Początek końca OpenGL?

12.08.2008 13:46, Autor: Tomek Bryja (TomekB), Kategoria: News
NewsImage

O tym, że OpenGL Architecture Review Board zapowiadało ogłoszenie specyfikacji OpenGL 3.0 pisaliśmy już... w sierpniu 2007 sugerując, że pojawi się niebawem. Specyfikacja udostępniona została jednak dopiero dzisiaj, po ponad roku opóźnień. Miała poprawić wydajność przez usunięcie redundancji i elementów powodujących zbędny narzut, miały zniknąć stare, nieużywane już funkcje, obiecywano też zwiększenie efektywności i wykorzystania najnowszych zmian w sprzęcie.

Niestety, jak donosi Slashdot okazała się olbrzymim rozczarowaniem - miała zostać gruntownie przerobiona, okazała się jednak sporym niewypałem. W środowisku programistów zawrzało, wielu twórców gier zapowiada przesiadkę na DirectX 10. W mnóstwie ironicznych komentarzy naszą uwagę zwrócił jeden - "Słyszę śmiech dochodzący z Seattle aż tutaj (a jestem w Europie) :(". Czyżby oznaczało to początek końca wieloplatformowego 3D?

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (68)  

Avatar
R (niezalogowany) | 12.08.2008 14:02#1

Nieeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!! ;-(

Avatar
chlitto (niezalogowany) | 12.08.2008 14:05#2

zastanawiam sie jak tworcy gier wieloplatformowych moga sie przesiasc z opengl na directx10 - bo tak wynika z newsu ;]

Avatar
Tenbashi (niezalogowany) | 12.08.2008 14:05#3

Szkoda, OpenGl miał swoją wielką zaletę nie zmieniał się co rok na coś nowego w porównaniu z Dx`em. Niestety czas leci i czas na zmiany, które jak widać nie nastąpiły. Jednak dałbym na wstrzymanie komentującym aż tak ostro, OpenGl nie umarł i chyba jeszcze długo pozostanie.

Avatar
Przykre :( (niezalogowany) | 12.08.2008 14:05#4

I to jest przykre, że twórcy Open Source znowu będą w tyle. Teraz to już w ogóle nie będzie gier na Linuksa. Mnie to i tak nie obchodzi bo nie gram w gry ale chodzi mi o innych.

Avatar
NIC (niezalogowany) | 12.08.2008 14:09#5

Ta ;) Już się przesiadamy...

Po pierwsze chyba tylko programiści OpenSource używają OpenGLa.

Po drugie pod Lin nie ma DX, więc nikt się nie przesiądzie.

Po trzecie nikt nie przejdzie na DX, bo ta biblioteka nie jest przenośna...

Po czwarte DX10 wymaga zakupu nowszego sprzętu... Ja nie kupię nowszego sprzętu. I cała masa programistów też nie.

Po piąte... Nie samym OpenGLem człowiek żyje. OpenGL jest zbędny. Zbawianiem dla programistów będzie po prostu otworzenie sterowników, jakaś ładna dokumentacja do tego i z samym system rozszerzeń OpenGL (de facto chodzi o same wskaźniki do funkcji) zrobi się wielkie cuda programistyczne.

Avatar
amigib (niezalogowany) | 12.08.2008 14:11#6

oby tak się nie stało, co to ma być, uzależnianie kodu gry od jednej platformy (czytaj Direct X)?
To oznacza koniec konwersji gierek na Mac i Linux, bo jak niby to badziewie portować?

zawsze pozostaje trochu leciwy wine ale lepsze to niż nic

Avatar
suchy (niezalogowany) | 12.08.2008 14:13#7

błąd-open gl jest używany także na mac osie + w niektórych przypadkach na windowsie.

dx ma wersję na linuxa-fakt że obsługuje go tylko wine i inne emulatory ale są natywne biblioteki do wersji 9.0c

Avatar
Galaktyczny Edek (niezalogowany) | 12.08.2008 14:18#8

Kiedyś słyszałem opinię, że OpenGL najlepiej się rozwijało pod skrzydłami SGI, gorzej pod skrzydłami ARB, a Khronos to kompletna klapa. Niestety wygląda na to że to prawda. Chyba to przykład, że mnożenie podmiotów w różnych organizacjach i grupach roboczych nie ma większego sensu - powoduje jedynie niedowład. Po prostu musi być znajdowana jakaś równowaga pomiędzy wnoszonymi dodatkowymi wartościami intelektualnymi a sprawnym zarządzaniem. I nie piszę tu tylko o OpenGLu.

Avatar
najwyższa prawda (niezalogowany) | 12.08.2008 14:20#9

Niestety taka kolej rzeczy... Powoli mija ,,boom" na
na open source, linyxy i inne dziwolągi...

Avatar
Sławek (niezalogowany) | 12.08.2008 14:27#10

@amigib: Gry pod OpenGL nadal będą, bo konsole(prócz X360) bazują na OGL. Jeżeli gry będą wychodziły na konsole(obecnie są pogłoski, że producenci nie chcą produkować gier na PC, a w praniu gry wychodzą pierw na konsole), to będą mogły również być skutecznie portowane na GNU/Linux i inne systemy.

Avatar
mario (niezalogowany) | 12.08.2008 14:30#11

hahah linuxowcy to sobie nie pogracie, szkoda ze te wasze linuxy takie fajne są, jak dla mnie dobra informacja, wreszcie bedzie robionego cos w jednym i dobrym standardzie

Avatar
Wolnosciowiec (niezalogowany) | 12.08.2008 14:32#12

weszlismy raczej w ere wykorzystywania konkretnych "engainow" ktore czesto potrafia obsluzyc ogl, dx czy nawet fb, oczywiscie mozna programowac bezposrednio na dx czu oglu, ale nawet wtedy lepiej stworzyc sobie warstwe posrednia dla wlasnej wygody...

Avatar
ib (niezalogowany) | 12.08.2008 14:45#13

Nie!

Avatar
Skoruppa (niezalogowany) | 12.08.2008 15:09#14

Smutny news, też oczekiwałem na 3.0 a tu taki niewypał. Jednak OpenGL nie umrze, póki MS nie otworzy Direct3D na inne platformy.
Prostym przykładem są konsole (poza Xbox'em ofc :P), komórki i inne urządzenia z akceleracja.
Np PS3 używa OpenGL ES do renderowania i NVIDIA CG do shaderów.

Tak czy siak grupa Khronos się nie popisała.

Avatar
WODZU (niezalogowany) | 12.08.2008 15:27#15

@chlitto
Wieloplatformowość będzie oznaczała tworzenie gier na Windows, PS3 i pochodne, XBOX itd. itp. z pominięciem np. Linuxa.

Avatar
Skoruppa (niezalogowany) | 12.08.2008 15:32#16

WODZU: Ale tak jakby wszystko poza Windowsem i Xboxem używa OpenGla, w tym Mac, PS3, Wii, komórki itd itd..

Avatar
Theq (niezalogowany) | 12.08.2008 15:43#17

Czyli caly ten placz o to, ze OpenGL nie jest obiektowe?

Avatar
anonim (niezalogowany) | 12.08.2008 15:44#18

Dobrze a co zrobi apple ?? ono przeciez zyje na OpenGl jak np. Iphone czy Mac ?? to nie moze upasc :D chyba ze apple dogada sie z NV i zrobia razem cos nowego :)

Avatar
amigib (niezalogowany) | 12.08.2008 15:57#19

@Sławek

tak, ale jak długo? specyfikacja OpenGL staje się przestarzała a pisanie gier pod różne platformy (konsole, pc czy mac) może stać się nieopłacalne (niedawna sprawa z GTA 4,którego portowanie na pc podobno miało być nie opłacalne)

mam nadzieję jednak, że rynek konsolowy zmusi twórców OpenGL do intensywniejszej pracy

Avatar
Smutny ;( (niezalogowany) | 12.08.2008 16:02#20

Niestety, szkoda OpenGl. Gry działały bez porównania szybciej na nim, niż na DirectX...
Szkoda też Linuksa.... ;(

Avatar
Razi (niezalogowany) | 12.08.2008 16:15#21

OpenGL MUSI zostać!! nawet jeżeli zostanie porzucony, przejmie go SONY, albo Nintendo jak podejrzewam, gdyż korzystają z OGL'a w swoich konsolach. Po prostu OGL jest zbyt cenny... Jak zauważyłem, to ma większą wydajność niż DX.

Opóźnienie na pewno nie oznacza końca. Ważne, by wyszedł. Właściwie to mogli by poczekać na standard SM4.1, mi to nie przeszkadza:p Grafika już teraz jest genialna. Obezny OGL 2.0 spisuje się moim zdaniem b. dobrze.

@NIC: otworzenie sterowników raczej nie da nic programistom bez OGL'a. Mieliby 5x wiecej roboty

Avatar
BlackMan®™© (niezalogowany) | 12.08.2008 16:21#22

Spoko, nic nie szkodzi. Myślę że WINE go zastąpi i będzie można pisać gry pod DirectX albo nawet bezpośrednio pod WINELIB i będą działać.

Avatar
Jα (niezalogowany) | 12.08.2008 16:23#23

- Jakie DirectX 10 przecież chnet DirectX 11 ;-) .

- Dał bym wam jeszcze newsa o Open Source, ale nie chcę Was bardziej zasmucać, bo tam dopiero bardzo przykra sprawa.

Avatar
WODZU (niezalogowany) | 12.08.2008 16:26#24

@Skoruppa
Więc być może nastąpi zmiana w tej grupie i albo powstanie alternatywa dla OpenGL nie będąca DirectX'em, albo powstanie okrojona wersja DirectX dla urządzeń mobilnych, z czego zapewne niezwykle zadowolony byłby M$.

Avatar
gallez (niezalogowany) | 12.08.2008 16:34#25

@mario: idź się pobawić na swojej Viście, przy odrobinie szczęścia po 20 minutach będzie ci jeszcze działał komp.

Avatar
Gunther (niezalogowany) | 12.08.2008 17:17#26

Wszyscy triumfujący windziarze mogą dać sobie spokój. Nie będzie OpenGL będzie co innego. Cały świat, poza MS z tego korzysta i będzie korzystał. Ludzie, którzy myślą, że OpenGl to takie DX tylko pod linuksa spłaszczają sprawę. OpenGl jest używany na wielu platformach, a gry to ułamek procenta jego zastosowań.

Avatar
bartmarian (niezalogowany) | 12.08.2008 17:19#27

google/ibm/hp - help ! :)
a na poważnie, może to i dobrze, jeżeli to spowoduje konkretne ruchy to nie jest źle, niż miało by się roooooooooozwijać w tym tempie..

Avatar
gothmori (niezalogowany) | 12.08.2008 17:19#28

a ja powiem tak: do grania to jest konsola a nie komputer!!! więc jakieś tam multiplatformowe 3d do jakichś głupich, popapranych gier mi zupełnie nie potrzebne.. a nich sobie robią gry nawet dla dzieci lucyfera pod diretctx 666 mnie to nie grzeje i nie ziębi.. komputer to narzędzie do pracy a nie śmierdzące plejstejszyn!!!

Avatar
abcman (niezalogowany) | 12.08.2008 17:20#29

Spokojnie, OpenGL 2.1 obsługuje WSZYSTKIE funkcje graficzne z DX10. Oczywiście przy użyciu rozszerzeń, które jest łatwo używać (np. przy pomocy GLEW). Cały krzyk jest o to, że OpenGL 3.0 ma formę nie spełniającą oczekiwań programistów (a to brak obiektowości, a to istnienie starych funkcji, etc.). O formę tu chodzi, nie o brak funkcji. Parę miesięcy po OpenGL 3.0 ma się pojawić poprawka podnosząca wersję OpenGL do 3.1. To ma być zbiorcza poprawka, uwzględniająca sugestie i żądania programistów. Tak, że nie ma się po co przejmować tym, że Khronos jest tak ostrożny w stosunku do tak ważnego projektu.

Avatar
Pangrys (niezalogowany) | 12.08.2008 18:09#30

http://osnews.pl/opengl-30-wydane-zimno-przyjete-przez-programistow/

Tu jest jakby ostrożniejsza ocena

Avatar
n-pigeon (niezalogowany) | 12.08.2008 18:19#31

Niezadowolenie z 3.0 wynika głównie z tego że programiści chcieli żeby OpenGL było obiektowe.
Co za beznadziejny artykuł wsadzili "a OpenGL lipa łeee" nie napisali z czego wynika niezadowolenie ;/. Cóż za dziennikarska solidność.

Avatar
pampi (niezalogowany) | 12.08.2008 18:31#32

byście chociaż popisali programy w ogl a nie tylko narzekacie bo taka jest moda

Avatar
MRx (niezalogowany) | 12.08.2008 18:39#33

linuksowcy maja w ... wasze marne komentarze mające im dopiec bo oni i tak mają w ... gierki.

Avatar
Sannindan (niezalogowany) | 12.08.2008 18:41#34

Dla tych co piszą że XBox 360 korzysta z OGL.
Zastanówcie się jeszcze raz!
XBox już od pierwszej wersji korzystał i korzysta tylko i wyłacznie z DX!

Druga sprawa, to taka iżnawet Sony by wykorzystało DX do PS3, ale jak wiadomo MS ma swoją konsolkę, ato by było porażką.

Po trzecie na Mac OS X jest OpenGL, ale to tylko dzięki Carmackowi. A co najlepsze to miał być DirectX. Były prowadzone rozmowy z MS, ale Carmack namówiłe po długich rozmowach do OGL. Także nawet jeśli by OGL miałbyć aż tak potraktowany, że przechodzili by na DX, to Apple także bez problemu by przeszło na DX!.


Pozdrawiam.

Avatar
Sannindan (niezalogowany) | 12.08.2008 18:46#35

@Gunther
Jak wiesz to największy rynek zbyty w sektorze IT to sektor rozrywki, czyli gry. Już od dawna chodzą głosy od szanujacych się firm, że MS daje najlepsze środowisko programistyczne zarówno dla PC jak i konsol.

@abcman
Tu nie chodzi, o to co obsługuje OGL, a to w jaki sposób trzeba to obsłużyć!
OGL już od dawna jest w tyle, jeśli chodzi o jednolitość obsługi sprzętu.
W DX masz tylko jedne funckje do wszystkich kart, a OGL niestety ma swoje te rozszeżenia, dzięki którym programista musi pisaćkilka razy prawie ten sam kod!



Pozdrawiam.

Avatar
riksia (niezalogowany) | 12.08.2008 18:49#36

gothmori ty jestes jakis chory...

Avatar
freedom (niezalogowany) | 12.08.2008 19:13#37

Jak ja kocham hejterów ;-)

Graliście pewnie w sto gier na OpenGL pod Windą, ale nie! Przecież to jest złe bo nie spod skrzydeł m$!

Jesteście żałośni, chociaż może po prostu śmieszni.

Avatar
deallas (niezalogowany) | 12.08.2008 19:15#38

@abcman
mam nadzieje że to prawda

ciekaw jestem tylko jednego. Czy nowy opengl jest bardziej wydajny niż dx 10? Poza tym opengl nigdy nie umrze chodźby dlatego że jest multiplatformowe, open source, no i dlatego że z niego nie korzystają tylko producenci gier, ale również naukowcy oraz wielkie korporacje. Cały ten szum podsycił m$ żeby kupować viste

Avatar
Gas (niezalogowany) | 12.08.2008 20:15#39

@Sannindan : noobem jesteś i g...o wiesz o programowaniu z użyciem OGL. DirectX obsługuje nie tylko grafikę i dlatego ma takie wsparcie; w zasadzie cały cyrk z tym jest. Pisząc grę czy inne podobne nie sposób uciec od DX: dźwięk, kontrolery, itp., nawet z wykorzystaniem OGL. Duży odsetek programistów woli korzystać z DX bo idzie nijako na skróty.

Tak na prawdę gra rozbija się o element DirectX: Direct3D.
W porównaniu z Direct3D programowanie w OGL jest o niebo prostsze.

Ludzie, poczytajcie trochę forów i dopiero piszcie bo was żal.

Funkcje OGL nie wspierane przez hardware są emulowane i nie ma znaczenia czy masz Trio32 czy GF8800 - w najgorszym wypadku obliczenia na siebie weźmie procesor.

Avatar
pol (niezalogowany) | 12.08.2008 20:20#40

gothmori jak masz jakiś problem z graniem pod pecetem to nie graj i idź się lecz .Jeszcze jeden fanatyk linuksowo konsolowy .

Avatar
and (niezalogowany) | 12.08.2008 20:28#41

Jeżeli będzie naprawdę źle to chyba weźmie się za to Sony albo Nintendo. Przecież z tego żyją a wspierać DX to byłby dla nich obciach

Avatar
Bananikus (niezalogowany) | 12.08.2008 20:57#42

Początek końca OpenGL? Buahhaha. Jedna wielka bzdura. OpenGL ma się dobrze i z powodu wydania nowszej lepszej wersji na pewno nie będzie jego końca. Wielcy znawcy którzy podpisujecie się pod newsem o którym pojęcia nie macie: Co wam nie pasuje w OpenGL 3.0? Wrzask jest tylko o jedno, nie ma wszystkiego co zapowiadali. Głównie chodzi o to, że nie jest obiektowy. Tej wersji nic nie brakuje, po prostu numerek jest przesadzony. Dali by 2.5 i nie byłoby narzekania.

Avatar
kruky (niezalogowany) | 12.08.2008 21:04#43

dla wszystkich, którzy piszą, że OGL nie upadnie bo PS3 - chciałbym zapytać jak łatwo jest updatnąć OGL w PS3? Bo podejrzewam, że dla zwykłego użytkownika jest to cokolwiek trudne (ale mogę się mylić). Jeśli tak jest to oznacza, że co prawda gierki będą powstawać pod OGL, ale stary. A co za tym idzie tylko pogłębiają zastój i jak powstanie ps4 (o ile powstanie) to już niekoniecznie pod OGL. Doskonałym dowodem na to jest to że OGL musi korzystać z pomocy oprogramowania Nvidii przy grafie.

Avatar
mati(at)... (niezalogowany) | 12.08.2008 21:22#44

Coś mi ten news śmierdzi czarnym PR microsoftu. Jak dotąd największym niewypałem jaki się pojawił na tym świecie jest DX10 który nie wnosi prawie nic poza kilku-dziesięcio % spadkiem wydajności i jak widać piszę to z pod Visty więc nie jestem zgorzkniałym XPkowcem, ani linuksiarzem rewolucjonistą ;)

Avatar
grzesiek (niezalogowany) | 12.08.2008 21:25#45

""Słyszę śmiech dochodzący z Seattle aż tutaj (a jestem w Europie) :(". Czyżby oznaczało to początek końca wieloplatformowego 3D?"

haahahahah
łał haha
ale sensacja się zrobiła haha

dla przestraszonych: OpenGL nigdy nie zginie, bo jest open ;)

Avatar
anonim (niezalogowany) | 12.08.2008 21:30#46

@Sannindan
Coś powątpiewam żeby MS wypuscił z rękawa takiego Asa jak Diretix i dał go macowi nawet kiedyś. Obecnie tym bardziej przy wzrastajacej popularności mac os

Avatar
abcman (niezalogowany) | 12.08.2008 22:08#47

@deallas: dawniej OpenGL był szybszy od Direct3D bo był znacznie prostszy i łatwiej było napisać w miarę optymalny i szybki kod. Direct3D wtedy był nieźle porąbany z tymi nazwami funkcji i parametrów. A teraz krzyk jest dlatego, że w OpenGL 3.0 z powodu pomieszania starych i nowych funkcji jest trudno napisać szybki kod. Bardzo łatwo jest za to napisać wolno działający kod, bo jest wiele w nim dróg prowadzących do tego samego celu. Natomiast DirectX10 oferuje coś w rodzaju "szybkiej ścieżki" wykonywania operacji graficznych. Dlatego jest teraz preferowany przez programistów komercyjnych gier.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 12.08.2008 22:58#48

Kto wieszczy koniec opengl,niech się dowie z czego korzysta java czy qt4. Dopiero niech się bierze za pisanie artykułu

Avatar
MIK (niezalogowany) | 12.08.2008 23:24#49

Poczekamy na OGL 3.1. choć to czekanie może być dla standardu ciężkostrawne. W sumie wszyscy poza MS liczyli na OGL po tym co MS wyprawia z DX i promocją na siłę Visty. Otwarty standard ma jednak niezaprzeczalne zalety - wystarczy spojrzeć na OpenAL po tym co MS wywinął z akceleracją DirectSound+EAX pod Vistą by "zrobić dobrze" Holywood przez szyfrowanie strumieni AV. Mimo że na promocję DX10 i Games4Windows idą ogromne pieniądze mam cichą nadzieję że po katastrofi z Vistą i niechęcią użytkowników do niej developerzy będą jednak bardziej przychylni otwartym standardom - w końcu poza Vistą jest jeszcze ogromna ilośc instalacji WinXP, MacOS, konsole poza XBoxem itp.

Avatar
pwx82 (niezalogowany) | 12.08.2008 23:31#50

przeciez DirectX to przerobiony openGL czy ulepszony, nic nie rozumiem :|

Avatar
dsp32bit (niezalogowany) | 13.08.2008 0:12#51

Ja mysle ze to poczatek patrzac na firmy z branzy inzynieryjnej wspierajace grupe krhonos :>
jak spelnia pierwotne wytyczne bedzie ok :>

Avatar
Callie (niezalogowany) | 13.08.2008 0:17#52

Widzę iż sezon ogórkowy rozkwitł w pełni, "dobre"programy.pl już dawien dawno przestały być obiektywne. Wracając do tematu, tak jak ktoś już wcześniej nadmienił "OpenGL nigdy nie "umrze" z racji tego iż jest Open".
Pozdrawiam.

Avatar
hehehe (niezalogowany) | 13.08.2008 0:22#53

Moze troche offtop, ale cos wam powiem
ja korzystam z ISS, C#, SQL Server, .NET i place Microsoftowi spore pieniadze, ale wiem, ze wszytsko chodzi tip top w przeciwienstwie do apache, javy, mysql. Nie znam sie na DX, ale tu pewnie jest podobnie, a komentarze pochodza z fanboyow, ktorzy nigdy nie mieli styku z biznesem, wiec g**** wiedza.

Avatar
Kruk (niezalogowany) | 13.08.2008 2:27#54

@gothmori
Nie do wszystkich gier się konsole nadają. Ciekawe, że hasło "komputer nie jest do grania, od tego jest konsola" najczęściej pada z ust fanów (może fanatyków?) Linuksa. :] Pewnie dlatego, że ponad 90% gier na PC jest tworzonych pod Windowsa, Linux przegrywa na tym polu sromotnie, więc trzeba obniżyć wartość tego kryterium oceny OSa. Ja sobie specjalnie do gier kupiłem Windowsa XP. Z moich ulubionych gier, tylko jedna chodzi pod Wine (o dziwo lepiej niż pod Windowsem :p), inna niby daje się uruchomić (w/g winehq), ale Wine nie poradzi sobie z zabezpieczeniami "antypirackimi", trzeba by było użyć cracka. Nie udało mi się to, a poza tym... to nielegalne. Nie po to wydałem 100zł na licencję, żeby potem posługiwać się crackiem do uruchomienia gry.
Może Tobie to (granie) nie jest potrzebne, a może tylko udajesz, bo ciężko Ci się przyznać, że nie potrafisz się obejść bez windy. ;) Nie wnikam.

"komputer to narzędzie do pracy a nie śmierdzące plejstejszyn!!!"

Tak, bo komputera używa się tylko albo do grania w gry albo do pracy (do czego pewnie zalicza się również surfowanie w Internecie, korzystanie z serwisów youtube, nk, myspace itp. oraz oglądanie filmów i słuchanie muzyki, a także rozmowa z ciocią Krysią na GG...)


Co do samego newsa: nie ma co się przedwcześnie przejmować, pożyjemy - zobaczymy. ;)

Avatar
Drakon (niezalogowany) | 13.08.2008 8:06#55

@hehehe
ISS??

Avatar
aadam (niezalogowany) | 13.08.2008 9:20#56

Koniec OpenGL? To MS wypuszcza DirectX na PS3 i Wii?

Avatar
MiL (niezalogowany) | 13.08.2008 9:48#57

@hehehe
To płać im dalej i bądz zadowolony. A poza tym jezeli uwazasz Apache za slabe narzędzie to znaczy ze sam nie masz pojęcia o tym co piszesz.

Avatar
dsp32bit (niezalogowany) | 13.08.2008 10:19#58

mowisz o middle enterprise...... tam juz jest apache, java, oracle/informix/DB2.... nie uswiadczysz w tym sektorze mysql co najwyzej postgresa jako ze jest bezpieczniejszy w przetrzymywaniu danych.

java i nawet starusienki cobol ciagle sa uzywane w biznesie i sa to swietne narzedzia zapewniajace odpowiednia hermetycznosc :)
Java ma wprawdzie swoje wady ale jaki jezyk/technologia ich nie posiada ?

microsoft jako firma ma dobry kierunek zmian :> choc wprawdzie dopiero od .net 2.0 mozna mowic ze jest rownie znosny co java :)

Avatar
anonim (niezalogowany) | 13.08.2008 10:42#59

@hehehe - brawo, płać dalej za odblokowywanie kolejnych ograniczeń systemu Windows Server (a to usługi terminalowe, a to kolejny pakiecik 5 CAL) :D

Większość osób plujących tu na OGL i Linuxa używa dogorywającego już Windowsa XP z DX 9 które niebawem zostanie porzucony przez twórców gier na rzecz DX11,
Do tego dochodzi jeszcze wyścig producentów kart graficznych - kto szybciej wyda kartę gr. zgodną z DX11 ? AMD czy NV ? xD

Nowy DX = Nowa karta graficzna, nawet 10.0 i 10.1 nie są kompatybilne ze sobą

Avatar
Kruk (niezalogowany) | 13.08.2008 10:52#60

@Jα | IPHASH : L7-ST-F3-LY | 12.08.2008, 16:23
"Dał bym wam jeszcze newsa o Open Source, ale nie chcę Was bardziej zasmucać, bo tam dopiero bardzo przykra sprawa."

Ależ dawaj, nie krępuj się. ;-)

Avatar
Sławek (niezalogowany) | 13.08.2008 11:43#61

@amigib | IPHASH : P0-00-YW-YB | 12.08.2008, 15:57: GTA IV pierwsze chyba się na pleya ukazało? Jeżeli tak, to wnioski same płyną. W Windowsie OGL jest w przestarzałej wersji, a dodatkowo odwołuje się on do sprzętu prawdopodobnie przez DX. Dodatkowo twórcy GTA musieli użyć WinAPI(jeżeli mają gotowy szkielet programu, to to nie problem, ale pewnie nowe GTA musiało działać pod Vistą), które jest dość skomplikowane .

Avatar
Sławek (niezalogowany) | 13.08.2008 12:01#62

Gas | IPHASH : GW-PD-SG-QU | 12.08.2008, 20:15: W sumie racja. Wiele gier, jakie powstają, korzystają z OGL do grafiki i DX do reszty(np. obsługa myszki, klawiatury, dźwięku) ;-)
@Sannindan: A kto pisał, że DX korzysta z OGL?
@Kruk: Pecety nadają się do strategi, P&C(wymarły gatunek), cRPG(prawie wymarły, choć ostatnio odradzający się gatunek), może niektórych strzelanek(choć tu najlepsze jest Wii, mimo początkowych niepowodzeń). Mimo wszystko, to z tymi gatunkami gier na konsolach będzie coraz lepiej. Coraz więcej strategii na konsole(może niektóre okrojone, ale to chwilowa moda), P&C odradza się na Wii, a osobiście to czekam na gry cRPG i strategie na Wii. ;-)

Avatar
dsp32bit (niezalogowany) | 13.08.2008 12:50#63

@Sławek
Mysle ze engine do GTA jest napisany w openGL i direct3d i nic portowac nie musza :>
Tak samo jak wow jest napisany w 2ch enginach wyswietlajacych ogl i d3d :)
Wystarczy odpalic wow z parametrem -opengl
a czy gta na pc bedzie w opengl czy d3d nie wiadomo :> mysle ze wydadza jako opengl by miec efekty zblizone do DX10 :)

Avatar
Johny Mnemonic (niezalogowany) | 13.08.2008 12:56#64

@mario
I będziesz płacił niezłą kasę za gry,bo MS nie będzie miał konkurenta w bibliotekach programistycznych,koniec OpenGL to koniec konsol - PS3,Wii,zamknięte standardy to powoli przeszłość - hamują rozwój,MS prędzej czy póżniej będzie musiał otworzyć DirectX,z drugiej strony DX 10 zbyt wiele nie wnosi,rewolucję ma przynieść DX 11 - jeśli możliwe będzie wykorzystanie wielu rdzeni to jest to strzał w dziesiątkę - wreście będzie się opłacało kupić Quad Core do gier

Avatar
Jα (niezalogowany) | 13.08.2008 17:56#65

Kruk | IPHASH : TE-UU-4U-9I | 13.08.2008, 10:52

Niby nic takiego ale:
http://www.idg.pl/news/162016.html

Sam jestem zwolennikiem open source.

Avatar
Energizer (niezalogowany) | 13.08.2008 20:36#66

OpenGL jest i będzie. Przecież nawet jeżeli nie będzie rozwijany (w co watpię), przecież OpenGL zostaje i nadal można z niego korzystać. Niektóre komentarze są poprostu idiotyczne np.
"mario | IPHASH : UP-3D-3T-T7 | 12.08.2008, 14:30
Opera/9.51 (Windows NT 5.1; U; pl)
hahah linuxowcy to sobie nie pogracie, szkoda ze te wasze linuxy takie fajne są, jak dla mnie dobra informacja, wreszcie bedzie robionego cos w jednym i dobrym standardzie"
Przecież OpenGL jest i te gierki, ktore są platformowe multiplatformowe dalej będą oparte na OpenGL. Te pisane na DirectX będą odpalać na Wine (przynajmniej niektóre).

Avatar
gothmori (niezalogowany) | 14.08.2008 6:05#67

→Kruk
"Nie do wszystkich gier się konsole nadają."
szczerze? to ja się na grach zupełnie nie znam... ;p

"Pewnie dlatego, że ponad 90% gier na PC jest tworzonych pod Windowsa, Linux przegrywa na tym polu sromotnie, "

ja z tego powodu nie płaczę xD wręcz przeciwnie ;] ale przyznam się do czegoś ;( mam słabość do gierek z tuxem ;( supertuxkart i supertux ;] miałem też extreme tux racer ale.. nie spodobało mi się xD jak czasem siostrzeniec wpada to gramy xD ale na linuxie ;] bo z tego co wiem to supertux jest i na windowsa... :)

"Tak, bo komputera używa się tylko albo do grania w gry albo do pracy (do czego pewnie zalicza się również surfowanie w Internecie, korzystanie z serwisów youtube, nk, myspace itp. oraz oglądanie filmów i słuchanie muzyki, a także rozmowa z ciocią Krysią na GG...)"

to wiadomo że używa się często w celach rozrywkowych.. ale denerwuje mnie zjawisko ludzi którzy ciułają na kompa kupę kasy tylko po to by grać.. mi by było żal.. ja tam mam kulawego radeona 9250 i tyle mi styka ^^

"Może Tobie to (granie) nie jest potrzebne, a może tylko udajesz, bo ciężko Ci się przyznać, że nie potrafisz się obejść bez windy. ;)"
hehe grać to ja nie lubię... dla mnie to strata czasu ;] czasem gdy zupełnie nie mam co robić to pykam w tuxa tak jak już wspomniałem ;] co do windows'a to przyznam Ci się szczerze że nawet nie mam po co do niego zaglądać... wszystko co mi potrzebne mam na linuxie :) z resztą to zupełnie inny system... bardziej mi pasuje bo mogę go dostosować w prosty i legalny sposób pod swoje widzimisie ;]

a wracając do tematu to.. mi to tam obojętne czy gry będą pod dx czy pod opengl i tego typu groźby są dla mnie jak powiew wiatru :) a niech robią ^^ to nawet lepiej xD ale pewnie podniosą się wymagania i mój kolega odda swoich rodziców na roboty w kamieniołomach bo nie będą mu chcieli dać kolejnego tysiąca na części do kompa xD eeehh.. on to ma dziwnie.. siada się do biurka jak do tandetnie przerobionej wersji star treka a komputer to z wentylatorem pomylić można... wieje z niego jak diabli xD ale jak się gra dniami i nocami to chłodzenie musi być xD

Avatar
aaa02 (niezalogowany) | 14.02.2010 12:33#68

sorki ale ten OpenGL jest do roznych gier prosze o odpowiedz

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Testujemy GALAXY NOTE

Czy to tablet z telefonem?
Recenzja MSI WindTop AE2410

Powiew świeżości?
Test Garmin Forerunner 610

Osobisty asystent treningowy
Huawei E583C

Test przenośnego routera 3G
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av