Znają twój adres i nazwisko. Tak podszywają się pod banki

Znają twój adres i nazwisko. Tak podszywają się pod banki30.03.2023 13:00
Oszustwo "na pracownika banku". Uważaj, żeby się nie nabrać
Źródło zdjęć: © Pixabay

SMS-y i telefony od oszustów to już dla wielu z nas chleb powszedni. Stresująca może być jednak sytuacja, gdy przestępcy znają nasze imię, nazwisko i adres, a jednocześnie twierdzą, że dzwonią z banku. Wtedy łatwo im uwierzyć.

Przestępstwa w sieci mają różne oblicza. Czasem natkniemy się na nieudolną próbę phishingu, gdzie oszust posługuje się łamaną polszczyzną, podczas gdy innym razem może się nam zrobić naprawdę gorąco. W najnowszej kampanii spoofingowej przestępcy dokładnie wybierają swoje ofiary, znając ich imię, nazwisko, dane konta bankowego, a nawet adres zamieszkania. W ten sposób starają się podszywać pod pracowników banków.

Nasi czytelnicy zgłosili się do nas z informacją o niezwykle niebezpiecznej metodzie działania cyberprzestępców. Podszywają się oni pod banki, znając przy tym dokładne dane swoich ofiar. Rzekomy doradca bankowy dzwoni do danej osoby, podając we wstępie rozmowy jej imię i nazwisko.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić mobilny monitor LG gram +view?

Rozmowa przebiega w typowy dla tego typu przestępstw sposób. Po potwierdzeniu, że "pracownik banku" rozmawia z właściwą osobą, pyta ją, czy pamięta operację na określoną kwotę. Po zaprzeczeniu pojawia się informacja, że w takim razie mieliśmy prawdopodobnie do czynienia z oszustwem i sprawę należy przekazać do działu cyberbezpieczeństwa.

Podobne zgłoszenie przesłały nam dwie osoby. Jedna z nich już na tym etapie zakończyła rozmowę, podczas gdy druga nie wahała się pociągnąć tematu dalej, by na koniec w niewybrednych słowach skrytykować działania oszustów. Wtedy sprawa zrobiła się nieco bardziej niepokojąca.

"Najbardziej niepokojący był fakt, że po kilku wiązankach z mojej strony usłyszałem swój adres zamieszkania i info, że już do mnie jadą" - napisał nasz czytelnik.

Odbierasz telefon z banku? Musisz o tym pamiętać

Oba zgłoszenia dotyczyły prawdopodobnie tego samego oszusta. W obu zgłoszeniach zauważono, że mówił on z wyraźnym wschodnim akcentem. W jednym przypadku podszywał się on pod pracownika banku Credit Agricole, w drugim przedstawił się jako pracownik PKO Banku Polskiego.

Biorąc pod uwagę, jak powszechne jest to zjawisko, warto pamiętać o zasadach bezpieczeństwa podczas rozmów z "pracownikiem banku". Przede wszystkim, gdy otrzymamy telefon z naszego banku z informacją o oszustwie czy prośbą o autoryzację przelewu najlepiej się od razu rozłączyć. Warto pamiętać o tzw. zasadzie 30 sekund, która może uratować od dużych problemów.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.