Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Tizenodnik: wieści ze świata Tizen. Numer 02.

Wieści ze świata Tizen z minionego tygodnia (9.12.2013 – 15.12.2013)

O prototypowych smartfonach które mniej lub bardziej prawdopodobnie mają trafić na rynek słyszymy już od roku. Zaczynając od modeli GT-I8800 i GT-I8805 które to nie tak dawno przyłapane zostały w teście BrowserMark 2 osiągając bardzo obiecujące wyniki, przechodząc przez SM-Z9005 którego krótką prezentację możemy znaleźć w Internecie a kończąc na najnowszym prototypie który testowany jest przez japońskiego operatora NTT DoCoMo. SC-03F – bo o nim mowa – w zeszłym miesiącu przeszedł szereg testów zgodności z sieciami telekomunikacyjnymi Korei i Japonii. Natomiast w ubiegły wtorek Internet obiegł zrzut ekranu prezentujący wynik testu html5test.com przeprowadzony w omawianym modelu. Osiągnięta liczba punktów pobiła wszelkie dotychczasowe rekordy tego testu, wynosząc aż 500 punktów – żadna z obecnych przeglądarek mobilnych czy dekstopowych nie zbliżyła się do tej granicy. Na obrazku widnieje także User Agent który zdradza nam część specyfikacji urządzenia - ekran o rozdzielczości 1280x720px oraz zainstalowany system Tizen w wersji 2.2. Niestety nadal nie wiadomo zbyt wiele na temat tego telefonu. Testy telekomunikacyjne zdradzają obecność modemu LTE, Bluetooth 4.0 a także Wi-Fi a/b/g/n. W każdym razie specyfikacja bardzo przypomina modele Z9005 i GT-I880x więc możemy wnioskować, że SC-03F jest tym samym prototypem co poprzednie z tym, że przystosowany na rynek Japonii i Korei.

Ambicją Samsunga jest zapewnienie rozbudowanego ekosystemu urządzeń z Tizen. Lecz bez szeregu usług nie miałoby to większego sensu. Korporacja doskonale zdaje sobie z tego sprawę, dlatego miło słyszeć o reaktywacji projektu S Cloud. Samsung już kilkakrotnie próbował zbudować własną usługę chmury, a ostatni jej start planowany był wraz z premierą Galaxy S3. Niestety nic takiego nie miało miejsca, lecz po ostatnich doniesieniach całkiem możliwy wydaje się termin premiery Tizen OS 3.0.
S Cloud to nic innego jak dysk sieciowy dla urządzeń mobilnych który ma być odpowiedzią na SkyDrive Microsoftu, iCloud Apple czy Google Drive.

Pomimo prób nie udało się w ciągu kilku lat uruchomić takiej usługi, jednak Samsung Electronics wydaje się być już gotowy

Możemy przeczytać w wywiadzie dla The Korea Herald. Istnieją też spekulacje, choć mało prawdopodobne, że opóźnienie systemu Tizen spowodowane jest właśnie m.in. pracami nad S Cloud. W serwisie tym możemy znaleźć również informację o zatrudnieniu przez Samsunga sporej grupy osób mających doświadczenie w budowie usług w chmurze z których kilku związanych było z Amazonem.

r   e   k   l   a   m   a
Motywacją Samsunga w świadczeniu usług w chmurze nie jest osiągnięcie zysku z tego tytułu

Powiedział Kang Hong-yol, starszy pracownik naukowy w Instytucie Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w Korei. Natomiast inna osoba zaangażowana w projekt stwierdziła:

Samsung chce stworzyć platformę, na której użytkownicy mogą pracować na konkretnym urządzeniu - czy to AGD czy samochód - mającym inteligentne funkcje dzięki którym możliwe będzie przechowywanie danych w chmurze.

Po dwóch latach przeznaczania sporej kwoty na rozwój usługi, wydaje się, że Samsung ukończy jej budowę do końca tego roku. Następne kilka miesięcy to etap testów i komercjalizacji. W przeciwieństwie do innych chmur, S Cloud nie tylko będzie umożliwiać przechowywanie i dostęp z każdego miejsca do naszych danych lecz także służyć ma do komunikacji między urządzeniami Samsunga. Dzięki koncepcji M2M (maszyna-maszyna) smartfony, komputery, TV, AGD czy samochody będą w stanie komunikować i dzielić się informacjami za pomocą sieci - a przecież do tego zmierzają członkowie odpowiedzialni za rozwój Tizen OS 3.0. Warto też nadmienić, że Samsung SDS pomyślnie zrealizował projekt Big Data dla Samsung Serivce Platform (SSP). Był to jeden z etapów stabilizacji i optymalizacji S Cloud.

W minionym tygodniu mieliśmy także okazję posłuchać opinię jednego z 36 członków Tizen Association na temat swojej pozycji w Stowarzyszeniu. Tieto - bo o nim mowa - jest największym dostawcą usług IT w Skandynawii z siedzibą w Helsinkach, w Finlandii. Jego członkostwo zostało ogłoszone oficjalnie podczas Tizen Developer Summit 2013 miesiąc temu. Firma w odpowiedniej grupie roboczej będzie uczestniczyć w spotkaniach Tizen Association dzięki czemu umożliwi jej to wgląd i wkład w rozwój i późniejsze wdrażanie systemu na rynku. Tieto zajmować się będzie tworzeniem i optymalizacją usług oraz narzędzi zapewniających łączność pomiędzy różnymi urządzeniami. Dzięki temu możliwe stanie się prostsze budowanie aplikacji działających na różnych urządzeniach niezależnie od wielkości ekranu.
Antti Vasara, wiceprezes Tieto tak komentuje udział firmy w Tizen Asosciation:

Jesteśmy bardzo zadowoleni że naszą rolą w ramach programu partnerskiego będzie wzmocnienie pozycji Tizen OS. System ten jako platforma oferować będzie cały ekosystem urządzeń, które staną się naturalnym wyborem w przyszłości napędzając tym samym rozwój rynku. Tizen dzięki swojej otwartości wykorzystuje pracę społeczności w sposób inteligentny. Tieto jest zaangażowane we wspieraniu wysiłków społeczności w celu przyspieszenia przyjęcia tej platformy na rynku.

-

Aplikacje webowe działające szybko i stabilnie jak natywne – fakt czy raczej marzenia ludzi ślepo zapatrzonych w HTML5? Samsung tworząc Tizen OS chce udowodnić, że jak najbardziej jest to faktem. Pierwszym dobitnym argumentem jest Samsung Racer S - wyścigowa gra 3D zbudowana za pomocą technologii webowych HTML5 i WebGL. Po raz pierwszy zaprezentowana została przez Jong-Deok Choi, wiceprezesa Samsung Electronics Software Center w ostatnim dniu Tizen Developer Summit 2013. Prezentowana gra działała na developerskim smartfonie dla programistów (RD-PQ) i osiągała bardzo zadowalającą prędkość - 60 FPS'ów. Dlatego nie może dziwić, że obecni na prezentacji zareagowali bardzo pozytywnie. Choi tak skomentował wydarzenie:

Zaprezentowana wydajność aplikacji działających na Tizen jest prawdziwa. Tylko sceptycy mogą twierdzić, że aplikacje webowe nie mogą dogonić natywne. To całkowicie błędne podejście. Gładkie i piękne efekty graficzne 3D dostępne są także w aplikacjach webowych.

Samsung Racer S zasadniczo wykonany jest przez HelloEnjoy, interaktywne studio z siedzibą w Brighton w Wielkiej Brytanii lecz we współpracy z Samsung Electronics. HelloEnjoy założona została w 2007 roku przez Carlosa Ulloa i Libertada Aguilera i w swoim dorobku ma już kilka gier 3D i aplikacji webowych jak np. Hello Run, Monster Truck czy Papervision 3D.
W Samsung Racer S można już teraz zagrać za pomocą przeglądarki internetowej obsługującej WebGL. Grę znaleźć można na stronie: http://helloracer.com/racer-s

W skrócie:

Poznaliśmy pierwszych zwycięzców konkursu organizowanego przez YoYo Games. Po 1000 dolarów zdobyli trzej developerzy: Znojemský Cameron - twórca "Dreamlink", Lei Yang - twórca "Magic Bunnies" i Peter Pandula - twórca "Zone Orbit". Są to zwycięzcy w pierwszej kategorii w której wylosowane zostały przez jury poszczególne gry. Jednak pomimo, że pod uwagę nie brana była jakość czy przemyślana fabuła tytułu to jednak wydają się być ciekawe i dopracowane.
Przypomnę, że warunkiem udziału w konkursie jest zbudowanie gry w środowisku Game Maker. Na zwycięzcę całego cyklu czeka 10 000 dolarów a sam konkurs potrwa do końca stycznia 2014 roku.

Wydana została najnowsza wersja Qt for Tizen 1.0 Alpha 5. Autorzy wprowadzili kilka zmian wśród których jest wsparcie dla Tizen 2.2.1 oraz SDK Tizen 2.2.1, zgodność z Qt 5.2 RC1, zmiany w obsłudze orientacji ekranu oraz poprawki obsługi systemowej klawiatury.

Kilka dni po ogłoszeniu wsparcia dla systemu Tizen przez OpenFL Technologies, wydana została najnowsza wersja frameworka "w pełni" wspierająca nadchodzący system Samsunga i Intela. OpenFL 1.2 zawiera nową bibliotekę o wdzięcznej nazwie "Lime". Dodatkowo twórcy planują otworzyć kod źródłowy aby trafić do szerszego grona developerów co umożliwi szybszy i skuteczniejszy rozwój samego API jak i narzędzi do budowy gier. Z dalszych zmian wymienić można wsparcie dla strumieniowania audio w tym dodatek Assets.getMusic, ulepszona obsługa procesorów wielordzeniowych podczas budowy aplikacji w języku C++ oraz poprawione raportowanie błędów.

PS.

Przepraszam za mały poślizg. Lecz pewne sprawy uniemożliwiły mi wstawienie wpisu na czas...

--------------------

<< Poprzedni wpis  

linux oprogramowanie urządzenia mobilne

Komentarze