Zaskakujące zestawienie. Tę markę najczęściej wykorzystują oszuści

Zaskakujące zestawienie. Tę markę najczęściej wykorzystują oszuści30.01.2023 16:40
Yahoo najczęściej wykorzystywane przez oszustów
Źródło zdjęć: © Getty Images | SOPA Images

Cyberprzestępcy nieustannie podszywają się pod znane marki, aby zdobyć zaufanie swoich ofiar i wyłudzić od nich poufne dane. Z najnowszego raportu firmy Check Point Software wynika, że w ostatnim kwartale nastąpił gwałtowny wzrost wykorzystania wizerunku witryny Yahoo jako najpopularniejszej marki, pod którą podszywają się cyberprzestępcy.

Z raportu Brand Phishing firmy Check Point Software wynika, że w ciągu ostatniego kwartału nastąpił wzrost liczby ataków phishingowych opartych na imitacji oficjalnych stron internetowych marek, takich jak Apple, Microsoft czy Amazon. Atakujący wykorzystują fałszywe strony i fakturowanie elektroniczne do uzyskania dostępu do poufnych danych użytkowników, takich jak numery kart płatniczych i hasła.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Yahoo najczęściej wykorzystywaną marką

Jednak największe zaskoczenie budzi fakt, że Yahoo w ostatnim kwartale ubiegłego roku trafiło na pierwsze miejsce zestawienia. Okazuje się bowiem, że aż 20 proc. wszystkich ataków phishingowych wykorzystywało wizerunek Yahoo. Marka ta awansowała aż o 23 miejsca w stosunku do trzeciego kwartału roku.

Wszystko za sprawą potężnej kampanii mailingowej, sugerującej wygranie setek tysięcy dolarów w konkursie "Yahoo Award". Nadal popularnymi markami wśród hakerów są DHL (16 proc. – dotychczasowy lider), Microsoft (11 proc.) oraz Google (5,8 proc). W przypadku tego ostatniego pojawia się coraz więcej oszustw polegających na zamieszczaniu fałszywych reklam w wynikach wyszukiwania.

Marki najczęściej wykorzystywane przez oszustów, Źródło zdjęć: © Check Point Software
Marki najczęściej wykorzystywane przez oszustów
Źródło zdjęć: © Check Point Software

Wnioski z raportu są jednoznaczne. Cyberprzestępcy nieustannie poszukują nowych sposobów na oszukiwanie i kradzież danych, dlatego ważne jest, aby użytkownicy byli świadomi tego zagrożenia i stosowali się do wytycznych bezpieczeństwa. Tylko w ten sposób można skutecznie chronić się przed phishingiem i innymi formami ataków cybernetycznych.

Zabezpiecz się przed phishingiem

Phishing stanowi nadal poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa online i jest jednym z najczęstszych sposobów na wyłudzanie danych oraz pieniędzy. Warto zwrócić uwagę na to, jak cyberprzestępcy starają się ukryć swoje intencje, a ich ataki stają się coraz bardziej złożone i wyrafinowane.

W celu ochrony przed atakami phishingowymi należy zachować ostrożność podczas korzystania z internetu i nie wprowadzać żadnych poufnych informacji na fałszywych stronach. Zaleca się również instalowanie oprogramowania antywirusowego i uaktualnianie go regularnie, a także stosowanie silnych haseł i uwierzytelniania dwuskładnikowego.

Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.