Ulepszenia grafiki w Windows 7

Grzegorz Niemirowski

29.04.2009 01:05

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Microsoft poinformował o dwóch istotnych ulepszeniach jakiewprowadził w Windows 7 w zakresie grafiki. Podczas testów wydajności podsystemu graficznego Microsoft doszedłdo wniosku, że często przyczyną problemów jest synchronizacja przydostępie do GDI (Graphics Device Interface). W Windows Vista iwcześniejszych aplikacja chcąca coś wyświetlić musiała uzyskaćwyłączny dostęp do GDI co blokowało inne programy. Było toszczególnie uciążliwe przy przełączaniu z jednej aplikacji na drugągdy ta pierwsza zajmowała dużą ilość pamięci operacyjnej.Następowało wtedy bowiem przeniesienie zawartości tej pamięci dopliku wymiany co opóźniało zwolnienie blokady dostępu do GDI. WWindows 7 dokonano przebudowy mechanizmów synchronizacji rezygnującz ogólnosystemowej blokady i zastępując ją wieloma innymi, oograniczonym zakresie działania. Wprowadza to co prawda pewienniewielki narzut gdy działa tylko jedna aplikacja ale pozwalauzyskać spore przyspieszenie grafiki przy większej ilościdziałających programów, szczególnie na wielordzeniowychprocesorach. Druga zmiana dotyczy pamięci zajmowanej przez okna. Dotychczaskażda graficzna aplikacja korzystająca z GDI używała de facto zdwóch pamięci: pamięci wideo oraz systemowej, przy czym w obuobszarach były przechowywane te same dane. Wynikało to z tego, żemenedżer okien DWM (Desktop Window Manager) wymagał dostępu do tychsamych danych co karta graficzna. GDI działa bowiem w obrębiesystemu i nie korzysta bezpośrednio z karty graficznej. Podczasprac nad Windows 7 Microsoft zdecydował się na usunięcie tegoduplikowania. W tym celu GDI zaczęło korzystać ze sprzętowejakceleracji jaką oferuje karta graficzna. Wymaga to jednakodpowiednich, nowym sterowników WDDM 1.1 (Windows Display DriverModel). Oczywiście spowodowało to, że w niektórych przypadkach, naszczęście dosyć rzadkich, następował spadek wydajności ze względuna konieczność odwoływania się procesora do pamięci kartygraficznej. Ciekawostką jest też fakt, że w nowym rozwiązaniu ilośćużytej pamięci nie zwiększa się wraz z otwieraniem nowychokien.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Komentarze (33)