Segmentacja graczy. To dziwne, ale Polacy ponoć nie przepadają tak bardzo za promocjami
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ach ci analitycy – chciałoby się rzec, patrząc na niektóre badania panelowe i sondowane w nich kwestie. Oto Newzoo, firma zajmująca się analizą rynku gier i e-sportu, postanawia rozwiązać palącą sprawę segmentacji graczy. Jak myślisz, do której grupy się zaliczasz?
Wyodrębniono osiem zasadniczych grup, różniących się przede wszystkim podejściem do grania i sprzętu, a także ilością poświęcanego na te zagadnienia czasu:
- **Gracz Ostateczny – gry to część jego DNA, gry wypełniają mu każdą chwilę i na nie wydaje głównie pieniądze
- Gracz wszechstronny – gra na różnych platformach, w wiele gier, lubi też obejrzeć jak inni grają
- Gracz w chmurze – ważna jest dla niego wysoka jakość gry, docenia wyprzedaże gier oraz chętnie gra w tytuły free2play
- Gracz konwencjonalny – woli sam grać niż oglądać innych lub z nimi grać, posiada dobry sprzęt do grania
- Entuzjasta sprzętu – gra zawsze na najnowszym sprzęcie, najlepszym, dobrze zoptymalizowanym
- Gracz popcornowy – bardziej ogląda grę innych, niż sam gra, granie nie jest nawet jego głównym hobby
- Gracz z tylnego siedzenia – kiedyś bardzo dużo grał, a teraz raczej ogląda duże wydarzenia e-sportowe lub jak w najnowsze tytuły grają inni
- Wypełniacz czasu** – gra w wolnym czasie lub ze znajomymi, najczęściej wybiera gry mobilne
Nie jest do końca jasne, w jaki sposób przeprowadzono badanie. Niemniej Newzoo chwali się blisko 2 mln respondentów z 30 krajów i testem obejmującym ponad 200 zmiennych. W tym zawarto również Polskę, dla której udało się nam zdobyć wyniki cząstkowe.
Oto jak przedstawia się segmentacja graczy w Polsce i na świecie według Newzoo:
Gracz | Ostateczny | 10 | proc. | 13 | proc. | Gracz | wszechstronny | 7 | proc. | 9 | proc. | Gracz | w | chmurze | 11 | proc. | 19 | proc. | Gracz | konwencjonalny | 3 | proc. | 4 | proc. | Entuzjasta | sprzętu | 14 | proc. | 9 | proc. | Gracz | popcornowy | 18 | proc. | 13 | proc. | Gracz | z | tylnego | siedzenia | 9 | proc. | 6 | proc. | Wypełniacz | czasu | 28 | proc. | 27 | proc. |
Polacy a promocje i free2play
Choć na pierwszy rzut oka całe badanie Newzoo może uchodzić za absurdalne i niepotrzebne, warto zwrócić uwagę na różnice w segmentacji pomiędzy Polską a resztą świata. Zaledwie 11 proc. polskich graczy skupia się głównie na promocjach i grach free2play, wobec 19-proc. odsetka dla reszty globu. Natomiast nasyceniem entuzjastów sprzętu i zapotrzebowaniem na materiały wideo z rozgrywki wyprzedzamy innych o 5 p.p. Czyli chętniej oddajemy się tematom pobocznym.
Newzoo uważa, że takie badanie pomoże sprzedawcom i dostawcom treści na poszczególnych rynkach dopasować ofertę do wymagań lokalnego odbiorcy. Z tym ciężko dyskutować.