r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Testujemy ArtRage 4.5: czy program może dorównać kredkom?

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

ArtRage to jeden z lepszych programów do rysowania na komputerze, imitujący naturalne narzędzia. Program współpracuje z tabletami graficznymi, a wraz z wydaną niedawno wersją 4.5 dorobił się możliwości wykrywania kąta nachylenia piórka, jeśli tablet to obsługuje. Program szybko się rozwija i wkrótce może być poważnym konkurentem lidera w tej dziedzinie – Corel Paintera – zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę cenę. Ale do jakiego stopnia może konkurować z prawdziwymi kredkami?

Program został wyposażony w bardzo dobre cyfrowe odpowiedniki farb olejnych, akwareli, aerografu, rapitografu, ołówków, pasteli olejnych flamastrów i pasteli olejnych. Znalazły się tu także narzędzia pomocnicze, jak szpachelka, gumka, tubka z farbą i brokat oraz unikalny dla tego programu Gloop pen – narzędzie przypominające stalówkę z transparentnym tuszem, którym można robić kleksy i ciekawe kontury. Nie zabrakło narzędzi typowo cyfrowych, jak klonowanie, próbnik kolorów, zaznaczanie, warstwy i możliwość przekształcania narysowanego już obrazu. Program umożliwia również malowanie symetryczne względem kilku osi. Narzędzia imitowane są w sposób bardzo realistyczny, można mieszać farby już na rysunku i nakładać na siebie różne narzędzia, a mimo tego program jest relatywnie lekki. Jako podłoże można wybrać kilka rodzajów papieru w dowolnym kolorze lub wykorzystać własną teksturę.

ArtRage od wersji 4.5 w pełni wykorzystuje potencjał tabletów graficznych, łącznie z kątem nachylenia piórka i rozpoznawaniem operacji kółka na piórkach imitujących aerograf. W zależności od nacisku piórka, farba nakładana jest z różną intensywnością i zmienia się grubość kreski rysowanej ołówkiem. Jeśli tablet obsługuje wykrywanie kąta nachylenia, program może wykorzystać go do malowania i zmienić także kąt nachylenia dyszy wirtualnego aerografu. Kredki i pędzle niestety trzeba ustawiać samodzielnie. Ma to pewną przewagę nad fizycznymi narzędziami – jest w pełni przewidywalne. Pastele czy ołówki ścierają się podczas rysowania i uzyskanie identycznych linii za każdym razem jest bardzo trudne.

r   e   k   l   a   m   a

Rysowanie tabletem piórkowym nigdy nie będzie dawało takich samych wrażeń, jak naturalne narzędzia, choćby ze względu na ograniczenia konstrukcyjne piórek do tabletów – końcówki z tworzyw sztucznych zachowują się zupełnie inaczej niż ołówki czy pędzle. W przypadku wielu narzędzi, jak szpachelki czy pastele, ogromne znaczenie ma kształt, czego ArtRage i tablet jeszcze nie są w stanie symulować. Jeśli zaś chodzi o efekty, ArtRage może wykorzystać teksturę papieru, ale nie ma szans na odpowiednie oddanie prostego, ale istotnego zjawiska – papier odkształca się pod wpływem nacisku narzędzi. Widać to szczególnie przy ustawieniach ołówka typu Hard Shader (obrazek z literą „B”), gdzie kolor nałożony jest na teksturę bez żadnej finezji. Pozostałe dwa ustawienia są godne pochwały.

Malowanie cyfrowe ma też kilka niezaprzeczalnych przewag. Przede wszystkim w każdej chwili można skorzystać z historii. Można też wybrać narzędzia w dowolnym kolorze z palety dostępnej na komputerze, czego nie można powiedzieć o prawdziwych kredkach. Ogromną przewagą nie tylko ArtRage, ale też wielu innych programów do malowania na komputerze, jest możliwość wykorzystania osi symetrii. W ArtRage mamy do dyspozycji dowolną liczbę i możliwość odbijania rysunku względem osi bądź powtarzania. Wykonanie podobnego zadania na papierze wymaga sporo żmudnego odmierzania.

Rysowanie z użyciem wzorcowego obrazu może odbywać się na dwa sposoby – można go umieścić obok płótna lub „podłożyć” pod obszar roboczy. Program może automatycznie sam dobierać barwy z podłożonego obrazu, ale jakość rysunku i kierunek prowadzenia narzędzi zależy już od użytkownika.

Możliwość podłożenia dowolnego koloru tła daje w pewnym stopniu lepsze efekty, niż rysowanie na kolorowym papierze – w ArtRage nie musimy martwić się o to, że kolory wyblakną. Daje się we znaki jednak brak naturalnego mieszania pasteli i brak możliwości rozmazania ołówków palcem. Pod tym względem program wciąż pozostaje daleko za fizycznymi narzędziami.

ArtRage pozwala też na rzeczy w normalnych warunkach niemożliwe, jak mieszanie farb olejnych z akwarelami i rozprowadzanie farb olejnych szpachelką w nieskończoność, gdyż w cyfrowej wersji nigdy nie gęstnieją, nie wysychają… nie brudzą i nie pachną rozpuszczalnikiem. Program dobrze radzi sobie z pamiętaniem jak gruba warstwa farby została nałożona w danym miejscu i pozwala na rozprowadzanie jej zgodnie z tymi danymi, trzeba jednak uważać na miejsca, gdzie jeszcze prześwituje papier – program niekiedy traktuje je jako pomalowane jaśniejszą farbą i taką też będzie rozprowadzał. Oczywiście na papierze takie rzeczy się nie zdarzają.

Niektóre narzędzia w ArtRage, jak Aerograf, można też nakładać w trybach rozjaśniania, mnożenia czy wypalania koloru, co daje zupełnie nowe możliwości cieniowania. Możliwość operowania na warstwach i nakładania ich na wiele sposobów może całkowicie zmienić sposób pracy i pozwala uzyskać niekonwencjonalne efekty. Przede wszystkim jednak w ArtRage gumka naprawdę usuwa to, co zostało narysowane lub namalowane – możemy zmazać nawet farbę olejną czy brokat zupełnie bez śladu, czego żadna prawdziwa gumka nie zagwarantuje.

Obrazy stworzone cyfrowymi narzędziami w ArtRage mogą z powodzeniem podszywać się pod rysunki stworzone prawdziwymi narzędziami, choć program ma lepsze i gorsze elementy – akwarele i pastele w wersji 4.5 programu nijak mają się do rzeczywistych. Nie zmienia to faktu, że rysowanie na komputerze ma sporo zalet i warto spróbować. Wersję próbną ArtRage można pobrać z naszej bazy w dziale Grafika → Programy do malowania dla systemów Windows i OS X.

W teście udział wzięły: kredki akwarelowe, pastele olejne, pastele suche, ołówki (H, 3B, 6B), gumka chlebowa, farby olejne i pędzel, tablet Wacom Intuos Pro S, tablet Wacom Intuos 5 Touch M.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.