Zmęczyliśmy się społecznym szumem? Użytkownicy ograniczają korzystanie z aplikacji social media

Zmęczyliśmy się społecznym szumem? Użytkownicy ograniczają korzystanie z aplikacji social media08.06.2016 22:25

Czy ludzkość w ciągu ostatniego roku zdołała nieco zmądrzeć,czy też znalazła sobie inne wirtualne zabijacze czasu? Wygląda nato, że w różnych częściach świata w mniejszym lub większymstopniu ludzie zaczęli ograniczać korzystanie ze społecznościowychaplikacji – przynajmniej na urządzeniach z Androidem. Ocalonychminut nie ma tak wiele, za wcześnie by mówić o jakimś zwrocie.Tego typu oprogramowanie wciąż pozostaje na szczycie listpopularności. Ważne jest jednak to, że to nie jest osłabieniepojedynczej aplikacji czy serwisu, stracili bowiem wszyscynajważniejsi – Facebook, Twitter, Instagram i Snapchat, wpraktycznie wszystkich badanych krajach.

Z danych opracowanych i udostępnionych przez usługę analitycznąSimilarWeb wynika, że najbardziej spektakularny odwrót mogliśmyzobaczyć w wypadku Twittera we Francji (kwartał do kwartałustracił 34% czasu poświęcanego mu przez użytkowników, z niemal20 do 13 minut dziennie) i Instagramu w USA (32%, z 29 do 20 minut).Średnio w przebadanych dziewięciu krajach (niestety nie było wśródnich Polski), użytkownicy ograniczali swój czas korzystania zaplikacji społecznościowych o około 11%.

Pomimo wciąż rosnącej liczby smartfonów z Androidem, dało sięteż zauważyć, że wiele osób społecznościowe aplikacjeodinstalowuje lub w ogóle ich nie instaluje na nowych urządzeniach.W marcu zeszłego roku oficjalna aplikacja Facebooka zainstalowanabyła na niemal 75% urządzeń, rok później na 62%. W Niemczech z63% smartfonów, Facebookowi zostało niespełna 56%. W IndiachTwitter doświadczył prawdziwego załamania popularności, w ciąguroku schodząc z 32% do 18% udziału na tym rynku. Coś podobnegoprzydarzyło się Snapchatowi w Południowej Afryce, gdzie z 16%aplikacja ta spadła do 9%. Ogólnie autorzy raportu twierdzą, żeliczba instalacji dla czterech najpopularniejszych aplikacjispołecznościowych na badanych rynkach spadła o 9%.

Oczywiście można wskazać palcem na lokalne przypadki, gdzieposzczególne aplikacje zyskały na popularności, ale to niewielkie,najwyżej kilkuprocentowe wzrosty. W sytuacji, gdy wiele aplikacjispołecznościowych (na czele z Facebookiem) trafia do użytkownikówjuż razem ze smartfonami, wyniki te nie mogą być uznane zazachwycające.

A więc co – czy po prostu obserwujemy początek znudzeniasocial media? Pavel Tuchinsky, współautor badania, twierdzi, żezainteresowanie użytkowników zaczęły przejmować aplikacjestawiające na prywatność i indywidualną komunikację, takie jakWhatsApp czy Telegram, a także różne niszowe aplikacjespołecznościowe, takie jak Periscope.

Dla serwisów społecznościowych, które z aplikacji mobilnychuczyniły dziś główny kanał dostępu do swojej zawartości, tozłe wieści, potwierdzające, to co analitycy mówią już odkilkunastu miesięcy – złote czasy wielkich projektów socialmedia mają się ku końcowi. One same też już nie są postrzeganejako coś „nowoczesnego”, dla najmłodszego pokolenia stały sięczymś nie mniej oczywistym, niż telewizja. Dla młodszychnastolatków efemeryczny Snapchat jest znacznie bardziej pociągający,niż gromadzący całą historię użytkownika Facebook, z któregokorzysta ich starsze rodzeństwo, a nawet (o zgrozo!) nauczyciele.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.