World of Tanks z ray tracingiem Intela: Ruszy na każdej karcie DirectX 11. Pobierz benchmark

World of Tanks z ray tracingiem Intela: Ruszy na każdej karcie DirectX 11. Pobierz benchmark15.10.2019 16:15
Ray tracing wkracza do świata czołgów, fot. Materiały prasowe

World of Tanks w niedalekiej przyszłości otrzyma efekt ray tracingu. Co jednak w tym przypadku szczególne, nie chodzi o implementację rozszerzenia DXR, a co za tym idzie funkcję na wyłączność dla kart NVIDIA GeForce RTX, ale rozwiązanie autorskie. Efekt można uzyskać na każdej karcie graficznej kompatybilnej z DirectX 11.

Wykorzystana sztuczka usprawni generowanie cieni. Typowo dla efektu ray tracingu, każda ścieżka pomiędzy pikselem a źródłem światła jest śledzona tak, aby ocenić, czy światło do piksela dochodzi czy nie. Zamiast jednak stawiać na brutalną siłę przetwarzania masowo równoległego, twórcy ze studia Wargaming uciekają się do sprytnej sztuczki optymalizacyjnej. Nie monitorują wszystkich 50 tys. poligonów, z których średnio zbudowany jest czołg, a całe struktury pogrupowane w drzewo BVH, zwane także drzewem brył ograniczających.

Bohater pierwszoplanowy: wektoryzacja

Technika ta polega na pogrupowaniu poligonów w obrębie większych brył, po cztery, a następnie łączeniu tychże grup w jeszcze większe wielokąty. Śledzenie przecięcia przez promień świetlny zaczyna się od całej struktury. Jeśli nie zostanie potwierdzone, to algorytm nie wykonuje już dalszej pracy i nie marnotrawi mocy obliczeniowej, a jeśli zostanie – i tak oszczędza zasoby, gdyż po drodze odrzuca partie nieoświetlone całymi grupami.

[1/2] RT Off
[2/2] RT On

Niezbędne obliczenia są wykonywane na procesorze, do czego służy biblioteka Embree, przygotowana przez Intela w celu wektoryzacji obliczeń na procesorach z wieloma rdzeniami. Właśnie dlatego ray tracing w World of Tanks nie wymaga karty graficznej GeForce RTX, zadowalając się w teorii każdym układem z obsługą DirectX 11 i systemem Windows 7. Na przeszkodzie do uruchomienia efektu stanąć może jedynie zbyt mała ilość mocy obliczeniowej. No, ale sam fakt posiadania na przykład Radeona niczego nie przekreśla.

Tak jak GeForce RTX, ale bez niego

Wargaming nadmienia, że optymalizacja poprzez BVH pozwala uzyskać nawet czterokrotnie wyższą wydajność niż w przypadku bezpośredniego śledzenia promieni. Choć oczywiście wyliczenia dotyczą zwykłych kart graficznych, a nie wyposażonych w wyspecjalizowane jednostki GeForce'ów RTX. Sama karta dostaje po uszach chociażby przy niezbędnym odszumianiu, więc z całą pewnością efekt jest kosztowny sprzętowo. Tyle że mogą go sprawdzić wszyscy.

Ray tracing w World of Tanks [WoT Polska]

Twórcy opublikowali na YouTubie wideo, w którym chwalą się zastosowanymi rozwiązaniami. Niestety, nie zostało powiedziane, kiedy rewolucyjny ray tracing trafi do gry. Można go natomiast sprawdzić już teraz, wykorzystując specjalną wersję benchmarku silnika EnCore, wykorzystywanego na co dzień jako podstawa World of Tanks. Tradycyjnie rzeczone narzędzie znajdziecie w naszej bazie oprogramowania. Koniecznie pochwalcie się wynikami przed i po włączeniu RT ;)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.