Polecamy
Recenzja Samsung NP530U4B

Ultabook z nadwagą
Recenzja nowego iPada

Rewolucja czy stagnacja?
Recenzja MSI WindTop AE2410

Powiew świeżości?
Artykuły w tej kategorii
Skanery antywirusowe
skaner av

Aperture - obróbka fotografii dla wymagających

27.04.2010, Autor: Jakub Pawlak (qbap), Kategoria: Pozostałe artykuły
 
 
 
 
Apple Aperture
Aperture 3 to ponad 200 nowych funkcji i udoskonaleń. Warto przyjrzeć się choć części z nich, ponieważ tego typu rozwiązania sprawiają, że edycja fotografii to czysta przyjemność.
Zwykle podczas rozmów o Makach pojawia się pytanie: jakich aplikacji znanych z Windows w Mac OS X nie znajdziemy? Windows jest oczywistym punktem odniesienia. Rzadko jednak pojawia się refleksja: jakich aplikacji znanych z Maka brakuje w Windows? Wbrew powszechnemu przekonaniu takie programy naprawdę są. Wystarczy wymienić chociażby fenomenalny pakiet do obróbki wideo Final Cut, pakiet biurowy iWork umożliwiający łatwe tworzenie niezwykle atrakcyjnych graficznie dokumentów czy też Aperture - rewelacyjną aplikację przeznaczoną do pracy z cyfrowymi fotografiami. Własnie Aperture, najmniej znaną ze wspomnianej trójki, postanowiliśmy przybliżyć w niniejszym artykule.

Aperture - Library

Jedną z najważniejszych rzeczy związanych z profesjonalną fotografią jest umiejętność zarządzania ogromną ilością zdjęć i wybór tych najlepszych. O ile zrobienie dobrego zdjęcia to kwestia odpowiedniego ustawienia aparatu, to odnalezienie najlepszego ujęcia może okazać się nie lada wyzwaniem po kilku dniach fotografowania. Tutaj przychodzi nam z pomocą Aperture, który oferuje ciekawe rozwiązania zarówno w zakresie katalogowania, jak i udostępniania zdjęć poprzez najpopularniejsze serwisy - w tym Facebook, Flickr czy MobileMe. Fotografie możemy importować do wskazanych katalogów (zwanych projektami), automatycznie segregować według takich kryteriów jak miejsce zrobienia zdjęcia, czy też osoby na nim się znajdujące. Poza tym każdą fotografię możemy oceniać, flagować, oznaczać specjalnym kolorem czy w końcu przypisywać słowa kluczowe. Te wszystkie funkcje sprawiają, że zarządzanie projektami w Aperture 3 jest niezwykle szybkie i jednocześnie bardzo proste. Fotograf w takim wypadku może skupić się na obróbce najlepszych zdjęć bez konieczności tracenia czasu na lokalizację ich w katalogu.


Zdjęcie
Aperture Przeglądarka
Zdjęcie
Aperture Podgląd

Aperture - Brushes

Jedną z najciekawszych opcji oferowanych przez Aperture 3 jest możliwość precyzyjnej edycji fotografii za pomocą tak zwanych "szybkich pędzli". Dzięki tej funkcji nie modyfikujemy całej fotografii, ale tylko wybrany obszar. Aby zastosować jeden z 15 dostępnych efektów wystarczy wybrać odpowiedni pędzel, a następnie zamalować fragment zdjęcia, który chcemy poddać obróbce. Takim sposobem mamy możliwość nie tylko usunięcia skaz z twarzy czy zmarszczek, ale również wyostrzenia pomalowanego obszaru fotografii, usunięcia szumów, zwiększenia kontrastu, dodania efektu zamazania itp. Ponadto dużym ułatwieniem podczas kolorowania fotografii może być możliwość aktywowania funkcji automatycznego wykrywania krawędzi grafik. Opcja ta może być niezwykle przydatna w przypadku wykorzystywania myszki do zaznaczenia obszarów do edycji.


Zdjęcie
Aperture Skin Smoothing
Zdjęcie
Zdjęcie oryginalne i po obróbce

Aperture - Adjustment Presets

W Aperture 3 pojawiła się możliwość stosowania tak zwanych Quick Fixów. Użytkownik wybierając jeden z gotowych szablonów z predefiniowanymi ustawieniami może za pomocą jednego kliknięcia myszki zmienić całkowicie wygląd fotografii. Ponieważ zmiany w Aperture 3 wprowadzane są w sposób niedestrukcyjny, kolejnym kliknięciem można usunąć zmiany i przywrócić zdjęcie do stanu pierwotnego. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by dostępne w Aperture szablony traktować tylko i wyłącznie jako punkt startowy. Każdy parametr możemy w dowolnej chwili zmodyfikować i zapisać jako oddzielną, wirtualną kopię zdjęcia. Tym sposobem możemy stworzyć dowolną ilość modyfikacji, by na końcu wybrać najlepszą wersję fotografii.


Zdjęcie
Zdjęcie oryginalne
Zdjęcie
Zdjęcie po obróbce

Poza samą opcją wybierania szablonów i modyfikacji poszczególnych filtrów Aperture pozwala nam również na tworzenia własnych presetów. W przypadku gdy chcemy stworzyć własny szablon, wystarczy wybrać z listy efekty, jakie chcemy zastosować. Następnie wykorzystując np. pędzle i modyfikując rożne parametry filtrów tworzymy satysfakcjonujący nas efekt i zapisujemy go jako szablon, by móc go zatwierdzić na innych fotografiach.


Zdjęcie
Aperture Presets
Zdjęcie
Aperture Filtry

Aperture - Faces i Places

Faces to nowa opcja zapożyczona z programu iPhoto '09 do szybkiego i łatwego segregowania zdjęć na podstawie twarzy. Działanie tej funkcji polega na automatycznym rozpoznawaniu twarzy na zdjęciach i przeszukiwaniu wybranej biblioteki w celu lokalizacji tej samej osoby na innych zdjęciach. Ponadto w przypadku dodawania nowych fotografii Aperture informuje o twarzach, które nie zostały jeszcze otagowane przez użytkownika. Z kolei funkcja Places pozwala na geotagowanie fotografii, czyli oznaczanie, w jakim miejscu zostały wykonane, a także umieszczenie ich na mapie. Funkcja ta jest automatycznie zsynchronizowana z telefonami iPhone. W przypadku gdy do fotografii nie ma przypiętej informacji na temat lokalizacji GPS zrobionego zdjęcia, użytkownik ma zawsze możliwość przypisania ręcznie miejsca, w których fotografie zostały wykonana.


Zdjęcie
Aperture Faces
Zdjęcie
Aperture Places

Aperture - Slideshows

Możliwości Aperture 3 nie kończą się jednak tylko na zarządzaniu i edycji zdjęć. Dzięki wbudowanemu mechanizmowi Slideshows tworzenie atrakcyjnie wyglądających prezentacji multimedialnych dostępne jest również dla laików filmowych. Apple przygotował kilka szablonów, które w połączeniu z możliwością importu filmów (w tym HD) i ścieżek dźwiękowych sprawiają, że nasza fotograficzna podróż zamienia się w dokumentalny film rodem z Hollywood. Gotowe projekty możemy eksportować do klipów wideo w postaci predefiniowanych formatów, w tym YouTube, iPhone, Apple TV, HD i 1080p. Dodatkowo wykorzystując kodery H.264 lub MPEG-4 mamy możliwość ustawienia własnych rozdzielczości dla filmów.


Zdjęcie
Aperture edycja filmu
Zdjęcie
Aperture Slideshows

Komentarze (33)  

r   e   k   l   a   m   a
Avatar
anonim (niezalogowany) | 27.04.2010 20:06#1

Nie macie sie co silic. Nawet uzytkownicy MacOS uzywaja Adobe Lightroom (jesli juz potrzebuja tego typu aplikacji). Ostatnia wersja Aperture tylko potwierdza, ze moze ficzerow ma wiecej, ale glownie bzdury, a do normalnej, szybkiej i ciezkiej pracy sie slabo nadaje.

Avatar
Ult1me(niezalogowany) (niezalogowany) | 27.04.2010 20:09#2

Kiedyś raz na ruski rok wstawialiście arta o windowsie, a teraz wstawiacie co tydzień o maku.


Może jeszcze zmienicie nazwe na dobremakoweprogramy.pl...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
qasx | 27.04.2010 20:18#3

rzeczywiście wzrost ilości artykułów jabłkowych daje się zauważyć, ale to powinno być raczej motywacją dla całej reszty do nieodstawania od wysoko postawionej poprzeczki. i redakcjo skoro "Windows jest oczywistym punktem odniesienia", to prosimy o piecowe arty!

artykuł o Aperture leciutki, najlepiej wyszedł chyba Docent

technicznie fajnie by było zaimplementować sposób wyświetlania obrazków na albo "piratowy" albo ten stosowany w galeriach programów.
dzięki

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Simek | 27.04.2010 20:18#4

Lightroom > Aperture

Miałem okazje pracować z oby dwoma programami, zdecydowałem się świadomie na Lightroom'a i nie żałuję!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TurekPolski | 27.04.2010 20:19#5

Ult1me - Nie rozumiem, o co Ci chodzi. Portal nie znajduje się pod adresem http://www.dobreprogramyDlaWindows.pl, więc traktuje o programach ogólnie. A ponieważ system Mac OS X staje się coraz popularniejszy to i jego znaczenie w świecie programów jest większe, ergo - eięcej pisze się o programach dla Mac'ów. Gdyby to np FreeBSD stanowiło 80% rynku a Linux i Windows zdobywałyby popularność to wtedy dominowałyby artykuły o aplikacjach dla FreeBSD a stopniowo pojawiałoby się więcej art. o Windows i Linux.

Trochę mniej gniewu w codziennym życiu ;-)

Avatar
zaba1331 (niezalogowany) | 27.04.2010 20:19#6

Nie zgodzę się, że mało kto używa Aperature. Sam amatorsko strzelam zdjęcia swoim nikonem d60 i obrabiam, kataloguję je w tym programie. Dzięki za artykuł !

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
szuman | 27.04.2010 20:21#7

heh, no cóż... do zabawy z jpgami wyplutymi przez cyfraka może być, ale to program bardziej dla familijnych fotusiów, niż fotografów.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
CzyzLukasz | 27.04.2010 20:26#8

Świetny artykuł! Bardzo się cieszę, że próbujecie zainteresować ludzi lepszym systemem, bo jednak mało ludzi w Polsce wie do czego głównie apple stworzyło swoje produkty.

Avatar
Preceleczek (niezalogowany) | 27.04.2010 20:58#9

@zaba1331 przemawiasz w imieniu wiekszosci?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MaxDamage | 27.04.2010 21:21#10

Pytanie za dyszkę:
Na jakim systemie powstał film AVATAR? Film wszystkich nastolatków. Dla ułatwienia podpowiem że nie jest to ani Windows ani Mac :P


Mądrości sobie i Wam życzę...

Avatar
Ult1me(nz.) (niezalogowany) | 27.04.2010 21:24#11

@TurekPolski - ale nie uważasz, że to trochę nie fair, że arty o windows/linuksie są rzadko tutaj puszczane, natomiast o maku co tydzień?

Nie wierzę, że w ciągu miesiąca aż tyle Polaków maka kupiło.

Avatar
JAFO (niezalogowany) | 27.04.2010 22:18#12

Ja sie ciesze ze paltformajest zauwazana i od czsau do czasu jest cos o jablkach. Przeciez to nikomu nie szkodzi a korzystnie wplywa urozmaicenie :). Nie narzekac wiec i nie toczyc wojen systmowych tylko cieszyc sie ze mamy wybor :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
n-pigeon | 27.04.2010 22:27#13

@ MaxDamage

Widzę błąd twojej dedukcji. Oni nie chcą robić takich filmów, oni chcą tylko wyglądać na takich co takie robią :D, a po zwykłym blaszaku tego się nie pozna :)

Avatar
Hugosss (niezalogowany) | 27.04.2010 22:28#14

@Max Damage
Na RedHacie? Tylko na niego flame wychodzi...

Avatar
CaldurSeer (niezalogowany) | 27.04.2010 22:29#15

...bo Mak jest aktualnie "trendy"... wypuszczenie iPada zrobiło swoje.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
dominikk | 27.04.2010 22:30#16

dzięki za artykuł, program do moich potrzeb jest wystarczający, jednocześnie swoje założenia wygląda, że spełnia.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
skrzek | 27.04.2010 22:50#17

@MaxDamage

to tak jak byś chciał powiedzieć jakiego softu używano przy produkcji Harrego Pottera, czy Ostatniego Samuraja... tak był na licencji GPL.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TurekPolski | 27.04.2010 23:13#18

@Ult1me - nie, nie zgodzę się. Znacząca większość zawartości tego serwisu (nie tylko artykuły) jest poświęcona Windows. To, że coraz częściej pojawiają się artykuły o Mac'u mnie ani trochę nie martwi a wręcz bardzo cieszy. Dowodzi bowiem, że portal jest prowadzony rzetelnie i przez osoby dojrzałe, obiektywne i nade wszystko NEUTRALNE. Chociaż chciałbym nieco więcej wpisów o systemie z pod znaku pingwinka ;-) Aczkolwiek wiem, że to nie portalu a systemu wina, że nie za wiele jest o nim [oprócz Ubuntu z racji 10.04] do pisania w newsach ogólnych

Avatar
porfiry (niezalogowany) | 27.04.2010 23:24#19

Aperture to nie tylko ten program... Aperture Science Laboratories znane z gier Portal, Half-Life... Ciekawy zbieg nazw... :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
atek000 | 28.04.2010 0:59#20

Śmieszą mnie komentarze jak Ult1me. Jest coś jak MacOS to i są poruszane zagadnienia w tym temacie. Jest Linux to i z niego coś się znajdzie a to że większość używa Windy to nie znaczy że ma być mowa tylko o windzie. Zauważ jedno, taka mała kalkulacja, spośród ogromu użytkowników Windowsa to z 70% osoby, które kupiły kompa do internetu, poczty i komunikatorów i wierz mi lub nie ale oni potrafią tylko włączyć kompa, przeglądarkę, uruchomić pasjansa. Dopiero ok 30% wie co można jeszcze zrobić więcej i tym się interesuje. Oni tutaj zaglądają. Niech użytkowników pingwinka będzie tylko 5 % ogółu, to całe 5% wie i potrafi coś więcej. A to stanowi już ponad 16% osób odwiedzających strony typu dobreprogramy.pl. Tak samo tyczy się maca.
A co do Aperture to miałem przyjemność korzystania. Próbował ktoś obrabiać większą ilość zdjęć w formacie RAW? Nie wiem dlaczego, ale Photoshop i Lightroom po kilku zdjęciach się wywalały tracąc całą pracę ale nie spotkało mnie to na Aperture. Lightroom w wersji na maca także nie jest dopracowany i także miałem problemy. Szybkość i sprawność Aperture jak dla mnie jest nie do podważenia ale wersja poprzednia, najnowszą troszkę zrąbali .

Avatar
twitcher (niezalogowany) | 28.04.2010 8:57#21

Fajni sa ci fanboje co mysla ze filmy sie robi TYLKO przy uzyciu jednego systemu, jednego programu itd... Smiechu warte.

Avatar
fil.. (niezalogowany) | 28.04.2010 12:10#22

@szuman
czesto jak nie masz pojecia o niczym w temacie artykulu to komentujesz? przestan szumic i zajmij sie czyms na czym sie znasz..

Nowy Aperture byl dla mnie powodem zakupienia nowego iMak'a.. ma dosc spore wymagania.. choc dziala rowniez na 1,5 rocznej 13,3.. faktycznie pierwsze 2-3 tygodnie korzystania z wersji 3.0 byly dosc bolesne.. jednak po pierwszej poprawce juz.. a po nastepnej zupelnie wszystko zaczelo hulac az milo..
generalnie jest to bardzo bardzo intuicyjny, rewelacyjny program i moim zdaniem niedoscigniony ideal wspolczesnej obrobki zdjec. Probowalem Lightrooma.. w wersji tez 3.. i samo wywolanie tych samych RAW jak w Aperture dawalo mizerne rezultaty na Lightroomie.. Lightroom tez specjalnie nie byl bardzo szybki.. Teraz zdaje mi sie ze Aperture jest wlasnie sporo szybszy.. doskonale wspiera architekture multicore (i5) i wielo watkowosc.. pozatym jest mega mega wygodny i dzieki temu efektywny.. b sprytnie wspiera praca z dwoma monitorami.. swietny export i drukowanie.. docenia ci ktorzy przygotowuja czasem swoje prace do druku naprzyklad A3.
polecam bardzo tym ktorzy zajmuja sie fotografia na powaznie!!
szumanowi polecam natomiast albo przegladarke foto windows 7 albo bete lightrooma bo ma duzo funkcji!! ;-)

Avatar
\d3xt3r/ (niezalogowany) | 28.04.2010 13:03#23

@fil.. >.< n/c man

@szuman w pełni się zgadzam, jeśli ktokolwiek zajmuje się fotografią i obróbką cyfrową (lub wogóle grafiką komputerową) to w kilka minut po odpaleniu programu zauważy że ten program można określić stwierdzeniem: "przerost formy, nad treścią"... Peace @ll

Avatar
Lord Nikon (niezalogowany) | 28.04.2010 13:20#24

Photoshop rządzi, Photoshop radzi, Photoshop nigdy Cię nie zdradzi :D
Koniecznie instalować na Windows 7 ;)

A tak poważnie:
Może, pewnie tak, super.
Jednak nie stać mnie chwilowo (i pewnie później też chwilowo nie będzie)
na zakup "maka" który jest droższy o 1-2 tys. od PC o większych możliwościach.
A poza tym, bądźmy ze sobą szczerzy - czy to aż tak ważne na czym się pracuje?
Jak komu lepiej - jak komu wygodniej.

Avatar
krzyskor (niezalogowany) | 28.04.2010 17:01#25

Zawsze jak w polskim internecie pojawia się jakąś wzmianka albo artykuł traktujący o jakimkolwiek produkcie apple, to zaraz pojawia się szarańcza gotowa opluć wszystko to, co związane z tą firmą. I chyba zawsze są to ludzie, którzy nigdy nie mieli do czynienia ze sprzętem z Cupertino, bo ich po prostu nie stać! Polska to dziki kraj i nikt chyba tego nie próbuje podważać.

Avatar
krzyskor (niezalogowany) | 28.04.2010 17:04#26

Ja się ciesze, że dobreprogramy.pl stawia na integracje ze środowiskiem makowym. Wspiera popularyzacje apple w polsce i dzięki temu więcej ludzi zrozumie, że można naprawdę robić porządne komputery z porządnym system i porządnym oprogramowaniem.

Avatar
./MaTriX'u (niezalogowany) | 28.04.2010 17:46#27

czepiacie sie .. (co niektorzy). Bardzo dobrze ze takie materialy sie ukazuja, ok, jest to pobieżne omowienie programu, ale wystarczy - jak ktos bedzie zainteresowany - to qpi pelnego manuala. AP jest moze duzo "latwiejszy" od Light .. ale dla amatorow foto - w zupelnosci wystarczy, a i zapewne niejeden profi z tego korzysta.

Avatar
Krzysiek (niezalogowany) | 29.04.2010 12:27#28

Ciekawe ile osób wydających negatywne opinie o Aperture pracowało w nim czy w Lightroomie z biblioteką na przykład 10000 plików RAW ... ?

A to że interfejsy są różne, tylko kwestia przyzwyczajenia. Jeśli pamęć mnie nie myli pierwszy był Aperture, potem Adobe próbowało ratować sytuację i wypóściło Lightrooma.

Avatar
fil.. (niezalogowany) | 29.04.2010 16:19#29

@Krzysiek Ja pracuje.. i biblioteka rosnie.. i ma sie dobrze.. :D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
balver | 29.04.2010 20:35#30

Aperture Science - we do what we must, because we can ;-)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
manfred2632 | 06.05.2010 13:18#31

Niestety Lightroom roznosi Aperture swoim wręcz do bólu prostym interfejsem, plus zdecydowanie lepiej radzi sobie z jakością zdjęć przy kompresji jpegów.

Avatar
ya (niezalogowany) | 12.07.2010 18:25#32

Aperture bije na głowę Lightrooma pod względem jakości wypuszczanych zdjęć. Dodatkowo do Aperture Mamy do dyspozycji tyle wtyczek ile nawet Photoshop nie posiada. Aperture rulez....

Avatar
luc68 (niezalogowany) | 17.11.2011 5:05#33

Zawsze tam gdzie ukaze sie artykul o czyms innym niz windows zaraz zjawiaja windowsowcy podnoszacy raban. Az tak czuja sie niedowartosciowani ze jedyne co umieja zrobic na swoja korzysc o pluc jadem na wszystko co nie jest zwiazane windowsem? `:D

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść