W App Store Apple ma władzę absolutną

09.03.2010 18:04, Autor: Wojciech Cybulski (Nicolass), Kategoria: News
NewsImage

O tym, że Apple traktuje twórców oprogramowania dla swoich urządzeń dość autorytatywnie, wiadomo nie od dziś. Każdy kto udostępnia w App Store aplikacje dla iPhone'a, iPoda Touch lub iPada musi zaakceptować umowę licencyjną, jaka obowiązuje między nim a Apple. Treść tej umowy była dotychczas nieznana szerszej publiczności, gdyż jej publikowanie bez zgody Apple jest zabronione. Dzięki udostępnieniu w App Store aplikacji stworzonych przez NASA fundacja EFF zdołała upublicznić zapisy iPhone Developer Program License Agreement - NASA jako agenda rządowa jest bowiem zobowiązana do jej udostępnienia na podstawie amerykańskiej ustawy o wolności informacji.

Na co więc może pozwolić sobie Apple w relacjach z twórcami aplikacji? Zakres kompetencji jest niemal nieograniczony - zaczynając od prawa do usunięcia programu z App Store w dowolnej chwili bez podawania powodu takiego działania, kończąc na ograniczonej odpowiedzialności za podejmowane decyzje, za które twórcy aplikacji przysługuje rekompensata nie większa niż 50 dolarów. Co więcej Apple może odrzucić wniosek o przyjęcie aplikacji do App Store nawet jeśli spełni ona wszelkie wymogi formalne. Ponadto twórca takiego nieprzyjętego programu ma zakaz rozpowszechniania go poprzez konkurencyjne serwisy. W umowie znajdziemy także zapisy mówiące o obowiązku korzystania z udostępnionych narzędzi programistycznych jedynie zgodnie z przeznaczeniem i zakazie ingerowania w oprogramowanie stworzone przez Apple. Przykłady paragrafów o podobnym charakterze można by mnożyć.

Jak zauważa EFF, umowa między Apple a twórcą oprogramowania jest dość jednostronna i faworyzuje wyłącznie producenta iPhone'ów. Brak konkurencji w sposobie legalnej dystrybucji aplikacji dla mobilnych produktów Apple sprawia, że App Store stawia deweloperów na przegranej pozycji i niemożliwa jakąkolwiek walkę o swoje racje.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (44)  

Avatar
xox (niezalogowany) | 09.03.2010 18:20#1

Niech komisja europejska się tym zajmie , i skończy z tym monopolem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
underTaker | 09.03.2010 18:23#2

Jeśli Apple nie zaakceptuje aplikacji do App Store to nie można jej rozpowszechniać u konkurencji? Brzmi troche monopolistycznie.

Avatar
JanyPL (niezalogowany) | 09.03.2010 18:26#3

"Ponadto twórca takiego nieprzyjętego programu ma zakaz rozpowszechniania go poprzez konkurencyjne serwisy." ŚMIECH!!! Jakieś poronione zasady, nie sprzedałem u was to sprzedam gdzie indziej i nikt mi tego nie zabroni. To tak ja bym chciał kupić od kogoś samochód, a że mi się nie spodobał to zabraniam sprzedania go komuś innemu ŻAL.

Avatar
JanyPL (niezalogowany) | 09.03.2010 18:28#4

A ja jeszcze na złość bym zrobił, u was nie sprzedałem to u konkurencji dam za FREE!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
theeviljester | 09.03.2010 18:30#5

i dlatego właśnie wszyscy statystycy prognozują, że to właśnie Android zostanie królem urządzeń mobilnych zostawiając iPhone daleko w tyle.

Avatar
iphoneuser (niezalogowany) | 09.03.2010 18:40#6

Ich sklep ich pomysł ich platforma. Mogą robić co chcą nie podoba się to wypad. Popieram i zgadzam się w 100%.

Avatar
herr (niezalogowany) | 09.03.2010 18:45#7

to jest jakieś śmieszne: dobry sprzęt, dobre narzędzia a rynek stracą przez głupie licencje. Brawo Apple.

Avatar
qwerty's (niezalogowany) | 09.03.2010 18:46#8

giń Apple giń [!] i nigdy nie wracaj!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ShpxLbh | 09.03.2010 18:57#9

"Ponadto twórca takiego nieprzyjętego programu ma zakaz rozpowszechniania go poprzez konkurencyjne serwisy. "

SŁUCHAM ?? :|
chyba ich pogieło, że jeśli oni odrzucą to ZABRANAJĄ rozpowszechniać SWOJEGO programu ROTFL. jakim prawem niby? ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pablo.g | 09.03.2010 19:11#10

Dlatego m.in. zmieniam iPhone'a na coś z Androidem i Snapdragonem... Mam jeszcze nadzieję, że Google przejmie / rozpocznie współpracę z producentami DalvikTurboEngine...

Avatar
qwez (niezalogowany) | 09.03.2010 19:13#11

@iphoneuser
Ale nie mają prawa zabraniać rozpowszechniania swojego programu. To jest śmieszne i chore. Komisja Europejska powinna się tym zająć

Avatar
uuu55u5u (niezalogowany) | 09.03.2010 19:45#12

nie rozumiem was? ktos robi sobie sklep to ma prawo pisac sobie w regulaminie co chce..a jak klientowi sie nie podoba to niech nie kupuje i tyle...a jak tworcy sie nie podoba to niech nie robi aplikacji...

Avatar
janush (niezalogowany) | 09.03.2010 19:55#13

Niech się pukną w glowę gumowym młotkiem...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Otaq | 09.03.2010 20:06#14

@uuu55u5u (niezalogowany)
"nie rozumiem was? ktos robi sobie sklep to ma prawo pisac sobie w regulaminie co chce..a jak klientowi sie nie podoba to niech nie kupuje i tyle...a jak tworcy sie nie podoba to niech nie robi aplikacji..."

Problem jest taki, że tego regulaminu nigdzie nie ma zamieszczonego żeby się z nim zapoznać wcześniej. Teraz poniekąd "wyciekł" bo prawo USA zobowiązało NASA do upublicznienia umowy, a mimo wszystko prawo jest ważniejsze niż jakakolwiek licencja.

To co mnie zastanawia to czy Apple ma w ogóle prawo żeby zakazać publikowania umowy licencyjnej.
Później taki programista musi wykupić dostęp do zamieszczenia aplikacji w sklepie (zna już umowę czy jeszcze nie?), musi dalej zainwestować swój czas w napisanie aplikacji (zna już umowę czy dalej nie?) a później przesłać ją do AppStore żeby Apple ją zaakceptowało lub nie (tutaj już chyba umowę widział...).

Sam zakaz sprzedaży swojej aplikacji u konkurencji też jest bezsensowny:
1. AppStore nie ma konkurencji. Nie da się na iPhonie instalować programów spoza AppStore. (Można zhackować sprzęt ale to złamanie licencji między Apple a użytkownikiem)
2. Skoro program nie został przyjęty to znaczy, że nie została zawarta umowa pomiędzy Apple a programistą. A skoro umowy nie ma to nie można wymagać przestrzegania jej postanowień.

Avatar
xyzzyz (niezalogowany) | 09.03.2010 20:07#15

a jak w inny sposób niż poprzez Appstore można pobrać/zainstalować aplikację do iPhone ?

oczywiście wykluczając te po jailbreaku, bo to jak sądzę z punktu widzenia Apple jest niezgodne z umową.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 09.03.2010 20:20#16

Jeśli się powiesić to tylko sznurem Apple a jeśli próba samobójstwa się nie powiedzie to licencja zabrania wam ponownego użycia używanego sznura gdyż nie zgadza się to z lansowanym imagem Apple i w tym celu musicie nabyć nowy sznur w autoryzowanych sklepach Apple ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
msnet | 09.03.2010 20:46#17

Amerykański urząd antymonopolowy powinien się tym zainteresować... I każdy inny też...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wujcio | 09.03.2010 20:55#18

@theeviljester
I dlatego Apple zbiera intensywnie patenty żeby mieć czym walczyć z przeciwnikiem. Zresztą każdy uważny czytelnik DP już widział informacje które świadczą o tym że Jobs boi się konkurencji(google). Po za tym z analiz runku wynika jednoznacznie że Android bardzo umocni się na rynku smartphonów.

Avatar
~tomo (niezalogowany) | 09.03.2010 21:12#19

Nie ma się co dziwić Apple broni się jak tylko może przed Androidami próbując się jak najbardziej zakorzenić na rynku mobilnym i uzależnić od siebie użytkowników.
Na szczęście w tej walce nie ma szans.
Za dużo firm produkuje sprzęty pod androida.
A Google dba o to żeby prosto i łatwo powstawało oprogramowanie no i trafiało do jak największej liczby odbiorców.
Prędzej czy później Apple wróci na swoje miejsce czyli firmy produkującej sprzęt dla zapaleńców i zagorzałych przeciwników firm typu Microsoft.

Avatar
JanyPL (niezalogowany) | 09.03.2010 21:15#20

Główna zaleta i przewaga androida: OPEN SOURCE
http://source.android.com/

Avatar
L@ry (niezalogowany) | 09.03.2010 21:42#21

Czy wy calkiem na glowe upadliscie? Sprzet kupuje sie od Apple a aplikacje zrobione przez roznych ludzi kupuje sie w ich sklepie. Maja prawo do nie przyjmowania produktow ktorych nie chca i maja prawo zabrac Ci gwarancje jesli zainstalujesz program ktorego oni nie chca dystrybuowac. W tym momencie jest ze 170 tys aplikacji przy w zasadzie nie rygorystycznej polityce Apple'a.
Kazdy moze tam dac normalna aplikacje a osoby ktore przeginaja np. wsadzaja programy VoIP ktore doprowadzaja do zapchania sieci i dzieki ktorym nie trzeba korzystac z odplatnych uslug (czyt. dzwonienie) na ktorych zarabiaja sieci komorkowe albo odblokowuja opcje w tel na ktore apple sie nie godzi albo gierki erotyczne... Bardzo dobrze ze nie pozwalaja zeby sie im robil smietnik i tyle.

Avatar
apps (niezalogowany) | 09.03.2010 22:02#22

"Komisja Europejska powinna się tym zająć"

Komisja Europejska zajęta jest prostowaniem bananów

"chyba ich pogieło, że jeśli oni odrzucą to ZABRANAJĄ rozpowszechniać SWOJEGO programu ROTFL. jakim prawem niby?"

Prawem Appla

"nie rozumiem was? ktos robi sobie sklep to ma prawo pisac sobie w regulaminie co chce"

Niby tak, ale napisałem program, który spełnia wszystkie wymogi i nawet nie wiem czy go zatwierdzą. Skoro nie przyjeli do AppStore to sprzedam gdzie indziej - do jakiegoś innego serwisu, który nie jest konkurencją.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
psst | 09.03.2010 22:05#23

Nie rozumiem fanów appla - jak ms coś wymusza to płacz, ale jak apple to... ma takie prawo. Jasne - a Wy macie prawo być frajerami, którzy nie mogą bez zgody appla zainstalować dup na telefonie... ha, ha.

Avatar
ac (niezalogowany) | 09.03.2010 23:11#24

To normalne przecież apple sam zachęca do myślenia inaczej :D
Nigdy nie kupię nic tej firmy, a jak dostanę za darmo to albo wyrzucę albo sprzedam.

Avatar
czako_gr (niezalogowany) | 09.03.2010 23:14#25

A może narzędzia którymi posługują się programiście pochodzą od aPPLE i korzystanie wymaga podpisania czegoś, jakiegoś cyrografu i ten cyrograf zabrania rozpowszechniać innymi drogami?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
normanek | 09.03.2010 23:44#26

Otaq, to nie prawda. Jeśli chcesz publikować, potrzebujesz podpisu u Apple i najczęściej robisz to przed napisaniem aplikacji - choćby dla samej kontroli na telefonie. Umowę znasz na samym początku. Reszta opiera się na Twoich snuciach. Za taką sytuację odpowiadają sami deweloperzy, którzy wyrazili zgodę na takie traktowanie. W tym względzie rację ma uuu55u5u (niezalogowany). Apple agresywnie broni swojej pozycji i deweloperzy się na to zgodzili...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
normanek | 09.03.2010 23:45#27

@psst, pokaż fana Apple, który działa w podany przez Ciebie sposób...

Avatar
ircykk88 (niezalogowany) | 09.03.2010 23:52#28

komisja europejska tam nie sięga :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wujcio | 10.03.2010 0:02#29

@psst
Chciałeś powiedzieć fanatyków - których ta religia ma dość sporo. Wśród użytkowników sprzętu marki Apple znajdą się ludzie którzy wybierają ten sprzęt pod wpływem przemyślanej decyzji i korzystają z niego maksymalnie jak się da stosując czasem przy tym jailbraka (myślę tu o iPhonie i iPodzie). Są też dzieciaki które kupują ten sprzęt bo jest super ponieważ ma logo jabłuszka. Tacy ludzie akurat nie tylko występują w przypadku Apple ale spotkałem już kogoś kto chciał kupić sobie drogi i dość zaawansowany telefon nie z potrzeby użytkowani takiego sprzętu a w celu szpanu. Dodam że telefon był marki Nokia.

U Appla można bez trudu dostrzec grupę fanatyków tej marki. To są ludzie którzy zaakceptują wszystko co postanowi ich kościół nagryzionego jabłuszka gdyż tylko to jest słuszne. Zgodzą się na ograniczenia programowe i sprzętowe ponieważ uznają że zapewne tak powinno być. Mam nadzieje że klęska iPada spowoduje zatrzymanie tej spirali głópoty.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemor25 | 10.03.2010 0:19#30

@BenderBendingRodriguez

sznura już niestety nie można użyć bo to niezgodne polityką Apple'a. Za to pozostają inne sposoby opuszczenia tego świata :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemor25 | 10.03.2010 0:21#31

Niech ktoś zje w końcu to jabłko i wyrzuci je w cholerę :P

Avatar
JanyPL (niezalogowany) | 10.03.2010 1:44#32

Żal Store

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Zulowski | 10.03.2010 1:59#33

Haha!
I właśnie dla tego Ballmerowi się to podoba, bo jest absolutna władza :D
http://www.dobreprogramy.pl/Steve-Ballmer-chwali-App-Store,Aktualnosc,17028.html

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Diabell_83 | 10.03.2010 7:11#34

Oby Apple nigdy nie zyskał pozycji na rynku systemów, choć zbliżonej do Microsoftu... To dopiero będzie inwigilacja i nakazy!!! Bez zgody Jabłka nie zmienisz nawet tapety (za którą oczywiście wcześniej słono zapłacisz...), a w umowie przeczytasz, że siedząc przed ich komputerem wedle umowy musisz zmienić fotel na kompatybilny z MacOS.

Avatar
dd (niezalogowany) | 10.03.2010 7:34#35

@Diabell_83

Mylisz iPhona z Maciejem

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MaRa | 10.03.2010 9:15#36

A któż nie ma władzy absolutnej odnośnie zawartości swojej własnej strony internetowej?

Avatar
JanyPL (niezalogowany) | 10.03.2010 9:49#37

@MaRa
"Ponadto twórca takiego nieprzyjętego programu ma zakaz rozpowszechniania go poprzez konkurencyjne serwisy." Pomyśl troche...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wujcio | 10.03.2010 12:10#38

@MaRa
Każdy kto umieszcza tam materiały nie legalne. :)

A jeżeli chodzi o działania Apple to nie mam pretensji że są chamskie. Chodzi mi konkretnie o to że te metody działań są zatajane żeby nie było o tym oficjalnie wiadomo. Może nie wszyscy o tym czytali więc przypomnę jakich metod używa Apple. Pewnej osobie "wybuchł" iPhone więc jego właściciel zgłosił reklamacje. Na miejscu powiedzieli że zwrócą mu pieniądze jeśli podpisze pewien dokument. W tym dokumencie wyraźnie było zapisane że nie wolno mu o tym incydencie mówić nikomu a w przeciwnym razie będzie sądzić się z Apple. Z tego co mi wiadomo to jeszcze żadnemu innemu producentowi sprzętu do głowy nie przyszło coś takiego. Dla mnie taki dokument wygląda jak cyrograf z szatanem. Według mnie czymś takim rząd powinien zająć się. Mnie głównie chodzi o to że wszędzie maluje się piękną rzeczywistość a o prawdzie każe się milczeć.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wujcio | 10.03.2010 12:17#39

A tutaj coś do poczytania żeby nie było że zmyślam:

http://www.technonews.pl/Technonews/1,94439,6887826,Apple__prosimy_nie_mowic_o_e...

Sorry za pomyłkę zamiast iPhone ma być iPod ale i tak radze poćwiczyć uchylanie się przed odłamkami. :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
biotronic | 10.03.2010 17:45#40

Uspokójcie się. Nikt nie będzie z Apple walczył, bo i tak producenci robią tam sporą kasę.
Z dopuszczaniem aplikacji też nie ma problemu, skoro w sklepie pojawiają się idiotyczne, debilne i nikomu niepotrzebne programy typu pocket mirror - po włączeniu wyświetla się czarne ekrany a pod spodem, żeby brać pocket dosłownie...

Przynajmniej mam pewność, że aplikacje są świetnie przetestowane i nie dostanę żadnego syfu typu trojany, robale itp. (tak jak było niedawno w Androidzie)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Torwald | 11.03.2010 12:12#41

@biotronic i kilka innych osob - Apple tylko z pozoru nie jest restrykcyjne jesli chodzi o aplikacje. Niby dopuszcza glupie i bezuzyteczne programy, ale najczesciej sa one darmowe.

Przypomnijcie sobie (albo poszukajcie) informacje o tym, jak Apple nie dopuscilo do swojego sklepu SŁOWNIKA, bo zawieral wyrazy obrazliwe/niecenzuralne (sic!). Co jak co, ale w koncu to slownik ! Qwa... To jakby zabronic publikacji slownika PWN, bo zawiera wulgaryzmy i male dzieci moglby skrzywic...
Developer najpierw oznakowal program, jako przeznaczony dla osob doroslych (tak tak, gole baby tez w Apple Store sa... ale tylko takich gigantow jak Playboy np.), a poniewaz to nie pomoglo, WYRZUCILI wszystkie slowa, do ktorych sie Apple przyczepil. WSZYSTKIE ! Qwa... Okroili slownik...
W koncu Apple i tak odrzucil ich program (o ile dobrze pamietam...).

Nadal twierdzicie, ze Apple jest cacy ? ;)

Mimi tego, ze iPhone jest dobrym produktem, to nigdy go nie kupie. Nie bede wspieral takiego 'tyrana' jakim jest Apple, chociazby ze wzgledow czysto osobisto-filozoficznych.
Wole mojego Androida ;] I czekam, az w Polsce bedzie mozna nabyc platne oprogramowanie z Android Market.

Viva la Android :P

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dimatheus | 12.03.2010 16:22#42

Na miejscu twórców aplikacji zrobiłbym akcje bojkotującą taki regulamin. W sumie to ciężko w ogóle nazwać go regulaminem - my możemy wszystko, a Ty nie masz prawa do niczego... Bez sensu.

Pozdrawiam,
Dimatheus

Avatar
apacz87 (niezalogowany) | 09.04.2010 20:14#43

taka licencja nie jest groźna puki apple nie będzie z niej korzystać bez przyczyny, jeśli to zacznie robić to wykopią sobie grub a tymczasem mają niezłą swobode w razie krytycznych sytuaji. Puki co niezbyt dużo było sytuacji usunięcia programu lub blokowania rozpowszechnienia widać nadal mnóstwo app w apple store ani nie widać żadnych protestów.

Avatar
Mhroku (niezalogowany) | 12.04.2010 22:34#44

Witam.

Jestem developerem na iPhona i spokojnie mogę powiedzieć, że obecna umowa z Apple jest w porządku. To prawda, że Apple ma nieograniczone możliwości. Ale biorąc pod uwagę fakt "łatwości" i byciu sprzedawcą swoich aplikacji na iPhona, oraz duże potencjalne zyski przy nieraz niewielkim nakładzie pracy, sprawa iż App Store jest wspaniałą rzeczą. Wątpię, żeby jakiś deve;oper zechciał bojkotować regulamin Apple. Może jakieś marginalne przypadki...

Dodatkowo polecam moją grę: http://itunes.apple.com/us/app/fallen-star/id352237558?mt=8

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Program tygodnia
GIMP 2.6.12

Ocena: 8,8
icon
Polecamy
dobreprogramy od kuchni

Portal okiem administratora
Dolina Charlotty
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av