SGI uwalnia OpenGL

Strona głównaSGI uwalnia OpenGL
21.09.2008 13:10
Adam Wróblewski
Adam Wróblewski

OpenGL to otwarta implementacja biblioteki programistycznejwykorzystywanej do generowania grafiki 3D. Bez implementacji jej wprojektach, takich jak X.Org, systemy uniksopodobne byłybyograniczone jedynie do obsługi grafik 2D. Nie oferowałyby wówczasmożliwości korzystania z menadżerów okien, wielu gier, czyanimacji. Tymczasem, projekt poczynił kolejny milowy krok kudalszemu rozwojowi. Niespełna dziesięć lat temu, po pierwszym zaprezentowaniu koduOpenGL, firma SGI opracowała własną implementację tej biblioteki.Co prawda, już wcześniej był on publicznie dostępny, ale ze względuna zawarte kontrowersyjne zapisy w licencjach SGI Free License B iGLX Public License nie zyskały one akceptacji jako wolne przezFundację Wolnego Oprogramowania (FSF). Po pewnym czasie, wskuteknegocjacji z FSF, spółka podjęła decyzję o zmianie dotychczasowegosposobu licencjonowania, otwierając tym samym drogę doimplementacji OpenGL w dystrybucjach stworzonych wyłącznie woparciu o komponenty Open Source. Przy okazji warto wspomnieć o ukazaniu się właśnie finalnej wersjiMesa 7.2. Wprowadza ona głównie zmiany stabilizacyjne wydanej przedparoma tygodniami, Mesa 7.1. Dodano w niej między innymi wsparcie dla akceleracji3D w układach graficznych bazujących na chipsecie Intel G41.Usunięto tymczasowo implementację DRI2 (Direct RenderingInfrastructure 2), Mesa 7.2 nie obsługuje też menadżera pamięciIntel Graphics Execution Manager. W chwili obecnej są dostępne do pobrania jedynie źródłado samodzielnej kompilacji. Uaktualnienia do większości popularnychdystrybucji powinny pojawić się w ich repozytoriach.

Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (38)