GEGL będzie korzystać z GPU do renderowania i przetwarzania

09.08.2011 22:26, Autor: Anna Rymsza (Xyrcon), Kategoria: News
NewsImage

Szybkość przetwarzania obrazu nie jest mocną stroną GIMP-a. Aby to zmienić deweloperzy od dłuższego czasu pracują nad integracją GIMP-a z GEGL (Generic Graphics Library), co z kolei przyśpieszyło prace nad wykorzystaniem procesora graficznego do przetwarzania grafiki i renderowania przez framework.

Już podczas Google Summer of Code 2009 Jerson Michael Perpetua postawił pierwsze kroki w kierunku implementacji renderowania wykorzystującego moc obliczeniową procesora karty graficznej w GEGL, ale jego kod z wielu powodów nigdy nie trafił do oficjalnego wydania frameworka. Jednak na horyzoncie widać światełko nadziei. W ramach tegorocznego GSoC Victor Oliveira rozpoczął implementację opartego na OpenCL renderowania i przetwarzania obrazów z użyciem GPU w GEGL, które wykorzystywać będzie również GIMP.

Projekt Oliviery bazuje na kodzie, który opracował Perpetua, ale od tego czasu wiele rzeczy uległo zmianie, więc Oliviera musi przystosować istniejący projekt do obecnych warunków (nowa wersja GEGL, nowe specyfikacje itp.). Postęp prac można śledzić na blogu Oliviery. Spora część już działa i wymaga jeszcze tylko optymalizacji, ale wiele operacji jeszcze nie zostało zaimplementowanych. Oliviera pracuje szybko, ale z pewnością ukończenie projektu zajmie mu jeszcze kilka miesięcy. Jeśli kod trafi do głównej gałęzi rozwojowej GEGL, wersja 3.0 GIMP-a skorzysta z renderowania i przetwarzania grafiki w z użyciem GPU.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (13)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GizmoOS | 09.08.2011 22:45#1

To na Gimp'3 trzeba będzie dalej czekać kolejny rok a już dawno zapowiadali zmiany i nowe wydanie dla MS i Linux.

Avatar
theprv (niezalogowany) | 09.08.2011 22:52#2

ja tam się cieszę, że coś robią w tym kierunku, mam nadzieję, że nie będzie to trwało wieczność ;)

Avatar
Wreszczie.. (niezalogowany) | 09.08.2011 23:19#3

Nareszcie idą zmiany na Gimpa i Inkscape co do wydajności :-)

Avatar
Ahiru (niezalogowany) | 09.08.2011 23:24#4

Jeszcze z 10 lat i gimp będzie używalny...

Avatar
ubuntu-usr (niezalogowany) | 10.08.2011 0:14#5

@GizmoOS - po pierwsze, GTK3 kuleje w oknach, więc nie należy się na prędce spodziewać poprawnie działającego GIMPa na tejże platformie, tu masz rację.

Przed GIMP 3 jest jeszcze w planie wydanie GIMP 2.8. Jak dobrze pójdzie, pod koniec tego roku możemy zobaczyć tę wersję. Od wersji 2.8 przyspieszony zostanie plan wydawniczy GIMP-a, więc tu nie masz racji.

I mówcie co chcecie, ale jeśli ilość bitów w kanałach alfa podskoczy i zostanie dodana obsługa obiektów wektorowych, to wyrzucanie kasy na Photoshopa będzie miało tylko sens gdy ktoś używa całego suite.

Avatar
pawiecki (niezalogowany) | 10.08.2011 4:05#6

@GizmoOS Co z tego, że zapowiadali? To nie projekt komercyjny i tworzy go zaledwie kilka osób w wolnym czasie. Szkoda, że żadna większa firma nie "przygarnie" tego projektu aby go rozwijać i opłacać prace programistów.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MoroS | 10.08.2011 9:25#7

@GizmoOS: Kolejny rok? Jesteś optymistą. ;)

Lubię GIMPa, ale tempo prac nad nim jest wręcz ślimacze. Już ponad rok czekam na wersję z interfejsem użytkownika w pojedynczym oknie (stabilna 2.8). Jeżeli trend się utrzyma, to przetwarzanie w GPU zobaczymy może przed... np. rokiem 2020. ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
rashek7 | 10.08.2011 11:19#8

Fakt szkoda że tak mało ma programistów. Dzięki GSoC widać jakieś efekty ale to tylko raz na rok.

Avatar
slotwek (niezalogowany) | 10.08.2011 13:16#9

Cytuje:
"...ale jego kod z wielu powodów nigdy nie trafił do oficjalnego wydania frameworka."

Moze autor tekstu by sie troche wysilil i podal choc kilka powodow?

Avatar
btr80 (niezalogowany) | 10.08.2011 13:56#10

A co z bestratnymi operacjami na warstwach? Wie ktoś, kiedy to się pojawi?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Xyrcon (redakcja) | 10.08.2011 15:02#11

@Slotwek Nie otrzymałam jeszcze odpowiedzi od Jersona. Ale podam powody, jeśli mi odpowie :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 10.08.2011 16:16#12

@Slotwek @Xyrcon
Najprostszym powodem może być brak programistów. Ot po prostu nikt nie miał czasu tym się zająć. Gimp choć ma renome nie ma dużej liczby stałych programistów (niestety).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Xyrcon (redakcja) | 10.08.2011 17:25#13

@przemo_li

I prawdopodobnie tak właśnie jest. Z tego, co wiem, w repozytorium GIMP-a walają się dobre kawałki kodu, których nikt nie przejrzał, a które mają nawet kilkanaście lat. ;/

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av