r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

CarPlay: technika od Apple debiutuje w Ferrari, Volvo i Mercedesach

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Rosnące znaczenie wyposażenia dodatkowego (w szczególności elektroniki pokładowej) w decyzjach zakupowych nabywców samochodów osobowych sprawia, że w rynek ten angażują się kolejni wielcy branży mobilnego IT, podpisując lukratywne umowy o współpracy z motoryzacyjnymi potentatami. Niedawno dowiedzieliśmy się o sukcesie BlackBerry, które ze swoim QNX-em wyprze Windows z kabin nowych aut Forda, teraz, podczas rozpoczynającego się właśnie w Genewie International Motor Show swoje plany otwarcie przedstawiło Apple.

Projekt iOS in the Car (iOSitC) został zapowiedziany przez Cupertino podczas zeszłorocznej konferencji WWDC. Jego celem miało być przekształcenie iPhone'ów czy iPadów w urządzenia integrujące się z pokładowymi systemami informacji i rozrywki nowoczesnych samochodów. Miało być, jednak nie do końca było, gdyż samo Apple początkowo nie bardzo wiedziało, co w ogóle z projektem zrobić. Mimo zapewnień Tima Cooka, że iOSitC jest dla jego firmy bardzo ważny, pracujący nad nim deweloperzy musieli mocno naciskać na to, by w ogóle znalazł się w programie prezentacji WWDC.

Mimo tych trudności, iOSitC budził spore zainteresowanie producentów aut – do Apple'a zgłosiło się kilkanaście firm motoryzacyjnych, chcących integracji swoich aut z cyfrową asystentką Siri, satelitarną nawigacją, kontrolą połączeń telefonicznych i multimediów, a nawet komunikatorem iMessage. Projekt więc nie umarł – i wreszcie został sfinalizowany pod nową, zgrabniejszą nazwą, tj. CarPlay.

r   e   k   l   a   m   a

CarPlay nazwą najwyraźniej nawiązuje do AirPlay, czyli własnościowego protokołu Apple'a, służącego do integracji domowej elektroniki, licencjonowanego producentom sprzętu. Jego osią jest cyfrowa asystentka Siri. To właśnie interfejs głosowy pozwoli kierowcom na sterowanie całym systemem, bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. W ten sposób odczytają swoją pocztę, nawiążą połączenia telefoniczne, podyktują treść SMS-a. zażądają wyznaczenia trasy od Apple Maps czy odtworzenia muzyki od... nie, niekoniecznie od iTunes. Apple nie chce ograniczać użytkowników CarPlaya tylko do swoich usług, zaoferuje wiele dostęp do np. takich usług jak Spotify.

Pierwszymi producentami, którzy wprowadzili CarPlay do swoich aut, są Volvo, Mercedes-Benz i Ferrari. Auta tych marek ze zintegrowanymi rozwiązaniami technicznymi od Apple zostaną pokazane jeszcze w tym tygodniu. W kolejce czeka trzynastu innych producentów: BMW, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Land Rover, Kia, Mitsubishi, Nissan, Peugeot Citroën, Subaru, Suzuki i Toyota.

Nie oznacza to oczywiście, że wyżej wymienieni producenci oddadzą wnętrza aut pod kontrolę Cupertino. W styczniu tego roku Google ogłosiło powstanie sojuszu o nazwie Open Automotive Alliance, którego celem jest wprowadzenie do samochodów Androida. W jego skład weszły Audi, General Motors, Honda, Hyundai i Nvidia. Lista ta jak widać jest skromniejsza, ale nie oznacza to, że jest zamknięta – raczej trudno przypuszczać, by inni producenci zrezygnowali ze wsparcia dla najpopularniejszego na świecie mobilnego OS-a. Wydaje się raczej, że i w tym wypadku to iOS będzie prekursorem, a Android pójdzie w ślad za nim.

© dobreprogramy

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.