O PS4 i jej PLAYGO system- czyli pobierz część gry i już możesz grać

Podczas lutowego meetingu PlayStation, z którego wrażenia opisałem na blogu główny architekt nowej konsoli PlayStation -4 jako jedną z nowości PS4 wymienił funkcję PLAYGO, której jedną z głównych funkcji podałem w tytule. Całkiem niedawno w wywiadzie udzielonym Gamasutrze a z którego "skrót" napisał serwis vgn24/7 Cerny powiedział więcej o tej bardzo ciekawej funkcji. O dziwo polskie portale poświęcone konsolom nie specjalnie siłują się przekazać nam te ciekawostki wychodząc z założenia, że zapewne i tak czytamy zagraniczne portale więc po co. Część racji na pewno maja ale nie zawsze jest czas by przejrzeć naście portali bo każdy publikuje co innego. Postanowiłem, że ktoś musi ich wyręczyć :D

Czym więc jest (będzie) PlayGO?

Jak powiedział Mark Cerny będzie to funkcja umożliwiająca posiadaczom PS4 rozpoczęcie grania w grę dostępną w PSS bez pobierania całej gry a tylko części koniecznej do jej działania- reszta gry będzie pobierana w tle podczas gdy my będziemy sobie już grać. Coś fajnego, prawda? jednak to nie koniec. W wywiadzie, którego link jest u góry Cerny powiedział, że ta funkcja będzie dotyczyć też gier na BD (!)- choć w tym przypadku ma to działać trochę inaczej (o czym niżej). Wreszcie sprzęt będzie cichy podczas grania- napęd to niewątpliwie najgłośniejsza część konsol, szczególnie dało się to odczuć jak ktoś grał w RDR na PS3 z BD a nie wersję z PSS.

reklama

co jeszcze wiemy o tej funkcji?

* dane będą zgrywane z BD na dysk

* system będzie wspierał kompresję zlib co pozwoli deweloperom skompresować dane gry, ktre będą automatycznie przez PS4 rozpakowywane. Zapewne ma to na celu zmniejszenie objętości gier na serwerach/płytach BD. Osobiście tego oczekiwałem od dawna i zastanawiałem się czemu tego nie ma w PS3 już- teraz już wiadomo- w końcu musieli mieć co dać do 4. Plusem, że z tym zaczekali będzie specjalny chp się tym zajmujący więc główne moduły PS4 będą "dla gry" całe.

* pobieranie w tle jest też obsługiwane przez dodatkowy chip w PS4, który potrafi przełączyć naszą konsolę w tryb niskiego zużycia energii (nie mylić ze stand-by. Ten tryb polega na tym, że konsola zużywa minimum prądu- więcej poniżej o tym). Ma to na celu zrobić sprzęt bardziej "eko"

* po wyłączeniu konsoli będzie więc możliwe utrzymanie napięcia dla tego chipu, pamięci systemowej i I/O- HDD i Ethernet- wyjaśnił Cerny

* "pozwoli to na pobieranie plików przy jednoczesnym niskim poborze energii, będzie też możliwe "pozostawienie" prądu tylko dla RAMu co pozwoli na zachowanie naszej sesji bez zapisywania gry- kontynuujemy tam gdzie skończyliśmy tak jakbyśmy odeszli tylko na sekundę od konsoli- wreszcie wielu graczy będzie mogło swoje PS "wyłączyć" i "za godzinę" znowu pograć bez wczytywania (może się przydać jeśli gra ma rzadkie savy)

* zgrywanie gier z BD będzie się delikatnie różnić od ściągania z PSS: będzie ono robione w większej części tylko w trybie idle (bezczynności): “So, what we do as the game accesses the Blu-ray disc, is we take any data that was accessed and we put it on the hard drive. And if then if there is idle time, we go ahead and copy the remaining data to the hard drive."
Jaki ma to cel? gdy gra będzie cała na dysku mamy mieć o wiele szybsze loadingi i możliwość "naprawdę szybkiego streemingu"

* PS4 ma mieć "najlepsze wsparcie (liczbę gier) z pośród ze wszystkich PS", zapowiedział Cerny jednakże bez podania konkretnych liczb ;)

Warto wiedzieć (streszczenie poprzednich ważnych info odnośnie PS4)

*w/g info, które przekazało Sony PS4 nie będzie wymagać sieci do tego aby grać w gry (oczywiście poza multi ale to chyba jasne jak słońce), będziemy się mogli zamknąć "na pustkowiu" i grać jeśli tylko będziemy chcieć

* nowy pad (DualShock4) będzie zawierać w sobie przycisk share (do dzielenia się filmikami z gry, ostatnie 15 minut ma być gotowe do przesłania np. na YouTube, facebooka oraz ma być opcja stałego nadawania przez ustreem), głośnik z którego mają się wydobywać "dodatkowe dźwięki z gry np odgłosy pocisków" (patrz filmik niżej). Wspomnieć też trzeba o świecącym pasku, który ma mieć różne kolory (gracz 1 niebieski,gracze 2,3,4- dalsze barwy z figur na padzie) i służyć do śledzenia położenia pada przez nową kamerkę.
Bateria w padzie: 1000mAh.
komunikacja: Bluetooth® Ver2.1+EDR i usb mikro typ b
złącza: 3.5mm dla headsetu, extension port (zachowałem oryginalną pisownię gdyż w momencie pisania nie wiadomo do czego to ma być)
inne: wibracje, głośnik o którym pisałem wyżej, Touch Pad
waga: 210g (dla porównania DS3 waży 192 g)

* kamerka:
wymiary: 186mm x 27mm x 27mm (width x height x depth)
FrameRate maksymalny: • 1280x800 pixel @ 60fps
Format wideo: RAW, YUV (bez kompresji)
Mikrofon: 4 kanałowy
Podłączenie: dedykowy port AUX w PS4, kabel 2m

* specyfikacja PS4
napęd: BD 6xCAV/ DVD 8xCAV (2 w 1)
komunikacja: WiFi b/g/n, Ethernet, USB 3.0, AUX, HDMI, optyczne, Analog-AV out.
pamięć i HDD: 8GB RAM GDDR5, dysk twardy wbudowany (brak info o pojemności)
procesor : Single-chip custom processor CPU: low power x86-64 AMD “Jaguar”, 8 cores,
GPU: 1.84 TFLOPS, AMD Radeon™ Graphics Core Next engine

Informacje techniczne pochodzą z aktualnej na dzień 30/4/13 specyfikacji dostępnej na stronie PS4.

Podsumowanie

Z każdym nowym newsem utwierdzam się w przekonaniu, że PS4, jeśli nie będzie najlepszą konsolą i najlepszym PS w historii to będzie kawałem dobrego sprzętu mimo tego, że podzespoły są bliskie PC-tom ;) 

gry inne

Komentarze