Awaria mObywatela. Nie skorzystasz z usług (aktualizacja)
W środowy poranek pojawiła się awaria aplikacji mObywatel. Użytkownicy mogą zalogować się do swojego profilu i korzystać z elektronicznych dokumentów, ale nie działa dostęp do usług.
Zgłoszenia dotyczące awarii mObywatela napływają z całej Polski. O godzinie 9:45 w serwisie DownDetector było ich ok. 200. Użytkownicy zwracają uwagę na problem z dostępem do aplikacji.
Choć nadal można zalogować się do mObywatela i skorzystać z elektronicznych dowodów (mDowód, mPrawo jazdy oraz Moje pojazdy), nie działają usługi. Oznacza to, że z uwagi na awarię np. nie umówisz się na E-wizytę w ZUS, nie sprawdzisz historii pojazdu, nie podpiszesz dokumentu, ale też nie zastrzeżesz PESEL-u.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Aktualizacja (godz. 10:30)
Usługi w mObywatelu wciąż nie działają. Liczba zgłoszeń dotyczących awarii wciąż przybywa.
Aktualizacja (godz. 11:30)
Została przywrócona funkcjonalność usług w mObywatelu. W serwisie DownDetector nie przybywają już masowo kolejne zgłoszenia o awarii. Aplikacja powinna działać.
Media zwracają jednak uwagę, że środowa awaria mObywatela mogła wynikać z cyberataku na rządowe systemy. Zapytaliśmy Ministerstwo Cyfryzacji o komentarz w tej sprawie - odpowiedź poniżej:
Dziś między godziną 10:00 a 11:00 odnotowaliśmy przejściowe trudności z dostępem do niektórych usług publicznych. Możliwość zalogowania się do wybranych usług mogła być chwilowo zakłócona. Obecnie nie odnotowujemy tego typu problemów. Nie wpływa to w żaden sposób na bezpieczeństwo rejestrów państwowych, w szczególności danych tam zawartych - pisze Ministerstwo Cyfryzacji.
Norbert Garbarek, dziennikarz dobreprogramy.pl