Zasłużeni projektanci interfejsów: Apple „niszczy wzornictwo” i szkodzi branży

Zasłużeni projektanci interfejsów: Apple „niszczy wzornictwo” i szkodzi branży17.11.2015 17:09

Don Norman i Bruce Tognazzini to duet projektantów, którzy od 1993 do 1996 roku pracowali z Apple nad rozwojem interfejsu użytkownika w systemach Macintosh. Mimo że od tamtego czasu upłynęło sporo czasu, a o Material Design czy upowszechnieniu się interfejsów dotykowych, zapewne nieczęsto wówczas myślano, odnieśli się oni do ostatnich posunięć Apple'a w zakresie interfejsu w obszernym artykule . Artykule, których na wspomnianych posunięciach nie zostawia suchej nitki.

Z początku można odnieść wrażenie, że Norman i Tognazzini, co zapewne nieszczególnie dziwi biorące pod uwagę ile czasu minęło od ich współpracy z Apple, są przedstawicielami sfrustrowanej starszyzny, która zażarcie krytykuje niweczenie wypracowanego przez nią dziedzictwa. Szybko okazuje się jednak, że formułują oni poważne zarzuty nie tylko w stosunku do odjeścia od wykorzystywanych przez siebie standardów, ale także konkretnych rozwiązań opracowanych w ciągu ostatnich lat przez Apple.

W skrócie: jest źle, jest bardzo źle. Kiedyś było lepiej. Projektanci uważają, że problem tkwi już na poziomie założeń, jakie przyświecają aktualnie Apple podczas prac nad interfejsami. Wskazują na to, że na drodze do upiększania wyglądu systemu, zapomniano o podstawowych zasadach funkcjonalności, czego przykładem ma być fakt, że dzisiejsi użytkownicy wszelkiej maści jabłek nie posiadają łatwego i bezpośredniego dostępu do wszelkich możliwych opcji, jakie są możliwe do wybrania w kontekście. Brakować ma także intuicyjnej możliwości cofania efektów swojej pracy.

W nawiązaniu do przeszłości mowa między innymi o tym, że konwencja przyjęta przez Apple przed dwudziestoma laty nie wzięła się znikąd – była efektami pracy nie tylko projektantów i artystów, ale przede wszystkim psychologów, którzy znając ludzkie możliwości kognitywne i percepcyjne mogli sugerować rozwiązania, które natychmiast staną się dla użytkowników intuicyjne. Wszystko to ma być aktualnie zaprzepaszczone w dążeniu do jak największej efektowności i położenia nacisku na wrażenia estetyczne.

Norman i Tognazziini podają także konkretne przykłady odejścia od wcześniejszych pryncypiów i negatywnych tego rezultatów. Skrytykowane zostały używane aktualnie w iOS-ie fonty oraz ich wielkość. San Francisco może i jest ładne, ale według projektantów zdecydowanie zbyt małe i nieprzejrzyste. Przywoływane są nawet historie osób, które na iPhonach, mimo względnie dobrego wzroku, korzystały z opcji ułatwień dostępu. Gesty proponowane przez Apple mają być zaś tak skomplikowane, że problemy z ich zapamiętaniem mają mieć nawet ich autorzy.

Poruszona jest, z uwagi na ogromne znaczenie, jakie dla całej branży IT mają produkty Apple'a, kwestia tego, jak praktyki Apple'a wpływają na rynek. A wpływać mają źle, projektanci stwierdzili nawet, że Apple niszczy wzornictwo. W pewnym momencie jako dobry przykład podawany jest system Android, a konkretniej przycisk pozwalający na powrót do ostatniego okna, którego zdaniem ekspertów niewybaczalnie brakuje na urządzeniach z OS X. Z pełną treścią artykułu, czy raczej rozbudowanego krytycznego manifestu, można zapoznać się na stronie Fastcodedesign.com.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.