Kinect w kosmosie jako... waga

27.12.2011 15:50, Autor: Anna Rymsza (Xyrcon), Kategoria: Felieton
NewsImage

Kinect, urządzenie wejściowe dla konsoli Xbox 360 odczytujące ruchy ciała, ma szansę wylecieć z pokoi graczy w kosmos. Jednak Kinect nie poleci na stację kosmiczną w celach rozrywkowych, ale jako urządzenie podające masę ciała astronautów w stanie nieważkości.

Oczywiście bez grawitacji zważyć się nie da, a na stacji kosmicznej kontrola wagi jest niezwykle ważna. Podczas kilku tygodni w stanie nieważkości astronauci mogą stracić do 15% masy ciała, gdyż ich mięśnie nie muszą intensywnie pracować przy wykonywaniu zwykłych czynności, jak siedzenie czy chodzenie. Aby temu zapobiec zwykle astronauci ćwiczą na przyrządach przez dwie godziny dziennie. Kontrola masy ciała nadal jest potrzebna, a wagi brak.

Obecnie używa się do tego sprężynowych urządzeń opartych na konstrukcji w 1965 roku, ale proces ważenia na takim urządzeniu jest czasochłonny i trudny, a do tego urządzenie jest duże. Według autora nowej „wagi”, Carmelo Velardo, urządzenie z Kinectem można zintegrować z wyposażeniem stacji. Zespół Velardo wykorzystał zdolność Kinecta do wykrywania głębi aby stworzyć trójwymiarowy obraz ciała „ważonej” osoby. Parametry są porównywane z danymi w bazie zawierającej opisy 28 tysięcy osób i na tej podstawie statystycznie obliczana jest waga astronauty. Obliczona w ten sposób waga ma niemal identyczną precyzję, jak waga sprężynowa, ale proces jest dużo łatwiejszy. Ponadto system z Kinectem mierzy przede wszystkim objętość ciała, dzięki czemu możliwe jest przeprowadzenie badań również nad zmianami gęstości ludzkiego ciała w stanie nieważkości.

Jak widać urządzenie pozwalające grać w gry taneczne i sportowe można również zaprząc do „poważnych” zadań. Waga dla stanu nieważkości to jedno z wielu ciekawych zastosowań tego dość niedrogiego kontrolera. Klasykami gatunku są miecz świetlny i sterownik dla Windowsa 7, ale nie brakuje również japońskich robotów naśladujących ruchy ludzi. Z Kinecta skorzystał również Waldemar Pawlak podczas podsumowania kadencji Ministerstwa Gospodarki, co wypadło bardzo ciekawie. Jednak moim ulubionym zastosowaniem Kinecta nadal będzie Dance Central.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (38)  

Avatar
michalmt (niezalogowany) | 27.12.2011 16:26#1

Aż się nie chce wierzyć że dopiero teraz to wymyślili. Przecież Kinect to w większości kwestia software-u a w NASA chyba pracują ludzie mądrzejsi niż w M$. Moim zdaniem to chyba tylko dodatkowa promocja Kinecta przez M$ - nie wierze że NASA już wcześniej nie wymyśliła jak rozwiązać ten problem...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 27.12.2011 17:13#2

Hehe
Genialne!

(I jak dobrze, że MS zdecydował się na tańszy projekt kinecta)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TheBlackMan | 27.12.2011 17:48#3

Ciekawe jak poradzą sobie z problemem promieniowania kosmicznego i jego wpływu na elektronikę.

Nie wiem czy wiecie, ale na statkach kosmicznych do dzisiaj są używane procesory z serii 386 albo nawet słabsze - a to ze względu na negatywny wpływ promieniowania kosmicznego na skomplikowaną elektronikę.

Generalnie im bardziej elektronika zminiaturyzowana (i zaawansowana), tym mniej odporna na promieniowanie kosmiczne, a Kinect pewnie ma dość mocny procesor.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
zomo_prl | 27.12.2011 18:01#4

jak na ziemi nie ma po co tego użyć to może w kosmosie się przyda..

no i trochę $ wpadnie za to samo do MS...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
edelmann | 27.12.2011 18:02#5

Widzę tu świetlana przyszłość dla produktu Microsoftu, nie wiem ale czy wiecie, jest jeden projekt który kiedyś kupił Microsoft, i nie był rozwijany, a teraz chyba znowu będzie, chodzi mi o program True Space, którego beta 8 wersji 7.61 niedawno się ukazała, i jest szansa ze program znowu rozwinie skrzydła, czy ktoś może wie coś więcej więcej na ten temat?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
M_D | 27.12.2011 18:09#6

@zomo_prl

Może pójdziesz na pudelka komentować coś na czym się znasz i z czym miałeś do czynienia? :P


Mądrości sobie i Wam życzę...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
bartek46op | 27.12.2011 18:35#7

@zomo_prl
Nie ma do czego na ziemi użyć bo lodów nie robi? ;>

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
penguin | 27.12.2011 19:47#8

@TheBlackMan

z tego co pamiętam obliczenia związane z kinectem przejmuje XBOX, co zresztą swego czasu zmartwiło część graczy. oznaczało jednoznacznie, iż gry tworzone z jego wykorzystaniem będą musiały być mniej zaawansowane obliczeniowo (część mocy musi być zarezerwowana dla kinecta).

ale mogę się mylić, te rewelacje czytałem jeszcze kiedy istniał jeszcze Natal

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 27.12.2011 21:17#9

@penguin
Potwierdzam.
Dedykowany procek byłby po prostu za drogi.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Pl4cek | 27.12.2011 21:39#10

"obliczana jest waga astronauty"

Mierzy się masę, waga, to urządzenie. Może się czepiam, ale wygląda to fatalnie;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
LonngerM | 27.12.2011 21:41#11

@penguin
@przemo_li

ostatnio jak był Academic day mieliśmy na temat Kinekta i gościu mówił, że sam w sobie już przelicza, bo obliczenia zrzucone na konsole nie zostawiłyby nic już na grę...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
command-dos | 27.12.2011 21:43#12

Dance Central w empiku 200zł - jakaś paranoja...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
PavloAkaLogan | 27.12.2011 22:29#13

@Pl4cek | 27.12.2011 21:39
A masa nie jest czasem zależna od siły grawitacji?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
teletubies1 | 27.12.2011 22:51#14

#12
Masa się nie zmienia, tylko ciężar :) Podstawt fizyki no ...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
killer6 | 27.12.2011 22:51#15

@PavloAkaLogan
Masa nie jest zależna od grawitacji. Zależna jest od objętości i gęstości ciała(m=g/d). Znając przypuszczalną gęstość ciała człowieka możemy przez kinecta obliczyć jego objętość. Dzieląc to przez siebie otrzymujemy masę.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
killer6 | 27.12.2011 22:54#16

m=d/v Pomyliły mi się jednostki ;f

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TomTar | 27.12.2011 23:02#17

command-dos
Nikt Cię nie zmusza do kupowania.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Shaki81 | 27.12.2011 23:16#18

Ciekawe jakie będzie kolejne zastosowanie, bo to wygląda na dość no... powiedzmy nieszablonowo.

Avatar
mmmm_1 (niezalogowany) | 27.12.2011 23:23#19

"opartych na konstrukcji w 1965 roku'

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
PavloAkaLogan | 27.12.2011 23:27#20

@teletubies1 | 27.12.2011 22:51
Racja, miałem na myśli ciężar, pojęcia jedynie pomyliłem.

@killer6 | 27.12.2011 22:51
Okay.

Avatar
awsce (niezalogowany) | 27.12.2011 23:33#21

Co za chybiony pomysł, sam na poczekaniu wymyśliłem dwie metody i nie wieże, żeby trzeba było uciekać się do tak mało precyzyjnych metod...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
command-dos | 28.12.2011 6:52#22

@TomTar - myliłbyś się ;)

Avatar
Pasibrzucho (niezalogowany) | 28.12.2011 6:58#23

A jak wciągnę brzuch to ile schudnę?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
djDziadek | 28.12.2011 7:14#24

Przeważnie (zaznaczam, że przeważnie) rozwiązania z kosmosu i armii, trafiają do cywila, w tym wypadku kinect, zatoczył ciekawy krąg - wojsko - zastosowania cywilne - NASA, czyżby przez cięcie kosztów w agencji kosmicznej, ktoś przeoczył tak "cudowne" rozwiązanie? :) :D, czy może ludzie potrafiący myśleć zostali z NASA zwolnieni, bo na skutek "kryzysu" zredukowano personel :)
Przypomina mi się słynna swego czasu anegdota:
"Amerykanie opracowali długopis, który pisze w stanie nieważkości, skierowany w każdą stronę, poświęcili na to 2,5 roku i wydali 2,5 mln dolarów (przełom lat '60 i '70) - tak powstał długopis żelowy.
Rosjanie natomiast, zabierali w kosmos ołówki" :) :D
Wniosek z tego, że jednak "kryzys" ma dobre strony - zmusza do myślenia a nie tylko szastania pieniędzmi.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
malaofca | 28.12.2011 8:22#25

@TheBlackMan: Tak, tak słyszałem tą bajkę p procesorach z serii i386 stosowanych na promach. Tylko wtedy było to uzasadnione tym że procesory te nie popełniają takich błędów w obliczeniach zmiennoprzecinkowych jak dzisiejsze modele.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Woowas | 28.12.2011 8:33#26

@malaofca
To kwestia technologii wykonania. Im gęściej upakowane ścieżki tym większe prawdopodobieństwo trafienia cząstką alfa.

Avatar
Zito_ (niezalogowany) | 28.12.2011 10:13#27

@djDziadek
Zapewne to MS opatentował pierwszy tą technologię i teraz w kosmos musi lecieć domowe urządzenie(bądź jego modyfikacja).

Zresztą to dopiero pomysł zastosowania tej technologii..

Avatar
programistawindows (niezalogowany) | 28.12.2011 10:30#28

W połowie lat dziewięćdziesiątych wpadł mi w ręce katalog procesorów (mikrokontrolerów) Intela (czytelnia Politechniki). Pamiętam kolosalną różnicę w cenie 48-ki (8048). Wersja "standardowa" kosztowała kilkadziesiąt centów (około 80), natomiast wersja do zastosowań wojskowych - odporna na "efekt elektromagnetyczny" (bum) - około 600$.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TheBlackMan | 28.12.2011 10:44#29

@malaofca

[[[@TheBlackMan: Tak, tak słyszałem tą bajkę p procesorach z serii i386 stosowanych na promach. Tylko wtedy było to uzasadnione tym że procesory te nie popełniają takich błędów w obliczeniach zmiennoprzecinkowych jak dzisiejsze modele.]]]

Gwoli ścisłości, nowsze procesory mają błędy właśnie dlatego że tak działa promieniowanie kosmiczne. Zwyczajnie przenika elektronikę na wylot i zaburza przepływ elektronów czy coś.
Im większa miniaturyzacja, tym większy promieniowanie kosmiczne ma wpływ na elektronikę.

Avatar
Pendulum (niezalogowany) | 28.12.2011 10:46#30

Masę można obliczyć z (z wykorzystaniem siły grawitacji) równania (druga zas. dyn. Newtona) m=F/a. Ale nawet tu siła nie zmienia masy, gdyż proporcjonalnie do niej zmienia się przyspieszenie. Czyli wszędzie masa jest taka sama. Problem pojawia się gdy nie ma siły grawitacji - z tym wiąże się brak przyspieszenia, wówczas mamy, że m=0/0. Czyli masy z tego równania nie policzymy.

Pozdrawiam.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
SunriSebi | 28.12.2011 11:00#31

@TheBlackMan
No widzisz a ja widziałem na Discovery w jednym dokumencie o stacji ISS - laptop z Vistą ;)
Mają sobie tam takie swoje laptopy i wątpię że I386 uciągło by Viste xD

Teraz na ISS mają taki sprzęt że mózg staje

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
SunriSebi | 28.12.2011 11:04#32

@TheBlackMan
Tutaj mały zrzucik : http://img204.imageshack.us/img204/1497/24dinsideiss.jpg

Ciekawe jak ten ogrom sprzętu na ISS się ma do twojej starej śpiewki o procesorach I386. Zwłaszcza te super precyzyjne kamery cyfrowe i aparaty :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
killer6 | 28.12.2011 11:09#33

I laptopami ;D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 28.12.2011 11:31#34

Rozróżnijmy 2 rzeczy:

1) komputery sterujące lotem i trasami wszelkich obiektów które wybierają się poza atmosferę

2) komputery stacje robocze dla pracowników/badaczy/astronautów

Do 1) NASA Visty na kilometr by nie dopuściła. W zasadzie NASA ciągle domaga się pełnego kodu źródłowego od wszystkich rozwiązań (oraz pełnych schematów dla sprzętu). Poza tym te procki nie dość, że muszą walczyć z promieniowaniem, to jeszcze muszą być super redundantne. W rakietach posłanych na księżyc było to 5 układów liczących na jeden "procek". 3 liczyły, jak się któryś pomylił to zastępował go 4, a jak nawalił kolejny to wyprawę przerywano (jeśli się dało).

Laptopy/komputery dla załogi/badaczy/turystów oczywiście nie muszą spełniać takich drakońskich wymogów. Choć słyszałem, że NASA zabroniło wymiany danych (ziemia-stacja) w formatach MS Office (jest z przez docx) bo wirusy były plagą iście egipską :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 28.12.2011 11:34#35

OK podkreślę to jeszcze raz!

Nikt nie chce posyłać w kosmos ludzi z komputerami które podejmują krytyczne dla zdrowia i życia astronautów decyzje, JEŚLI te komputery nie są odpowiednio ekranowane (jeśli się da) oraz redundantne.

Utrata 5 osobowej załogi bo super wypaśny procek się pomylił.....

Avatar
darek smarek (niezalogowany) | 28.12.2011 13:36#36

jeżeli w kosmosie zmieni się gęstość, objętość i masa człowieka to jak kinnect policzy masę na podstawie objętości.

Avatar
Deburger (niezalogowany) | 28.12.2011 15:13#37

Gdyby od Visty w kosmosie zależało życie kosmonautów to reakcja ich na to by była jak mos-a :)http://www.youtube.com/watch?v=VrOhi5ZHkIw

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TheBlackMan | 28.12.2011 15:47#38

@SunriSebi

[[[No widzisz a ja widziałem na Discovery w jednym dokumencie o stacji ISS - laptop z Vistą ;)]]]

Już ci kolega wyżej napisał.

Co innego komputery sterujące lotem, a co innego komputery załogi.

Ale pewnie nawet kompy załogi z Viśtą Vio też dostają po dupie od promieniowania kosmicznego i mają więcej zwisów.

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Huawei E583C

Test przenośnego routera 3G
Test Garmin Forerunner 610

Osobisty asystent treningowy
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av