Założyciel Apple'a radzi: "Odejdźcie z Facebooka"

Założyciel Apple'a radzi: "Odejdźcie z Facebooka"09.07.2019 19:14
Steve Wozniak (wikimedia)
Redakcja

Steve Wozniak przez lata dał się poznać jako osoba, która śmiertelnie poważnie traktuje kwestie związane z prywatnością w sieci. Nie dziwi więc jego niechęć do usług społecznościowych, jak Facebook. Współzałożyciel Apple'a ma jednak pomysł na rozwiązanie problemu braku odpowiedniej ochrony prywatnych danych.

Wozniak znany jest z krytycznego podchodzenia do serwisów społecznościowych. Potwierdził to niedawno w wywiadzie dla TMZ, który pod koniec czerwca odbył się na lotnisku Waszyngton-Reagan-National, o czym donosi The Hill.

Wozniak: "najlepiej znaleźć sposób na uwolnienie się od Facebooka"

Współzałożyciel Apple'a odniósł się przede wszystkim do sprawy prywatności treści, które udostępniane są na Facebooku. Kontekst dotyczył licznych wycieków danych z usługi Marka Zuckerberga, jak głośna sprawa z udziałem brytyjskiej firmy Cambridge Analytica, ale Wozniak odniósł się do też samego działania serwisu.

"Jestem zaniepokojony, ponieważ prowadzicie konwersacje, które według was są prywatne. Mówicie słowa, które nie powinny być podsłuchiwane, ponieważ nie spodziewacie się być podsłuchiwanymi" - mówi popularny "Woz". Wskazuje on do tego, że praktycznie nie da się tego zatrzymać. Użytkownicy mogą być stale podsłuchiwani za pomocą wielu różnych urządzeń. Możliwe jest nawet ciągłe sprawdzanie ich pulsu za pomocą laserowych sensorów.

Steve Wozniak (wikimedia)
Steve Wozniak (wikimedia)

Wozniak dodaje, że większość ludzi błędnie zakłada, iż może cieszyć się prywatnością, a najlepszym rozwiązanie jest porzucenie usług społecznościowych. "Istnieje wiele rodzajów ludzi. Niektórzy czerpią korzyści z Facebooka, które warte są utraty prywatności, ale dla wielu takich, jak ja, moją rekomendacją jest znalezienie sposobu na uwolnienie się od Facebooka” - ogłasza Steve.

Opłaty za prywatność jednym z rozwiązań problemu?

Współzałożyciel Apple'a odniósł się również do kwestii gromadzenia danych na temat użytkowników i odsprzedawania ich reklamodawcą, co jest głównym modelem biznesowym Facebooka. "Problem polega na tym, że moje lajki nie trafiają do ciebie. W mojej głowie tak, ale w rzeczywiści docierają do reklamodawców" - zwraca uwagę Wozniak, który dodaje, że większość prywatnych informacji o użytkowników jest na wyciągnięcie ręki dla firm z zewnątrz.

Jak temu przeciwdziałać? Tu "Woz" wskazuje, że jednym z wyjść może być pobieranie opłat od użytkowników, którzy cenią sobie prywatność. Tak, współzałożyciel Apple'a jest gotów do zapłacenia pewnej sumy za ochronę danych, jeżeli tylko twórcy serwisów społecznościowych wprowadzą taką opcję.

Pomysł jest z pewnością śmiały, ale mógłby cieszyć się zainteresowaniem pewnej grupy użytkowników. Nie ma co jednak raczej liczyć, że zostanie on zrealizowany w niedalekiej przyszłości.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.