Contiki 3.0: nowoczesny system dla Internetu Rzeczy, który ruszy też na Commodore 64

Strona głównaContiki 3.0: nowoczesny system dla Internetu Rzeczy, który ruszy też na Commodore 64
28.08.2015 15:26
Contiki 3.0: nowoczesny system dla Internetu Rzeczy, który ruszy też na Commodore 64

Ile pamięci wymaga wasz system operacyjny? Co takiego potrafi, żewymaga aż tak wiele? Czy nie za bardzo obrósł software'owymtłuszczem? Zanim udzielicie na te pytania odpowiedzi, poznajcieContiki, rozwijany od 12 lat system operacyjny, który oferuje międzyinnymi pełne wsparcie dla multitaskingu i współbieżnegoprogramowania, kompletny stos sieciowy oraz graficzny interfejsużytkownika, radząc sobie na urządzeniach wyposażonych w 30 KBRAM. Jego deweloperzy po niemal dwóch latach prac przedstawilikolejną oznaczoną numerem 3.0 wersję, choć wprowadza liczneulepszenia i sterowniki do nowego sprzętu, wciąż działa nakomputerach takich jak Commodore 64 czy Atari 800XL.

Jak się jednak zapewne domyślacie, Contiki nie jest pisane dziśspecjalnie z myślą o starych komputerach, lecz raczej o tej całejklasie nowych, lekkich urządzeń dla Internetu Rzeczy, którychpamięć mierzy się w kilobajtach, budżet energetyczny wmiliwatach, szybkość w megahercach i przepustowość w kilobitachna sekundę. Ich producenci często nie chcą wikłać się w umowylicencyjne z komercyjnymi producentami oprogamowania, dlatego więcdostępny na licencji BSD system rozwijany jest wspólnymi siłamiprogramistów z firm takich jak Texas Instruments, Atmel, Cisco,ENEA, ETH Zurich, Redwire, SAP, Sensinode, ST Microelectronics,Zolertia, a także wielu ośrodków akademickich.

Przedstawione w tym tygodniu wydanie 3.0 to przede wszystkimwsparcie dla platform sprzętowych TexasInstruments Sensortag (kosztujący 29 dolarów kompletny zestawdo łączenia sensorów z chmurami obliczeniowymi) oraz ZolertiaRe-mote (przeznaczonej do zastosowań w robotyce i budowiebystrego sprzętu płytce deweloperskiej za 73 euro). Przedewszystkim jednak rozszerza ten system o kilka brakujących dotychczaskomponentów.

Cooja: symulator sieciowy Contiki
Cooja: symulator sieciowy Contiki

Wprowadzono więc wsparcie dla szfyrowania komunikacji za pomocąAES128, tam gdzie to możliwe z akceleracją sprzętową, obsługęprotokołów, dzięki którym możliwe jest łączenie kratowychsieci IPv6 na Contiki bezpośrednio z sieciami IPv4 (w tym oczywiścieInternetem) oraz sieciami ethernetowymi. Sama obsługa siecikratowych IPv6 została niemal w całości przeprojektowana iulepszona, na czele z protokołem trasowania RPL, dodaniem multicastui zwiększeniem stabilności.

WigWag: system sterowania bystrymi domami, zbudowany na bazie Contiki
WigWag: system sterowania bystrymi domami, zbudowany na bazie Contiki

Dodano też obsługę lekkiego protokołu komunikacyjnego MQTT,używanego do komunikacji w bardzo ograniczonych pod względemprzepustowości sieciach i zaktualizowano moduł odpowiedzialny zaobsługę protokołu CoAP do komunikacji z bardzo prostymiurządzeniami, takimi jak przełączniki, zawory czy czujniki.Pojawiły się też nowe interfejsy do programowania gniazdek TCP iUDP, co ułatwić ma programowanie sieciowe. Nowa wersja Contiki jestbardziej modularna niż dotąd, dzięki czemu użytkownicy mogązmieniając ustawienia w pliku Makefile skompilować taki system,jakiego potrzebują, jedynie z niezbędnymi im elementami.

Zainteresowani nowym Contiki znajdą je oczywiście na GitHubie.Kompletne środowisko deweloperskie to już jednak 3 GB, hostowanejest w serwisie Sourceforge.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (31)