Żabka sklepem przyszłości? Powstał koncept bezobsługowego marketu

Żabka sklepem przyszłości? Powstał koncept bezobsługowego marketu19.05.2021 17:38
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 zmieniła podejście klientów do robienia zakupów. Wiele osób robi je zdalnie z dostawą do domu lub odbiorem w sklepie. Innym rozwiązaniem są sklepy bezobsługowe. Taki pomysł wpadł również do głów właścicieli marki Żabka.

Ewolucja zakupów w Żabkach to dwa odmienne scenariusze. Pierwszy z nich to znany już sposób dokonywania zakupów w modelu "zamów i odbierz". Pod koniec maja 2021 roku w Żappce (aplikacji marki Żabka) zostaną wprowadzone zmiany w regulaminie, które zakładają umożliwienie klientom korzystanie z nowej opcji.

Za pośrednictwem aplikacji Żappka, konsumenci będą mogli wybrać i kupić produkty dostępne w sklepie. Płatność będzie odbywała się za pośrednictwem karty podpiętej w aplikacji. Podobne rozwiązania stosują także inni dostawcy, jak choćby Glovo czy Frisco.

Po opłaceniu zamówienia, klient będzie mógł udać się do wybranego sklepu i odebrać zamówienie, które będzie już na niego czekało. Nie ma informacji na temat dowozu zakupów do konsumenta, co proponuje konkurencje. Zakupy z Biedronki dowiezie nam kurier Glovo, natomiast z Frisco kurier firmowy. Brakuje też słowa na temat ograniczeń w wielkości zakupów – dla porównania w przypadku Glovo ostrzeżenie wyskakuje, gdy zamawiane zakupy mogą być zbyt duże lub ciężkie do przewozu skuterem czy rowerem.

Bezobsługowy market, czyli model przyszłości

Jeśli klient nie będzie chciał zamawiać zakupów przez aplikację, będzie mógł udać się fizycznie do Żabka Store, w którym nie będzie obsługi. Właściciele marki określają taką koncepcję jako "sklep Nano".

W sklepach mają znajdować się kamery i czujniki podłączone do zaawansowanego systemu informatycznego, co ma zapewnić wyeliminowanie potencjalnych kradzieży lub pomyłki czy oszustwa związane z płatnościami za zakupy. Przykładowo – jeśli ktoś będzie chciał zeskanować kod z tańszego produktu, wsadzając do koszyka droższy, system może to wykryć.

Autonomiczne sklepy Żabki przechodzą obecnie fazę testów na pracownikach i współpracownikach sieci. Koncept sklepu Nano jest tworzony w porozumieniu z amerykańską firmą AiFiKoncept zajmującą się rozwiązaniami segmentu sztucznej inteligencji. Co najciekawsze – w Żabce przyszłości nie spotkamy pracowników, a przecież może być to konieczne w przypadku awarii lub pomocy niektórym konsumentów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.