać się funkcja wielowątkowego strumienia poleceń (CSMT),która łączy polecenia renderowania Direct3D z różnych wątków wpojedynczy wątek renderowania, celem zachowania poprawnościgrafiki.

Sporo zmian dotyczy grafiki 2D – rysowania obiektów geometriiDirect2D, kompatybilności z Graphics Display Interface, kodowaniaformatów grafiki z zadaną paletą poprzez windowsowe kodeki,rozszerzenia obsługi operacji graficznych GdiPlus. Dodano teżwsparcie dla podstawiania glifów i nowych tabel znaków zgodnych zestandardem Unicode.

Ulepszone wsparcie dla DirectWrite pozwala teraz na nowe trybyrysowania fontów, mamy jednolite i proporcjonalne metodyrozstawiania linii, obsługę symulacji pochyleń i wytłuszczeń,dodano dostępny dla aplikacji loader plików fontów w pamięci,dodano też wsparcie dla śledzenia znaków przycinania w trybachznakowym i słownym.

Android

Wraz z wersją 3.0, Wine staje się pełnoprawną aplikacją naAndroida – można je zbudować jako plik APK, który będzie sięzachowywał jak normalna aplikacja w systemie Google’a.

Wprowadzono też obsługę sterownika graficznego, póki co tylkow trybie pełnoekranowym. To wynik ograniczeń interfejsu zarządzaniaoknami Androida, ale w praktyce chodzi przecież o uruchamianiewindowsowych gier, więc to nie problem. Tak samo Wine obsługuje jużsterownik dźwięku Androida.

Niestety nie ma co liczyć jeszcze na grafikę wymagającąDirect3D na bazie biblioteki OpenGL ES. Wsparcie dla Direct3Dzostanie wprowadzone podczas następnego cyklu prac. W wypadku OpenGLjakieś wsparcie jest, ale jest ograniczone tylko do mobilnegopodzbioru (ES).

Pojawiły się też zmiany dla architektury ARM64, najważniejszejdziś z architektur sprzętowych wspieranych przez Androida,dotyczące obsługi liczb zmiennoprzecinkowych, działania preloaderai debuggera.

Kernel i sieć

Nowe Wine nie jest już (domyślnie) Windowsem XP. Teraz raportujesię jako Windows 7. Przynosi wsparcie dla windowsowego mechanizmukomunikacji międzyprocesowej poprzez potoki ze zdefiniowaną nazwą(named pipes), możliwość uruchamiania binarek PIE (PositionIndependent Executables).

Wine 3.0 automatycznie tworzy teraz urządzenia na porcieszeregowym i równoległym, tworząc odpowiadające im linkisymboliczne, potrafi obsługiwać wiele wersji tej samej bibliotekiDLL, oferuje znacznie większą wydajność w asynchronicznychwywołaniach I/O i pozwala obsłużyć dowolnie duże alokacjepamięci wirtualnej na 64-bitowych systemach.

Web Services obsługują teraz nasłuch protokołów TCP/UDP,wspierają binarny format .NET, mogą asynchronicznie otrzymywaćwiadomości, dodano wsparcie dla wielu standardowych interfejsówHTML, obsługę plików MHTML i osadzanie dokumentów HTML waplikacjach .NET.

Interfejs użytkownika i pulpit

Przeprojektowano wbudowane kursory myszy, te nowe wyglądająznacznie lepiej na ekranach wysokiej rozdzielczości, podobnie jakShell Explorer, kontrolki Rich Edit i okna dialogowe. W trybiedesktopowym wspierane są teraz różne wysokie rozdzielczości wróżnych formatach ekranu. Dodano kontrolkę TaskDialog, wsparciedla podwójnie buforowanego rysowania motywów graficznych, dialogwyboru źródła skanowania i możliwość przechowywania bitmap imetaplików w OLE Data Cache.

Poprawiono też integrację z pulpitami Linuksa i macOS-a. Łatwiejbędzie przypisać okno do posiadającej je aplikacji dziękiautomatycznemu generowaniu gotowych już plików .desktopwskazujących na windowsowy plik binarny, aplikacje windowsowesprawniej powinny chwytać zawartość schowka, dodano możliwośćwklejania metaplików, dodano wsparcie dla protokołu dynamicznejwymiany danych do manipulowania wpisami programów w menu.Automatycznie powinny być teraz też wykrywane urządzenia Plug andPlay poprzez usługę HID.

Co dalej?

Za sprawą wprowadzonych zmian można się spodziewać możliwościuruchomienia przez Wine wielu nowych gier, korzystających z mającegojuż przecież ponad 8 lat interfejsu Direct3D 11, wśród nichtakich tytułów jak Wiedźmin 3, Crysis 2, Deus Ex: Human Revolution(choć tu akurat jest wersja natywna) czy Prey 2017. Możliwe będzieteż uruchomienie Microsoft Office 2016, tak jak to już pokazalideweloperzy CodeWeavers.

Wiele kwestii przełożono na następny cykl deweloperski. Wine4.0 powinno przynieść nam między innymi wsparcie dla Direct3D 12 iVulkana, a także możliwość wykorzystania na Androidzie OpenGL ESdo realizacji poleceń Direct3D.

Przydatne linki

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.