Oszustwo "na Ikea". Klienci sklepu powinni mieć się na baczności

Oszustwo "na Ikea". Klienci sklepu powinni mieć się na baczności

Oszuści podszywają się pod znane marki
Oszuści podszywają się pod znane marki
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Modzelewska
06.09.2022 13:41, aktualizacja: 06.09.2022 13:53

CSIRT KNF zauważył, że w serwisie Facebook pojawiły się fałszywe profile popularnych sklepów - Ikea oraz Decathlon. Oferują one różnego rodzaju konkursy z atrakcyjnymi nagrodami, w tym możliwość otrzymania za darmo łóżek, krzeseł czy rowerów. Nie dajcie się nabrać na tę kolejną próbę wyłudzenia danych.

CSIRT KNF, czyli Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego ostrzega przed kolejnym oszustem, które tym razem rozpowszechniane jest za pośrednictwem serwisu Facebook. Cyberprzestępcy stworzyli fałszywe strony sklepów Ikea oraz Decathlon. Używają ich do informowania o możliwości otrzymania rowerów, łóżek i krzeseł zupełnie za darmo. Rzekomo jest to sprzęt, którego firmy nie mogą się pozbyć ze względu na "drobne zarysowania".

Oszuści szukają potencjalnych celów na Facebooku

Oszuści przekonują, że otrzymanie takiego "prezentu" jest niezwykle proste. Wystarczy udostępnić post i napisać "gotowe". Nie dajcie się nabrać, takie okazje zdarzają się bardzo rzadko (albo i nigdy), a celem oszustwa jest jedynie wyłudzenie wrażliwych danych, które później mogą zostać wykorzystane na wiele sposobów. Istnieje nawet szansa, że zamiast darmowego roweru lub łóżka zyskamy spore problemy i stracimy swoje oszczędności.

Cyberoszuści cały czas szukają nowych sposobów działania i doskonalą swoje metody. Właśnie dlatego warto zachowywać szczególną ostrożność w sieci i z dużą dozą rozważności podchodzić do informacji, które są publikowane w mediach społecznościowych. Platformy typu Facebook, Instagram czy TikTok były i będą wykorzystywane przez oszustów, a dodatkowo są narzędziem do rozprzestrzeniania dezinformacji.

Karolina Modzelewska, dziennikarka dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)