Lew górski — o czym nie przeczytamy na stronie Apple'a?

20.02.2012 15:47, Autor: Anna Rymsza (Xyrcon), Kategoria: Felieton
NewsImage

Na stronie firmy Apple poświęconej nadchodzącemu wydaniu systemu Mac OS X „Mountain Lion” znajdziemy to, co Apple chce wypromować w nowym produkcie. Ale są jeszcze takie rzeczy, które znaleźć można tylko kiedy się tego systemu używa. A przez ostatnie kilka dni osoby mające dostęp do pierwszego deweloperskiego wydania tego systemu znalazły kilka ciekawostek.

Zaskakujący jest fakt, że Apple nie umieścił w najnowszym systemie serwera X, który pozwalał na pracę z wieloma aplikacjami dla systemów uniksowych (OpenOffice, GIMP i wiele innych), i który był obecny domyślnie w systemie od wersji 10.5 systemu. Jednak nie ma się czym martwić — serwer X dla OS X, rozwijany jako projekt XQuartz, można własnoręcznie doinstalować.

Gatekeeper — moduł zabezpieczający przed instalacją szkodliwego oprogramowania poprzez opcjonalną blokadę instalacji programów spoza Mac App Store — pojawił się już w OS X 10.7.3. W tej wersji systemu nie ma on jednak interfejsu graficznego, ale można go używać z linii poleceń (narzędzie spctl). Tłumaczy to, dlaczego najnowsze środowisko programistyczne — Xcode 4.3 — które jako pierwsze ma wspierać system podpisywania aplikacji z użyciem Developer ID, wymaga systemu OS X 10.7.3. Już w momencie otwarcia Mac App Store były podejrzenia, że Apple zamierza ograniczyć możliwość instalacji programów jedynie do swojego sklepu, jak ma to miejsce z nieodblokowanymi urządzeniami z iOS. Wcale więc nie zdziwię się, jeśli opcja „tylko z Mac App Store” będzie domyślna. Na szczęście, ponieważ niektóre aplikacje (AutoCAD firmy Autodesk, pakiety Adobe) są za drogie, aby być umieszczone w sklepie Apple'a, nie sądzę aby Apple zupełnie wyłączył możliwość instalacji spoza sklepu. Nie zdziwię się jednak, jeśli pewnego dnia wszystkie aplikacje będą musiały być podpisane kluczem przypisanym do Developer ID… raczej nie darmowym. Oczywiście wszystko w imię bezpieczeństwa użytkowników.

Wreszcie wiemy też coś więcej na temat Game Center dla OS X — przeniesionej bezpośrednio z iOS aplikacji społecznościowej dla graczy. To duża zmiana nie tylko dlatego, że będzie można komunikować się ze znajomymi i oddawać się rozrywce na Maku, ale przede wszystkim dlatego, że tym krokiem Apple zbliża się do liderów rynku gier. Podobnie jak Microsoft za pośrednictwem Xbox Live, Apple w ten sposób zepnie różne klasy urządzeń do grania w jeden ekosystem. Dzięki temu złamana zostanie również bariera między urządzeniami — będzie można grać na Maku ze znajomymi mającymi iPhone'y lub iPady. Oczywiście deweloperzy gier będą musieli teraz nieco podrasować swoje produkty, aby nadawały się do grania na laptopach czy iMacach, ale to tylko kwestia czasu.

Zmieni się również cykl wydawniczy systemu — nowego OS X zobaczymy co rok. Oczywiście po to, żeby OS X rozwijał się razem z iOS. Miało być „Back to the Mac”, a wyszło jak zwykle — nowy system na horyzoncie, a wszyscy czekają na iPada 3, który ma mieć nowy aparat (może w końcu większy niż 1 megapiksel). Ale przynajmniej może będzie miał rozsądną rozdzielczość — sporo mówi się o supergęstym wyświetlaczu Retina. Ale przed świętami słyszałam, że w MacBookach Pro też miał być. Może na wiosnę?

Czy tylko ja mam wrażenie, że mi próbuje z laptopa zrobić tablet? Subtelne zmiany wprowadzone w Lionie jeszcze byłam w stanie przetrawić, choć miałam ogromne opory, ale teraz już będzie za wiele. Nie żebym coś deklarowała, ale może po 6 latach używania systemu z jabłkiem przeproszę się z okienkami albo ponownie przygarnę pingwinka…

Warto też przypomnieć, że z wydaniem nowej wersji systemu z listy wspieranych modeli Maków wypadną kolejne sztuki wyprodukowane przed 2009 rokiem. Tak więc Mountain Lion nie da się zainstalować na Xserve sprzed 2009 roku, Maku Pro sprzed 2008 roku i Maku Mini sprzed 2009 roku. Będą go mogli zainstalować posiadacze MacBooków Air z końca 2008 i nowszych, MacBooków Pro 13-calowych z 2009 i 17-calowych z końca 2007, oraz MacBooków 13 aluminiowych z 2008 i plastikowych z 2009 roku. Wymagania OS X 10.8 muszą zatem być ogromne, bo wypadają z listy wspieranych wcale nie słabe karty graficzne.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (40)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemor25 | 20.02.2012 16:11#1

Czemu w pierwszym zdaniu słowo Mac jest przekreślone?

Avatar
kaaple (niezalogowany) | 20.02.2012 16:16#2

Z tym pingwinkiem tez tak pomyslalem, ale jak patrzylem na liona i win 8. Wydaje mi sie jednak ze Mountain Lion bedzie troche lepszym systemem niz Lion. Mi sie podoba tez boczny pasek, nowy mail i inne, raczej proste funkcje bo gestow i tak nie uzywam na imacu. Liona nie mam ale jesli ML zbierze lepsze opinie i nie bedzie z nim tyle problemow to go sobie zainstaluje.

Avatar
Majkel Majk (niezalogowany) | 20.02.2012 16:19#3

@przemor25 | 20.02.2012 16:11
Ponieważ system oficjalnie ma nazywać się OS X a nie Mac OS X - słowo Mac zostało nawet już usunięte z okienka "Ten mac" z jabłkowego menu.

Avatar
SHDX (niezalogowany) | 20.02.2012 16:20#5

Została zmieniona nazwa systemu z Mac OS X na OS X. Można to zauważyć klikając w jabłko > Ten Mac na ML DP1.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemor25 | 20.02.2012 16:29#6

Już rozumiem... proszę szanownego admina o skasowanie mojego pierwszego komentarza :)

Avatar
konrad13 (niezalogowany) | 20.02.2012 16:42#7

Niech każdy używa systemu jaki mu pasuje, zachęcam do Pingiwna, a przydał by się ktoś lub więcej artykułów recenzujących zarówno wady jak i zalety Linuxa 'dla zwykłych użytkowników'

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gulczkwas11 | 20.02.2012 16:42#8

tylko po co w ipadzie aparat?

Avatar
BabekApp (niezalogowany) | 20.02.2012 16:45#9

Intel GMA 950 or x3100,ATI Radeon X1600 - te karty są archaiczne, nic więc dziwnego że rezygnują z nich. To właśnie te karty mają wymienione modele.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
65xe | 20.02.2012 16:47#10

@gulczkwas11

FaceTime

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Feyd | 20.02.2012 16:49#11

@przemor25
Nie chce nikogo urazic ale przekreslanie slow w tekscie uwazam za kretynska mode

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
KonradK | 20.02.2012 16:50#12

"Jednak nie ma się czym martwić — serwer X dla OS X, rozwijany jako projekt XQuartz, można własnoręcznie doinstalować."

Żeby tak jeszcze w prosty sposób można było dodać Rosettę, usuniętą w pierwszym Lionie.

Takie popychanie postępu metodą wrzucania granatu do własnego okopu. Żeby już nie można było utrzymać się na starych pozycjach - w tym wypadku: by nie można było używać oprogramowania dla starszych wersji systemu, choćby było ono napisane w całkowitej zgodzie z wytycznymi.
Oczywiście zawsze pozostaje opcja pozostania przy starszej wersji systemu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
65xe | 20.02.2012 16:59#13

Używam urządzeń Apple od jakiegoś czasu. Dla mnie połączenie funkcjonalności iOS z OS X jest naturalną koleją rzeczy. Ułatwia to współdzielenie informacji na wszystkich urządzeniach bez potrzeby instalacji x aplikacji (gdzie x dąży do nieskończoności). Co w tym złego?

Podstawowa funkcjonalność systemu pozostaje bez zmian, a aplikacje, których bardzo często używam na iPhone lub iPadzie, będą dostępne na Maku wraz z informacjami w nich zapisanymi. W końcu po to uruchomili iColud. Nikt nie próbuje robić z komputera tabletu.

Avatar
Sky_ (niezalogowany) | 20.02.2012 17:00#14

Bądź co bądź, ale jedno jest pewne - autorka tego tekstu na pewno niczemu nie da się zadziwić :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GeparD78 | 20.02.2012 17:20#15

@przemor25
bo do tej pory system nazywal sie Mac OSX, od Mountain Lion slowo Mac zniknelo i bedzie to OSX.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 20.02.2012 17:26#16

@65xe
Jeden rozumiejący o co biega Apple :)

@Xyrcon
2 pytania:
1) Jak określisz w takim razie to co robi MS?
2) Co Ci się szczególnie nie podoba w OS X 10.8?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 20.02.2012 17:28#17

"tym krokiem Apple zbliża się do liderów rynku gier."

Dobre!
A teraz na poważnie. Czy Apple wspiera i chucha/dmucha na rynek gier na OSX ?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
O4i | 20.02.2012 17:50#18

Bardzo martwi mnie stopniowe, ale konsekwentne ograniczanie możliwości instalacji dowolnego oprogramowania na coraz większej ilości urządzeń (Windows 8 dla ARM, Windows Phone, iOS, OSX)

Avatar
Gunthers (niezalogowany) | 20.02.2012 17:58#19

Hmmm....
Na laptopie nadal mam 1.5.x z seryjnym X11 i nie płaczę. Przez chwilę zastanawiałem się nad zmianą systemu, a później zadałem sobie kluczowe pytanie: a po co?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
malaofca | 20.02.2012 18:40#20

Tak sobie czytam te różne opinie na temat kolejnych wydań systemu od Apple i mam mieszane uczucia. Kolejne osoby deklarują iż odwrócą się od tego systemu ponieważ za bardzo zbliża się on do mobilnych rozwiązań znanych z iOS. Otóż tak się składa że ostatnio sporo używałem Mac OS Lion w najnowszej wersji na MacBook-u Pro i muszę przyznać że system ten wywarł na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Krytykowane wszędzie odwrócenie działania przewijania na touchpadzie oraz Mission Control działają wyśmienicie. Po powrocie do swojego środowiska pracy na laptopie firmowym ciągle przyłapywałem się że przewijam touchpad nie w tą stronę i przyznam że bardzo brakowało mi Mission Control oraz innych wbudowanych w system Apple ułatwień. Osobiście nie widzę nic złego w tym że Apple idzie ze swoim systemem desktopowym w stronę iOS. Prawda jest taka że Apple nie ma szans pokonania systemu Windows w zastosowaniach profesjonalnych. Mam tutaj na myśli środowiska firmowe, serwery domen i stacje robocze oraz klienckie itp. Nie oszukujmy się pod tym względem Apple ma bardzo duże zaległości. Idą więc w stronę rynku na którym są najlepiej rozpoznawalni czyli rynek typowo konsumencki a co za tym idzie stawiają na mikro blogi, komunikacje, mail, web i w końcu GRY! Gry które zawsze były piętą achillesową systemu Apple. Jak znam życie to za kilka lat Apple będzie najlepiej sprzedającą się konsolą do gier która będzie służyć za jedno wielkie centrum rozrywki. Internet, muzyka, gry, sieci społecznościowe, komunikacja audio wizualna. Wszystko zsynchronizowane w chmurze i zamknięte w szczelnym ekosystemie Apple. Ludzie kupujcie akcje Apple bo będzie można jeszcze na nich zarobić :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GL1zdA | 20.02.2012 18:43#21

@malaofca
"Windows w zastosowaniach profesjonalnych. Mam tutaj na myśli środowiska firmowe, serwery domen i stacje robocze oraz klienckie itp. Nie oszukujmy się pod tym względem Apple ma bardzo duże zaległości."
W latach 90-tych pewnie tak samo mówili o MS i Novell NetWare ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Maciej_S | 20.02.2012 19:00#22

Rozważania futurystyczne z przymrużeniem oka...

Smartfony stają się coraz większe (ot, chociażby Samsung Galaxy Note), za chwilę produkty Apple będą miały jeden, wspólny system operacyjny... W efekcie będę mógł schować swoją komórkę do szafy, bo wiecie co zrobię? Dorobię swojemu iMacowi w pracy gustowne paski i będę go nosił ze sobą niczym plecak. Jeszcze trochę i nikogo to nie zdziwi. A jak pojawią się modele iMac 27" ze slotem na kartę SIM to już będzie szczyt marzeń - nie będę uzależniony od Skypa podczas dzwonienia! Tylko coś z zasilaniem trzeba będzie wykombinować... ;-)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dobre_Konto | 20.02.2012 19:18#23

komunistyczny system

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sla17 | 20.02.2012 19:31#24

Nieźle, jeżeli Apple zrobi to dobrze, jak inne rzeczy - może być ciekawie :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
johnyby | 20.02.2012 20:26#25

A czemu nikt nie krzyczy jak wychodzi nowy windows i trzeba sprzęt wymieniać, sprawdzać czy sterowniki nowego sprzętu będą działały z nowym Window.
A wszystko to w imię dawania ludziom wyboru, i tak potem rozczarowania, bo nie działa, bo mogło lepiej albo miało być tak pięknie. Jeden Windows 7 miał prawie takie same wymagania co 7, ale skok z xp do 7 to przepaść, z 7 do 8 znowu będzie trzeba mieć maksymalnie 2 letni komputer, starsze nie udźwigną.
Wszystkie Linux-y też chodzą gładko dopóki X-Win nie działa.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
bjonczy | 20.02.2012 20:33#26

Jako programista PHP i Java jestem mocno zaniepokojony. Do tej pory nie wyobrażałem sobie pracy na niczym innym niż Macbook, ale denerwuje mnie, że Apple zaczyna myśleć za użytkowników. Boję się, że jak to pójdzie w tym kierunku (Apple/MS) to jedyną alternatywą pozostaną darmowe systemy (Linux/BSD). Smutne, zwłaszcza, że od dawna jestem fanem marki i trudno będzie się przestawić kiedyś.

Avatar
@johnyn (niezalogowany) | 20.02.2012 20:48#27

Windows 8 na standardowe procesory będzie obsługiwał sterowniki dla Windows Vista/7

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
dominikc | 20.02.2012 21:40#28

Samo pozbycie się (w domyślnej instalacji) serwera X i Javy nie jest złe, ponieważ przy pierwszym uruchomieniu programu, który wymaga jakiegoś komponentu wyskakuje przycisk Install i po kilku minutach możemy działać.
Trochę obawiam się o czas wspierania mojego MacBooka (2010r, ale "załapałem się" na Core2Duo) - sam komputer ma ponad rok (następna rewizja była w marcu '11).
Sam Gatekeeper chyba jest bardziej plusem niż minusem - wątpię żeby Apple ograniczyło oprogramowanie tylko do Mac App Store.

@bjonczy
Też trochę się niepokoiłem gdy Apple w 2010r. ogłosiło brak wsparcia dla Javy. Na szczęście Java sama się pobiera, więc jest OK. Póki co OS X jest popularny wśród developerów, więc odcięcie się od nich byłoby dla Apple strzałem w stopę.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
KonradK | 20.02.2012 22:38#29

"A czemu nikt nie krzyczy jak wychodzi nowy windows i trzeba sprzęt wymieniać, sprawdzać czy sterowniki nowego sprzętu będą działały z nowym Window."

Dlatego, że zmiana modelu sterowników na nowy (niezgodny), to nie to samo, co usunięcie składnika systemu bez zastępowania go nowszą wersją. Taka subtelna różnica.

I nikt (przynajmniej wśród komentujących tu) nie czyni zarzutu systemowi Maca z tego tytułu, że sterowniki dla Maca PowerPC nie działają z intelowym Makiem. I że nie każdy sprzęt doczekał się nowych sterowników. Bo faktycznie można by wytykać to i Windowsowi i Mac OS X.

Wymagania najnowszych 32bit systemów Microsoftu spełniają PC sprzed dziesięciu lat wyposażone w odpowiednią ilość pamięci (a 64bit systemów jakiekolwiek PC z procesorem x86-x64 i z odpowiednią ilością pamięci).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Wekmyr | 20.02.2012 23:53#30

@johnyby - takie głupoty gadasz że szkoda komentować. Zwłaszcza te durne informacje o wyższych wymaganiach windows 8 w stosunku do 7.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 21.02.2012 8:10#31

@Wekmyr
A wymóg ARM to niby co ? Twój nowiuśki Intelik może się schować....


Tak, powyższe to żart ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
65xe | 21.02.2012 9:48#32

@KonradK

Chciałbym tylko przypomnieć, że Apple dokonało zmiany architektury swoich komputerów, a Rosetta była jedynie emulatorem PowerPC. A emulacja to zawsze tylko emulacja - kwestie wydajności będą cierpieć.

Trzeba mieć pretensje do debeloperów, że nie aktualizują swojego softu

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Xyrcon (redakcja) | 21.02.2012 10:01#33

@przemo_li
1) ósemka jest przynajmniej lżejsza od siódemki, ale i tak nie pochwalam
2) ciężkość systemu bez wyraźnych podstaw, brak użytecznych dla mnie zmian (ostatnie przydatne były w Snow Leopardzie… no może zapamiętywanie sesji w Lionie jeszcze), Gatekeeper też mi się wydaje podejrzany. No i brak kompatybilności wstecznej dla starszych aplikacji zawsze mnie bolał.

A integracja z iCloud i iOS mi się nawet podoba, tylko te aplikacje brzydkie jak nieszczęście, zwłaszcza Notatki.

Avatar
Galana (niezalogowany) | 21.02.2012 10:06#34

"Wymagania OS X 10.8 muszą zatem być ogromne."
10.8 wymaga 64bit EFI którego starsze modele nie mają.

Avatar
herrbatka (niezalogowany) | 21.02.2012 11:42#35

http://www.youtube.com/watch?v=l9Eti38Vzkk OSX edition :D

Avatar
żelek9 (niezalogowany) | 21.02.2012 14:58#36

@Nazir50,

Ile Ci MS płaci za lizanie im tyłka? Nikt Ci nie każe kupować produktów Apple, mamy wolny rynek, wolny wybór i naprawdę przestań już nawracać ludzi na jedyny słuszny system oraz inne produkty MS.

Wszystkie obecnie największe firmy nie dbają o swoich klientów, im liczy się tylko kasa. Wypuszczą sobie byle badziew, a potem tłuką się o patenty. Moim zdaniem powinniśmy zaufać także mniejszym firmom i utrzeć nosa monopolistom.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
KonradK | 21.02.2012 17:14#37

@65xe
Oczywiście, że Rosetta to emulator, albo "jedynie emulator" PowerPC. Ale jak inaczej wykonywać kod starego procesora na nowym, niż na drodze emulacji? Nie zamierzam Ci mówić, do kogo i o co powinieneś mieć pretensje.
Osobiście wolałbym, aby poprawnie napisane oprogramowanie dla starego procesora działało, choćby wolniej, niż nie działało wcale. Tym bardziej, że wcale nie przeszkadza to w napisaniu nowej wersji takiego oprogramowania na Intela.
Wolę postęp polegający na stwarzaniu nowych możliwości, niż na likwidowaniu istniejących, albo niż łączenie obu metod.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
65xe | 21.02.2012 19:49#38

@KonradK
Apple zmieniło architekturę na początku 2006 roku. 6 lat na przepisanie softu to wg mnie dużo czasu. Stąd moja uwaga nt. pretensji do developerów.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
KonradK | 21.02.2012 20:12#39

@65xe
Żeby się nie kręcić w kółko i nie powtarzać wciąż tych samych rzeczy, zapytam tylko jeszcze:
Czy obecność Rosetty, albo serwera X w czymś przeszkadzała, czy wykluczała się wzajemnie z jakimś innym nowym rozwiązaniem systemowym?
Jeśli tak, to usunięcie tych elementów było uzasadnione (technicznie, bo polityka Apple może uzasadniać takie kroki, bez względu na stronę techniczną).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Triniti888 | 21.02.2012 21:52#40

Ile trwa wsparcie dla starszych wersji? Jest tak jak w przypadku rodziny Windows, do n roku, czy jak Fedora, n wersji wstecz?

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Testujemy: Manta Smart TV Box

Internet w telewizorze
Testujemy GALAXY NOTE

Czy to tablet z telefonem?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av