Program tygodnia
GIMP 2.6.12

Ocena: 8,8
icon
Polecamy
Rzut okiem na Windows 8

Jak wygląda?
Co nowego?
Dolina Charlotty

Jaki byłeś, Windowsie 95?

archiwalny, Autor: Wojciech Kowasz (Docent), Kategoria: Pozostałe artykuły
 
 
 
 
logo

Windows 95

premiera: 24.08.1995
koniec wsparcia: 31.12.2002

To niesamowite, ale dokładnie 10 lat temu - 24 sierpnia 1995 roku - firma Microsoft wydała przełomową wersję systemu Windows oznaczoną cyframi 95. Był to niekwestionowany początek nowej ery - ery 32-bitowej (choć wtedy jeszcze nie do końca) wielozadaniowości. Aby kupić nową edycję Okien, trzeba było godzinami stać w długich kolejkach. Z marketingowego punktu widzenia była to największa premiera w historii Microsoft.

Windows 95 zachwycił klientów nowym wyglądem i filozofią obsługi, zwiększoną funkcjonalnością oraz, co dziś wydaje się banalne, długimi nazwami plików. Microsoft obiecywał doskonałą rozrywkę w postaci gier komputerowych i multimediów, oczywiście nie "cyfrowych" - w ten sposób nikt jeszcze wtedy o nich nie myślał. Windows 95 został przedstawiony jako niezastąpiony - taki, bez którego praca i życie są niemożliwe. I ta formuła się sprawdziła. Choć wsparcie dla Windows 95 zostało już dawno zakończone, dziś jego użytkowników jest wciąż więcej niż mogłoby się wydawać.


Screen

Rys.01. Premiera Windows 95



Czy każdy mógł sobie pozwolić na instalację Windows 95? Wymagania sprzętowe nie były zbyt wygórowane: procesor 386DX (zalecany 486), 4 MB pamięci RAM (zalecane 8 MB), wolna przestrzeń dyskowa ok 50 MB, VGA (zalecane SVGA z 256 kolorami) oraz napęd CD-ROM lub stacja dyskietek 3,5" (początkowe edycje Windows 95 były dostępne również na dyskietkach). Życie udowodniło jednak, że prawdziwe wymagania oscylują wokół Pentium 75 i 8 MB pamięci RAM. W pełni komfortową pracę zaś gwarantowała konfiguracja rzędu Pentium 100 wraz z 16 MB RAM.


Screen

Rys.02. Instalator Windows 95



Ciekawie przedstawiają się też inne liczby, podane w jednym z blogów MSDN:

  • komputer Della, który spełniałby wymagania Windows 95 kosztował w sierpniu 1995 około 1299 dolarów


  • komputer Della, który spełniałby szacowane wymagania Windows Vista kosztuje dzisiaj około 549 dolarów

  • cena Windows 95 w pełnej wersji to 209 dolarów


  • cena Windows XP Home w pełnej wersji to 188 dolarów



Screen

Rys.03. Ekran startowy Windows 95



Co było najciekawszą nowością w Windows 95? Być może wygląd, a przede wszystkim menu Start i pasek zadań - możliwość personalizacji i szybkiego dostępu do aplikacji z pewnością przyczyniła się do rewolucji. Dzisiaj menu Start jest zresztą głównym elementem każdego systemu Windows. Nikt również nie wyobraża sobie Windowsa bez Mojego komputera czy Otoczenia sieciowego (dziś znanego pod nazwą Moich miejsc sieciowych) - te ikony w linii systemów dla użytkowników domowych zadebiutowały właśnie w Windows 95. Wyczekiwaną nowością była też pełna obsługa sieci - system Windows 95 można było stosunkowo łatwo wpiąć do domeny Windows NT, a dołączając do tego program Poledit można było uzyskać namiastkę dzisiejszych Zasad grupy.


Screen

Rys.04. Witamy w systemie Windows 95!



Wreszcie system stał się bardziej dostępny. Technologia Plug and Play była kolejną małą rewolucją w kwestii instalacji nowego sprzętu, a dzięki wprowadzonym licznym kreatorom i znacznie udoskonalonej pomocy Windows 95 okazał się intuicyjny i prosty w obsłudze. Fakt ten podkreślano już w fazie produkcji, kiedy beta-testerzy jako pierwsi przyglądali się Chicago - tak właśnie brzmiała nazwa kodowa systemu. Większość użytkowników zachwycała się także możliwością dowolnej praktycznie zmiany czcionek, kolorów czy pulpitu. Była także nowość, bez której wielu nie wyobraża sobie dzisiaj pracy - kosz, który przechowuje skasowane dokumenty... Mała rzecz, a cieszy i nieraz już uratowała kilka godzin pracy przed fatalną w skutkach pomyłką - pochodzi właśnie z Windows 95.

Windows 95 opierał się o nowy rodzaj rejestru systemowego. Nie był to już zbiór prostych powiązań, znanych z Windows 3.11, a struktura z prawdziwego zdarzenia, częściowo podobna do tych znanych z obecnych Windowsów. Także tryb awaryjny był tu pionierski - wraz ze zwiększoną złożonością systemu powstało zapotrzebowanie na specjalnie przemyślany tryb diagnostyczny - i tak powstał Safe Mode. Warto również nadmienić nowe polecenie Zamknij system, które umożliwiało bezpieczne wyłączanie komputera w czasach, gdy trzeba to było robić przyciskiem :-)


Screen

Rys.05. Panel sterowania systemu



Jednym z najważniejszych atutów Windows 95 miało również być uniezależnienie od starej platformy systemu DOS. System miał być w pełni 32-bitowy, co zdecydowanie wpływać miało na jego stabilność i szybkość działania. Tak przynajmniej sytuacja była przedstawiana przez dział marketingu, w istocie zaś Windows 95 był jeszcze oparty w pewnym sensie o DOSa, ale tryb ten był ukryty w systemie. Wystarczyła jednak zmiana kilku parametrów w pliku konfiguracyjnym i komputer uruchamiał się w trybie DOS. Jak tłumaczyli później przedstawiciele Microsoft, pozostawienie pewnych komponentów w formie 16-bitowej było niezbędne do zachowania kompatybilności ze starszymi aplikacjami. A te zyskały nową jakość w Windows 95 - można je było wygodnie uruchomić w oknie i pracować równocześnie z innymi, już 32-bitowymi programami.


Screen

Rys.06. Menu Start i właściwości Systemu



Po premierze okazało się jednak, że system ma kilka znaczących wad. Głównie mowa tu o częstych problemach ze stabilnością. Ponadto pomimo wprowadzonych ułatwień problematyczna była instalacja sterowników do nowych urzadzeń. Wraz z nadejściem standardu USB ponownie okazało się też, że pierwotna wersja systemu nie radzi sobie z nim - praktycznie nie sposób było go skonfigurować. Większość z tych usterek zostało usuniętych wraz z kolejnymi poprawkami do Windows 95 (edycja OSR2), niektóre jednak zostały naprawione dopiero w zupełnie odmienionym Windows 98.

Microsoft wydał w sumie pięć wersji systemu Windows 95:

  • oryginalną edycję Windows 95 (4.00.950)


  • Windows 95 A (4.00.950A) - wraz z zestawem poprawek zintegrowanym z instalacją


  • Windows 95 B (4.00.1111) OSR2 - z kilkoma kluczowymi usprawnieniami, takimi jak przeglądarka Internet Explorer 3.0 i pełne wsparcie dla FAT32


  • Windows 95 B USB (4.03.1212) OSR2.1 - z podstawowym wsparciem dla USB


  • Windows 95 C (4.03.1214) OSR2.5 - wszystko co powyżej oraz IE 4.0.



Screen

Rys.07. Prosty i przejrzysty interfejs



Dotychczas żadnemu systemowi Windows nie udało się pobić sukcesu Windows 95, choć stosunkowo blisko był w 2001 roku Windows XP. Celem Microsoft na najbliższą przyszłość jest zatem stworzenie systemu, który będzie równie, a może nawet bardziej rewolucyjny. Takim systemem być może okaże się Windows Vista, ale o tym przekonamy się pod koniec 2006 roku.

Komentarze (150)  

r   e   k   l   a   m   a
Avatar
Snake (niezalogowany) | 24.08.2005 18:34#1

Bardzo dobry artykuł, oby tak dalej.

Avatar
Daniello (niezalogowany) | 24.08.2005 20:01#2

549$ za komputer dla Windows Vista?!?
Wiem że w USA jest taniej, ale bez przesady... Za 2000 zł to się chyba kupi komputer, na którym Vista będzie działać tak jak Win95 na minimalnych wymaganiach - da się system uruchomić i będzie wszystko dobrze do póki nie zacznie się instalować czegokolwiek... Na moim obecnym komputerze (1.8 GHz, 1 GB RAM) - Vista beta non stop doczytuje i działa tak szybko jak mój drugi komp (P2 350MHz, 256MB RAM) tyle że z WinXP...

Avatar
DUCH (niezalogowany) | 24.08.2005 20:16#3

ach to było coś... praca z instalatorem to jak lot w kosmos :)
co to były za czasy... a teraz tylko wirusy i antywirusy ;]

Avatar
najwiekszy23 (niezalogowany) | 24.08.2005 20:36#4

Świetny artykuł. Prosze o wiecej takich

Avatar
MaRa (niezalogowany) | 24.08.2005 21:46#5

Widze ze moderatorzy wycinaja mnie pod MacOS-em:)

Avatar
Romkow (niezalogowany) | 24.08.2005 22:01#6

Artykuł O.K.

Avatar
Limak (niezalogowany) | 24.08.2005 22:53#7

No no, Wojtek.... musze przyznać że bardzo udany artykuł :)

Avatar
Nicram (niezalogowany) | 25.08.2005 0:07#8

Artykul fajny bo konkretny (takie lubie). Warto wspomniec o MS Plus (ktory o dziwo byl zainstalowany jak widac na screenie). MS Plus! dodawal mozliwosc rozciagania tapety na caly pulpit (w oryginalnym Win95 nie bylo tom ozliwe), oraz dodawal mozliwosc ogladania odtwarzania plikow wideo w momencie przesuwania ekranu. Poprawial tez jakosc ikon (byly ladniejsze) oraz dodawal funkcje rozmywania czcionek :)

Avatar
quentin (niezalogowany) | 25.08.2005 1:09#9

[i] -zapalmy swieczke ;)

Avatar
Tom-i (niezalogowany) | 25.08.2005 2:29#10

Cały artykuł jest fantastyczny. Przypomnina mi się kiedy ja pracowałem na tym windowsie. Jedyna rzecz, jaka mnie zasmuciła. To czemu Bill Gates jest tak pazerny. Przez 10 lat opuścił ceny Windows`a o 10%. Za to Michel Dell (właściciel Dell`a) obecnie sprzedaje swoje komputery aż o 57% taniej.

Avatar
hmm (niezalogowany) | 25.08.2005 2:47#11

Taa , autor przedstawia funkcje systemu jak by to microsoft je wymyslil a wszystko bylo skopiowane i pasek start i kosz na smieci i wiele innych opcji

Avatar
Mil (niezalogowany) | 25.08.2005 6:31#12

Win 95 (bez IE) zajmowal cale 50MB na dysku. :)

Avatar
JBLPL (niezalogowany) | 25.08.2005 7:39#13

Zgadzam się z Daniello, coś już kręcą z tymi cenami komputerów pod Viste. Microsoft piewnie już pakował w te dane swoje brudne łapska ;-)

Avatar
jacek2v (niezalogowany) | 25.08.2005 8:40#14

Podsumuję. Ogólnie wygląda to tak, marketing swoje a życie swoje :
- 386 -> P100
- 4MB RAM -> 32MB (albo i lepiej, jeszcze teraz mam takie maszyny z takim ramem)
- 32bit bez DOS -> 16bit z DOS
- 1299$-> z tego co pamiętam to x2
- wpięcie do domeny -> czasami się udaje :)
- otoczenie sieciowe -> czsami się otwiera po 10s, ale przeważnie dłużej (oczywiście z podłączoną siecią)
- std. czcionki -> jak jedna się uwaliła, reszta w kolejce (chyba szło alfabetycznie) się kaszaniła
- plug & play -> działa czasami, a czasami za często działa :) (rozpoznaje sprzęt który juz jest zainstalowany)
- rejestr systemowy -> jeden drobny błąd podczas zamykania - rejest out i komp do przeinstalowania
- bezpieczne zamykanie przyciskiem -> przy wolniejszych dyskach i szybszych komputerkach skutkuje rozwaleniem rejestru (problem opisany i nienaprawiony przez M$ do tej pory)
- stabilność -> właściwie jaką taką uzyskał MS Win95 w wersji OSR2, ale najlepszy z tej serii jest Win98

No to tyle wspomnień :D

Avatar
j23 (niezalogowany) | 25.08.2005 9:43#15

co to pełana XP home ;) ?? - pełna bo nie OEM
ale trzeba przypomniec ze HOME to okrojony badziew w którym nie da sie nawet przydzielić dostępu do zasobów sieciowych konkretmym użytkownikom !!!

w 95 przy serwerze na NT się dało, bez tego było chasło dla wszystkich i takl lepsze rozwiazanie niz w XP HOME w inx XP mozna wyłaczyć to proste udostepnianie a HOME - chyba nie ;)

Przypominam że kosz nie pochodzi z win98, pierwszym windows w dodatku w 100% 32 bit był WINDOWS NT 3.1 (samodzielny os, a nie nakładka na dos - nie mam nic przeciwko dos do tej pory uzywam 6.22 :))

95 to nakładka na dos rozszerzajaca jego mozliwości - właczajac tryb 32 bitowy - zaczy sie wirtualny tryb pracy procesora (od i386) chociaż w praktyce duzo dll było lekkimi przeróblkami z win3.11 (ten tez pracował tylko w trybie 386 - wirtualnm za to obsługiwał jedynie aplikacje 16 bit, z dodatkiem win32s wczesniejsze 32 bitowce specjalnie przystosowane do win 3.11 z win32s oraz 95 np. Photoshop3 - praca aplikacji z win32 polegała raczej ba tłumaczeniu rozkazów 32 bitowych na 16 bitowe, w 95 juz było inaczej)

a kosz miał być już win 3.1 chociaz niektórzy widzieli ikonke koszopodobna windswsego odpowiednika unerase ale on by w rzeczy samej doczego innego

a dlaczego sie nie pojawił wczesniej tylko w win95, otorz nasz bochater micro$oft ukradł pomysł Amidze !

i procesował sie o to pare lat dlatego tak pożno :)

co do kradzieży patentów m$ przez UNIX
to śmieszne !

jądro winNT 3.1 było napisane na zlecenie przez jakas firme, a nie przez m$ dlatego miena sie ze nt 3.0 jest własnie dlatego stabilny (szata graf autorstwa microsoft taka jak w 16 bitowym win 3.1) nastepne wersje tych jąder to już dzieło M$ czyli nt4.0 win2000 (nt5.0) XP (nt5.1)

pierwotne jadro proszę Państwa było pisane na wzor UNIXopodony wiec co jak co ale to M$ kradnie ;) chociaz nie mam mu za złe ze wzoruje sie na lepszych ale czemu tych lepszych jeszcze oskarzac ! ;)

Avatar
garcia (niezalogowany) | 25.08.2005 9:44#16

Dobry artykuł :)

Avatar
jacek2v (niezalogowany) | 25.08.2005 11:23#17

Do j23
NT 3.1 nie zostało napisane na zlecenie tylko było systemem kupionym przez M$ od bodajże firmy DIGITAL (możliwe, że pokręciłem nazwę :)

Co do oparcia na UNIXie to NT 3.1 było zdogne z UNIXowym standardem POSIX (numerka nie pamiętam).

Na marginesie systemy takie jak QNX potrafiły uruchamiac programy dla NT - i to wieki informatyczne temu :D

PS. Pamięta sie nie najlepszych tylko tych co najgłośniej krzyczą :(

Avatar
anonim (niezalogowany) | 25.08.2005 12:03#18

A u mnie na uczelni, wciaż króluje Win 95 :)

Avatar
ulisses (niezalogowany) | 25.08.2005 13:29#19

to byly czasy, az sie lezka w oku kreci;)

Avatar
DrAcon (niezalogowany) | 25.08.2005 14:07#20

Do dziś mam stary komputerek (P60, 64MB RAM, 2GB HDD) na którym mam DOS-a 6.22, Windows 95 i Windows NT 4.0 (z zainstalowanym Office XP).

Pamiętam kilka ciekawych problemów z Win95 np.: przeciąganie pliku lewym klawiszem myszy po eksploratorze na dyskietkę i w pewnym momencie ześlizgnął się palec z myszy i plik (którego oczywiście nie pamiętałem nazwy) został przeniesiony w nieznane miejsce na dysku. A potem kilkanaście minut szukania tego pliku :);.

Ale system był ok.

Avatar
Master Way (niezalogowany) | 25.08.2005 14:17#21

MS Plus oprócz dodatkowych tematów i wyświetlania okna podczas przeglądania (już wbudowane w OSR2) miał też Dial-Up Serwer - możliwość wdzwaniania modemem do własnego komputera.

Avatar
konrad087 (niezalogowany) | 25.08.2005 15:33#22

Mam jeszcze tego Windowsa 95 orginalnego, tylko płytka trochę porysowana :-), chociaż teraz pracuje na XP :-)

Avatar
Yogi_PL (niezalogowany) | 25.08.2005 17:30#23

Bardzo dobry i krótki artykuł. Takie lubię - krótko i na temat.

Avatar
zbor (niezalogowany) | 25.08.2005 22:14#24

Apple miało w tym czasie podobny pulpit (notobene zerżnięty przez Billa ), wiec nie przesadzajmy z tą rewolucją jaką wywolał Windows 95, bo dużo rzeczy wymyśleli rywale M$ tylko nie każdy o tym dzisiaj chce pamiętać. Co nie zmienia faktu ,że żaden inny system nie przyczynił sie tak do popularyzacji internetu i komputerów dla domu ,jak zrobił to Windows 95. To były czasy.

Avatar
q0084 (niezalogowany) | 25.08.2005 23:19#25

juz kilka wypowiedzi bylo o tym ale i ja dam troszke od siebie
jakie rewolucje,80% rzeczy opisanych tu juz dawno istnialo na Workbenchu (AMIGA) i to od poczatkowych wersji 2.1 no i na Macach ktore wszystko zaczely.
najdziwniejsze jest to ze mimo tego ze nic cudownego nie odkryli,nie mieli wsparcie firm na poczatku(wiecej gier wychodzilo chocby na Amige a wszystko inne bylo potem na PC z okropna grafa) slabszy sprzet (poki nie wyszedl Pentium, wtedy na innych platformach rzadzili Motorolki 68xxxxx teraz PPC (ale to inna baja))
to jednak cos bylo w tym windowsie, tylko nie wiadomo co, jak osiagnal microshit taki sukces, czym to bylo spowodowane.
ALE TO PRZEZ NIEGO MOJA KOCHANA AMI POSZLA DO PODZIEMIA, TYLKO MACI JESZCZE JAKO TAKO ZYJA.
Ale i tak najlepiej wyszedl w2k :P czekam na 2010 :]
pzdr

Avatar
Roman (niezalogowany) | 26.08.2005 11:39#26

Jechałem na tym gów... z rok i nie był taki zły. Najlepsza z niego była dyskietka startowa, formatowałem ją takie Widowsy jak 98, ME, XP. Była najlepsza.

Avatar
karola =) (niezalogowany) | 26.08.2005 12:14#27

Sama osobiscie mam jeszcze komputer z systemem Win 95. To byly czasy;) jak sie robilo duzo na raz to sie zatrzymywal w miejsu i... koniec pracy na dzis:) Ale to jest dobry system, niedopracowany, lecz w porzadku. Prostota w obsludze itp daja kolejny +. Jestem ciekawa, czy Win Longhorn bedzie choc troszke podobny do 95 lub XP (z ktorekgo takze osobiscie korzystam). Zastanawiam sie czy zastana naprawione te bledy, ktore sa w XP Pro, bo jest ich wiele.
Pozdrawiam Autorow wczesniejszych ikomentarzy i pracownikow Microsoftu :)

Avatar
Drapacz (niezalogowany) | 26.08.2005 15:31#28

Artykuł bardzo mi się podobał pod względem informacyjnym i zbiorczym.Za tamte czasy 95 to był poprostu szybka maszyna ktrórą każdy chciałby mieć ale niestety musi przejść na emeryture lecz na niektrórych komputera jeszcze istnieje.Windows vista zapowiada się dobrze ale czy będzie taka mocny,szybki,stabilny to niewiadomo:)

Avatar
FreeoN (niezalogowany) | 27.08.2005 9:09#29

A u mnie na półce leży jeszcze Win 95 Oryginał w oryginalnym pudełku....rarytassss :]

Avatar
Don Leszek M. (niezalogowany) | 27.08.2005 14:40#30

Jak widać większość komentujących siedzi na niewiele lepszym produkcie jakim jest xp. Pozdrawiam :) Milych zawieszen i wirusków :)

Avatar
Daniello (niezalogowany) | 28.08.2005 2:42#31

@Don Leszek M.
Zgadzam się z tobą w 100%

Avatar
jacek2v (niezalogowany) | 28.08.2005 9:01#32

Wydaje mi się, że AMIGI i tym podobny sprzęt odszedł w niebyt nie za sprawą MS Windows, lecz dzięki firmie IBM, a dokładniej dzięki udostępnieniiu każdemu za grosze (cena ksero :) dokumentacji do PCta. W tamtych czasach jedynie M$ zaczął tłuc soft dla ludzi na taki sprzęt.

Avatar
j. (niezalogowany) | 28.08.2005 13:05#33

Świetny artykuł. Można powspominać stare czasy. Choć za czasów windowsa, badziej używałem DOSa i Noton Commandera.

Don Leszek M. - Jeżeli sądzisz, że XP jest niewiele lepszy od 95 to gratulacje. A zawieszenia i wirusiki? Cóż, mój XP jest stabilny, a wirusy to nawet nie pamiętam jak "wyglądają". To, że ty masz lewy sprzęt i łapałeś wirusy nie świadczy, że każdy użytkownik taki jest :) Pozdrawiam :)

Avatar
Yasiooo W (niezalogowany) | 28.08.2005 13:51#34

Jaki tam stary. Ja jeszcze pracuję na ODRZE
1305 pod EXEC (lata 70) Naprawdę.
Pozdrawiam.

Avatar
Daniello (niezalogowany) | 28.08.2005 20:02#35

@jacek2v
Amigę zabiła firma Commodore, która nie potrafiła jej należycie wypromować... W dziedzinie gier w tej chwili to PC jest w opłakanej sytuacji przez konsole... A pierwszą konsolą z prawdziwego zdarzenia była właśnie Amiga CD32...

Avatar
jacek2v (niezalogowany) | 29.08.2005 7:59#36

@Daniello
Można tak powiedzieć, zawsze winny producent. Ale na tle innych kompów np. Spectrum, czy Atari, widać, że nie winna była tylko sama firma Commodore. O sukcesie PC zdecydowała uniwersalność, co w tamtych czasach miało bardzo duże znaczenie, ponieważ ludzie "nie znali" się na komputerach. A tak w pracy komp. w domu taki sam komp. i co ważniejsze takie same oprogramowanie.

Avatar
Daniello (niezalogowany) | 29.08.2005 11:45#37

@jacek2v
Z problemami, ale np. Apple przetrwało - wypromowało się na komputer dla muzyków, DTP, dużo jako "product placement" w filmach występuje, a jeżeli chodzi o rynek konsumencki też jest dobrze - uznawany jest za taki "trendi" - w sam raz jako mebel do salonu. W PL jest mało popularny bo to drogi komputer, ale ciekawe... Przejście na procesory Intela, może też Apple otworzy jego architekturę... Gorzej dla firmy (dużo klonów powstanie), ale lepiej dla marki - wtedy byłaby kolejna alternatywa dla Windows...

Z Amigą tak nie było... jest jakieś Amiga Forever, które w istocie jest emulatorem amigi, ale już to raczej nie odniesie wielkiego sukcesu...

Avatar
gedi (niezalogowany) | 29.08.2005 15:23#38

A ja jak widać nadal siedzę na 95 choć mój szef chce mnie koniecznie uszczęśliwić czymś z serii NT.
Jest jednak parę świetnych, mimo że starych programów, które działają pod taką "nakładką na DOS" lepiej niż ich "nowe" wersje na NT. Sprawdziłem i wróciłem do pocziwca, mimo że ten już ze starości ślepnie na co nowsze programy. W końcu to stare narzędzie, ale dobremu cieśli wystarczy tylko siekiera ;o).
W domu już bym go jednak nie instalował, dzieci by się zdenerwowały...;-)

Avatar
Servant (niezalogowany) | 29.08.2005 20:22#39

"Windows 95 opierał się o nowy rodzaj rejestru systemowego"

To był najgorszy pomysł programistów Micro$oft. Chyba nie muszę tłumaczyć dlaczego.

Avatar
jacek2v (niezalogowany) | 30.08.2005 13:17#40

@Servant
Teraz wiem dlaczego rejestr się rozlatuje. Pop prostu na rejestrze podobnie jak na łopacie nie należy się opierać, bo prowadzi to do uszkodzenia narzędzia jak i opierającego się :

Avatar
ciekawy (niezalogowany) | 30.08.2005 15:00#41

bardzo bobry artykul,gratuluje:). mam propozycje napisac cos o platformach linuxa... moze okazac sie rownie ciekawe...

Avatar
Kapela (niezalogowany) | 30.08.2005 15:41#42

Teraz tylko czekać 3 lata aż opiszą WIN 98 :D

Avatar
Legnica, remont">Tomir Wojna (niezalogowany) | 31.08.2005 21:09#43

Ale i tak mnie dziwi, że taki system graficzny Amigi mieścił się na jednej dyskietce 880KB i zadowalał się 0.5 MB RAM-u, a Windozie już tyle nie stało ;)

Avatar
anonim (niezalogowany) | 01.09.2005 18:05#44

@Tomir Wojna

System Amigi nie zajmuje aż 880KB, a 512KB i nie na dyskietce, a na płycie głównej w ROMie...

Dyskietka wystarczy że będzie bootowalna i będzie zawierać plik LoadWB o niesamowitym rozmiarze 1KB... Po jego uruchomieniu - okrojony, ale działający Workbench się ukarze...

Avatar
robertKorzeniecki (niezalogowany) | 01.09.2005 20:32#45

miałemWIN95 przez rok ..to był moj pierwszy raz:-) ale nie bolało...dla laika jakim byłem (jestem) to naprawde dobry system byl.. a pierwsze gry boshe toz to było cudo..a potem 98..i xp..tak czlowiek sie starzeje :-)...a tak na marginesie wszyscy ci narzekacze na winXp. .panowie on jest taki zły o ile sie zwyczajnie umie z niego kożystac.,, mam go ponad rok. owszem bywały gorsze dni jak to w zyciu..:).. ale. jesli sie ma wszystkie poprawki i łaty to nie jest to zły system.. wrecz przeciwnie.. a to ze tak jest atakowany..proste jak drut wszystko co popularne i znane jest atkowane ..taka jest cena popularnosci..ja w kazdym razie chylę czoło B.G..gdyby nie on..pewnie nadal bym nie wiedział co to jest rejestr..format c..itp :))...

Avatar
qwerty (niezalogowany) | 02.09.2005 8:56#46

Panowie i Panie.....Win95 to wcale nie historia....w firmie gdzie pracuje okolo polowa z 150 komputerow ma nadal win95 (oczywiscie sa to kompy do max Pen233MHz-sluza w zasadzie jako maszyny do pisania, ale tez do Autocad14)...dziala

Avatar
Dudek(R) (niezalogowany) | 02.09.2005 16:28#47

napisane tak jak trzeba, a co do windows 95, dzięki niemu popularne FORMAT C: stało się tak popularne, w końcu rzadnego innego systemu nie trzeba było tyle razy reinstalować instalować i usuwać żeby osiągnąć "stabilność" i szybość pracy nie widząc ciągle niebieskiego ekranu śmierci (w windows vista podobno ma być czerwony)

Avatar
luzak (niezalogowany) | 02.09.2005 22:50#48

Pamietam moj pierwszy komputer, mial system Windows 95, do dzisiaj mam jeszcze plyte i licencje na tego wina, czlowiek byl wtedy dumny ze ma taki sprzet i to jeszcze z orginalym windowsem (w czasach "wolnego" piractwa)

Avatar
horazz (niezalogowany) | 07.09.2005 10:55#49

Jestem dymnym posiadaczem win95 w idealnym stanie, nawet licencja nie pobrudzona :D

Avatar
Ccn (niezalogowany) | 07.09.2005 16:35#50

Ja trzymam XP Pro SP2 na P3@733HMz, 128 MB RAM... ledwo łazi, ale jak zainstalowałem go w kwietniu tego roku, to do tej pory nie mam zamiaru wracać na Windows 98...

A z Windows'em 95 nigdy nie spotkałem się osobiście, miałem tylko okazję popracować na nim w szkole (2 z 17 kompów mają 95)

Avatar
(nikt) (niezalogowany) | 08.09.2005 17:38#51

Pierwsze kroki z komputerem rozpoczełem z Win98, miło przeczytać artykół o 95 chociażby z mięsięcznym opóźnieniem. A tym co tu byli, i tak zażarcie dyskutowali, chcę powiedzieć że Windows95 zostanie zapamiętany jako początek ery 9x

Avatar
nice (niezalogowany) | 10.09.2005 21:36#52

windows 95 10 lat temu to była zajefajna sprawa i przełom....

Avatar
odkurzac (niezalogowany) | 14.09.2005 21:29#53

windows:
- hardware od IBM
- system okienkowy od Xerox'a
- jądro od DEC
- kasa od gawiedzi

efekt:
- nic cie w życiu już tak nie.... :o)
- wraz z gasnącym zachwytem i zniecierpliwieniem wadliwym działaniem zacznie to powoli przypominać unix'a

Avatar
scorp1on (niezalogowany) | 18.09.2005 14:14#54

"Dotychczas żadnemu systemowi Windows nie udało się pobić sukcesu Windows 95" i chyba nie pobije bo róznica pomiędzy Windows 3.11 a Windows 95 była ogromna a ten system kupowali w USA ludzie którzy nie mieli komputerów. Vista nie będzie taka popularana.

Avatar
heheh (niezalogowany) | 23.09.2005 22:11#55

tak ogólnie luzik artykul ale 95 jest do niczego.

Avatar
marc (niezalogowany) | 27.09.2005 0:11#56

A ja pracowałem naprawdę kupę czasu na pierwszej wersji Windows 95 (podczas, gdy inni mieli już OSR2) i większości problemów nigdy nie doświadczyłem. Skopałem system może ze trzy razy w ciągu dwóch lat i z tego, co pamiętam, to była w większości przypadków moja wina (zbyt dużo manipulacji z partycjami). A system był tak odporny na zmiany sprzętu, że kiedyś przytargałem swój dysk twardy do szkoły i uruchomiłem z niego jeden ze szkolnych komputerów (przy wyświetleniu się kilku "kreatur" wykrywania sprzętu przy uruchamianiu). Sam byłem zdziwiony, że nie potrzebował żadnych sterowników.

Avatar
Square (niezalogowany) | 30.09.2005 11:54#57

Windows 95 jest systemem mojego życia dlatego w dalszym ciągu na jednym z moich komputerów go używam :D

Avatar
Shu (niezalogowany) | 15.10.2005 23:39#58

tak, system okienkowy wraz z koszem był już znany 10 lat wcześniej dzięki Amiga Workbench - wszystko zostało skopiowane i odpowiednio zarekamowane, stąd ten wątpliwy sukces, dopiero Windows XP można nazwać dobrym systemem

Avatar
JanKas (niezalogowany) | 18.10.2005 22:37#59

Pamiętam. a jakże.To był Optimus 60 a win 95 mieścił się na 32 dyskietkach. Bardzo miło przebiegała instalacja. Włóż następną dyskietkę.

Avatar
cliptoR (niezalogowany) | 19.10.2005 13:26#60

To były dobre czasy. Miało się P166 i nieczeba było się martwić że za pare dni sprzęcik będzie stary . Wszystkie gry chodziły zaje.... bez zaciachów a teraz jak pomyśle o jakiejś fajnej nowości to aż mnie trzęsie na myśl o dokupieniu pamięci lub zmianą karty graf.

Avatar
BC (niezalogowany) | 21.10.2005 16:17#61

W firmie mam jeszcze 5 maszyn z tym systemem (na Pentium MMX 200MHz) , normalne (tzw "produkcyjne") pracujące intensywnie z biurowym oprogramowaniem.

Avatar
Michał (niezalogowany) | 24.10.2005 16:23#62

wporzo art. bardzo mi się podoba. tak trzymać! :)

Avatar
szuvar (niezalogowany) | 29.10.2005 20:44#63

;0 łezka wzruszenia zakręciła się w moim oku. Ileż to cudownych chwil spędziłem na Win95 nikt już nie zliczy. Wyobraźcie sobie jak elastyczny to był system. Miałem kiedyś dysk 117MB na moim 486, i żeby zainstalować grę settlers II 32MB rar trzeba ją było rozpakować. Wywalaliśmy wtedy z windy wszystkie pliki jak leciało. Dało się go skroić do 26,8MB 50% !!! i działał. Cudowne dziecko Billa. Dzięki za atrykuł, naprawdę wróciły wspomnienia :)

Avatar
Ludvick (niezalogowany) | 04.11.2005 3:37#64

Gry pod Win95??? A widzieliscie Amigowe z tamtych czasow...?

Avatar
Cygan (niezalogowany) | 05.11.2005 21:02#65

Stare dobre czasy...

Avatar
dc (niezalogowany) | 07.11.2005 13:32#66

Windows to ***. Mam Semprona z 256 ramu, a XP po prostu się zacina. Goły system wykorzystuje prawie 200 MB pliku wymiany, a programy wieszają się jak przy zarazie. Na codzień używam Linuxa (słabe distro), który w poprzedniej wersji zabierał mi 40 MB ram, a w nowszej 70-80. To i tak dużo. Tęsknię za Amigą 600 z 1 MB ramu. Gdybym tylko wtedy miał HDD!!!

Avatar
pg (niezalogowany) | 11.11.2005 1:25#67

Świetny artykuł! Dziękuję....:>) pozdrawiam..:)

Avatar
peem (niezalogowany) | 11.11.2005 16:26#68

Bardzo miło się czytało ten wspomnieniowy artykuł, okraszony obrazkami .Naprawdę wzbudza emocje. Ja mam książkę edukacyjną o komputerachi programach z tych czasów i naprawdę dobra zabawa....

Avatar
Pyciek (niezalogowany) | 14.11.2005 23:26#69

Dawne czasy ale miło po wspominać

Avatar
Matrix (niezalogowany) | 20.11.2005 18:50#70

ja tam xp odpaliłem na 386 20mhz i 64 ramu :D
a 95 chodził na 20mhz i 4 ramu :P niewieżycie ?
http://www.winhistory.de/ look this SZOK!!! :P

Avatar
Wędrownik (niezalogowany) | 29.11.2005 17:18#71

Obecnie uzywam Wisdowsa 98SE ale zastanawiam się na zmiane. Najprawdopodobniej na Windows 95. Wychowałem sie na nim. I dlatego uważam że jest dobry, może stary i nie wykrywa większej ilości sprzetu ale jest historią...

Avatar
kosa (niezalogowany) | 10.12.2005 9:15#72

tak sie zastanawiam zeby choc na tydzien wrocic do win 95 ;]
a co do xp sp2 to mam go na pII350mhz 128mb ram dysk 8,4gb - linux swap - i chodzi normalnie fajnie:) wszystko sie ladnie odpala zero zwiechow czy "jezdzenia" po dysku.

Avatar
marcimon (niezalogowany) | 10.12.2005 12:05#73

cos tu pokreciliscie win95 na tydzien : glupota u mnie w szkole jest jeszcze win 95 i zawiesza sie srednio co 2 sec ja osobiscie mam winzgrozę 98 i zawieszaa sie co 10 sec ale to juz lepiej :)

Avatar
elg (niezalogowany) | 11.12.2005 18:34#74

:)ok

Avatar
mastre (niezalogowany) | 21.12.2005 20:26#75

JA MIAŁEM KIEEEEEEDYŚ Windka 95 na pentium 60, 4Mb RAM i działał poprawnie, Teraz mam Pentium 3.6 2048Mb Ram I CIĄGLE DZIAŁA BEZ ZARZUTU!!!,
p.s BArdzo dobry artykuł

Avatar
Krzysiek (niezalogowany) | 22.12.2005 1:17#76

Może nie był doskonały...moze i nie pionierski w swych rozwiązaniach...ale był intuicyjny i co tu dużo gadać nie wiele się zmieniło...okienaka pasek i kosz są w kolejnych 9xach i Me (uzywam) xp coć oparty na NT dla przeciętnego użytkownika zmienił wygląd na bardziej plastikowy ...(co zabiera więcej ramu;) nic mnie nie obchodzi system bo to jest mało ważne ma być stabilny i tyle....95 poprostu był dobry w swoich czasach a jak niektórzy stwierdzuli i ja ich popieram do dziś w wielu przypadkach wystarcza i nie ma co ulegac modzie i pędowi za nowościami jeżeli np ploter tnący obsługuję z 486 z 95 i gra to nie widzę potrzeby inwestowania kasy w lepszy sprzęt tylko pod ten ploter (choć projekty robie na lepszym sprzęcie) talie sare kompy ze starym 95 wystarczają jako np. maszyny do pisania lub do staszych laptopów i wcale jeszcze dobrze mogą sie przydać ....pozdro wszystkim "nobadyperfrkt"

Avatar
marcin@kowol.pl (niezalogowany) | 28.12.2005 1:21#77

Przeżyłem DOS-a od 3.2 (miałem graficzną przeglądrkę internetu: Arachne, Win 3.11 były już czymś w miarę poważnym. Dopakowane, z programem Dashboard Hewletta Packarda przypominały niemal 95. Wszystko z tego programiku znalazło się w 95. Ale ogólnie 95. źle wspominam. Sprawowała się tylko na bardzo słabym sprzęcie, okrojona z IE na maksa. Niestabilne, wymagające dopasowania sterowników i grzebania w rejestrze, PnP nie działało nigdy prawidłowo, wyłączałem je BIOS-em. Dopiero 98 SE było SEnsowne i z nim przeżyłem długie i w miarę spokojne lata. Współegzystowało z DOS-em lepiej niż XP i byłóo bardzo stablne. Łatwiej było podnieść padnięty system, backup był łatwiejszy. Teraz przejściowo mam XP, pewnie i Vistę przeżyję, ale powoli migruję na Linusia. Trochę chodziłem na Red Hat. Niezłe było, wszytskie WIndy się chowały, ale nie cały mój soft chodził (grafa, DTP).
Wszystko miałem legalne, nawet NC. Niewiarygodne, ale prawdziwe...

Avatar
ktos (niezalogowany) | 28.12.2005 12:43#78

Ach te Winzgrozy piękne i brzydkie za jednym zamachem:)

Avatar
krzysiek (niezalogowany) | 02.01.2006 16:11#79

lza sie kreci:D piekny system 95..na tamte czasy najlepszy na swiecie ilez lat minelo...a jak dobry....cos wspanialgo...

Avatar
Daro (niezalogowany) | 05.01.2006 22:03#80

No normalnie łezkę uroniłem ... piekne to byly czasy, drobne rzeczy wprowadzaly w osłupienie i olsniewaly :]
Konkretny artykul !!!

Avatar
zdz007 (niezalogowany) | 05.01.2006 22:53#81

mi sie podoba:p

Avatar
martek (niezalogowany) | 06.01.2006 18:42#82

ale kaszan ja mam xp i nie zamienił bym go na 95

Avatar
yahoo (niezalogowany) | 11.01.2006 9:35#83

witam, mówi sie że windows 95 to niezbyt stabilny system, bluescreen to norma a oserwerze można zapomnieć, ale...

ja pracuję w urzedzie wojewódzkim i może trudno w to uwierzyć, ale mamy to p120, lub p130 i oczywiście windows 95 z office 97. do pray biurowej teoretycznie wystarczy, a praktycznie to trzeba korzystać np ze starych drukarek, które cały czas sie psują, nie ma USB, nie ma sterowników pod win95, ale system zapierdziela i szczerze mówiąc to nikt tu nie ma programu antywirusowego a system psuje sie średnio raz na rok, czasami czesciej, wiec myślę że to dobry wynik. :)

Avatar
bronia (niezalogowany) | 16.01.2006 0:33#84

ja nie narzekam i cieszę się,że jest tylu łebskich ludzi,którzy odkryli w sobie talent, by pisać świetne programy pod windowsa.
ciekawi mnie też z czego żyją ludzie rozdający darmówki-czy to sami pasjonaci?

Avatar
znak (niezalogowany) | 21.01.2006 14:01#85

XP jest dużo lepszy, ale to prawda że 95 był rewolucyjny. Z niecerpliwością czekam na Viste choc wątpie żeby była tak rewolucyjna niż 95 świat idzie do przodu eloktronika także więc wszystko jest coraz lepsze...

Avatar
Radzio (niezalogowany) | 22.01.2006 0:54#86

95...NT4...98...2000...Me...Xp... a chodzi o to, że żaden z nich nie jest idealny. Cały czas trzeba je łatać, uaktualniać. Z resztą nie tylko Windowsy. Unix czy Linux też ma swoje poważne wady. Ale trzeba przyznać, że Windows 95 to była prawdziwa rewolucja w porównaniu z 3.11, który - jako ciekawostę Wam powiem - jeszcze na jednym komputerku u mnie w pracy działa (W 3.1 dokładnie). A ja sobie siedzę na W 2000. I też działa. :)

Avatar
Zuzanna (niezalogowany) | 22.01.2006 12:35#87

W artykule jest mowa o Windows 95, ale niektóre screeny są z Win95 OSR2. I o ile Win 95 był rewolucją - jak pisze Radzio - po win 3.11 to dopiero dopracowany został w wersji OSR2, która - to też ciekawe - nigdy nie była dostępna w sprzedaży jako oddzielny system, a jedynie po cichu została wprowadzona jako OEM.

To tu dopiero pojawiła się w miarę jako taka stabilność, obsługa FAT32, a co za tym idzie partycji większych od 2048 MB, większej ilości sprzętu, w miarę sensowne PnP itp.

Win95 w wersji pierwszej to produkt rewolucyjny, ale głęboko niedopracowany.
Chodziło oczywiście o czas - aby go jak najszybciej wydać.
Pamiętajmy, że w owym czasie nie było prymatu Microsoft, w Polsce prawie nikt nie wiedział kto to jest Bill Gates.
A inne firmy robiły swoje systemy... np. OS2 WARP IBMa - swoją drogą bardzo dobry w porównaniu z WIN95 system, ale zupełnie bez marketingu...

Pamietam te czasy dokładnie, bo komputer mam od 1992 roku. Kosztował mnie wtedy majątek... 10 średnich pensji... no ale zaszalałam - miałam aż 4 MB ramu. 1 300 000 zł za 1 MB. (Na nowe to 130 zł za 1 MB pamięci. 1 GB kosztował wtedy 1 300 000 000 zł czyli na nowe 130 tysięcy zł - oczywiście nie w jednej kości) To były czasy... A zaczynałam od DOS 5.0 i NC.

Avatar
Chmiel (niezalogowany) | 31.01.2006 15:47#88

Pamietam i zawsze bede pamietal...
zawsze gdy za bardzo go obciazalem o stawal i fajrantowalem zabawe... :]

Chwala Microsoftowi za ten system :)

Avatar
zbor (niezalogowany) | 31.01.2006 20:40#89

Pisze tu sobie bo przekompilowalem sobie kernel, ciekawe co pokaze przy poscie. A win95 fajny ale i tak wole GNU LINUXA

Avatar
Qńik (niezalogowany) | 01.02.2006 19:24#90

Az sie łezka w oku kręci... :(

Avatar
indiced (niezalogowany) | 06.02.2006 23:03#91

A mi, jak rodzice kupowali pierwszy komputer PC to zaproponowano Windows Me a ja zamiast Me kupiłem Windows98SE (czyli z serii 9x) i powiem że do dzisiaj mam Windows 98SE ustawiony w LILO-Bootloader ustawiony jakoi domyślny. Ale martwi mnie że M$ chcac wyeliminować ludzi korzystających z Windows98 zaprzestał wsparcia technicznego, nie opracowywuje łatek (może dlatego że ten system został perfekcyjnie załatany i więcej dziur nie posiada ;))) ) ale np. WindowsMobile5 potrzebuje ActiveSync w wersji która nie jest już dostępna dla W9x co automatycznie prowadzi do przerzucenia się na Windows XP.... ja postanowiłem że predzej zacznę pracować na Linuxie niż na Viście. Ale dalej podstawowym OS jest Windows98SE (czyt. produkt idealny)

Avatar
Kalif (niezalogowany) | 08.02.2006 16:24#92

Mówcie co chcecie, ale Windows 95 był rewelacyjny.

Owszem miał sporo wad (głównie niestabilny), ale kto nauczył się korzystać z podstawowego interfejsu, spokojnie mógł korzystać z Win 98, Me, NT, 2000 a nawet XP.
I miał jedną zalętę, wymagania systemu były niskie (a dla Windows Visty to jest szok do kwadratu)

Łza się w oku kręci - będzie Ciebie nam brakowało Win 95.

Avatar
Odnosnie komentaza Snake'a (niezalogowany) | 09.02.2006 23:48#93

Drogi Snake'u... wiem, ze wydawac mogloby Ci sie, ze systemy operacyjne to chodza dobrze tylko w zaleznoci od RAMu i procesora... ale w rzeczywistosci jeszcze jest kilka takich czynnikow jak chipset plyty glownej, dobra konfiguracja w BIOSie, szybkosc pamieci RAM, karta graficzna, jej taktowanie (rdzenia i pamieci) kwestia sterownikow itp. O tym to juz nie wspominasz... Poza tym skoro piszesz, ze posiadasz Windowsa Viste - nie wspomniales, ze chodzi Ci o wersje BETA (no, chyba ze masz juz pelna, a taka to ma tylko Chuck Norris) to musisz wiedziec, ze takie wersje
1 - nie sa do publicznego uzytku
2 - zawieraja bledy i niedopracowania
3 - zawieraja debugery dla betatesterow oraz tworco
4 - zawieraja ukryte procesy monitorujace dzialanie poszczegolnych komponentow systemu (rowniez dla betatesterow i programistow)

Avatar
Skąd można to ściągnąć??? (niezalogowany) | 12.02.2006 20:51#94

Windows 95 C (4.03.1214) OSR2.5

Avatar
KiLo (niezalogowany) | 14.02.2006 12:58#95

A mój znajomek niedawno ( 2 tygodnie temu prawda Felix-wad ? ) Przesiadł sie na W98Se .. to sie nazywa Puryzm :)
A ja mam pytanie jak wyżej ... czy ktoś ma w domu jeszcze W95 OSR2.5 ?
Z tego co wiem to były tylko w wersji amerykańskiej i japońskiej wydane.
(a mnie się marzy zrobienie OSR2.5 PL)
Kto udostępni (nawet zapłace:P) HM ? killer-san@tenbit.pl

Avatar
jaszczurki.pl (niezalogowany) | 14.02.2006 21:48#96

to były udane czasy :)

Avatar
Franki (niezalogowany) | 22.03.2006 17:09#97

ehhh... Jak patrzę na te Screeny z Windows 95 to aż się poplakałem bo mówiąc szczerze to bardzo tęsknię za tamtymi czasami a teraz to tylko hakerzy, wirusy i antywirusy i jak teraz WinXP mi sie zepsuje to nie wiem czemu ale natychmiast przesiadam się na Win98SE ponieważ chcę sobie przypomnieć jak się obsługiwało tym systemem i na dodatek pograć w jakieś staromodne gry którym dziś już nikt może nie pamiętać. Bedzie mi bardzo brakowało Windows 95 ale cóż poradzić....

Avatar
Dydzio (niezalogowany) | 17.04.2006 23:27#98

Po czym poznać, bez instalacji, którą wersję Win95 mam??? Na płytce nic nie pisze;/ Tylko, że to wersja polska. Może podejrzeć jakieś pliki na tej płytce??? Da się starsze wersje zuprade`ować do tej ostatniej OSR2.5??? Jakaś nakładka czy coś???

Avatar
Agaton (niezalogowany) | 18.07.2006 15:32#99

Windows 95...schyłek roku 1995 - pierwszy mój komputer ...pierwszy mój Windows...wielkie na owe czasy pieniądze , które sprawiły , że czulem się panem kosmosu...
Dzisiaj , czytajac ten artykuł , człowiek sobie uswiadamia ile za nami ...

Avatar
Przenio (niezalogowany) | 21.07.2006 20:07#100

Też maiłem Windows 95 OSR2 [ciach]
Nawet dobrze się grało,ale zobaczcie dziś,na grach w wymaganiach można jeszcze zobaczyć 95 :D

Avatar
ArturJ (niezalogowany) | 06.08.2006 22:59#101

Super artykuł! Mam sentyment do Win 95. Do tej pory używam go na starym komputerze, specjalnie do gier z tamtego okresu.
P233MMX, 64Mb SDRam, S3ViRGE, HDD 4,1Gb, płyta PCChips M560 TXPro (ALi Aladdin IV+) no i oczywiście jak do gier to Diamond Monster 3D 4Mb. Sprawuje się świetnie i jeszcze długo będę z niego korzystał.
Do gier z tamtych czasów robionych pod 3DFx-a Win 95 jest niezastąpiony :)

Avatar
kris (niezalogowany) | 24.09.2006 20:01#102

sentymenty sie wlaczyly :P

Avatar
Izzeusz (niezalogowany) | 25.09.2006 17:19#103

A ja wczoraj zdeinstalowalem 95...... na 98 :D Dzisiaj chyba zrobie odwrotnie :P

Avatar
Piotreq (niezalogowany) | 10.12.2006 22:20#104

Na myśl o Win95 łezka się w oku kręci...

Avatar
Czips (niezalogowany) | 17.01.2007 19:37#105

A ja skombinowałem se instalke windowsa 3.11 i spróbuje go na swoim pendrive 256MB zainstalować :)

Avatar
100%maniak - zatrzymałem czas :D (niezalogowany) | 17.01.2007 21:04#106

Win 95 - bylem na premierze jak mialem 12 lat :)
Co to byly za czasy :) , a w 96 dostałem P166
z 16 ramu , 1,2Gb hdd i S3 1mb i super kartą dzwiękową na pokładzie . Mam go do dziś i używam - jest fajnie .Odpalam DOOM2, MDK , Interstate 76 i 82, Outlaws ,Duke Numem 3d ,Phantasmagorię ,
Monkey Islandy ,Andretti , Fallout itd itd . Co to były za wspaniałe czasy - dałbym wszystko żeby wrócić :) .Każda gra chodziła , był niesamowity klimat , wchodził 3DFX i Lara - to wtedy było nowe i chciało się grać :) System się sprawdził .
Cudowne czasy - zaraz odpalam Time warriors(Gambler) i gram :) na xp nie ma takiej zabawy(na linuxach też niestety) - emulatory , dosboxy i inne bajery a
na orginalnym win95 + p166 + norton commander ..... inny trochę zapomniany ale
cudowny wirtualny świat
Pozdro for all

Avatar
Gucio (niezalogowany) | 06.02.2007 23:33#107

Windows 95... wszystko kiedys mija zaraz bedziemy plakac za xp... :-

Avatar
Max (niezalogowany) | 16.02.2007 0:55#108

Stary "dobry" Win95... pora na wspomnienia. Mój kolega ma jeszcze w domu instalkę Win 3.11 for Workgroups - na dyskietkach :) Czasem nachodzi mnie myśl, by zainstalować sobie ten system (co ciekawe - Win 1.01 zainstalował się i wystartował spod XP, ale bez obsługi myszy). BTW w moim dawnym liceum jeszcze na przełomie 2001/02 wyposażenie pracowni stanowiły 386 + 4 MB RAM, 486 + 8 MB RAM (wszystkie pod Win 3.11) i kilka "rodzynków" Pentium 166 MMX z 16 MB RAM i Win 95 :) Z kolei moim pierwszym systemem był Win 98, który działał sobie na Cyrix'ie 100 MHz i 16 MB RAMu. Śmigał. A wcześniej było Commodore 64.

Avatar
SeReK (niezalogowany) | 11.05.2007 19:09#109

mam pytanie. może ktoś wie;) Jak można zainstalowac system 95 wersja C. mam wgrany xp a w MS-DOS nie zmienia dysku z A:!!! pomocy!!! najlepiej jak możesz to napisz na gg: 2411001

Avatar
Rudis (niezalogowany) | 30.06.2007 13:20#110

no spoko artykuł

Avatar
Ikspek (niezalogowany) | 03.07.2007 1:09#111

Bardzo interesujący artykuł dotyczący mojego systemu :-). Na serio miałem Windows 95 2 miesiące temu a teraz mam Professionala.

Avatar
MatiX (niezalogowany) | 02.08.2007 16:39#112

Ja mam pierwsza wersje Windows'a 95 na Virtual PC . U mnie w szkole w bibliotece nadal jest Windows 95 .

Avatar
lord (niezalogowany) | 08.08.2007 14:20#113

to były czasy... 486...win95...ciągłe problemy z cdromem i kartą dźwiękową... aż się łezka w oku kręci :D

Avatar
f.i.l (niezalogowany) | 01.09.2007 16:09#114

Ah... :)) Przypomniały mi się początki z komputerem :P

Avatar
anonim (niezalogowany) | 15.09.2007 9:27#115

Zadna vista nie pobije sukcesow windows 95 i XP

Avatar
pablo (niezalogowany) | 18.12.2007 15:14#116

piękne czasy były z Windowsem 95 :) po prostu wspomnienia :D Pentium 200 MMX i 32 MB Ram'u z S3 Virge DX/GX 2 MB , kuzynowi kopara opadała jak ta maszyna śmigała na W95...dziś mam PC i laptopa a na nich XP Pro, jakiś tydzień temu na M$ Virtual PC postawiłem sobie W98SE....klimatycznie :) ale mam w pudełku schowanego oryginalnego W95 pierwsze wydanie wraz z licencją OEM - kosztował kiedyś sporo....dziś zabytek , łezka w oku się kręci ;)

Avatar
MateusZ (niezalogowany) | 25.12.2007 13:03#117

Ja osobiscie nie pamietam Windy 95, bo moj 1 komputer to byl Windows 98. potem sie przesiadlem na XP pro potem mialm Linuxa potem znowz XP Pro potem XP Home i Teraz Viste Home Premium. Z tymi cenami w Ameryce czy gdzies tam to jakos dziwnie sue oiribilo. Ja za mojego kompa
Windows Vista Home Premium
z AMD Athlom 64 4000+
1gb RAM
oraz ATI Radeon HD 2350 z HDD 230 gb i monitorem 19´stka z firmy ho musialem zaplacic 950€ w niemczech. Nie zebym sie chwalil tylko mowie jak jest i ile takie cos moze kosztowac. A komputer tez nie jest taki zwykly bo ma czyttnik kart pamieci 15 w 1 i nagrywarke DVD z funkcja LightScribe.
Pozdrawiam wszystkich posiadaczy Windowsow 95 XP oraz Visty.

Avatar
Wojciech (niezalogowany) | 27.12.2007 21:17#118

Chciałem dodać że mineło 2 lata i niestety Vista nie jest lepsza od 95. Baaaa. Powiem więcej.
Wole już DOS niż 2GB ramu, 1000mhz, min. 30GB HDD, I karte grafiki 256 MB

Avatar
Grzegorz (niezalogowany) | 08.01.2008 23:09#119

Pamietam, miałem Windows 95 PLUS :) Aż sie łezka kreci jak fajnie było wtedy, łupałem w MotoRacera calymi dniami :)Teraz to juz nie to samo, cuda grafiki, ale jednak nie ma tego "czegoś"

Avatar
max (niezalogowany) | 25.02.2008 12:34#120

95 - fajny system,smigaa na lapku,a filmy divx w dosie :D - P MMX 166 i 32 ram, karat 2 mega i DIVXY chodzą :DDD - a w 95 jest net i gry - a to wszystko na 110 megabajtajch -as nie na 30 gigabajtach

Avatar
winuser (niezalogowany) | 26.02.2008 15:43#121

95 - to był prawdziwy system,prosty,stabilny-wersja "B"ale był za szybki,za mało miejsca zajmował na dysku i nie chciał giga ram,więc go "zabili",ale może jakaś grupka fanatyków zrobi jakiegoś service packa?
a może już jest?

Avatar
Manil (niezalogowany) | 02.03.2008 1:36#122

Amiga rulez worbench 3.1 był ładniejszy od xp i visty :D a ikona mój komputer zerźnięta od amigi bo to się nazywało amiga system lub sys i nie trzeba było wchodzić na żadne dyski klikało się prawym przyciskiem myszy i miało się wszystkie programy. Mój kolega ma powermaca 500 mhz power pc 384 mb ram i wolnego miejsca na dysku zostało mu 800 mb z 20 gb. i chodzi szybciej niź mój super do d*** piec 2.80 ghz 512 ram G**** i jeszcze raz g**** MAC OSX X LEOPARD RULEZ

Avatar
Gm_uesr (niezalogowany) | 04.05.2008 15:57#123

Aż się łezka w oku kręci... Wychowałem się na win95, gdyby nie kwestia powiedzmy sobie szczerze braku jakichkolwiek zabezpieczeń i tego nieszczęsnego wsparcia USB nadal korzystałbym z 95ki.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 31.05.2008 20:34#124

Jeszcze troche i będzie temat : Jaki byłeś, Windowsie Xp?
ja zaczynałem od win 98 i wiele się nauczyłem podczas 5 letniej pracy na nim, teraz pracuje na win vista i tak myśle że 5 lat na 98 nie poszło na marne

Avatar
Kristof_z_Wrocławia (niezalogowany) | 28.06.2008 19:00#125

*anonim - I nie mogło pójść na marne, bo systemy windows są bardzo do siebie podobne :). Interfejs i tzw. intuicyjność działania niewiele się zmieniła od czasów win95 choć MS jak zwykle twierdzi inaczej. Zmianie na lepsze ulega zasada i sposób działania jądra systemu. Wpływa to na lepszą stabilność nowych generacji okienek. Pozdrawiam użytkowników wszystkich systemów.

Avatar
Mayron (niezalogowany) | 02.08.2008 9:12#126

Ja kiedyś pamiętam jak jako dziecko miałem komputer z Windowsem 95 ^^, 8mb RAM, procek 75MHz, dysk może 1GB miał... Jak fajnie powspominać, nawet mam do dzisiaj oryginalną płytkę z Windowsem 95.

Avatar
jamer494 (niezalogowany) | 08.09.2008 18:31#127

Wspomnień czar !

Avatar
hubi (niezalogowany) | 04.10.2008 9:39#128

achh te czasy pamietam jak miałem tego windowsa póżniej chyba 98, i XP

Avatar
tab (niezalogowany) | 13.02.2009 16:46#129

Ahhh te gry ... ahh te instalacje i problemy z hardware ... wtedy to mialem komputer ktorym bylo mozna zaszpanowac :). Ehh musze pojsc na strych i poszukac plyty :) i odpalic. Przypomnial mi sie zwlaszcza jak zobaczylem screen instalacji. Pozdrawiam innych :)

Avatar
TQ (niezalogowany) | 18.04.2009 21:39#130

artykul *******.... a co do 95.... boski system!!!! Mam w pracy kompa na 95 i tylko 1 na 140 innych. I ja siedze na 95 i nic mi sie nie cina a u kolegow xp, vista i wszystko siada doslownie wszystko, problemy polaczenia z serwerami... padaja czasami na viscie non stop... i pokazuje sie ze system wykryl jakis atak... masakra a ja uwielbiam 95....

Avatar
ahhh (niezalogowany) | 16.05.2009 22:09#131

stare piękne czasy....
kto za 10 lat Viste wspomni? xp-eka może tak ale viste czy 98?

Avatar
Cichy (niezalogowany) | 11.06.2009 14:52#132

hmmmm wole nowoczesnosć czyli w 7

Avatar
Ktos Tam (niezalogowany) | 08.07.2009 8:42#133

Najlepszy system operacyjny :D :D ^^

Uważam że ten system ma najlepszy "klimat" ze wszystkich systemow Microsoftu

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
EmekB | 22.11.2009 13:39#134

Spoko system i jedno mnie zastanawia.? Czy da się pracować na tym systemie w dzisiejszych czasach?

PS. Do tych co pisami że microsoft ściąga pomysły, no ale spójrzmy na to inaczej każdy ściąga od każdego mówimy tutaj o [Linux, Mac, Windows]. Może i ściągają ale dlaczego to co dobre nie powinno być używane powszechnie

Avatar
stroggo (niezalogowany) | 16.01.2010 21:24#135

Czy wie ktoś, gdzie nabyć oryginalny Windows 95? Bo na Allegro nie chcę, a jak można gdzieś w jakimś sklepie legalnie choćby za 50 zł, to byłby to wielki plus :).

Avatar
laptopmaniak (niezalogowany) | 19.02.2010 20:22#136

To były czasy!
do teraz mam laptopa (Siemens - Nixdorf Scenic Mobile 700)
32mb RAM
540 mb HDD
Pentium 133 mhz
oraz windows 95.
Może już jest Windows Se7en, mam komputer z Vistą to lubię czasem wrócić do mego laptopa i wspomnieć Windows 95.

Avatar
win95 man (niezalogowany) | 03.03.2010 11:12#137

Ja tak samo posiadam zainstalowanego windowsa 95

Avatar
Astroni (niezalogowany) | 12.04.2010 20:31#138

"Takim systemem być może okaże się Windows Vista, ale o tym przekonamy się pod koniec 2006 roku" - haha, mamy rok 2010 i każdy wie, że Viśta to pomyłka, no ale któż mógł przewidzieć;) Artykuł bardzo ciekawy, pozdrawiam autora i użytkowników Win'ów

Avatar
barttt (niezalogowany) | 23.04.2010 8:55#139

W pełni zgadzam się z Kolegą Astroni!
Vista to totalna pomyłka Microsoftu. Miałem przez krótki czas zainstalowaną Vistę na nowym kompie, ale w trybie niemal natychmiastowym wywaliłem to badziewie na rzecz XP. Najlepszy (moim zdaniem) i najstabilniejszy system z firmy Billa Gates'a to Windows XP.
Najnowszy Windows7 podobno jest bez porównania lepszy od Visty, ale nie miałem jak dotąd okazji z nim się zapoznać więc nie wypowiadam się.
A Windowsa95 dobrze pamiętam, to była wówczas naprawdę mała rewolucja. Miałem go dawno temu na laptopie Compaq, jeszcze z trackball'em ("kotem" :) Ech, dawne czasy ;)

Avatar
Maxi787 (niezalogowany) | 01.06.2010 11:04#140

Co za bzdura, kosz po raz pierwszy zastosowano w Amidze w systemie Workbench. Windows to nic innego jak zerżnięty system okienkowy z Amigi i Maca. Niema się czym zachwycać.

Avatar
AragornPL (niezalogowany) | 05.06.2010 20:51#141

Tak, tak... łezka się w oku kręci, Windows 95 to jeden z moich pierwszych etapów przygody z komputerami (wcześniej był MS-DOS). W pewnym momencie na drugim komputerze miałem Win95 i przeżył 4 lata (od 2000 do 2004 roku), przeżył podłączenie do Neostrady w 2003 (wcześniej łączyłem się przez modem i 0202122 ;)), a także w międzyczasie stał się szczęśliwym posiadaczem Voodoo 2. Na obecny moment używam Win7, aczkolwiek Windows 95 pozostanie chyba moim ulubionym systemem z tej serii, szkoda tylko, że ma aż tak ograniczoną obsługę USB i mało która nowa aplikacja na nim działa. Pisaliście o systemach z rodziny Windows, które były porażkami - za takie mógłbym uznać Vistę (wersja Home Premium i niższe, Business była ok, a Ultimate miała cały syf w sobie) no i oczywiście legendarnego Millenium (explorer.exe wieszał się podczas szeregowania ikon na pulpicie, trzeba było ściągnąć jakąś łatkę z Windows Update, aby rozwiązać ten problem).
Sentymentalnie się zrobiło :D.
Pozdrawiam

Avatar
xd (niezalogowany) | 12.06.2010 10:57#142

ja go nie pamietam moj 1 PC mial Windows 3.11 a 2 Windows 98 a 3 skladaka ale zgadzam sie z wami cenami Gates jest pazerny po co wydawac krocie na Windowsa skoro mozna miec za free Linuxa+emulator Windowsa? Gates powinien opuszczac ceny

Avatar
marcin8562 (niezalogowany) | 13.06.2010 15:55#143

milo bylo poczytac, komentarze rowniez. swietny system jak na tamte czasy...

Avatar
Marekkosa (niezalogowany) | 01.08.2010 9:05#144

Ja mam takie dwa rarytasy:

1. Windows 95 pierwsza wersja BOX (w pudełku) na 15 dyskietkach 3.5

2. Komputer AT z procesorem AMD 486 50 mhz, 4 mb ram, dyskiem 500 mb, kartą graf. 1 mb na isa, stacja dyskietek

Oczywiście na tym komputerku jest zainstalowany ten win95

Avatar
kubarfefe (niezalogowany) | 01.10.2010 22:30#145

a jednak vista to ****

Avatar
@stoggo (niezalogowany) | 23.11.2010 7:12#146

Win 95 wyszedł ze sprzedarzy

Avatar
>>ADI<< (niezalogowany) | 27.11.2010 21:17#147

Wspaniale to byly czasy.. Czasy kiedy bylo sie pieknym, mlodym, chodzilo sie do szkoly, potem liceum, no i gralo sie w kultowe gry na "wymeczonym" u rodzicow pierwszym komputerze ktory byl nam BARDZO POTRZEBNY DO NAUKI w szkole... ;) Fajnie powspominac........
DLA OSOB KTORE CHCA POWSPOMINAC STARE WINDY POLECAM ONLINE VIRTUAL PC http://www.winhistory.de/vpc/vpc2.htm

Avatar
leon317 (niezalogowany) | 07.12.2010 23:05#148

dokładnie. pomysł na system okienkowy zwinięty z amigi. sąsiad miał amige. następnie aby być lepszym ja dostałem 486 75mhz 8ram 210mb. nastepnie kupiłem karte jakiegos sb. były czasy... wolf3d, doom, dn3d.
kiedys 486 75mhz 8ram 210mb
teraz athlon ql64 dq 2100 4096ram i 500000mb + 500GBusb
jest tez jeden rarytas wskrzeszony przezemnie 486 100mhz 4ram. wd400 40gb i orginalny wd 300cos mega. :)

Avatar
Matwe (niezalogowany) | 20.02.2011 8:12#149

Aj przestancie sie ludzie chwalic wiedzą na temat tego czy bill zerżnoł patenty czy nie. Prawda jest taka, że czy zerżnoł czy nie, to swojego sie dorobił, a wy sami pracujecie na jego systemach w wiekszosci;) Bez urazy oczywiscie;).. Pozdro

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
acidoneko5 | 24.10.2011 13:09#150

"Dotychczas żadnemu systemowi Windows nie udało się pobić sukcesu Windows 95, choć stosunkowo blisko był w 2001 roku Windows XP"

moim zdaniem był to system prosty-czytelny-bez bajerów wizualnych ! i zjadał mało zaspobów komputera i tak powinno byc !!!

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść