Szybko rosnąca popularność mobilnych przeglądarek zagraża przyszłości Firefoksa

Strona głównaSzybko rosnąca popularność mobilnych przeglądarek zagraża przyszłości Firefoksa
07.07.2014 11:32
Szybko rosnąca popularność mobilnych przeglądarek zagraża przyszłości Firefoksa

Kolejne zmiany w zarządzie Mozilli nie wpływają dobrze narynkową sytuację Firefoksa. Wraz z rosnącym znaczeniem mobilnychprzeglądarek, maleje odsetek użytkowników korzystających z„liska”. To co wyglądało na strategię mobilną jegoproducenta, na krótkim dystansie nie zdaje egzaminu, a na dystansiedłuższym może nie mieć szans realizacji.

Nowe statystyki z Net Applications pokazują, że 2014 staje sięrokiem mobilnych przeglądarek. W czerwcu br. wśród surfujących poWWW, aż 17,3% robiło to za pomocą przeglądarki zainstalowanej natelefonie czy tablecie. To wzrost o niemal sześć punktówprocentowych rok do roku i o niemal 11 punktów procentowych wstosunku do analogicznego okresu roku 2012.

Ten mobilny trend źle wróży Firefoksowi. Na rynku desktopowympowoli się wykrwawia, w ciągu ostatniego roku zmniejszając swójrynkowy udział o około 3 p.proc., do poziomu 15,5%. Na rynkumobilnym nie potrafi praktycznie zaistnieć – od roku utrzymującudział na poziomie 0,7%. W czerwcu tego roku oznaczało to łącznyudział w rynku przeglądarek, tak desktopowych jak i mobilnych, napoziomie 12,9%. To najgorszy wynik Mozilli w tej dekadzie, tymbardziej niepokojący, że już niebawem przyjdzie czas na rozmowy zMountain View w sprawie umowy dotyczącej ustawienia Google jakodomyślnej wyszukiwarki Firefoksa. Obowiązująca wciąż umowa z2011 roku wygasa bowiem w listopadzie br.

document.getElementById("na635403227138420000").src="http://www.netmarketshare.com/report.aspx?qprid=0"+String.fromCharCode(38)+"qptimeframe=M"+String.fromCharCode(38)+"qpsp=185"+String.fromCharCode(38)+"qpch=350"+String.fromCharCode(38)+"qpdt=1"+String.fromCharCode(38)+"qpct=3"+String.fromCharCode(38)+"qpcustomd=1"+String.fromCharCode(38)+"qpcid=fw510943"+String.fromCharCode(38)+"qpf=16"+String.fromCharCode(38)+"qpwidth=600"+String.fromCharCode(38)+"qpdisplay=0011"+String.fromCharCode(38)+"qpmr=10"+String.fromCharCode(38)+"site="+window.location.hostnameRozmowy na temat odnowienia mogą być dla Mozilli trudne. Odpołowy 2011 roku jej udział w rynku skurczył się o 43%. Google matu w ręku praktycznie wszystkie atuty – w ciągu tylko 2012 rokuzapłaciło Mozilli z tytułu wykorzystania paska wyszukiwania wFirefoksie ponad 270 mln dolarów, tj. 88% wszystkich pieniędzy,jakie Fundacja zdołała pozyskać. Trudno ocenić, w jakim stopniumożliwy jest dalszy rozwój „liska” bez pieniędzy Google'a, alejeśli ten najważniejszy z kurków z pieniędzmi zostanie zakręcony,to na pewno nie będą możliwe te wszystkie społecznie zaangażowaneinicjatywy Fundacji, z roku na rok mające dla niej coraz większeznaczenie.

document.getElementById("na635403228527450000").src="http://www.netmarketshare.com/report.aspx?qprid=0"+String.fromCharCode(38)+"qptimeframe=M"+String.fromCharCode(38)+"qpsp=185"+String.fromCharCode(38)+"qpch=350"+String.fromCharCode(38)+"qpdt=1"+String.fromCharCode(38)+"qpct=3"+String.fromCharCode(38)+"qpcustomd=0"+String.fromCharCode(38)+"qpcid=fw510943"+String.fromCharCode(38)+"qpf=16"+String.fromCharCode(38)+"qpwidth=600"+String.fromCharCode(38)+"qpdisplay=0011"+String.fromCharCode(38)+"qpmr=10"+String.fromCharCode(38)+"site="+window.location.hostnamePikanterii sprawie dodaje to, że osłabienie Mozilli przekładasię bezpośrednio na wzmocnienie pozycji Google'a. To właśnieChrome jest przeglądarką najczęściej wybieraną przez tych,którzy rezygnują z desktopowego Firefoksa. Na rynku mobilnym obieprzeglądarki z Mountain View (Chrome i Android Browser) skutecznieodbierają udziały wciąż dominującego Safari. Dzięki temu łącznyudział w rynku przeglądarek dla Google'a wynosi 22,6%, podczas gdyApple ma niespełna ponad połowę tego – 12,3%, sporo tracąc wostatnich miesiącach zarówno na desktopie jak i wśród urządzeńmobilnych.

Microsoft, kolejny ważny uczestnik tej rynkowej rywalizacji,swoją wagę utrzymuje tylko za sprawą desktopowej przeglądarki,która wg Net Applications bije nowe rekordy popularności – 58,4%internautów korzystało z niej w czerwcu 2014. Nijak się to nieprzekłada na popularność mobilnego IE, który podobnie jak jedynysystem operacyjny na którym działa, pozostaje produktem niszowym, zudziałem niespełna 2% na rynku mobilnych przeglądarek.

Dobre wieści możemy za to przedstawić fanom Opery.Kontrowersyjna strategia norweskiego producenta zaczęła przynosićmu mierzalne korzyści. Łączny udział w rynku jego przeglądarekosiągnął 2,2%, przede wszystkim za sprawą bardzo dobrych wynikówOpery Mini, która w ciągu kilku ostatnich miesięcy zdołałapodwoić swój zasięg. Można sądzić, że wraz z wydaniem nowej,b. udanej Opery Mini dla iOS-a, oraz uczynieniem z androidowej OperyMobile domyślnej przeglądarki na telefonach Nokia X, korzystny dlafirmy trend utrzyma się.

Oczywiście jak to zazwyczaj bywa, z konkurencyjnego dla NetApplications serwisu Statcounter można uzyskać inne liczby. Z obu jednak zestawów liczb wynikają zbieżne trendy: nigdy jeszcze popularność surfowania po WWW za pomocą tabletów i telefonów nie była taka duża, nigdy też sytuacja Mozilli pod względem całkowitej liczby użytkowników nie wyglądała tak kiepsko.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (68)