[CES 2015] Eksperymenty Forda wprowadzą nas w erę automatycznych aut

[CES 2015] Eksperymenty Forda wprowadzą nas w erę automatycznych aut

[CES 2015] Eksperymenty Forda wprowadzą nas w erę automatycznych aut
08.01.2015 12:21

Powierzchnia styku między branżą motoryzacyjną i komputerowązwiększyła się w ostatnich latach wielokrotnie. Dowodzą tego zarównopokazane podczas tegorocznego CES nowe urządzenia od Nvidii, jak irozwiązania zaprezentowane przez Forda. Częściowo autonomiczne autatego producenta nie potrafią jeszcze same wyjechać w miasto –ale w wielu kwestiach odciążają kierowcę.

Już dzisiaj testowe Fordy potrafią samodzielnie trzymać się pasajazdy, dopasowywać prędkość pojazdu do warunków na drodze,automatycznie hamować przed pieszymi i pomagać przy parkowaniu. Jużwkrótce możliwości te zostaną rozszerzone o automatyczne prowadzeniesamochodu w korkach drogowych – a na horyzoncie widać już wpełni autonomiczne auta, potrafiące prowadzić się tak na trasie, jaki w warunkach miejskich.

Obraz

Szef Forda Mark Fields poinformował, że kwestię wprowadzeniatakiego pojazdu na drogi jego firma traktuje bardzo poważnie.Badawczy pojazd Ford Fusion Hybrid przechodzi właśnie testy drogowe –oprócz wykorzystywanych już rozwiązań do półautomatycznej jazdy,wzbogacono go o cztery systemy lidarowe, pozwalające tworzyćw czasie rzeczywistym trójwymiarowe mapy otoczenia.

Firma ogłosiła też rozpoczęcie zakrojonych na globalną skalęeksperymentów, mających sprawdzić nie tylko możliwości autonomicznychpojazdów, ale też kluczowe trendy urbanistyczne, demograficzne irynkowe związane z motoryzacją. Mają one pomóc w znalezieniuodpowiedzi na takie wyzwania, jak wzrost liczebności klasy średniej wkrajach rozwijających się, wzrost liczby mieszkańców miast,zanieczyszczenie środowiska, stan zdrowia mieszkańców i zmieniającesię potrzeby i oczekiwania klientów.

W Londynie np. ochotnicy biorący udział w eksperymentachwykorzystują podłączane do złączy ODB-II moduły, pozwalającegromadzić informacje o nawykach w prowadzeniu auta – w zamianza niższe stawki ubezpieczenia. W Bangalore w Indiach Ford sprawdza,jak współdzielenie aut między małymi grupami ludzi, np.współpracownikami czy rodzinami może pomóc w zmniejszeniu natężeniaruchu ulicznego. W ramach innego eksperymentu kierowcy otrzymalioprogramowanie, które pozwala sprawdzić, czy auto jest zaparkowanezgodnie z przepisami, a jeśli nie – wskazuje najbliższedopuszczalne miejsce. Testowane są nawet tak dziwne pomysły jakzdalne parkowanie aut z wykorzystaniem strumieniowania wideo połączach LTE – chodzi o to, by operator parkingu mógł zdalnieprzejąć samochód i doprowadzić go na właściwe miejsce.

Widać po tych wszystkich eksperymentach jedno – dziś już nietechnika jest głównym problemem w budowie autonomicznych pojazdów,lecz kwestie społeczne, urbanistyczne, prawne i biznesowe. Prowadzoneprzez Forda badania powinny doprowadzić do tego, że już w tejdekadzie zostaną one rozwiązane, i nowe auta, nie tylko te z wyższejpółki, będą standardowo wyposażane w autopiloty.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)