Test NVIDIA GeForce GTX 570 i 580

Test NVIDIA GeForce GTX 570 i 58007.02.2011 14:28
Redakcja

Po wydaniu przez AMD Radeonów HD 6800, NVIDIA miała nie lada problem - rywal "zamieszał" na lukratywnym rynku kart graficznych ze średniego segmentu cenowego. Na polu boju pozostały praktycznie tylko sprzęty na układzie GeForce GTX 460 OC, który jeszcze był w stanie oprzeć się „czerwonej” konkurencji. Należało szybko wprowadzić produkt mogący odbudować reputację firmy. Mając już fundament w postaci układu Fermi, naukowcom z Santa Clara udało się dość szybko i skutecznie przeprojektować pierwotny układ na potrzeby nowej serii kart graficznych. Powstał chip GF110, napędzający bohaterów naszego testu - GeForce’a GTX 570 oraz GTX 580.

Inżynierom przyświecał jeden cel - wykorzystać do maksimum już opracowaną architekturę, która wbrew pozorom nie jest wcale taka zła, jakby można było sądzić po pierwszych produktach w postaci GeForce GTX 470 i GTX 480. Duży nacisk położono na obniżenie poboru prądu, a co za tym idzie także lepsze temperatury pracy, plus rzecz jasna podbicie wydajności. W końcu otrzymaliśmy pełne 512 jednostek CUDA, a nie jak dotąd tylko 480, do tego w parze 64 jednostki TMU oraz ROP w ilości 48 sztuk (w najmocniejszym wydaniu kart). Co ciekawe, zmiany zostały poczynione przy tym samym procesie produkcyjnym 40 nm, jak też przy zmniejszonej ilości tranzystorów – poprzednio było ich 3,2 miliarda, a tutaj raptem 3. Doprowadziło to też do zminiaturyzowania wielkości rdzenia, mieszczącego się teraz na 520 milimetrach kwadratowych. Znacznej poprawie uległy ponadto jednostki teksturujące, które dostały potężnego „kopa” w postaci możliwości przetwarzania czterech pikseli na jeden cykl zegara – już nie dwóch. Ostatnią z istotnych poprawek jest usprawnienie pracy teselatorów.

Na nasze laboratoryjne potrzeby pozyskaliśmy dwa referencyjne modele nowych kart. Są to typowe egzemplarze testowe, bez jakichkolwiek dodatków i z fabrycznym chłodzeniem. Zaczynając od mocniejszego przedstawiciela nowej serii, czyli GTX 580 - otrzymujemy sprzęt na wspomnianym układzie GF110, wykonanym w technologii 40 nm. Wewnątrz wymienione powyżej 512 jednostki CUDA, 64 jednostek TMU plus 48 ROP. GPU pracuje z zegarem 772 MHz, natomiast procesory CUDA z prędkością 1544 MHz. Do dyspozycji układu jest 384 bitowa pamięć GDDR5 o wielkości 1536 MB, taktowana efektywnym zegarem 4 GHz. Płytka ma długość prawie 27 centymetrów - trzeba sprawdzić, czy się nam zmieści.

[image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37083" mode="custom" width="440" height="299"]Na śledziu znajdziemy dwa złącza DVI plus jedno HDMI. Zamontowane chłodzenie to potężny radiator z jednym wentylatorem, zajmujący w komputerze dwa sloty – został on nieco zmodyfikowany w stosunku do używanego w GTX 480. Na zewnątrz nie widać ciepłowodów, gdyż w tym przypadku producent zastosował zbiornik z gazem bezpośrednio na GPU, który odprowadza temperaturę wprost na radiator, co powinno znacznie przyspieszyć wyzbywanie się nagromadzonego ciepła. Na górnej krawędzi karty znajdziemy dwa złącza niezbędne do stworzenia konfiguracji 3-Way SLI. Sprzęt do poprawnego działania wymaga zasilania z dwóch wtyczek, PCI-E 6 pin i PCI-E 8 pin. Według NVIDII, maksymalna temperatura pracy GPU to 97 stopni Celsjusza, zaś szczytowy pobór prądu dla samej karty wynosi 244 Wat – oczywiście wszystko sprawdzimy.

[break/]GeForce GTX 570 to nieco słabszy model, chociaż również bazujący na GF110 – ale już z wyłączonym jednym blokiem SM, zmniejszonym taktowaniem rdzenia i pamięci oraz z magistralą obniżoną do 320 bitów. Do dyspozycji mamy tutaj 480 jednostek CUDA, 56 jednostek TMU, a także 40 jednostek ROP. GPU taktowane jest zegarem 732 MHz, procesory CUDA „tykają” z zegarem 1464 MHz, zaś 320 bitowa pamięć o pojemności 1260 MB taktowana jest efektywnie zegarem 3800 MHz. Płytka PCB ma dokładnie takie same wymiary, jak ta od GTX 480 - ponownie trzeba zwrócić uwagę przy montażu. Na śledziu znajdziemy dwa złącza DVI i jedno HDMI, bez zmian pozostało także chłodzenie – prezentuje się ono identycznie, jak też zajmuje ponownie dwa sloty. Na górnej krawędzi karty znajdziemy dwa złączą do konfiguracji 3-Way SLI. Do poprawnego działania sprzętu niezbędne są dwie wtyczki PCI-E 6 pin. W tym modelu maksymalna temperatura pracy układu to ponoć znowu 97 stopni Celsjusza, najwyższy pobór prądu to niby niecałe 200 Wat.

[image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37003" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:36995" mode="custom" width="211" height="211"]Nasza platforma testowaProcesor Intel Core i7 870 2,93GHz - dostarczyła firma AlsenPłyta Gigabyte GA-P55-U3 - dostarczyła firma GigabytePamięć Kingston DDR3 2x1GB 1333MHzDysk twardy Samsung HD321KJ 320GB 2x - dostarczyła firma AlsenZasilacz Sapphire FirePSU 625W - dostarczyła firma SapphireMonitor Benq V2210 ECO 22 cale - dostarczyła firma BenqSystem Windows 7 Professional 64 bitSterowniki ATI Catalyst 10.12 / Nvidia ForceWare 266.58

Jak testowaliśmy? Ustawienia w grach jeśli chodzi o detale - wszystko na high z wygładzaniem x4. Pomiar odbywał się za pomocą programu FRAPS, na wykresach pojawi się ilość klatek minimalna, średnia, jak też maksymalna w rozdzielczościach 1280x1024, 1680x1050 oraz 1920x1080. W 3DMarku Vantage testy odbywały się przy gotowych ustawieniach programu - Performance 1280x1024, zaś High przy rozdzielczości 1680x1050. Nasz monitor nie obsługiwał rozdzielczości 1920x1200, co jest niezbędne Extreme, stąd przyjęto do testów rozdzielczość 1920x1080 przy ustawieniach standardowych dla tego trybu. Pojawił się też syntetyczny benchmark Unigine Heaven 2.0, aby pokazać możliwości kart m.in. przy teselacji - testy przeprowadzono w rozdzielczościach 1280x1024, 1680x1050 oraz 1920x1080, ustawienia teselacji normal oraz extreme.

Wyniki testów DirectX 9:[image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37016" mode="custom" width="441" height="441"]

W 3DMark Vantage najnowsze modele kart GeForce bez problemu sięgają dwóch pierwszych miejsc - jedynie w trybie Extreme słabszy GTX 570 przegrywa o symboliczną ilość punktów z dwoma Radeonami połączonymi w CrossFireX.

[break/][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37017" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37018" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37019" mode="custom" width="441" height="441"]

Przy Race Driver: GRID oba testowane GeForce'y też pozostawiają konkurencję w tyle. Interesujące, że ze wzrostem rozdzielczości nieznacznie tylko maleje ilość klatek - widać, iż mają jeszcze spory zapas mocy do gry w wyższej rozdzielczości.

[image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37020" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37021" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37022" mode="custom" width="441" height="441"]

W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo najnowsze karty NVIDII odstawiają na dystans konkurencję jednoukładową, a przegrywają z dwoma Radeonami HD 6850 w trybie CrossFireX, które osiągają wyjątkowo wysoki wynik.

[break/][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37023" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37024" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37025" mode="custom" width="441" height="441"]

w przypadku S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci, pomiędzy karty NVIDII w niższych rozdzielczościach wskakuje Radeon HD 6870. Za to w najwyższej testowanej ponownie karty na poprawionym Fermi zajmują dwa pierwsze miejsca.

Wyniki testów DirectX 10:[image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37026" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37027" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37028" mode="custom" width="441" height="441"]

W Crysis GeForce GTX 580 zaczyna wysoko, natomiast GeForce GTX 570 oddaje pola zarówno pojedynczemu Radeonowi HD 6870, jak i dwóm Radeonom HD 6850 w konfiguracji CrossFireX. W najwyższej rozdzielczości także mocniejszy GeForce ustępuje konkurencji z AMD.

[break/][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37029" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37030" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37031" mode="custom" width="441" height="441"]

W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo, podobnie jak w środowisku DirectX 9 - GeForce'y pokonują jednoukładowe modele, a przegrywają tylko z konfiguracją Multi GPU.

[image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37032" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37033" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37034" mode="custom" width="441" height="441"]

Przy S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci nowe karty NVIDII nie dają żadnych szans konkurencji. Obie wygrywają nawet z konstrukcją CrossFireX.

[break/]Wyniki testów DirectX 11:[image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37035" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37036" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37037" mode="custom" width="441" height="441"]

Unigine Heaven to pokaz mocy najnowszych kart GeForce - widać, co dają poprawione teselatory względem poprzednika w postaci Palita GTX 470.

[image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37040" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37039" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37041" mode="custom" width="441" height="441"]

W przypadku Colin McRae: DiRT 2 wszystkie karty radzą sobie bardzo dobrze. Ale nowe modele GeForce jednak radzą sobie jeszcze lepiej...

[break/][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37042" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37043" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37044" mode="custom" width="441" height="441"]

Przy Metro 2033, w najmniejszej rozdzielczości pomiędzy GTX 570 i GTX 580 wskakuje konfiguracja CrossFireX, aby w wyższych wybić się na pierwsze miejsce.

[image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37045" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37046" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37047" mode="custom" width="441" height="441"]W Just Cause 2 nowe karty GeForce tuż za dwoma Radeonami HD 6850. Przegrywają niemniej dosłownie o włos...

[image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37048" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37049" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37050" mode="custom" width="441" height="441"]

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci i ponownie najnowsze Fermi okupują dwa pierwsze miejsca. Różnice nie są jakoś specjalnie duże, ale jednak są.

[break/]Należy zauważyć, że NVIDIA wykonała kawał dobrej roboty. Obie karty prawie we wszystkich testach okupują dwa pierwsze miejsca. Oczywiście czasami zdarzy im się przegrać, ale też z nie lada przeciwnikiem - tandemem kart Radeon HD 6850, połączonym w zaprzęg CrossFireX, czyli tak naprawdę konfiguracją multi GPU. Warto od razu kilka słów poświęcić kwestii chłodzenia. Wspominałem wcześniej, że radiator został nieco zmodyfikowany, co pozwoliło szybciej odprowadzać wydzielane ciepło. Jak zachowuje się wiatrak? Trzeba przyznać, że podczas mniej absorbujących GPU zadań, nie ma się do czego przyczepić - wentylatory w kartach pracują wyjątkowo kulturalnie. W nieco bardziej wymagającym trybie zaczynają być słyszalne, choć nie jest to w dalszym ciągu uciążliwe. Przy najbardziej wymagających operacjach, choć oba wentylatory kręcą się dużo szybciej, ich głośność dalej pozostaje na akceptowalnym poziomie - brawo. Po „suszarkach”, jakie producent zafundował nam w kartach GeForce GTX 470 i GTX 480, to stanowczo krok w dobrą stronę. Spójrzmy jak wygląda sytuacja z temperaturą.

[image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37051" mode="custom" width="441" height="441"]

W stosunku do pierwszej generacji Fermi mamy (nie boję się tego słowa użyć) przełom. Zwłaszcza podczas zwykłej pracy, bez specjalnego obciążenia. Różnica jest ogromna - starsza generacja w spoczynku miała 65 stopni Celsjusza, nowsza zaledwie 34. Przy maksymalnym obciążeniu różnica jest już mniejsza, ale w dalszym ciągu zauważalna. Oczywiście na korzyść najnowszej serii. Skoro tak rewelacyjnie wyglądają temperatury, to co z poborem prądu? Ponownie pięknie - porównajcie tylko karty GeForce GTX 470 oraz GTX 580. Znów największa różnica jest w trybie bezczynności - wynik 195 kontra 89 Wat mówi sam za siebie. Przy obciążeniu różnica jest znów mniejsza, ale dalej sięga ponad 83 Waty.

[image source="Galerie/Inne/Test_NVIDIA_GeForce_GTX_570_i_580:37052" mode="custom" width="441" height="441"]

Po przeanalizowaniu całego materiału „dowodowego” sam nasuwa się jeden wniosek - NVIDIA wypuściła to, czym tak naprawdę powinno być Fermi pierwszej generacji. W końcu mamy dostęp do wszystkich jednostek CUDA i TMU, wydajne chłodzenie, przyzwoite temperatury oraz niski pobór prądu. Gdyby ten produkt ujrzał światło dzienne na wiosnę zeszłego roku, niewątpliwie układ sił wśród producentów niezintegrowanych kart graficznych wyglądałby odmiennie… Cóż, nie ma jednak co rozpamiętywać historii - trzeba patrzeć w przyszłość. Ta dla fachowców z Santa Clara rysuje się teraz w dużo jaśniejszych kolorach. Producent wypuścił dwie świetne karty, które pokazują „pazur” w najnowszym środowisku DirectX 11. Wypada przy tym pamiętać, że GeForce GTX 580 to w tej chwili najwyższa półka u NVIDII. GeForce GTX 570 według firmy plasuje się segment niżej, ale jak widać niespecjalnie odstaje wydajnościowo od najmocniejszego modelu. Cenowo, w zależności od edycji, od lekko ponad 1200 złotych do nieco powyżej 1700 – w koszcie różnica spora, acz w wydajności już niekoniecznie...

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)