Zmiany na platformach streamingowych. Dotkną Europejczyków

Zmiany na platformach streamingowych. Dotkną Europejczyków18.01.2024 10:36
Spotify znacząco podnosi opłaty
Źródło zdjęć: © Canva

Unia Europejska chce uregulować prawo związane z platformami streamingowymi. Usługi takie jak Spotify miałyby zmienić sposób wynagradzania artystów, a także oznaczać wyraźnie utwory, które zostały stworzone przez sztuczną inteligencję.

Unia Europejska chce wprowadzić regulacje dotyczące platform streamingowych. Jak czytamy w serwisie Tech Crunch, nowe zasady mają być bardziej sprawiedliwe i transparentne. Zmiany mają dotyczyć algorytmów, które służą do proponowania kolejnych utworów słuchaczom.

Nowe prawo może istotnie wpłynąć na sposób cyfrowej dystrybucji muzyki w ramach usług strumieniowania. U podstaw podjętych działań leży chęć zapewnienia europejskim twórcom bardziej sprawiedliwej widoczności na platformach streamingowych. Algorytmy miałyby zrezygnować z priorytetowego proponowania utworów największych gwiazd i artystów współpracujących z największymi wytwórniami. Oznaczałoby to lepsze zarobki dla mniejszych twórców.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Co więcej, Unia Europejska planuje też szerszą dystrybucję przychodów ze strumieniowania muzyki. Pieniądze miałyby być dzielone między wszystkich artystów zaangażowanych w nagranie, a nie tylko głównego artystę kojarzonego z daną piosenką.

AI robi muzykę? Musisz o tym wiedzieć

Dodatkowe regulacje miałyby dotyczyć sztucznej inteligencji. Platformy strumieniowego przesyłania muzyki miałyby mieć obowiązek oznaczania utworów, które zostały stworzone przez AI. Miałoby to pomóc słuchaczom odróżniać wytwory ludzkiej kreatywności od tego, co udało się stworzyć dzięki oprogramowaniu bazującemu na AI.

Platformy streamingowe nie lubią zmian

Nie wiadomo, jak proponowane rozwiązania Parlamentu Europejskiego wpłyną na rynek strumieniowania muzyki. Francja zapowiedziała nałożenie podatku w wysokości od 1,5 do 1,75 proc. na wszystkie usługi przesyłania strumieniowego muzyki. Ma to posłużyć finansowaniu organu, który ma wspierać francuski sektor muzyczny. Spotify zapowiedziało w związku z tym ograniczenie inwestycji na rynku francuskim, zaczynając od wycofania wsparcia dla dwóch festiwali muzycznych.

Digital Music Europe, organizacja, która zrzesza takich członków jak Spotify, Deezer i SoundCloud, twierdzi, że strumieniowanie muzyki jest "niezwykle korzystne dla sektora muzycznego i prowadzi do większej różnorodności i odkrywania muzyki"

- Sukces strumieniowania muzyki wśród konsumentów w Europie i na całym świecie jest napędzany przez wolność wyboru i odkrywania, kombinację naszych usług na żądanie i odpowiednich rekomendacji – mówi Olivia Regnier, przewodnicząca Digital Music i starszy dyrektor ds. polityki Europejskiej w Spotify.

- W rezultacie muzyka europejska kwitnie, bo Europejczycy lubią europejską, a szczególnie lokalną muzykę i konsekwentnie decydują się na jej słuchanie. Dlatego zdecydowanie kwestionujemy sugestie zawarte w reporcie, jakoby potrzebne były regulacje w dziedzinie strumieniowania muzyki i nalegamy, aby decydenci przeprowadzili dogłębną analizę różnorodności i sukcesów artystycznych w zakresie strumieniowania, by pozyskać obiektywne fakty przed rozważaniem jakichkolwiek działań – dodaje Olivia Regnier w stanowisku przekazanym serwisowi Tech Crunch.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.