Console OS już do sprawdzenia: możesz mieć i Windows i Androida na swoim pececie

Console OS już do sprawdzenia: możesz mieć i Windows i Androida na swoim pececie
26.02.2015 11:31
Console OS już do sprawdzenia: możesz mieć i Windows i Androida na swoim pececie

Android w początkowych założeniach nigdy nie miał być systememoperacyjnym dla komputerów osobistych. Początkowo nic też nie myślanoo jego uruchamianiu na dominującej na desktopie architekturze x86.Czasy się zmieniły, trafić można w sklepach na laptopy z Androidem, atablety z procesorami Intel Atom i systemem Google'a to właściwiecodzienność. Gdy jednak ktoś sam zechce zainstalować Androida naswoim komputerze x86, zaczynają się schody. Publicznie dostępnawersja4.4 z projektu Android-x86 jest surowa i wymagająca, a o jejwspółpracy z preinstalowanym na większości komputerów osobistychWindows możemy zapomnieć. Dla tych, co cenią wygodę użytkowania,powstał właśnie Console OS – Android, z którego można korzystaćrównoległe z „okienkami”, z pełną wydajnością iwykorzystaniem zasobów sprzętowych.

Jeśli dysponujecie urządzeniem z nowszym procesorem Intela(zarówno Atomem jak i Celeronem/Pentium, jak i wydajnymi procesoramiCore), możecie już samodzielnie wypróbować system, który jestspełnieniem niezrealizowanych fantazji producentów sprzętu ohybrydowych urządzeniach, przełączanych w zależności od potrzebmiędzy Windows a Androidem. Z prac nad takim sprzętem niewielewyszło, pod naciskami zarówno Microsoftujak i Googleproducenci dali sobie spokój.

Console OS żadne jednak naciski niestraszne, projekt rozwijał sięcałkowicie niezależnie, współfinansowany przez społeczność. Wpaździerniku zeszłego roku na Kickstarterze jego autorzy z firmyMobile Media Ventures na stworzenie Androida dualnego startu,skrojonego pod PC, zebrali niemal 80 tys. dolarów. Zapowiedzianowówczas, że będziemy mieli do czynienia nie z jakąś emulacją, jak wwypadku np. rozwiązania BlueStacks, ale z pełni natywnym Androidemx86, dostosowanym do wszystkich wymogów działania na PC, łatwym winstalacji, wyposażonym w licencjonowaną wersję sklepu Google Play,możliwość jednoczesnego uruchamiania dwóch aplikacji obok siebie,wsparcie dla sprzętowej akceleracji grafiki oraz w wersji Pro,wygodne przełączanie między systemami.

Console OS Demos & Wins People's Choice Award at Vator Splash

Na stronie projektu udostępniono już dla każdego za darmo(wymagana jestrejestracja) do pobrania wersję Developer Release 1, w dwóchodmianach, jednej przeznaczonej dla procesorów Core/Haswell, drugiejdla Atomów Bay Trail i wcześniejszych procesorów Core. Obiezainstalować można z przygotowanego wcześniej pendrive, zgodnie zewskazówkami opublikowanymina wiki. Konieczne jest jednak posiadanie 64-bitowego UEFI, ajeśli chcemy przełączać się między Windows a Console OS-em,wyłączenie szyfrowania Windows.

Wsparcie sprzętowe jest póki co ograniczone,np. osoby bez czipów radiowych Intela (3160 i 7260) nie będą miałyWi-Fi, nie uzyskamy też sprzętowej akceleracji grafiki z układówGeForce czy Radeon. W przyszłości ma być lepiej, kolejne wydania mająposzerzać bazę obsługiwanego sprzętu. Warto podkreślić, że możnaConsole OS-a zainstalować też na zewnętrznym dysku USB 3.0 (albobardzo szybkim pendrive), uzyskując w ten sposób łatwy w przenoszeniumiędzy komputerami system, obsługujący szyfrowanie zapisanych na jegopartycji danych. Nie zainstalujemy za to systemu w maszyniewirtualnej, przynajmniej na razie – zbyt wiele zależy odsprzętowej akceleracji grafiki, której hiperwizory nie są w staniezapewnić na oczekiwanym poziomie.

350131807389771713

Jeśli już przebrniecie przez instalację (która na wspieranymsprzęcie jest rzeczywiście bezproblemowa), warto sprawdzić możliwościConsole OS-a za pomocą demonstracji, przygotowanych specjalnie podniego, a wykorzystujących silnik Unreal Engine 4. Pliki APKpobierzecie z artykułuwiki opisującego, jak rozpocząć przygodę z tym systemem.

Nasza krótka zabawa z Console OS-em pokazała, że to bardzo udanyprojekt, najlepszy jak dotąd sposób na Androida na PC –przynajmniej dla tych, którzy mają zgodny z nim sprzęt. Mimo tego, żeto wczesna wersja, nie zapewniajaca jeszcze wsparcia dla wieluplanowanych funkcji (na czele z OpenGL 4), i tak można korzystać zniej zarówno w pracy jak i zabawie. Naprawdę ciekawie zrobi sięjednak wraz z wydaniem wersji Pro, która w cenie 20 dolarów rocznie(taki to subskrypcyjny model wybrał sobie producent) pozwoli nabłyskawiczne przełączanie między systemami (Windows i Android będąuruchamiane pod kontrolą hiperwizora XenGT)czy uruchamianie aplikacji Androida w prawdziwym środowiskuokienkowym.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (34)