r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Twórcy Krity mierzą wysoko. Ma być szybsza niż Photoshop

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Krita to darmowy, otwarty i wieloplatformowy program do cyfrowego malowania, przeznaczony do tworzenia komiksów, ilustracji, grafik koncepcyjnych i wszelkich innych 2-wymiarowych obrazów. Program rozwija się bardzo dynamicznie i zdobywa uznanie artystów w wielu branżach. Jej twórcy, zachęceni sukcesem ubiegłorocznej zbiórki, znów proszą użytkowników o pomoc.

Wydanie Krity 2.9 było możliwe dzięki wsparciu finansowym społeczności i pracy licznych wolontariuszy, którzy poświęcili swój cenny czas i wykorzystali umiejętności do ulepszania programu. Tym razem twórcy Krity chcą zająć się przede wszystkim optymalizacją. Mierzą wysoko, bo z wydaniem Krity 3.1 chcą pobić Photoshopa w jego własnej grze.

Na stronie akcji twierdzą, że Dmitry Kazakow, jeden z czołowych deweloperów Krity, wymyślił sposób na przyspieszenie jej do tego stopnia, by radziła sobie z malowaniem ogromnych plakatów gotowych do wydruku, malowanie masek na zdjęciach w oryginalnej rozdzielczości i pracę z pędzlami mającymi nawet 3 tysiące pikseli średnicy. Zadanie to będzie trudne i czasochłonne, ale nie można powiedzieć, by deweloperom Krity brakowało ambicji.

r   e   k   l   a   m   a

Kolejną nowością, jaka ma trafić do programu, jest możliwość tworzenia animacji. Kiedy już Krita będzie szybka jak błyskawica i poradzi sobie z ogromnymi obrazami, przyjdzie pora na wbudowanie możliwości rysowania kolejnych klatek animacji. To posunięcie jest bardzo ważne dla animatorów, którzy chcą korzystać z otwartych narzędzi. Obecnie nie mają większego wyboru – mogą sięgnąć po program korzystający z wektorów (na przykład w Synfigu) albo spróbować swoich sił z najnowszym Blenderem.

W planach jest nie tylko wprowadzenie możliwości rysowania klatka po klatce, ale również ustalania zmiennych w czasie masek dla każdej z warstw obrazka. Artyści będą mieli do dyspozycji warstwy filtrów, maski transformacji, warstwy wypełnień i przezroczystości. Możliwości ograniczy tylko wyobraźnia artysty. Oczywiście wprowadzenie tak zaawansowanego systemu zmian będzie wymagało przebudowy struktur danych, na jakich operuje Krita.

Deweloperzy wyznaczyli sobie kilka celów i pozwolili społeczności głosować na wybrane nowe funkcje. Wspierający, którzy przekażą Kricie 15 euro lub więcej, nie odejdą z pustymi rękami. Na liście drobnych upominków znalazły się pocztówki, zestawy naklejek, torby, koszulki, DVD szkoleniowe, kubki, piórniki, a także możliwość wyboru tematu tutoriala i osobisty kontakt z programistami, którzy naprawią najbardziej znienawidzony błąd. Wszystkie wprowadzane zmiany będzie można sprawdzać na bieżąco dzięki cotygodniowym kompilacjom testowym.

Na razie akcja posuwa się do przodu bardzo dobrze. 277 osób przekazało projektowi prawie 8 tysięcy euro. Do końca akcji zostało jeszcze 28 dni. Jeśli nie jesteście przekonani, czy warto, wypróbujcie Kritę 2.9 dla Windowsa lub Linuksa (wersja dla OS X jest na razie w powijakach).

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.