Zdaniem specjalistów stosowane systemy wspomagające kierowcę są za głupie

Zdaniem specjalistów stosowane systemy wspomagające kierowcę są za głupie14.08.2018 09:59
Systemy wspomagające kierowcę wymagają mnóstwa poprawek! (Fot. Tesla)

Porównanie nowoczesnego samochodu z pojazdem oferowanym 20-30 lat temu to jak porównanie neandertalczyka do studenta Harvardu – przepaść widać gołym okiem. Mimo to, zdaniem IIHS (Insurance Institute for Highway Safety, USA), obecnie oferowane w samochodach rozwiązania wspierające kierowcę i aspirujące do technologii autonomicznych nie są wystarczająco „inteligentne”.

Dzisiejsze systemy wspomagające kierowcę, szumnie nazywane przez marketingowców wstępem do technologii autonomicznych, są w stanie samodzielnie rozpędzić auto, utrzymać prędkość nawet względem poprzedzającego pojazdu, zwolnić lub całkowicie wyhamować pojazd, a nawet utrzymać pas ruchu lub zmienić tor jazdy w określonych sytuacjach. Automatyczne parkowanie również nie jest nowością i dość często spotkamy je w autach z niższych segmentów. Co prawda producenci pracują nad rozszerzeniem tych możliwości i połączeniem ich w jeden sprawnie działający system, ale zdaniem IIHS to nadal za mało, aby nawet częściowo zastąpić człowieka.

Technologie autonomiczne drugiego poziomu, obecnie testowane przez takich producentów jak Tesla, Volvo, Mercedes czy też BMW, nadal mają mnóstwo niedoskonałości i problemów, które w wielu sytuacjach mogą być bardzo niebezpieczne. Z tego właśnie względu IIHS uważa, że kierowca nadal musi bardzo uważać i kontrolować to, co robi auto. Ba! To może być trudniejsze, niż całkowicie samodzielna jazda bez włączonych „wspomagaczy”, bowiem prędzej czy później czujność kierowcy zostanie uśpiona. Wygląda to mniej więcej tak, jak podróż z synem lub córką, świeżo upieczonymi kierowcami – teoretycznie potrafią jeździć, ale i tak zachowujemy wzmożoną czujność i czujemy stres.

(Fot. Mercedes)
(Fot. Mercedes)

Tymczasem testy drogowe ujawniły problemy ze wszystkimi systemami, ponieważ każdy testowany pojazd (z wyjątkiem modelu Tesla 3) w wielu przypadkach błędnie reagował na pojazdy stojące w różnych odległościach na poboczu. Co więcej, w przypadku Tesli zanotowano wiele błędów w reakcji, w tym aż 12-krotne nieuzasadnione hamowanie podczas 290-kilometrowej trasy testowej, wywołane… cieniem drzew na drodze. Nie wiadomo, czy takie błędy są spowodowane nadmierną wrażliwością sensorów, błędami w oprogramowaniu czy innymi problemami. Jedno jest pewne – naprawa takich pomyłek jest konieczna i zapewne pochłonie mnóstwo czasu oraz pieniędzy.

IIHS zauważa również problemy w nieprawidłowym działaniu systemów utrzymania toru jazdy. System Autosteer Tesli zrobił największe wrażenie na testerach, bowiem w serii sześciu prób na trzech odcinkach zakrzywionej drogi Model 3 zdołał pozostać wewnątrz oznaczeń linii podczas wszystkich 18 prób (Model S przekroczył linię tylko raz). Ten sam system w przypadku Mercedesa i Volvo pozostawał w liniach w zaledwie dziewięciu z 17 prób, podczas gdy BMW poprawnie przejechało tylko 3 z 16 prób.

Ten sam test został następnie przeniesiony do odcinka drogi z nachyleniem, aby przetestować zdolność systemu do poruszania się po wzgórzach. Tutaj Model 3 pozostawał na swoim torze za każdym razem, podczas gdy system Mercedesa sprawdzał się dobrze w 15 z 18 prób. Volvo wykonało pozytywnie 9 z 16 prób, Tesla Model S zaledwie 5 z 18, natomiast BMW nie było w stanie wykonać poprawnie nawet jednego przejazdu!

IIHS w chwili obecnej pracuje nad kompleksowym programem testów dla tych systemów, który powinien być gotowy za około 12 miesięcy. Ciekawe czy do tej pory producenci, którzy szumnie zapowiadają prace nad pojazdami autonomicznymi, będą w stanie dopracować tak podstawowe funkcje, jak automatyczne hamowanie przed przeszkodą czy utrzymywanie toru jazdy na zakręcie. Na chwilę obecną jest z tym duży problem.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.