Czy Microsoft przegra z litewskimi piratami?

17.03.2010 0:57, Autor: Wojciech Cybulski (Nicolass), Kategoria: News
NewsImage

Pod koniec stycznia informowaliśmy, że Microsoft wspólnie z organizacją antypiracką LANVA zdecydował się pozwać największy litewski serwis torrentowy LinkoManija. Korporacja domagała się od administratorów witryny 107 mln litów (około 127 mln zł) odszkodowania za straty wynikłe na skutek pośrednictwa w rozpowszechnianiu w sieci peer-to-peer pirackich wersji m.in. pakietu biurowego Office 2003 i 2007. Jak donosi serwis TorrentFreak, litewski sąd wydał właśnie precedensowy wyrok w bardzo podobnej sprawie, który może mieć istotny wpływ na przebieg procesu wytoczonego przez Microsoft.

LANVA na drodze do sądowego sukcesu zdecydowała się na dość niecodzienny eksperyment - z pomocą oficera lokalnej policji wykonała zrzuty ekranu listy peerów w programie uTorrent, którzy pobierali i udostępniali system Windows 7 Ultimate. Zebrano w ten sposób 106 adresów IP, a stowarzyszenie pozwało jednego użytkownika z tej listy po to, by ustanowić korzystny dla siebie precedens i w razie wygranej w następnej kolejności pozwać pozostałych piratów. Niestety sprawa nie potoczyła się po myśli obrońców praw autorskich - dowody zostały przez sąd odrzucone, bo okazało się, że zrzuty ekranu z klienta sieci P2P nie mogą być traktowane jako dowód w procesie. Ponadto ani policjant, ani LANVA nie miała prawa zbierać tego typu informacji. Jak można się było spodziewać, z tak marnym przygotowaniem LANVA poniosła w sądzie druzgocącą porażkę, a 106 użytkowników na liście stowarzyszenia może póki co spać spokojnie.

Wyrok litewskiego wymiaru sprawiedliwości jasno pokazuje, że wszelkie operacje śledcze przeprowadzane w tym kraju muszą być zatwierdzone przez sąd, a zwykła lista peerów z programów peer-to-peer nie jest żadnym dowodem. Wydaje się zatem mało prawdopodobne, by wcześniejszy wspólny pozew Microsoftu i LANVA przeciwko LinkoManija.net zakończył się wyrokiem skazującym...

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (43)  

Avatar
JanyPL (niezalogowany) | 17.03.2010 1:09#1

Lol, samo pobieranie programu nie jest przestępstwem, jeżeli posiada się licencję, poza tym nieaktywowany system działa jak wersja 30 dniowa więc śmiać mi się chce jak patrzę na LANVA i ich usilne próby.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Llewelyn_MT | 17.03.2010 1:15#2

Pobieranie nie jest przestępstwem, ale udostępnianie tak. ;)

Avatar
JanyPL (niezalogowany) | 17.03.2010 1:24#3

A kogo to obchodzi #)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TejGo | 17.03.2010 1:59#4

ale numer ...
:D

Avatar
M$ (niezalogowany) | 17.03.2010 2:11#5

ja swoim skromnym zdaniem uwazam, że sąd miał racje.

Na studiach, jak nam laborki nie wychodziły, a w sprawozdaniu trzeba było na dowód, że wyszły, wklejać zrzuty ekranów, to poprawialismy je w paincie.

Pozatym co to za problem zmienić sobie MACa i na konto sąsiada pobrać jakiś film tudzież pakiet biurowy. NAwet logi zrzucane na serwerach nie mogą być wiarygodnym dowodem - chociaż według mnie nie powinno się archiwizować takich danych z przyczyn etycznych (polityka hakowa) i ekonomicznych (szkoda miejsca).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TheBlackMan | 17.03.2010 2:26#6

I bardzo dobrze.

Dzisiejsze pojęcie "własności intelektualnej" to tylko patologiczna iluzja prawdziwej własności.

Wszyscy ludzie którzy za jakiegoś powodu nie mogą zakupić danej własności intelektualnej (np. bo ich nie stać), powinni mieć prawo do dowolnego jej kopiowania w nieograniczonej ilości. Bo niby czemu mieliby tego nie robić, gdy niemożliwe jest żeby spowodowali stratę skoro i tak by nie kupili ?

Coś więcej na ten temat tutaj:
http://www.dobreprogramy.pl/Zapowiedz-swiata-postnielegalnej-kopii,Blog,16026.html

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemor25 | 17.03.2010 6:41#7

@TheBlackMan

Szczerze i bez złośliwości pytam: czy nie jest to usprawiedliwianie i wybielanie kradzieży?

Avatar
Brońmysię (niezalogowany) | 17.03.2010 6:53#8

Próbują zacisnąć pętlę na naszych szyjach.
Brońmy się!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Stały_bywalec | 17.03.2010 7:09#9

przemor25 ie razy powtarzać, że piractwa nie można porównywać do kradzieży? Jeżeli ja mam telefon np. telefon (urządzenie wizyczne) a ty go skopiujesz i będziesz miał identyczny model to ja go nie straciłem. Mam go nadal. Fakt faktem, zapłaciłem za niego ale nie straciłem go bo mam go nadal w swojej kieszeni.

Avatar
ZeneQ (niezalogowany) | 17.03.2010 7:21#10

Litwo! Ojczyzno moja!

Avatar
dzonasek (niezalogowany) | 17.03.2010 8:33#11

Microsoft niech całuje po rękach piratów bo tylko dzięki nim ich systemy są używane. Gdyby chcieli, mogliby je wyłączyć w jeden dzień. Co by to dało?
Część osób (czyli głównie firmy, które i tak w większość mają legalne programy) polecieliby do sklepów po Windowsa, a tzw. użytkownicy domowi nie szybko zdecydowaliby się na wydanie kilkuset złotych na oryginalny soft.
70% z nich zainstalowała by Linuksa, w krótkim czasie producenci programów, gier i sprzętu zaczęliby poważniej traktować ten system - pojawiło by się dużo tytułów na te platformę.
W ciągu kilku miesięcy Microsoft Windows byłby obecny praktycznie tylko w firmach, które w ciągu kolejnych miesięcy przeszliby na bezpłatne (ale już w 100% zdatne dla nich do pracy) rozwiązania.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
tomilipin | 17.03.2010 8:43#12

No proszę, widzę że jeśli ktoś ma inną opinię niż większość to od razu jest oszołomem i nie warto go czytać?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BartekBl | 17.03.2010 8:52#13

@StawikPiast
Podróbka jest wtedy, kiedy skopiujesz cudze rozwiązanie, a następnie sprzedasz swój produkt wprowadzając klientów w błąd poprzez przekonywanie ich, że sprzedajesz oryginał.

Zbudowanie sobie czegokolwiek (np. telefonu) na własny użytek, nawet wzorując się na innym produkcie, jest całkiem w porządku.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TestamenT | 17.03.2010 9:00#14

A wiecie że w danonkach są pirackie zabawki? :D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dziadek64 | 17.03.2010 9:02#15

LANVA, w Polsce ZAIKS, czy inne tym podobne organizacje, aby wykazać swoją przydatność i zarobić szybką kasę, posuwają się do działań niedozwolonych, na szkodę uczciwych konsumentów.
To nie internauci są nieuczciwi, ale mentalność producentów nie nadąża za rozwojem technologii. Im się wciąż wydaje, że żyją w XX w. "To se ne wrati".

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dziadek64 | 17.03.2010 9:03#16

Aha... gdyby wynalazca koła żył współcześnie w USA, to dopiero by się działo, oj działo... :)))

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ulth | 17.03.2010 9:19#17

Pytanie za 1000 punktów.Może ktoś będzie wiedział ;-).
Jakiś czas temu z polish elite board zniknęły windowsy - ponoć microsoft się upomniał.Nie przeszkadza to jednak w tym, żeby wersje typu "windows x malcolm x" czy powiedzmy "windows xp angel" dalej sobie spokojnie leżały.Czy takie zmodyfikowane przez kogoś wersje systemu, są legalne czy nie ? Bo wynika z tego, że są :D ;-).

Avatar
SS (niezalogowany) | 17.03.2010 9:23#18

Brawo Litwa nie poddawać swoich rodaków !!! To nie to co w Polsce zaraz by nas skazali i pozamykali !!!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ShpxLbh | 17.03.2010 10:00#19

"windows xp angel" to już widocznie, nie ta sama kopia windows xp co mają chronioną przez urząd patentowy itp. więc jak mają udowadniać w sądzie, że ktoś kto to ściąga, to wie, że ściąga normalnego widowsa? :) takie moje zdanie.. że zabawa słowami ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MaRa | 17.03.2010 10:01#20

@TheBlackMan - jeśli ich nie stać, to mogą sobie kupić coś, na co ich stać. Są też darmowe programy.

@Stały_bywalec - ależ można przyrównać do kradzieży. Masz telefon, zostaje skradziony, to bierzesz pieniądze z ubezpieczenia, nie jesteś nic stratny. A jak nie byłeś ubezpieczony, to sam sobie jesteś winien. W ten sposób usprawiedliwiają się złodzieje, np. samochodów.

Avatar
KONTO USUNIĘTE | 17.03.2010 10:10#21

@MaRa
/// jeśli ich nie stać, to mogą sobie kupić coś, na co ich stać. Są też darmowe programy. ///

Dlaczego nie mogę używać programu, na który mnie nie stać? Jaką krzywdę wyrządzam producentowi?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
djfire | 17.03.2010 10:25#22

glasser, taką, że nie będzie go stać na siódmego Mietka a jego dzieci będą musiały zrezygnować z obiadów na Kembridż :)

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 17.03.2010 11:00#23

Hahahah :) dobrze tak dla nich

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
smaky | 17.03.2010 11:01#24

@ djfire

Też masz usprawiedliwienie, w sklepie też kradniesz żywność bo uważasz że jego właściciel jeździ drogim samochodem?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dziadek64 | 17.03.2010 11:18#25

@Smaky
Przeczytaj ze zrozumieniem post djfire.
Jeśli ktoś nie kupuje produktu, na który go nie stać, uzdrawia rynek. Wybiera tańszą alternatywę albo po prostu rezygnuje, obywa się bez tego dobra, bierze kredyt, oszczędza itp.
Rezygnując z zakupu, umniejszamy przychody producenta, dystrybutora, sprzedawcy...ale nie kradniemy.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TestamenT | 17.03.2010 11:20#26

Możecie rozmawiać czy to jest dobre czy złe ale miejcie na uwadze to że nie dojdziecie do wspólnego konsensusu, bo to zagadnienie nie da się jednoznacznie określić.

Na przykład Robin Hood pozytywny bohater ale przecież kradł czyli był przestępcom.
Ale wydaje mi się że problem zaczyna być dostrzegany w tedy kiedy ktoś zarabia na plikach do których nie posiada licencji.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BOLO1990 | 17.03.2010 11:30#27

"Ale wydaje mi się że problem zaczyna być dostrzegany w tedy kiedy ktoś zarabia na plikach do których nie posiada licencji."

I tylko wtedy powinien być dostrzegany. Napisał ktoś o tym, że istnieją darmowe alternatywy... Zazwyczaj są one po prostu gorsze od tych płatnych. Jak długo jeszcze biedni będą kopani w dupę za to, że ich na coś nie stać?

Avatar
2marekm (niezalogowany) | 17.03.2010 11:32#28

Jeśli "okrada" się zagranicznych wyzyskiwaczy kapitalistów, jest to patriotyczny czyn uczciwego obywatela. Oni nas bardziej okradają...opcje bankowe, granie naszą waluta.

Avatar
AZ (niezalogowany) | 17.03.2010 11:57#29

Jeżeli mała grupka wielkich cwaniaków, zwana Wall Street, próbuje rozliczać zwykłych ludzi, z udostępnienienia nawet 1 (słownie jednego) pliku MP3, to my nie bądżmy bezwolnymi oferm..., i też ich rozliczajmy z miliardów i trylionów które w jakiś "tajemniczy" sposób, znikły w finansowej "czarnej dziurze"

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dziadek64 | 17.03.2010 11:58#30

@BOLO
"darmowe alternatywy... Zazwyczaj są one po prostu gorsze od tych płatnych". Zgadza się. Często tak bywa, że darmowe narzędzie jest po prostu uboższe, nie ma tylu wyśrubowanych funkcji, ale nie demonizuj. Np. cały system obsługi dużej firmy można zaprojektować i postawić w otwartej technologii Java i na darmowych serwerach Linux, Solaris, BSD..., nie wspominając o PHP, Python... i co tam jeszcze sobie życzycie. Sam .NET chociaż nie otwarty, to darmowy do komercyjnych zastosowań. Można przytoczyć jeszcze wiele przykładów.

Avatar
hevi (niezalogowany) | 17.03.2010 12:13#31

Złodzieje górą :/

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MaRa | 17.03.2010 12:38#32

@2marekm - możesz się zemścić na zagranicznych wyzyskiwaczach kapitalistach tworząc program i sprzedając im.

Oj, obraz świata wypaczony przez propagandę komunistyczną.
Przedsiębiorca to taki człowiek, który potrafi zorganizować pracę innych i ryzykuje przy tym, dlatego ma zysk nieco większy od własnych pracowników. Ale jeśli firma źle prosperuje, to pracownicy i tak muszą dostać wynagrodzenie zapisane w umowie, a właściciel nie dość, że nic nie zarobi, to jeszcze ryzykuje własnym majątkiem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
lorcan | 17.03.2010 13:15#33

Litwo! Ojczyzno moja!

Avatar
Waldek12 (niezalogowany) | 17.03.2010 13:44#34

Dziwne rozmowy. Nie stać na komputer to nie kupować. Kupujesz samochód a potem kradniesz paliwo bo nie starczyło pieniędzy by go uruchomić. Używasz coś, to płać bo ktoś pracował ileś godzin by to działało tak a nie inczaczej. Jeśli się z tym nie zgadzasz to wybierasz inny produkt tańszy.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
whizzkid | 17.03.2010 14:41#35

@TheBlackMan
A jak to zweryfikujesz? Jak kogoś stać tylko na jedną książkę miesięcznie, to niech czyta tylko jedną. Albo pójdzie do biblioteki...

Avatar
2marekm (niezalogowany) | 17.03.2010 15:04#36

Demokracje kapitalistyczne, to rządy złodzieji, wybieranych przez pożytecznych idiotów.

Avatar
seven77 (niezalogowany) | 17.03.2010 21:32#37

Niech do opłaty za internet dołożą zryczałtowany abonament dla ZAIKSU (&Co) i problem piractwa zniknie. Nie pamiętam, aby ktoś ścigał posiadaczy magnetowidów...

Avatar
Wolnosciowiec_ (niezalogowany) | 18.03.2010 13:03#38

@MaRa

mozna sie zemscici i nie kupowac:)

@Waldek12

praca nie jest i nie moze byc przedmiotem wlasnosci.

Avatar
Wolnosciowiec_ (niezalogowany) | 18.03.2010 13:16#39

@Staly_bywalec

masz racje, a MaRA, coz, powinien jeszcze wiedziec, ze jak ktos sobie telefon przywlaszczyl, to nie ukradl, to chocby wlasciciel tego telefonu juz nigdy nie ujrzal na oczy swojego telefonu, to ubezpieczyciel ta metoda wymiksuje sie z wyplaty ubezpieczenia:)

Avatar
_pitt (niezalogowany) | 26.03.2010 16:34#40

a komu M$ zapłacił żeby w moim ojczystym języku pisał za co mam mu płacić ? nie powinien czasem mieć LICENCJI na używanie jęz. polskiego ? - bo wg mnie tak.
Pozwę go, :)
pozdrawiam

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Jedras2009 | 31.03.2010 20:42#41

Srututu wiecznie są nagłaśniane takie afery tylko i wyłącznie poto by "przestraszyć" userów którzy i tak mają takie sprawy tam gdzie słońce nie dociera. Niech chociać 50% tych co "stać na oryginalnego windowsa" się przyzna że takiego posiada. A na pewno większość ściąga pirackie gry i filmy i po co takie czcze gadania no po co?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
filipmoto2010 | 25.05.2010 9:28#42

Litwo Ojczzno ty moja :P

ps internet w czasach powsania mial byc siecia darmowa i moznascia wymiany informacji,a staje sie komercjalnym smieciem ,i dlatego popieram waleke czarnych kapeluszy z takimi firmami jak Ms ,które tracą miliony bo są hienami , najlepszy przykład "2003r (mafiaboy)

Avatar
FOREST_10PL (niezalogowany) | 25.05.2011 20:08#43

No pobieranie i "pirackie" używanie w zakresie domowym to jest ajk na razie legalne w 100% pzy każdym softwarze od Windowsa po photoshop

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Program tygodnia
GIMP 2.6.12

Ocena: 8,8
icon
Polecamy
Test: Manta 3D Cyber Eye HD

Szpiegowski gadżet
Dolina Charlotty
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av