Wywiad z Grzegorzem Mogilewskim z firmy Max Weber

Strona głównaWywiad z Grzegorzem Mogilewskim z firmy Max Weber
01.01.1999 00:57
Redakcja
Redakcja

Max Weber - www.maxweber.plZapraszamy dolektury wywiadu jakiego specjalnie dla czytelników vortaludobreprogramy udzielił Grzegorz Mogilewski - założyciel firmy MaxWeber. Wywiad mieliśmy przyjemność przeprowadzić przy okazjioficjalnej polskiej prezentacji pakietu Macromedia Studio 8,podczas której Grzegorz Mogilewski był gościem specjalnym.

NorbertMikołajczyk - Mam przyjemność rozmawiać z założycielem znanej nietylko na polskim rynku firmy Max Weber, zajmująca się tworzeniemniekonwencjonalnych kreacji internetowych. Proszę przedstaw się,opowiedz naszym czytelnikom o firmie i czym kierujecie się pracującnad nowymi projektami. Grzegorz Mogilewski - Jestem założycielem firmy Max Weber, co czynimnie osobą odpowiedzialną za strategię i rozwój firmy. Max Weberpowstał w 2000 roku z chęci tworzenia rzeczy pięknych,niekoniecznie zaś w celu zarabiania wielkich pieniędzy. Z malutkiejagencji zajmującej się stronami WWW, przekształciliśmy się wagencję reklamową zajmującą się głównie Internetem. Staramy sięznajdywać dla klienta możliwie najbardziej interesujące,innowacyjne pomysły kreatywne i później realizować w sposóbmożliwie najładniejszy, najbardziej efektywny i efektowny. NM - Max Weber był gościem specjalnym na premierzenajnowszego produktu Macromedia Studio 8. Przedstawiłeśpubliczności grę wykorzystującą nowe możliwości Flash 8, polegającąna odpowiednim przechylaniu powierzchni, by kropelki wody spłynęłydo wyróżnionego otworu. Proszę opowiedz jak bardzo pomocna okazałasię ósma wersja Flasha przy produkcji prezentowanej gry. Jakie sązauważalne różnice między wersją siódmą a ósmą? GM - Gra przedstawiona dzisiaj publiczności jest wynikiem pracycałego zespołu, głównie programistów. Z braku finalnego środowiskadeveloperskiego, dopiero dzisiaj zaprezentowanego, pracowaliśmytrochę metodą programistycznych prób i błędów. Mówiąc o różnicachmiędzy wersją siódmą a ósmą, należy zwrócić przede wszystkim uwagęna to, że Flash 8 daje możliwości operowania na obrazie podobne jakprogramy bitmapowe typu Photoshop czy AfterEffects. Dotąd Flash byłprzede wszystkim narzędziem wektorowym, czyli wiele efektów albobyło trudno uzyskać, albo były one przygotowywane w Photoshopiejako bitmapy i we Flashu odpowiednio animowane. Natomiast Flash 8pozwala tworzyć bezpośrednio efekty bitmapowe. Przykładowo efektblur, drop shadow - we wcześniejszych wersjach Flasha trzeba byłoje przygotować w Photoshopie jako zamkniętą, nieedytowalną warstwębitmapową, po imporcie do Flasha odpowiednio poruszaną. Teraz możnaużyć interaktywnego efektu Drop Shadow bezpośrednio w środowiskuFlash 8, jest to lekkie, interaktywne i szybkie. Prócz tego mamyzupełnie nowe funkcje operowania na bitmapach, plus co bardzoistotne, funkcja cache bitmap o której mówił Steve. To faktyczniepowoduje, że Flash nie renderuje za każdym razem wszystkichobiektów wektorowych na scenie, zamienia je na bitmapy i dopierowtedy dokonuje niezbędnych przeliczeń. To powoduje, że takakropelka mogła być odpowiednio odwzorowana. Bo jaki był problem zsiódemką? Zbudowaliśmy kropelkę w siódemce, ale cała animacja miałaniski framerate, 3 lub 4 klatki na sekundę, a to co było widocznepodczas prezentacji miało 20, 20-pare klatek na sekundę. Pewneefekty w Flash 7 nie były możliwe do uzyskania. Podczas pracdoszliśmy do granic możliwości wyświetlania Flasha 7 jeśli chodzi oobiekty przeźroczyste. Cała mechanika ruchów została skonstruowanaw siódemce, natomiast reszta została zrealizowana w wersji ósmej,gdzie nie napotkaliśmy problemów z wyświetlaniem przeźroczystychobiektów. NM - Możliwości nowego kodeka zaimplementowanego w Flash 8zrobiły na publiczności duże wrażenie. Jak myślisz czy przysporząwięcej korzyści czy niepotrzebnie skomplikują projekty publikowanew Internecie? GM - Dostajemy do ręki narzędzie bardzo łatwe w użyciu, którebędzie używane w różny sposób. Z jednej strony w najbliższym czasiemożemy spodziewać się przerostu formy nad treścią, powstania wielukiczowatych produkcji. Z drugiej strony pozwalają one bardzo prostoosiągnąć nieosiągalne lub trudne do osiągnięcia wcześniej efekty.Przy czym jak widać po dzisiejszej prezentacji całość pakietu,Macromedia mocno promuje wykorzystanie video. To powoduje żeprzygotowywanie materiałów do projektu ulegnie zmianie. Wcześniejkorzystano z sesji fotograficznych, a w bliskiej przyszłościzaistnieje potrzeba organizowania sesji video (co dzisiaj nie jestjeszcze często spotykane). Proces powstawania webów będzie bardziejzłożony, bardzo często ważnym etapem będzie przygotowywanie sesji,szkiców i całego zaplecza znanego z produkcji telewizyjnych czykinowych. Końcowo Flash 8 pozwoli na znacznie łatwiejszewykorzystywanie video w projektach i zaoszczędzenie dużej ilościczasu, co pozwoli skoncentrować się na jakości kreacji. NM - Wróćmy do rozmowy o Maxie Weberze. Opowiedz iletrwają, jak przebiegają prace nad realizowanymi projektami,przykładowo projekt dla Powszechnego DomuKredytowego. GM - Prace nad PDK trwały pół roku; mniej więcej każdy złożonyprojekt wymaga pracy przez taki czas. Tak samo prezentowany projektgry realizowaliśmy przez około 5,5 miesiąca. Wynika to z tego, żeczęsto trzeba mieć czas by zmienić koncepcję. W momencie kiedystaramy się pracować nad najwyższą jakością produktów, wielepomysłów nie przeżywa próby wdrożenia w życie. Wiele agencjipozostaje na tym, zdaje sobie sprawę, że nie do końca jest to cośczego oczekiwali. Chęć zarabiania pieniędzy i brak czasu decyduje oakceptacji przez agencje takich produktów. My działamy inaczej, naprzykładzie kropelki, w połowie realizacji zmieniliśmy koncepcję.Nie spełniła naszych oczekiwań, dlatego też zdecydowaliśmy się nazmiany, co dodatkowo wydłużyło czas realizacji. NM - Na głównej stronie Maxa Webera widnieje ogłoszenie,które zaprasza innych twórców do nadsyłania swoich prac, a dlanajzdolniejszych przewidujecie ofertę zatrudnienia. Jak dużymzainteresowaniem cieszy się ta akcja? GM - Mówiąc szczerze, prace do nas przesyłane, są generalnie bardzosłabe. Jedna praca na sto jest dla nas jakimś atrakcyjnym punktemwidzenia. w związku z tym tak naprawdę przestaliśmy aktywnie szukaćludzi w Polsce, koncentrujemy się teraz na współpracymiędzynarodowej. Bardzo nas smuci tak niski poziom prac polskichtwórców. NM - Co chciałbyś powiedzieć początkującym webdesignerom? GM - Wyróżnij się albo zgiń. Sukcesem jest przechodzenie odkoncepcji do koncepcji z nieustającym entuzjazmem. Trzeba jednakmieć świadomość, że wielokrotnie można odnieść porażkę. NM - Dziękuję za wywiad. GM - Nie ma problemu.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)