Facebook traci w Polsce najmłodszych. Stał się dla nich jak... Nasza klasa

Facebook traci w Polsce najmłodszych. Stał się dla nich jak... Nasza klasa16.07.2018 20:05
Facebook traci w Polsce najmłodszych użytkowników, depositphotos.com
Facebook traci w Polsce najmłodszych użytkowników, depositphotos.com

Przed erą Facebooka, w Polsce ogromną popularnością cieszył się rodzimy serwis społecznościowy nasza-klasa.pl (później po prostu nk.pl). W najlepszym okresie społeczność liczyła około 12 mln osób. Polityka serwisu, wprowadzone zmiany, a także silny gracz w postaci Facebooka, doprowadziły do upadku i odejścia większości użytkowników. Poważny problem w Polsce ma teraz Facebook.

Z nk.pl jako pierwsi uciekli młodzi użytkownicy, to właśnie oni zauroczyli się w Facebooku. W końcu pochodził on z krainy iPhone’a, McDonalda i popularnych wysokobudżetowych teledysków i filmów. Musiał być po prostu lepszy. Faktycznie, gdy nasza-klasa.pl otrzymywała kolejne funkcje, które spotykały się z negatywnymi opiniami, serwis Marka Zuckerberga wydawał się być wolny od tych wad. Ponadto, dla wielu młodych osób miał jeszcze jedną bardzo ważną przewagę – nie było nadzoru rodziców, którzy natomiast chętnie zakładali konta na nk.pl, oczekując odnalezienia dawnych znajomych ze szkoły.

źródło: napoleoncat.com
źródło: napoleoncat.com

Według badań opublikowanych przez NapoleonCat, w ciągu ostatniego roku Facebook zauważalnie zyskał na popularności w dwóch grupach wiekowych. Pierwsza to osoby w wieku 35-44 lat, druga 45-54 lat. Jak zareagowali najmłodsi użytkownicy? Jak można się domyślić, niezbyt chętni są do dzielenia tego samego serwisu z rodzicami. W ciągu roku Facebook w Polsce stracił aż 18 proc. użytkowników w grupie 13-17 lat (około 300 tys. osób).

Jeśli ktoś oczekuje, że spadek popularności Facebooka spowodowany jest sprawą Cambridge Analytica i niezgodnym z regulaminem udostępnianiu prywatnych danych, to niestety jest w błędzie. Owszem nieznaczna część osób usunęła po tej aferze konto, ale nie jest to grupa faktycznie odczuwalna dla Facebooka. Co więcej, chociażby w Polsce łączna liczba użytkowników wzrosła o 8 proc. Po drugie, młode osoby przerażająco chętnie dzielą się prywatnością w sieci, wrzucając masę zdjęć na Instagrama, korzystając z usług Google czy używając komunikatorów niezapewniających sensownego szyfrowania. Po prostu, Facebook przestał być dla nich interesującym miejscem.

źródło: napoleoncat.com
źródło: napoleoncat.com

Na popularności w grupie 13-17 lat zyskuje Instagram (13 proc. w ciągu roku). Może się to jednak zmienić, bowiem największy przyrost nowych użytkowników jest wśród grupy 45-54 lat – aż 122 proc. Gdzie dalej uciekną najmłodsi użytkownicy? Zawsze pozostaje Snapchat albo rosyjski VKontakte, który pozwala na znacznie większą swobodę niż Facebook. Obecnie jednak wciąż w grupie 13-17 lat aż 50 proc. ma jednocześnie konto na Facebooku, Instagramie i rozmawia przez Messengera.

Owszem spadek popularności wśród młodych użytkowników nie jest dobrą wiadomością dla Facebooka. Jednak z pewnością nie możemy mówić, że nadszedł początek jego końca. Facebook jest obecnie zbyt duży, aby upaść.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (82)