Znamy powód awarii Fastly. Zawinił bug i jeden z klientów

Znamy powód awarii Fastly. Zawinił bug i jeden z klientów09.06.2021 17:07
Error 503
Źródło zdjęć: © Getty Images

Amerykański dostawca usług chmurowych Fastly poinformował o powodach ostatniej awarii internetu, która doprowadziła do niedostępności serwisów Twitch, Reddit, Amazon i wielu innych. Zgodnie z przekazanymi przez firmę informacjami, przyczyną było zachowanie jednego z klientów.

Czym jest Fastly?

Firma Fastly działa jako CDN, czyli sieć serwerów i centrów danych rozmieszczonych na całym świecie. Umożliwiają one przesyłanie zasobów potrzebnych do ładowania treści internetowych. W przypadku Fastly, działa ona na zasadzie chmury brzegowej, co dla użytkowników oznacza, że firma umieszcza swoją infrastrukturę jak najbliżej miejsca, w którym będzie wykorzystywana. Dzięki temu użytkownicy mogą zyskać szybsze czasy odpowiedzi. 

Wczoraj firma poinformowała o generalnej awarii, która doprowadziła do wyłączenia wielu popularnych serwisów. Wśród poszkodowanych usług znalazły się m.in. Reddit, Spotify, Twitch, Stack Overflow czy GitHub, a także wiele popularnych usług streamingowych jak Hulu, HBO Max czy Vimeo.

Przyczyną awarii - człowiek i błędne oprogramowanie

Jak donosi serwis The Guardian, awaria została ostatecznie spowodowana przez jednego klienta, który aktualizował swoje ustawienia. Wcześniej w oprogramowaniu Fastly pojawił się bug, który spowodował, że poprzez tę prostą czynność, dana osoba doprowadziła do uszkodzenia 85 procent całej sieci. Dzięki odpowiednim zabezpieczeniom, problem udało się zauważyć w ciągu jednej minuty, zaś po kolejnych 49-ciu firma przywróciła 95 procent funkcjonalności sieci.

Fastly przyznaje, że powinno przewidzieć możliwość wystąpienia tego rodzaju awarii. Firma przeprasza wszystkich swoich klientów za jej wystąpienie i nie zapobiegnięcie problemów wcześniej. Co ciekawe, pomimo tego poważnego problemu, akcje firmy nie uległy spadkowi, a wręcz przeciwnie, wzrosły aż o 12 procent.

Pomimo rozwiązania problemów, sprawa dla Fastly nie jest jeszcze zakończona. Ze względu na straty, jakich doświadczyli ich klienci, firma planuje przeprowadzić szczegółowe dochodzenie. Osobną kwestią pozostaje czy niektóre firmy nie zdecydują się wystąpić o odszkodowania. Szacuje się, ze sam Amazon mógł stracić nawet 32 miliony dolarów w czasie, gdy jego strona nie była w stanie funkcjonować.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.