Zapomniałeś hasła? Intel i MasterCard sprawią, że zalogujesz się samolubką

Zapomniałeś hasła? Intel i MasterCard sprawią, że zalogujesz się samolubką05.10.2015 15:53

Według przedstawicieli firmy MasterCard, weryfikacja tożsamości użytkownika oparta na wprowadzanie przez niego loginów i haseł jest zbyt problematyczna. Podobną opinię ma w tej kwestii Intel, o czym zakomunikowano podczas tegorocznych targów IFA. Obie firmy pracują niezależnie nad metodą logowania się za pomocą funkcji oferowanych przez urządzenia mobilne: na przykład samolubki lub odcisku linii papilarnych.

Usługa pozwalająca na logowanie się do bankowych kont internetowych opracowywana przez MasterCard nosi nazwę MasterCard Identity Check. Ma być ona odpowiedzią na zapotrzebowanie użytkowników, którzy według przeprowadzonych przez firmę badań, często rezygnują z sfinalizowania transakcji internetowych z powodu zapomnianego loginu lub hasła. W takich sytuacjach będą oni mogli po prostu zrobić sobie samolubkę, a program przeanalizuje fotografię rozpoznając właściciela konta. Podobne efekty będzie można osiągnąć dzięki zeskanowaniu linii papilarnych.

MasterCard nie opublikował jednak informacji, na jakiej podstawie program będzie weryfikował punkty charakterystyczne dla danej twarzy – do działania aplikacji konieczne byłoby stworzenie sporej bazy plików będących fotografiami użytkownika. To zaś może budzić wątpliwości co do ochrony jego prywatności. Nie wiadomo także, jak postanowiono rozwiązać na przykład ryzyko oszukania systemu poprzez zrobienie za pomocą Identity Check fotografii tradycyjnego zdjęcia, które przecież nie musi należeć do samego zainteresowanego.

Testy podobnego oprogramowania tworzonego przez Intela, rozpoczną się wkrótce. O ile MasterCard skupił się na autoryzacji transakcji finansowych, tak Intel chce umożliwiać logowanie twarzą także do kont w serwisach społecznościowych, cyberschowkach i innych najpopularniejszych serwisach. Przewiduje się integrację między innymi z Google, Twitterem, Skypem czy oczywiście Facebookiem.

True Key, bo taką nazwę ma nosić program, ma oferować weryfikację wielopoziomową, w zależności od ilości danych dostarczonych przez użytkownika. Może on oprócz swojego zdjęcia, z którym porównywana będzie samolubka, wprowadzić także odcisk palca czy listę zaufanych urządzeń. Użytkownik będzie mógł sam określić ile informacji będzie trzeba wprowadzić, aby weryfikacja przebiegła pomyślnie.

W praktyce True Key będzie najprawdopodobniej funkcjonował jak szyfrowany menedżer haseł, dlatego implementacja w kolejnych serwisach wydaje się możliwa. W momencie logowania się swoim zdjęciem lub odciskiem palca, użytkownik będzie odblokowywał bazę danych loginów i haseł, którymi automatycznie zostaną uzupełnione formularze logowania w aplikacjach i na stronach internetowych. Z naszych doświadczeń z tegorocznych targów IFA, wynika jednak, że mechanizm rozpoznawania twarzy wykorzystywany przez Intela jest daleki od ideału.

Oczywiście skuteczność i popularność opracowywanych przez MasterCard i Intela usług zweryfikują użytkownicy, ich decyzje są w tym przypadku trudne do przewidzenia. Z jednej strony część z nich z entuzjazmem powita skrócenie procedury logowania, z drugiej – biorąc pod uwagę umiarkowaną skuteczność rozpoznawania twarzy czy nieprzejrzyste metody weryfikacji danych – mogą być oni sceptyczni wobec narzędzi, które pozwalają na dostęp na przykład do ich kont bankowych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.