r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

PowerVR może wrócić do gry w świecie PC – GPU Series 7 są już lepsze niż grafika Intela

Strona główna AktualnościSPRZĘT

Rynek układów graficznych dla graczy zdominowany jest dziś przez Nvidię i AMD. Chętnie stosowane w laptopach zintegrowane grafiki Intela pod względem możliwości pozostają w tyle za GeForce i Radeonami. Taki układ trwa od lat, i przez ostatnie lata wydawało się, że nic go nie może zmienić. A co by się stało, gdyby producenci zintegrowanych grafik dla urządzeń mobilnych zechcieli wyjść poza smartfony i tablety? Coś takiego może niebawem zrobić Imagination Technologies, które zademonstrował właśnie nową rodzinę układów graficznych – PowerVR Series 7.

Co ciekawe, historia grafiki od PowerVR zaczęła się na desktopie. Pierwsze układy graficzne tej firmy pojawiły się w latach dziewięćdziesiątych i znalazły zastosowanie w niektórych modelach pecetów firmy Compaq, kolejna generacja znalazła zastosowanie w słynnej konsoli Dreamcast, a jeszcze na początku tego wieku karty z układami graficznymi PowerVR przez chwilę rywalizowały z produktami ATI i Nvidii. Późniejsze konstrukcje nie były w stanie mierzyć się wydajnością z kolejnymi generacjami grafiki czerwonych i zielonych, biły je jednak na głowę energooszczędnością – i tak swoje miejsce PowerVR znalazł w świecie błyskawicznie się rozwijających urządzeń mobilnych. Zoptymalizowane grafiki MBX i później SGX okazały się tam wielkim sukcesem, znajdując zastosowanie w pierwszych smartfonach Noki, Sony Ericssona, Motoroli, a wreszcie – w pierwszym iPhonie.

Z początkiem 2012 roku PowerVR wprowadził na rynek kolejną generację swojej architektury, Series 6, oznaczoną nazwą kodową Rogue. GPU te przynosiły wsparcie dla OpenGL ES w wersji 3.1 i Direct3D 10, a flagowy model, G6630 osiągał moc obliczeniową na poziomie 345 GFLOPS – czyli mniej więcej tyle, co można było uzyskać z GeForce 9600 GT, układu graficznego Nvidii z 2008 roku (którego TDP, co trzeba podkreślić, wynosiło 95 W). Series 6, które znalazło zastosowanie m.in. w procesorze Apple A7, było przejściem w stronę w pełni skalarnej architektury, stosowanej we współczesnych GPU od Nvidii i AMD. Zamiast rdzeni, replikowalną jednostką jest w nich tzw. klaster, zawierający tylko shadery i jednostki teksturujące. Front-end układu nie skaluje się już liniowo wraz z dodatkowymi klastrami.

r   e   k   l   a   m   a

Jak widać na diagramach, Series 7 jest pod względem architektury bardzo podobna do Series 6. Wykorzystuje jednak postęp w procesie technologicznym (GPU Series 6 były produkowane w większości w procesie 28 nm, Series 7 celuje w procesy 14 i 16 nm) i wprowadza kilka sprzętowych nowości – koprocesor teselacji i bardziej rozbudowany front-end geometrii. Najciekawszą nowością wydaje się jednak mechanizm o nazwie PowerGearing: układy graficzne z rodziny Series 7 potrafią selektywnie wyłączać swoje komponenty, tak by energia zużywana była przez tylko faktycznie wykorzystywane obwody. Przekłada się to na znacznie delikatniejsze ograniczanie wydajności GPU przy niskim stanie naładowania akumulatora niż w konkurencyjnych rozwiązaniach.

Flagowy model nowej rodziny GPU PowerVR to GT7900. To prawdziwa bestia, przynajmniej jak na sprzęt mobilny: 512 rdzeni upakowanych w 16 klastrach, wraz z pozostałymi ulepszeniami, ma przynieść niemal trzykrotnie większą moc obliczeniową niż w poprzednim flagowcu. Producent zapewnia, że układ ten wprowadzi na urządzenia mobilne grafikę o jakości dostępnej dziś tylko na PC, a wsparcie dla OpenGL ES 3.1 wraz z Android Extension Pack przyniesie takie atrakcje jak sprzętowa teselacja czy adaptatywna, skalowalna kompresja tekstur.

Dysponując taką jednostką, Imagination Technologies obiecuje nie tylko powrót do PC (a przynajmniej laptopów), ale też stworzenie nowej kategorii sprzętu, czyli wydajnych, bardzo tanich konsol, radzących sobie z rozdzielczością 4K i częstotliwością 60 FPS. Ich sercem byłby czip zawierający procesor centralny – czterordzeniowy MIPS I6400 (Warrior), procesor graficzny (oczywiście GT7900) wspierany przez układy sprzętowego dekodowania wideo i obsługi kamery, a do tego procesor radiowy z obsługą Wi-Fi 801.11ac i Bluetootha 4.0. Wyposażone w szybką czterokanałową pamięć, takie działające pod kontrolą Androida konsole mogłyby faktycznie zestresować menedżerów Sony i Microsoftu.

Jak na te innowacje zareagują wielcy świata PC, pokażą już najbliższe miesiące. Imagination Technologies lekceważyć jednak nie można – nie dość, że firma cieszy się z lukratywnej pozycji dostawcy grafiki dla urządzeń mobilnych Apple'a, to jeszcze pozwala sobie na różne ciekawe eksperymenty. Rok temu jej inżynierowie zaprezentowali coś, czego jeszcze nikt nie widział – sprzętowy raytracer (RTU), zintegrowany z potokiem renderowania grafiki GPU GR6500. Hybrydowa grafika wzbudziła zainteresowanie twórców silnika Unity, pozwalała bowiem na efektywne tworzenie scen, których za pomocą konwencjonalnej rasteryzacji szybko uzyskać nie sposób. Jeśli takie raytracery trafią do nowych GPU z Series 7, to PowerVR może stać się wśród graczy równie znaną marką co NVIDIA czy AMD.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.