Zuckerberg chce kontroli totalnej. WhatsApp, Messenger i Instagram zostaną zintegrowane

Zuckerberg chce kontroli totalnej. WhatsApp, Messenger i Instagram zostaną zintegrowane25.01.2019 17:36
Zuckerberg połączy WhatsAppa, Messengera i Instagram w jedną aplikację / Chip Somodevilla / Staff, Getty Images

Do Facebooka należy obecnie kilka bardzo popularnych aplikacji, w tym dwa komunikatory z czołówki – Messenger i WhatsApp. Już niedługo. Według informatorów z wewnątrz firmy, komunikatory zostaną połączone wspólną infrastrukturą, a przy okazji wchłoną Instagram. Nie jest to zaskoczenie. Integracja trwa od miesięcy.

Strategię Facebooka opisały cztery osoby zaangażowane w zmiany. Przyczyną jest rzekomo brak kontroli nad rozwijającymi się niezależnie produktami w czasie, gdy Facebook ma spore problemy wizerunkowe i biznesowe. Będzie to jednak zadanie bardzo trudne, wymagające współpracy kilku tysięcy pracowników Facebooka. Potrzebna jest zmiana całej infrastruktury i funkcjonowania komunikatorów na najbardziej podstawowym poziomie. Przekształcenie ma zostać zakończone na początku 2020 roku i jest obecnie najważniejszym celem na osobistej liście Marka Zuckerberga.

Z punktu widzenia biznesowego decyzja wydaje się mało korzystna i będzie wymagała tytanicznego wysiłku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Facebook dostanie uniwersalne, angażujące użytkowników narzędzie, zatrzymujące miliony osób w jednolitym ekosystemie. Google i Apple będą mieć poważnego konkurenta, ale według wstępnych analiz zmiany raczej nie przyciągną nowych użytkowników. Nie wiemy jeszcze, jak komunikatory mają na siebie zarabiać. Od dawna słychać plotki o reklamach w WhatsAppie i plany mogą zostać rozszerzone na jednolitą platformę komunikacyjną Facebooka. Informatorzy twierdzą, że plan Zuckerberga jest bardzo nieprecyzyjny.

Jest też dobra wiadomość. Mark Zuckerberg zlecił, by każdy z komunikatorów stosował szyfrowanie end-to-end. To dobra wiadomość z punktu widzenia ochrony prywatności. Dzięki temu osoby postronne nie będą mogły odczytać prowadzonych rozmów. Przynajmniej w teorii, gdyż jak wiemy, nie ma oprogramowania bez luk.

Teoretyczną zaletą połączenia będzie możliwość porozumiewania się z osobami, które obecnie korzystają z innego komunikatora. Oznacza to, że osoba korzystająca z Messengera będzie mogła łatwo porozmawiać ze znajomymi, którzy mają jedynie WhatsAppa – komunikatory mają być wciąż dostępne jako osobne aplikacje. Rozmowa będzie oczywiście szyfrowana. Nowy komunikator ma być niezawodny i bezpieczny, choć zachowanie prywatności w nim budzi sporo wątpliwości. Użytkownicy WhatsAppa rejestrują tylko numer telefonu, Messenger i Facebook zaś wymagają prawdziwych danych osobowych. Trudno powiedzieć, czy da się to pogodzić.

Nawet jeśli owocem tej decyzji będzie świetne narzędzie komunikacyjne, wiele osób nie wybaczy tego posunięcia Zuckerbergowi. Gdy Facebook przejmował WhatsApp i Instagram, nowe nabytki miały działać autonomicznie. Okazało się jednak, że ich bazy użytkowników rosną, w czasie gdy użytkownicy Facebooka uciekają. Instagram rejestruje miliard aktywnych użytkowników miesięcznie, WhatsApp 1,5 miliarda. Prawdopodobnie to przekonało Zuckerberga o potrzebie lepszej integracji, a założycieli Instagrama do odejścia z firmy jesienią 2018 roku. Z powodu ogromnych niejasności w planach Zuckerberga, wielu obecnych programistów WhatsAppa odeszło lub planuje odejść.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.