r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Windows Threshold: interfejs dostosowany do ekranu, usługi otwarte dla każdego

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Coraz więcej informacji o nowym systemie operacyjnym wycieka z Microsoftu. To, co rozwijane jest obecnie pod nazwą kodową Threshold, i co określa się jako wymyślenie Windows na nowo, pojawić się ma na rynku znacznie wcześniej, niż do tej pory sądzono – twierdzi znany bloger MSFTnerd, powołując się na swoje źródła w firmie.

Unifikacja systemów Windows to dla Microsoftu zdecydowany priorytet. Z bloga Windows Phone możemy się dowiedzieć, że chodzi tu zarówno o zwiększenie rozmiarów rynku dla twórców aplikacji, publikujących swoje oprogramowanie w Windows Store, jak i przyspieszenie procesu tworzenia oprogramowania na platformę Microsoftu. Prace w tym kierunku, rozpoczęte w 2013 roku, przyniosły rezultaty: trzykrotny wzrost rok do roku liczby transakcji w sklepie z aplikacjami, co przełożyło się nawet na 12 mln transakcji dziennie w okresie przedświątecznym, przede wszystkim za sprawą ujednolicenia rejestracji do Windows Store dla użytkowników mobilnego i desktopowego Windows.

Integracja sklepów to tylko pierwszy krok. Jak już wiemy z doniesień Mary Jo Foley, Threshold przynieść ma wspólny rdzeń i wspólne interfejsy programowania dla wszystkich systemów Microsoftu (Windows, Windows Phone i Xbox OS), bez forsowania jednolitego dla nich interfejsu użytkownika. Komputery sterowane myszką i klawiaturą, będą miały własny interfejs (najprawdopodobniej nie odbiegający drastycznie od klasycznego desktopu Windows). Urządzenia sterowane głosem i dotykiem zaprezentują użytkownikom własny interfejs (zapewne jakąś wariację na temat Modern UI), przynosząc jednocześnie środowisko uruchomieniowe dla klasycznych gier i aplikacji Windows.

Podział między interfejsami zależeć ma od rozmiarów ekranu: dotykowy interfejs przeznaczony ma być dla przekątnych od 4 do 8 cali i dostępny będzie na urządzeniach od Microsoftu i wybranych partnerów, interfejs mysz+klawiatura trafi na urządzenia z ekranem od 10 do 30 cali i będzie z niego mógł korzystać każdy producent, zaś interfejs głosowy działać ma na urządzeniach z ekranami od 40 do 80 cali i dostępny ma być tylko na sprzęcie Microsoftu (zapewne więc chodzi tu o konsolę Xbox One).

Dla tych typów interfejsów zespoły zajmujące się tworzeniem usług internetowych mają przygotowywać odrębne frontendy, niezależnie od rozwoju samych systemów operacyjnych. MSFTNerd pisze, że deweloperzy Binga, Skype, Office i Azure już pracują nad własnymi planami wydawniczymi, nie tylko dla Windows, ale i dla platform firm trzecich: ich produkty byłyby dostarczane przez Windows Store, tak samo, jak oprogramowanie niezależnych deweloperów.

Podobnie też Microsoft chce rozwiązać kwestię współpracy z OEM-ami, mogącymi obawiać się szczególnego traktowania urządzeń z linii Surface. Zespół tworzący Surface będzie otrzymywał nowe kompilacje Windows w tym samym czasie, co partnerzy, tak samo też ich urządzenia będą poddawane testom przez zespoły opracowujące Windows.

Jeśli firmie uda się zrealizować te plany (a szansa na to jest duża: stoi za nimi podobno sam Terry Myerson, wiceprezes ds. systemów operacyjnych), to użytkownicy będą się mieli z czego cieszyć. Interfejsy użytkownika wreszcie zostaną dopasowane do realnych scenariuszy wykorzystania. Dostęp do usług Microsoftu będzie miał każdy, nie tylko użytkownicy Windows. Ci, którzy zdecydują się na Windows, będą mieli do wyboru sprzęt przeróżnych producentów, a na zachętę zniżki na usługi internetowe. W ramach zaś samej platformy Windows większość zakupionych aplikacji działać będzie na każdym z systemów Microsoftu.

W ten sposób Windows stałoby się ekosystemem daleko bardziej zintegrowanym, niż to, co oferuje dziś Google (Chrome OS/ Android) i Apple (OS X/iOS), a możliwe, że może i bardziej od nich otwartym.

r   e   k   l   a   m   a
© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.