r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Apple A8 w benchmarkach: 1,4 GHz, 1 GB RAM-u i energooszczędny układ graficzny

Strona główna AktualnościSPRZĘT

Podczas prezentacji iPhone'a 6 Apple tradycyjnie niewiele powiedział o specyfikacji urządzenia, ale z pomocą przyszły nieoficjalne źródła. Na chińskim Weibo pojawiły się wyniki benchmarków, przedstawiające rzekomo osiągnięcia układu A8. Testy zostały przeprowadzone przez te same osoby, które przed premierą nowych iPhone'ów zaprezentowały je na filmach, jest więc duże prawdopodobieństwo, że są prawdziwe.

A8 to jednostka dwurdzeniowa z układem graficznym PowerVR Series 6XT (najprawdopodobniej Series6XT GX6650), zbudowana w procesie technologicznym 20 nm i złożona rzekomo z dwóch miliardów tranzystorów. Układ jest o 13% mniejszy od A7 w modelu 5S, około 25% od niego szybszy w operacjach wykonywanych na rdzeniach procesora i nawet 50% szybszy przy pracy z grafiką. Przy tym ma być bardziej energooszczędny od poprzednika, w czym pomoże między innymi mała konstrukcja i Metal – API dla aplikacji graficznych, dające dostęp do nowości w A8. Pierwszą grą, w jakiej zobaczymy Metal w akcji, jest Vain Glory studia Super Evil Megacorp. Po pierwszych demonstracjach widać, że Apple wziął sobie energooszczędność do serca i zapewni długo czas pracy na akumulatorze nawet podczas grania.

Według analizy danych z różnych źródeł, mierzący 89 mm2 Apple A8 został wyposażony w dwa rdzenie, taktowane z częstotliwością 1,4 GHz. Jest to posunięcie zgodne z wcześniejszymi działaniami firmy, która stawia na optymalizację i niskie częstotliwości zegara. Z opublikowanych na Weibo wyników wynika, że jednostka z iPhone'a 6 rzeczywiście jest o 25% szybsza od poprzedniczki – wyniki iPhone'a 6 z Geekbencha pokazują 1663 punkty w teście jednego rdzenia i 2920 w teście wielu rdzeni, podczas gdy iPhone 5 osiągał wyniki odpowiednio 1305 i 2347 punktów. Taki skok wydajności nie mógł być jednak zapewniony jedynie dzięki przyspieszeniu zegara o 100 MHz względem starszej jednostki, dzieje się tam więc coś jeszcze. Najprawdopodobniej nie mamy do czynienia z rdzeniami Cyclone, znanymi z A7, ale z ich poprawioną, zoptymalizowaną wersją. Możemy więc spodziewać się sporych możliwości i łagodniejszego traktowania akumulatora.

r   e   k   l   a   m   a

Na podstawie analizy dokumentacji API Metal, w której znajdują się odniesienia do nowej rodziny GPU (iOS_GPUFamily1 i iOS_GPUFamily2), można wywnioskować, że iPhone 6 został wyposażony w układ PowerVR Series6XT. Są to nowe jednostki, zaprezentowane podczas tegorocznych targów CES. W przeciwieństwie do starszych układów, obsługują one ASTC (Adaptive Scalable Texture Compression) – nowy, stratny algorytm kompresji tekstur, zaprezentowany w 2012 roku – i prawdopodobnie to one stanowią tę drugą rodzinę GPU. Jako że Apple obiecuje układ o 50% szybszy od tego w A7, najprawdopodobniej w A8 znalazł się 6-rdzeniowy układ GX6650. Taktowany z identycznymi częstotliwościami powinien być właśnie o połowę szybszy od stosowanego w A7 G6430. Drugą możliwą dla A8 opcją jest GX6450.

Benchmarki potwierdziły wcześniejsze plotki o tym, że jednostce towarzyszy 1 GB pamięci operacyjnej. O tym, ile naprawdę zyskał iPhone 6 względem starszych modeli przekonamy się, kiedy pierwsze sztuki trafią w ręce użytkowników.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.