Zjadacz programów wydrukowany na polskiej drukarce 3D – Zortrax M200

Zjadacz programów wydrukowany na polskiej drukarce 3D – Zortrax M20016.04.2016 23:56
Warstwa grubości 0,14 mm

W poprzednim materiale o tej świetnej drukarce 3D z Olsztyna obiecałam Wam prezentację bardziej skomplikowanego modelu. Oto on – ludek z naszego logo z policzkami wypchanymi dobrymi programami :-)

Warstwa grubości 0,14 mm
Warstwa grubości 0,14 mm

Figurka, którą widzicie na zdjęciu, to jedno z trzech podejść do tematu. Eksperymentowałam z formą, odświeżając sobie znajomość Blendera i poznając możliwości drukarki. Wbrew pozorom jest sporo do poznawania.

Podstawowa zasada to moim zdaniem korzystanie z operacji Boole'a, a zwłaszcza z sumy. Jeśli dwie płaszczyzny będą się przecinać, oprogramowanie wyznaczające trasę ekstrudera potraktuje te informacje dosłownie i dostaniemy eleganckie… szpary.

Dosłowność drukarki dotyczy też innych aspektów bryły. Przy projektowaniu figurki używałam różnej liczby podpodziałów i różnicę widać na pierwszy rzut oka.

Kolejną rzeczą, z której wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jest potrzeba drukowania podpórek. Zwykle gdy myślimy o druku 3D nie zdajemy sobie sprawy z tego, że nakładany materiał musi się na czymś trzymać. Wyjęcie figurki z komory drukarki to jeszcze nie koniec pracy. Trzeba jeszcze wiele elementów wyciąć, wygładzić i doszlifować. Na szczęście filament Z-ULTRAT, z którego korzystam, bezproblemowo daje się ciąć skalpelem i obrabiać na ciepło. Delikatne podgrzanie pozwala usunąć wiele niedoskonałości, ale trzeba bardzo uważać. Pierwszy z wydrukowanych ludzików ma krzywą płytę właśnie z powodu nadmiaru ciepła. Poza tym drukarka kiepsko sobie radzi z ostrymi kątami i nad nimi też trzeba dodatkowo popracować po wydrukowaniu. Przy projektowaniu trzeba też myśleć o tym, gdzie mogą znaleźć się podpórki i czy będzie problem z ich wycięciem. To wszystko nie jest takie proste, jak wygląda na prezentacjach…

Jeśli macie ochotę sprawdzić, jak wyglądałby wydruk Waszych modeli na drukarce Zortrax M200 lub Zortrax Inventure, możecie podejrzeć wynik w programie z-Suite DEMO. Pokaże on też czas wydruku i objętość zużytego filamentu, co pozwoli oszacować koszty. Ta figurka na przykład potrzebuje 24 gramy filamentu (10,1 m z rolki), jeśli zostanie wypełniona „średnio” i wydrukowana warstwami grubości 0,14 mm. Wypełnienie kompletne zużyje 60 gramów filamentu (25 metrów). Rolka tego materiału kosztuje 207.87 złotych i zawiera 800 gramów materiału, więc koszty figurki wyniosą odpowiednio 6,24 zł i 15,60 zł. Nie licząc prądu oczywiście.

Oczywiście model możecie pobrać, zmodyfikować i wydrukować samodzielnie. Koniecznie pochwalcie się efektami – blog dobrychprogramów jest doskonałym miejscem, by to zrobić.

W zanadrzu mam jeszcze jeden projekt i kilka testów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.