Zmierzch płatności mobilnych w Biedronce: 15 transakcji na godzinę w całym kraju

Zmierzch płatności mobilnych w Biedronce: 15 transakcji na godzinę w całym kraju23.06.2016 09:49

Z hukiem zapowiadano rewolucję w płatnościach – skończyłosię skomleniem. Płatności mobilne, przeprowadzane za pomocąsmartfonów, mają się w naszym kraju mizernie. Źle to wróżypopularności u nas nie tylko tych nowych systemów płatnościApple’a i Samsunga, ale też innego hucznego projektu mobilnego,tj. elektronicznego dowodu osobistego jako aplikacji. Czyżby Polacywoleli rozwiązania bardziej twarde i namacalne, niż aplikacje wsmartfonach?

Pojawiły nowe dane o płatnościach mobilnych w Biedronce. Biorącpod uwagę skalę działania tej sieci sklepów i jej popularność wnaszym kraju można uznać wyniki za reprezentatywne dla całegorynku. Uwaga: w ciągu pierwszego kwartału tego roku, za pomocąaplikacji iKasa (Alior Bank i Getin Bank) oraz PeoPay (Pekao SA)przeprowadzono w całym kraju 21 tysięcy transakcji. Biedronka maok. 2600 sklepów, pracujących po 15 godzin na dobę. Dziennie ok.230 transakcji, na godzinę około 15. Wysoce prawdopodobne, że byłysklepy Biedronki, w których nigdy w ten sposób za nic niezapłacono.

Jeszcze w pierwszych miesiącach po wprowadzeniu płatnościaplikacjami mobilnymi wydawało się, że coś może z tego być.Popularna sieć sklepów, chcąc ominąć opłat interchange odtransakcji kartą, sięgnęła po mobilne płatności w nadziei, żeuda się w ten sposób przyciągnąć „bezgotówkowych” klientówi zwiększyć wartość zakupowego koszyka. I faktycznie –menedżerowie sklepów nieoficjalnie mówili, że obroty wzrosły,bezgotówkowi klienci kupowali więcej, niż płacący banknotami. Wpołowie 2014 roku Biedronka jednak oficjalnie wprowadziła obsługękart płatniczych. To był koniec.

Z danych podanych wówczas przez Jeronimo Martins wynikało, że wpierwszym kwartale 2015 wykonano 30 tys. transakcji mobilnych. Wdrugim kwartale – 25 tysięcy. Rok do roku mamy więc spadek ojedną trzecią, i raczej nie ma się spodziewać, że będzieinaczej. Przy płatnościach mobilnych musiała pozostać jedyniegarstka entuzjastów. Czy jednak dla tej garstki warto będzie dalejutrzymywać cały, kosztowny system informatyczny?

W teorii rolę mobilnych płatności przez kartę mogłyby dziśspełnić rozwiązania bazujące na HCE (Host Card Emulation), wktórych dane karty płatniczej przechowywane są na serwerach bankui przekazywane do terminala krótkozasięgową łącznościąradiową. Mimo wbudowania HCE we wspomnianą już aplikację PeoPay,nie wpłynęło to jednak na trendy na rynku. Czemu? Naszym zdaniemodpowiedź jest prosta. Płatności mobilne są rozwiązaniemszukającym problemu, zderzającym się z barierami obyczajowymi ipsychologicznymi.

Plastikowa karta z czipem jest pod każdym względem wygodniejsza– lżejsza, z co by nie mówić prostszym interfejsem, niewątpliwieteż bezpieczniejsza z racji swojej prostoty. Co takiego zapewniająpłatności mobilne, oprócz konieczności machania przed terminalemdużym nieporęcznym smartfonem? Nawet anonimowych płatności niezapewniają, poziom inwigilacji transakcji jest taki sam, jak wwypadku zwykłych kart. Jeśli gdzieś mogłyby się sprawdzić, to wobsłudze płatności internetowych (tak jak to jest zrobione w nowejwersji Apple Pay), ale nie przy kupowaniu piwa i kiełbasy wBiedronce.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.