Program tygodnia
GIMP 2.6.12

Ocena: 8,8
icon
Polecamy
Recenzja HiFiMan HM-101

Maleństwo o ogromnych możliwościach
Dolina Charlotty

Windows Vista Anytime (Anycost) Upgrade

archiwalny, Autor: Wojciech Kowasz (Docent), Kategoria: Felietony
 
 
 
 

Wojciech Kowasz (Docent)

(www.kowasz.pl)

Jeśli okazałoby się, że większość użytkowników rezygnuje, nie zdziwiłbym się specjalnie. Cena jest po prostu odstraszająca.

Kilka razy już pisałem o nowatorskim programie Microsoftu Windows Vista Anytime Upgrade. Program ten pojawił się wraz z debiutem systemu Windows Vista i umożliwia dokonanie bezbolesnego uaktualnienia z niższej edycji funkcjonalnej do wyższej - trzeba zaś przyznać, że w przypadku Visty i jej czterech konsumenckich edycji jest z czego wybierać. Na początku oferowano zakup cyfrowego klucza, którego pobranie wraz z odpowiednim oprogramowaniem skutkowało upgradem "w locie", bez konieczności reinstalowania systemu. W lutym tego roku sytuacja ta zmieniła się i zakup uaktualnienia Anytime Upgrade wiąże się z koniecznością czekania na przesyłkę kurierską zawierającą nośnik oraz klasyczny 25-znakowy klucz produktu. Upgrade jest jednak niemalże równie bezbolesny, tylko dłużej trwa. Można za to kupić paczki Anytime Upgrade w sklepach, już także w Polsce.

Wydawałoby się, że to bajecznie proste rozwiązanie - nie trzeba już martwić się o to, jaki system kupujemy np. z nowym notebookiem. Jeśli coś nam nie pasuje, wystarczy trochę dopłacić, uaktualnić i problem z głowy. Dotychczas jednak moja opinia o programie oparta była na teorii i opisach z witryny Microsoftu. Zderzenie z rzeczywistością niestety kolejny raz udowodniło, że nie ma róży bez kolców...

W przypadku, z którym się zetknąłem zainstalowanym systemem był Windows Vista Business w wersji OEM - kupiony z nowym komputerem. System bardzo intuicyjne oferował uaktualnienie, wystarczyło kliknąć odpowiednią opcję w panelu sterowania aby zostać szybko przeniesionym do strony sklepu internetowego Microsoftu na region EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Kilka wariantów uaktualnienia do wyboru - Home Basic do Home Premium, Home Basic do Ultimate, Home Premium do Ultimate oraz Business do Ultimate. Do tego kilkanaście języków i nawet wersje posiadające Service Pack 1. Wszystko wyglądało dobrze do czasu, gdy nie zerknąłem na cenę - aktualizacja z Business do Ultimate kosztowała 149 euro, czyli - bagatela - jakieś 530 złotych. Telefon do okolicznego sklepu komputerowego tylko pogorszył sytuację - tam to samo uaktualnienie w ramach Anytime Upgrade kosztuje aż 570 złotych.

Nie mogąc w to uwierzyć spojrzałem w cennik OEM jednego z popularnych sprzedawców oprogramowania Microsoftu w Polsce. Windows Vista Business OEM kosztuje 450 złotych. Wersja Ultimate natomiast 690 złotych. Różnica, jak nietrudno wyliczyć, to 240 złotych. Nawet uwzględniając kilkunastoprocentowy margines wahań cen u różnych dostawców, to nadal jest to dwa razy mniej niż koszt uaktualnienia w programie Anytime Upgrade. Uaktualnienie kosztuje więc w tym przypadku niewiele mniej, niż zupełnie nowy system Ultimate w wersji OEM. Gdyby uaktualniać Home Basic do Ultimate, to koszt uaktualnienia (213 euro, czyli 750 złotych) przewyższyłby znacznie koszt nowego systemu.

Warto też zaznaczyć, że wszystkie wersje uaktualniające (pudełkowe oraz Anytime Upgrade) systemu Windows Vista aktualizują system bez zmieniania jego warunków licencji. Oznacza to, że po uaktualnieniu systemu na licencji OEM nie nabywamy prawa licencji BOX - nadal mamy przypisaną do jednego i tego samego komputera wersję OEM, tyle że znacznie, ale to znacznie przepłaconą.

Jeśli okazałoby się, że większość użytkowników na tym etapie rezygnuje, nie zdziwiłbym się specjalnie. Cena jest po prostu odstraszająca. Jeśli dodać do tego fakt, że przy zakupie komputera często nie mamy żadnej możliwości zmiany edycji systemu i po prostu musimy kupić to, co producent czy sprzedawca preinstaluje, to można się po prostu załamać. Człowiek jest już zdecydowany, chciałby dopłacić, kupić droższą wersję niż na ulotce, ale po prostu się go do tego zniechęca.

Dlaczego Anytime Upgrade jest tak drogi w stosunku do różnicy w cenach poszczególnych wersji? Bo opisywany przeze mnie system to wersja OEM, a program Anytime Upgrade nie rozgranicza klientów na posiadaczy wersji preinstalowanych i pudełkowych. Pudełkowa wersja upgrade Windows Vista Ultimate kosztuje ponad 1100 złotych, więc cena Anytime Upgrade jest zachęcająca. Niestety Microsoft chyba nie wziął pod uwagę, że z opcji uaktualnienia Vista-Vista najczęściej chcieliby korzystać właśnie użytkownicy OEM, a nie pudełkowi. Ci drudzy to z reguły pasjonaci i zaawansowani użytkownicy, robią przemyślane zakupy i najczęściej kupują od razu Ultimate. Microsoft poza tym sam przyznaje, że BOXy to margines wyników sprzedaży Windows Vista.

Wydaje mi się, że gdyby Anytime Upgrade był oferowany po "normalnych" cenach dla użytkowników OEM, to właśnie oni stanowiliby zdecydowaną większość klientów tej opcji uaktualnienia i byłoby ich kilka razy więcej niż obecnie. Dzisiaj użytkownicy ci są raczej skazani na używanie tego, co już kupili. Nietrudno sobie też wyobrazić sytuację, w której zdeterminowani klienci wymagający niektórych bardziej zaawansowanych funkcji decydują się niestety na korzystanie z nielegalnego oprogramowania - pomimo tego, że, o zgrozo, za swój pierwotny system OEM zapłacili już niemało.

Komentarze (49)  

r   e   k   l   a   m   a
Avatar
radko11 (niezalogowany) | 09.03.2008 11:12#1

Właśnie wczoraj zerknąłem z ciekawości na opcję A.U....a potem musiałem walnąć sobie kielicha...Trudno Docentowi racji nie przyznać

Avatar
aa (niezalogowany) | 09.03.2008 11:32#2

Ale na oficjalnej witrynie M$ są inne ceny:
http://tnij.org/avr3

Avatar
wojtekmaj (niezalogowany) | 09.03.2008 11:43#3

Logiczne, jeśli masz pół litra coca-coli i chcesz mieć litr, to kupisz drugie pół litra które wyjdzie ci taniej niż butelka litrowa.

Avatar
Meszuge (niezalogowany) | 09.03.2008 11:50#4

"Dzisiaj użytkownicy ci są raczej skazani na używanie tego, co już kupili."

Tak, to niewątpliwie straszne! No, wręcz potworne! Jak w ogóle można sugerować klientowi, żeby używał to, co kupił, a nawet skazywać go na to?!

Niedawno kupiłem buty, wiertarkę, aparat fotograficzny i dwie konserwy. No i teraz zamiast się cieszyć z nowych nabytków jestem zły, sfrustrowany i zawiedziony, bo okazuje się, że sprzedawcy skazali mnie na używanie tych rzeczy.

Docent - może tak odrobinę mniej żałosnych psychomanipulacji, a więcej szacunku dla inteligencji czytelnika?

Avatar
zulk (niezalogowany) | 09.03.2008 11:51#5

powiem tak, sam bym sobie uaktualnil home premium do ultmate ale po rozsadnych cenach oscylujacych w granicach 100 zł, powyzej dam sobie spokuj. Pozdr

Avatar
Docent (niezalogowany) | 09.03.2008 12:01#6

@aa:

Ceny są tam po prostu w dolarach (sklep na Amerykę Północną), a Polski dotyczą ceny w euro (sklep EMEA).

Avatar
pow3r_shell (niezalogowany) | 09.03.2008 12:04#7

@aa ale nie zauważyłeś ,że tam są ceny tylko dla obywateli USA i Kanady

Avatar
ndakota (niezalogowany) | 09.03.2008 12:06#8

@wojtekmaj - ale lepiej od razu kupić 1 litro coli kosztujący 3,50 niż 2 razy po 0,5 litra kosztujące 2,50 za sztukę.. Pozdrawiam

Avatar
Greg (niezalogowany) | 09.03.2008 12:21#9

No, tak ale tego drugiego pół litra nie jesteś w stanie wypić jak nie wypijesz pierwszego.

Avatar
Fajka (niezalogowany) | 09.03.2008 12:41#10

M$ zawsze ciągnął niemałą kasę za swoje produkty. Nigdy nie lubiłem polityki tej firmy.

Avatar
asthar (niezalogowany) | 09.03.2008 12:44#11

No tak, życie z Microsoftem jest ciężke...

Avatar
Michał (niezalogowany) | 09.03.2008 12:48#12

Świetny felieton. Oby więcej takich.

Myślę że Microsoft to kopalnia różnych absurdów...

Avatar
Docent (niezalogowany) | 09.03.2008 12:54#13

@Meszuge:

Chyba nigdy nie kupowałeś nowego komputera z systemem OEM... Nie ma generalnie (lub są bardzo rzadko) opcji zmiany kupowanego systemu - musisz kupić to, co producent dodaje do danego komputera. Jeśli jest to Vista Home Premium, nie ma możliwości zmiany przy zakupie na np. Business albo Ultimate. Musisz po prostu zapłacić za Home Premium nawet jeśli chciałbyś zmienić na wersję droższą.

Avatar
kuhar (niezalogowany) | 09.03.2008 12:57#14

no wow...ale otkryvie ten artykuł....

Avatar
anonim (niezalogowany) | 09.03.2008 12:58#15

ostatnie zdanie to z autopsji znam :)

Avatar
Deepone (niezalogowany) | 09.03.2008 13:03#16

Liczyłem na szerszy artykuł.
A tutaj na początku pisze, że znane wcześniej z teorii i dalej jest tylko teoria.
Zakupił to @docent czy nie?
Uaktualnił? czy jest tak pięknie i bezboleśnie jak piszą czy są problemy?
Coś ten artykuł troszkę inaczej jest napisany niż jest w rzeczywistości.

Avatar
BlackMan®™© (niezalogowany) | 09.03.2008 13:04#17

OMHG !

Czy ja dobrze widzę ?

Docent ostro krytykujący produkty Microsoftu ?

To jest coś, co trzeba uwiecznić i przekazać następnym pokoleniom.


-------------
Naturalnie przypominam że ja to przewidziałem dużo wcześniej.
Pisałem że firma Microsoft jest taka, a nie inna i że nigdy się nie zmieni i nigdy nie będzie jej zależało na klientach dopóki jej dominacja/monopol się nie skończy.

Widzę że do niektórych PRAWDA OBIEKTYWNA dociera dopiero wtedy, kiedy to oni są pokrzywdzeni.

Altyernatywy takie jak GNU/Linux to nasza jedyna nadzieja. Microsoft nigdy nie nauczy się nas szanować, dopóki nie dostanie sążnego kopniaka w wiadome miejsce.

LUDZIE. Ile jeszcze razy Microsoft musi was oszukać i przymusić siłą do swojego oprogramowania, zanim zrozumiecie że jesteście informatycznymi NIEWOLNIKAMI ?

Microsoft długo jeszcze będzie ustalał zasady gry - tak długo jak ktoś mu się nie postawi, lub tak długo jak na Linuksie nie będzie działać 99% programów biurowych i 99,99% gier.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 09.03.2008 14:00#18

Kluczem jest dostępności wersji przy pierwotnym zakupie a dokładnie brak możliwości wyboru.

Większość komputerów dla osób prywatnych jest z Vistą i nie masz wyboru co do jej rodzaju.

Dla Firm można jeszcze kupić system z XP, lub z Vista Business, która legalnie można downgradować do XP.

Avatar
Karol (niezalogowany) | 09.03.2008 14:09#19

Docent, jeżeli producent nie umożliwił Tobie zakupu sprzętu bez systemu, przy pierwszym uruchomieniu systemu możesz nie zaakceptować licencji Microsoftu, a wtedy producent jest zobowiązny zwrócić Ci równowartość pieniędzy za system.

Proste.

Avatar
1958krzysiek (niezalogowany) | 09.03.2008 14:16#20

Chyba niektórzy - jak np. Meszuge - to tylko piszą a nie czytają. I nie jest ważne na jaki temat. Ale jest jak jest.
Kupiłem już 3 notebook z Vistą - i nie miałem żadnych możliwości zmian systemu w czasie zakupu. Także chciałem LEGALNIE przejść na system wyższy niż Home Basic - i niestety - ceny są zaporowe. Nie znaczy to, że M$ jest dobry lub zły, że 1 litr Coca Coli to inna cena niż 2x0,5 litra (wersja OEM oznacza przecież, że Coca Colę otrzymuje do własnego opakowania - cena 1 litra powinna więc być identyczna). Oznacza to tylko tyle, że M$ posiada debila w marketingu. Bo ja sam kupiłbym 3 rozszerzenia z Basic do Premium (ma np. Media Center) ale tego nie zrobię. Mogę żyć bez Media Center (nie jest mi do pracy potrzebny, ale taki kaprys - chciałbym mieć). I za rozsądną cenę uaktualniłbym.
A tak M$ nie ma pieniędzy a ja wodotrysku. Ponadto wydaje mi się, że taka polityka cenowa to wynik pracy agenta z firmy Apple lub Wallenroda wolnego oprogramowania - albo debila marketingu.

Avatar
Quina (niezalogowany) | 09.03.2008 14:31#21

"Ci drudzy to z reguły pasjonaci i zaawansowani użytkownicy, robią przemyślane zakupy i najczęściej kupują od razu Ultimate"
pierwsze(pasjonaci) zamienilbym na fanatycy, a drugie(zaawansowani) co najwyzej na frajerzy.
czemu?
SU raczej w dalszym ciagu woli XP od Visty(o ile jeszcze nie zmienil systemu na calkiem inny;), ponadto czy oplaca sie doplacac przykladowo z busines na ultimate? w zamian nie dostaniem praktycznie nic, a juz na pewno nic przydatnego;) bo nie wierze ze SU skusi sie np na Windows Movie Maker in High Definition, czy dodatkowe gry(w koncu su uzyje raczej pinnacle, czy ulead czy cokolwiek innego niz movie maker-w koncu co jest do wszystkiego jest do niczego:)

Avatar
pow3r_shell (niezalogowany) | 09.03.2008 14:38#22

@Blackman
[[Naturalnie przypominam że ja to przewidziałem dużo wcześniej.
Pisałem że firma Microsoft jest taka, a nie inna i że nigdy się nie zmieni i nigdy nie będzie jej zależało na klientach dopóki jej dominacja/monopol się nie skończy.

Widzę że do niektórych PRAWDA OBIEKTYWNA dociera dopiero wtedy, kiedy to oni są pokrzywdzeni.]]
Wiesz kupując system należy się zastanowić co będzie potrzebne ,a co nie. Kupują zazwyczaj najtańszą wersję systemu bo jest NAJTAŃSZA. nie robią sobie założenie ,ze kiedyś będą korzystać z czegoś innego . a potem jest płacz i zgrzytanie zębów, że coś trzeba dokupić lub coś nie działa. Wiem to po swoich klientach. Żadnego planowania co będzie za jakiś czas. Kupując od razu inną wersję systemu uniknie się problemów z tego rodzaju rzeczami jakimi jest upgrade.

Blackman wiem ,że jesteś zwolennikiem open source jednak każdy sam podejmuje decyzje i sam jest odpowiedzialny za swoje czyny. Sam ,też powinien ponosić konsekwencje swoich czynów. Nie narzucaj mi swojej wizji bo tego sobie tego nie życzę. Proszę Ciebie troluj gdzie indziej. Poza tym ile osób tak na prawdę będzie upgradowało system do wyższej wersji ? 1% tych co kupiło Vistę ? 2% ? Niech nawet 5 % upgraduje system i co to oznacza ? że ci ludzie byli nieświadomymi użytkownikami którzy nie wiedzieli o co chodzi. Jak sprecyzowali swoje potrzeby to nagle okazało się ,że czegoś im w systemie brakuje. Życie. Za brak wiedzy się płaci. Firmy nie potrzebują upgradować bo tam wszystkiego pilnują admini - wiedzą co kupić i kiedy.
BTW Microsoft właśnie po to udostępnia triale , opisy co każda wersja zawiera, każdy może wejść przeczytać , zastanowić się czego on oczekuje od systemu , każdy wie co bierze.

Avatar
pow3r_shell (niezalogowany) | 09.03.2008 14:50#23

@1958krzysiek to ,ze nie mogłeś kupić notebooka bez systemu to raczej jest wina producenta hardwaru a nie MS. Poza tym sprawdziłem na interlinku oraz na softon ile jest notebooków bez systemu i wyszło ,ze całkiem sporo - więc bujdy o tym ,że jest mało lub są trudno dostępne możecie między bajki schować

Avatar
Docent (niezalogowany) | 09.03.2008 15:07#24

@pow3r_shell:

Wejdź do sklepu komputerowego, wskaż palcem pierwszego z brzegu laptopa i powiedz sprzedawcy "chcę go kupić, ale nie z Vistą XXX tylko z Ultimate". Jeśli komputer akurat nie będzie sprzedawany z Linuksem albo innym FreeDOSem, to raczej masz zerowe szanse powodzenia...

Avatar
graviton (niezalogowany) | 09.03.2008 15:12#25

**********...microsoft to , microsoft tamto....ludzie , nikt wam nie każe uzywać tego jak to mówicie "micro*"...uzywajcie sobie "darmowego" systemu i zobaczymy jak długo będzie darmowy...kto w nieskończoność będzie robił cos za darmo?...sami chcielibyście pracowac za darmo?...może w ogóle jeszcze komputery będą freeware albo opensource?...wiecie ile ktoś wkłada w to pracy a wy tylko "to *******"...********* jest próba robienia z ludzi idiotów, tak jak to ma miejsce w przypadku linuxa...siada normalny zjadacz chleba przed linuxem i robi sie głupi...tam nic nie jest intuicyjne...wszystko trzebaporawiać instalować , szukać...to jest dopiero ********...tacy z was programiści i używacie "zaawansowanych systemów"?...może w ogóle na dosa przejdzcie....tam wszystko jest takie "surowe" i jak ktos was przy tym zobaczy pomysli "ale z niego to programista"...windows jest prostym do uzytkowania, przyjaznym, dobrze napisanym systemem...i to nie jets i niech nikt mi nie próbuje wmówić kwestia monopolu...nie ma monopolu...bo inne systemy były wcześniej...po prostu ludzie zrobili system popularnym, bo go polubili i dlatego wszedzie on jest, a nie microsoft nam wciska...powielacie opinie, schematy, jakieś uprzedzenia populistyczne...to jak ci antyglobaliści którzy umawiają sie na wiece korzystając z internetu...hi hi

Avatar
SilberPunkt (niezalogowany) | 09.03.2008 15:40#26

Jest pewien błąd w Pana rozumowaniu Panie Docent... ;)

Otóż porównuje Pan cenę upgrade'u do ceny systemu w wersji OEM... Tymczasem zdanie Microsoftu wciąż pozostaje bez zmian: systemy i aplikacje w wersji OEM można zakupić TYLKO I WYŁACZNIE WRAZ Z NOWYM SPRZĘTEM! Czemu więc rozważa Pan coś, co zdaniem centrali Microsoft jest nielegalne? Ktoś mi zarzuci, że jest przecież wersja OEM dla System Builderów i można ją legalnie kupić i zainstalować osobno... owszem... można... ale tylko w Polsce tak to działa... Na całym świecie OEM to OEM - nie kupisz go od razu z nowym sprzętem to możesz legalnie kupić już tylko BOXa a z tego co Pan napisał w porównaniu do cen wersji pudełkowych jest już OK.

Brak możliwości wyboru wersji systemu to też nie do końca prawda. Bardzo często dany model notebooka występuje z Windows Vista Home Basic i Windows Vista Business. A to już jest przecież wybór! Rzadziej mamy do wyboru brak systemu (lub Linuxa) i dodatkowo Windows Vista Home Premium. Oczywiście sprzedawca będzie stał na stanowisku, że nie ma możliwości zmiany wersji oprogramowania a to nie do końca prawda. Zawsze można przecież poszukać modelu z inną wersją systemu operacyjnego. Wśród całej masy dostępnych na rynku modeli można przecież wybierać od braku systemu przez Vistę Home Basic, Home Premium, Business aż do Ultimate. A że im lepsza wersja Windows tym bogatsze wyposażenie notebooka to już nie wina Microsoftu a producentów sprzętu! To tak jakby zarzucić producentom samochodów, że w podstawowych modelach z najsłabszym silnikiem nie można jako opcję wybrać klimatyzacji i skórzanej tapicerki...

Pozdrawiam...

W przypadku Office to już bajka, bo jeśli został preinstalowany (a powinien być) rzaem z Vistą za kompletną darmochę w wersji testowej to mamy miesiąc

Avatar
Johny Mnemonic (niezalogowany) | 09.03.2008 15:52#27

Tak sam Microsoft zachęca do piractwa,uaktualnienie jest droższe od kupna odpowiedniej wersji w sklepie,niech MS potem nie narzeka na piractwo,bo uczciwi użytkownicy poczują się oszukani,uaktualnienie powinno być za symboliczną cenę,do 100 zł - te osoby już raz kupiły system,a na pewno starszym użytkownikom XP nie opłaca się kupno edycji Home Basic,mają tylko wyszukiwanie i Windows Defender,który i tak lepiej zastąpić lepszymi darmowymi aplikacjami

Avatar
alfik (niezalogowany) | 09.03.2008 16:05#28

@Karol - sie z choinki urwal?? co ty bredzisz?? jak zaplaciles to juz zaakceptowalec, a przynajmniej zakupiles. jesli sie nie zgadzasz, to nie instalujesz, ale masz, nigdy, ale to przenigdy, nie slyszalem o zwrocie zlamanego grosza za system, ktory sie zakupilo i nie zaakceptowalo licencji... ja bym nie ryzykowal :)

Avatar
pow3r_shell (niezalogowany) | 09.03.2008 16:07#29

@Docent [[Wejdź do sklepu komputerowego, wskaż palcem pierwszego z brzegu laptopa i powiedz sprzedawcy "chcę go kupić, ale nie z Vistą XXX tylko z Ultimate"]] zadzwoń więc do HP lub Toshiby czy jakiejś innej firmy i spytaj się ich "dlaczego nie mogę kupić modelu X z systemem Y" Oni na pewno dadzą Ci odpowiedź. Jak zadzwonisz to spytaj się przy okazji dlaczego dany model ma mieć takie parametry a nie może mieć innych.
Poza tym jak błędnie zauważyłeś odnośnie cen w EMEA - ceny w euro obowiązują tylko Europę a w pozostałych krajach jest w dolarach.( z Twojego artykułu można wywnioskować inaczej )

Avatar
Karol (niezalogowany) | 09.03.2008 16:30#30

@SilberPunkt
Zachęcam do zapoznania się z obecnymi warunkami licencji OEM. W interpretacji utknął Pan na stanie sprzed wielu, wielu miesięcy. ;)

Avatar
Meszuge (niezalogowany) | 09.03.2008 16:51#31

@Docent

Tak, masz rację. Nigdy nie kupowałem komputera w Realu czy czymś takim. Zazwyczaj w bebechach maszyny grzebię sam, a kiedy dwa razy w życiu zachciało mi się całkiem nowej maszyny, takiej zupełnie świeżej, prosto ze sklepu, to złożyli mi ją z takich elementów jakie chciałem i z takim systemem, na jaki miałem ochotę.


Za komuny można było oddawać do sklepu towar jeśli nie nosił śladów użycia, zdaje się do kilku czy kilkunastu dni. Teraz przepisu tego nie ma i w zasadzie żaden sklep nie ma obowiązku przyjmować zwrotów - poza reklamacjami oczywiście.
Prawie nikt tego nie stosuje, bo oznaczałoby to nieomalże samobójstwo dla sklepu, ale... nadal i wciąż jak się kupi flaszkę lub konserwę i ją otworzy, to jest się skazanym na konsumpcję.

Ale wracając do meritum. Struktura cen jest może i faktycznie nieco dziwna. Nadal jednak:
a) jeśli klient przystępuje do zakupów nie wiedząc, co chce kupić, to on ponosi konsekwencje takiego stanu rzeczy,
b) jeśli w wielu sklepach w Polsce sprzedawane są zestawy, w których określony system być "musi", to jest to winą sklepów i tworzonej przez nich i narzucanej konfiguracji, a nie Microsoftu.

W tym ostatnim przypadku ja mówię tylko "tym panom dziękujemy" i zaopatruję się gdzieś indziej, gdzie sklepikarz nie narzuca mi, co mam kupić.

Avatar
linux (niezalogowany) | 09.03.2008 17:18#32

może lepiej od razy pomyśleć o linuxie... :)))))

Avatar
eragon (niezalogowany) | 09.03.2008 18:00#33

najprostsze rozwiązanie... nie kupować visty i poczekać na windows seven ;)

Avatar
mores (niezalogowany) | 09.03.2008 20:01#34

oczywiscie mozna kupic kompa czy lapka bez systemu :) unia o nas zadbala a co zrobi reszta swiata to juz ich problem :)

Avatar
banan (niezalogowany) | 09.03.2008 23:25#35

nikt nie powiedział że windows seven będzie lepsze/tańsze

a co to komentarzy,to panowie/panie...każdy z nas ma troche racji.
ja mam XP chociaż mam ochote przesiąść sie na ubunciaka...sam jeszcze nie wiem. a co do mojej wiedzy komputerowej, to stoi na conajmniej podstawowym poziomie. pozdrawiam wszystkich i życze udanych zakupów ;)

Avatar
Olbi (niezalogowany) | 10.03.2008 0:36#36

Absurd za absurdem. Prawie jak polskie prawo :) Dzisiaj zainstalowałem Debian i powiem, że jestem zadowolony bardzo z tego systemu. Fakt, trzeba się troszkę napracować, aby ten system chodził, jak należy, ale zabawa warta świeczki. A jak satysfakcja jest potem :)
Pozdrawiam wszystkich użytkowników Debiana.

Avatar
Wolfgar (niezalogowany) | 10.03.2008 2:00#37

Panowie, panowie, panowie. Musicie pamiętać o tym, że zmiana systemu operacyjnego na laptopie nie jest czymś bardzo prostym. Wyobraźmy sobie taki sklep, gdzie przychodzi 10 pań i każda chce laptopa z jakimś tam systemem. Sklep musi się z tym uporać wciągu 1 dnia. (wydaje mi się że czekanie 24h za taką usługą to maksimum.) No i ktoś musi to zrobić. A z czymś na pewno będą "jaja". (kto instaluje często systemy to wie o czym mówię) I tu 1 godzina instalowania systemu zmieni się w 3 może 4 a potem sterowniki itp. . (a nóż się okaże że coś czegoś nie wspiera a ma np naklejke Vista compatibile [czy jakoś tak]).
No i kasa leci a laptopy miały być tanie. Bo niestety sprzedawca nie może sobie pozwolić na trzymanie 10 laptopów tego samego typu z różnymi systemami. A po za tym mało komu chciało by się czekać na zmianę systemu operacyjnego.

Dlatego dochodzę do wniosku że to raczej wina nie tylko producentów ale i sprzedawców którzy na taki proceder nie mogą sobie po prostu pozwolić.

Trzeba też pamiętać że sklepy są przystosowane do takie klienta który kupi co mu się wciśnie i pójdzie. Potem będzie się obwiniał że tak być widocznie musiało.

Możemy dziękować tylko użytkownikom Dell mindstorm za ankietę o linuxach na komputerach tej firmy. Był to chyba najmocniejszy sygnał do tej pory o zapotrzebowaniu na inne systemy niż Windows.

Osobiście dodam tylko to że Cieszę się z faktu że mam laptopa z przed 2 lat gdzie jeszcze nie było vistomanii. Brat ma nowszą maszynę i naprawdę musze powiedzieć. Jest $@$#$ do bólu. I gdyby nie to że jestem młody (lubię popykać w gierki) i mam mniej doświadczone rodzeństwo już dawno bym miał na komputerze Linuxa.

Pozdrawiam
Wolfgar

Avatar
Temujin (niezalogowany) | 10.03.2008 6:22#38

Niekoniecznie na Seven.
Właśnie siedzę na dosyć dobrym i szybko działającym OS-ie Microsoftu dla desktopów.
Nazywa się Windows Server 2008. ;D
Historia lubi się powtarzać.

Avatar
RiFF (niezalogowany) | 10.03.2008 10:59#39

problem z wyborem wersji OS do laptopow (i reszty kompow), w przewaznie lezy po stronie sprzedawcow ktorzy maja taka a nie inna konfiguracje producenta z hurtowni i wmawiaja ze nie ma innej opcji co przewaznie nie jest prawda (i prawdopodobnie wynika z ich niewiedzy), wiekszosc producentow posiada narzedzia przy pomocy ktorych sprzedawca (zorientowany ;) ) tworzy konfiguracje zamawianego sprzetu, minusem jest to ze trzeba poczekac na taki model az zmontuje go fabryka (ale jak sie wymaga to trzeba cierpliwosci troche ;) ) , jak pamietam Dell sie tak reklamowal ze dzwonimy do niego zamawiamy konfiguracje i dostajemy kurierem do domu(taka opcje oferuje tez Lenovo , FSC i prawdopodobnie Toshiba) , niewiedza klientow powoduje ze z tych opcji kozystaja wylacznie korporacje (bo producent sam ich uswiadamia ze moga sobie konfigurowac zamawiany sprzet wedlug swojego widzi misie)

Avatar
krakowiak (niezalogowany) | 10.03.2008 11:29#40

Wystarczy że M$ rozróżni wersje A.U. na BOX i OEM, z zaznaczeniem że OEM tylko na OEM zadziała a BOX ewentualnie z OEM BOX zrobi (oczywiście piszę tu utopijne wizje).

Jest też druga możliwość, która nie rozwiąże w 100% kłopotu, że to kupujący będzie mógł wybrać jaką wersję chce mieć preinstalowaną lub możliwość zakupu sprzętu bez systemu (znam dwa przypadki ludzi którzy kupili z preinstalowanym bo wyboru nie mieli a potem 'format i linux na tapecie').

Avatar
cruzolo (niezalogowany) | 10.03.2008 14:41#41

"...z opcji uaktualnienia Vista-Vista najczęściej chcieliby korzystać właśnie użytkownicy OEM, a nie pudełkowi. Ci drudzy to z reguły pasjonaci i zaawansowani użytkownicy, robią przemyślane zakupy i najczęściej kupują od razu Ultimate. Microsoft poza tym sam przyznaje, że BOXy to margines wyników sprzedaży Windows Vista.

Wydaje mi się, że gdyby Anytime Upgrade był oferowany po „normalnych” cenach dla użytkowników OEM, to właśnie oni stanowiliby zdecydowaną większość klientów tej opcji uaktualnienia i byłoby ich kilka razy więcej niż obecnie."

Albo czegoś tu nie rozumiem albo coś tu jest nie tak... ale mi to wygląda na to, że użytkownicy OEM stanowili i stanowić będą większość zakupowiczów, o czym dobrze wie MS.

Trochę nielogiczna ta część wypowiedzi. Pozdro

Avatar
Kinnkaa (niezalogowany) | 11.03.2008 8:10#42

vista i wszystko co jej jest przypisane to jedne wielkie badziestwo, ja nie wiem kto zgodził sie na wypuszczenie tego na rynek:/

Avatar
anonim (niezalogowany) | 11.03.2008 21:12#43

@Kinnkaa
"... Windows; U; Windows NT 6.0 (..)
vista i wszystko co jej jest przypisane to jedne wielkie badziestwo, ja nie wiem kto zgodził sie na wypuszczenie tego na rynek:/"
hehe masochizm w czystej postaci :D

Avatar
xmaster (niezalogowany) | 12.03.2008 10:07#44

@graviton
Jak widzę kosmici przeszczepili i mózg, zapomnieli jednak zaimplementować poprawnej pisowni.

Avatar
Mandriva (niezalogowany) | 13.03.2008 12:32#45

@graviton
jeśli przeciągnięcie pliku z jednego katalogu do drugiego by uruchomić java w systemie jest za trudne to kto ci wgrywa programy?Laptop z Vista to ok.3000PLN,tańszy to maszyna do pisania! a ja kupiłem za 1620PLN wgrałem Mandrivę i z 1GB ramu śmiga że hej.Gdybym grał to za resztę nie kupiłbym konsoli? Nie nie gram,ale też nikt kto mnie zna nie określa mnie "idiota" Przejdż na Onet,crack itp i tam komentuj nie będziesz odstawał od "poziomu"komentarzy

Avatar
Lancaster (niezalogowany) | 19.03.2008 15:04#46

ja kupiłem laptopa z vistą ,której przez pół roku skutecznie unikałem, używałem xp i dalej sądzę ,że dla laptopów ( 1,73GHz ,1,5 GB ram ) to lepszy wybór. Ostatnio używam Visty ,którą dostałem i nie mogę psioczyć. Długo się ładuje ,nie wszystko jest kompatybilne, system działa dużo wolniej ale do cholery zapłaciłem za niego kupując z komputerem. Poza tym to cena bycia legalnym. Jedyna ciekawa inicjatywa MS to office 2007 home, na allegro możesz kupić za 150zł i być w pełni legalnym. Ja polecam OpenOffice ( działa pod vistą ) i jest naturalnie 150zł tańszy :) bo free :) linux jednak jeszcze nie dorównuje windzie i to głównie sprawa sterowników - nie mówię tu o komputerach stacjonarnych ale laptopach. Jeśli ktoś nie potrzebuje wodotrysków to polecam vistę home basic na lapka ale oczywiście z odinstalowaniem nortona i innych aplikacji ,którymi "obdarował"nas producent w wersji testowej.

Avatar
nuda (niezalogowany) | 30.03.2008 1:49#47

MS windy = oszuści i grabieżcy
Mac OX = 2 min i po jabłkach
Linux = kosmos za darmo
Ludzie, bądźmy "ludzcy"
Zgódźmy się, że każdy ma alternatywę
Zawsze będzie grupa przeciw, bo sama dokonała innego wyboru
Mam debiana i xpka, to i to działa, używam zależnie od humoru i zapotrzezbowania :) Kończmy nonsensowne kłótnie o "lepszości jabłka nad gruszką"
Pozdrowienia dla wszystkich

Avatar
DJ Hash (niezalogowany) | 13.06.2008 20:38#48

Ja osobiście uważam, że zakup wersji to tylko spór nie do rozstrzygnięcia. U Nas w Polsce niewielu ludzi kupuje "składaki" lub sama składa. A przecież to właśnie tacy mają możliwość wyboru systemu do swoich potrzeb.

Jednak 80% osób, to "kupujący w hiper-super-extra-marketach", gdyż przy okazji zakupu bluzeczki, czy zakupów na weekend kupią dziecku komputerek, który gdzie indziej jest 30-40% taniej...

to jest podstawowy problem. Na dodatek w takich komputerach wstawiają Home Basic lub Home Premium a już na pewno rzadko kiedy Business czy Ultimate...

A jeśli ktoś chce mieć wyższą wersję, to albo niech kupi upgrade, albo nowy system OEM, przecież ma wybór - taka jest mentalność MS.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 15.10.2008 15:16#49

@Docent napisal:
"Pisałem że firma Microsoft jest taka, a nie inna i że nigdy się nie zmieni i nigdy nie będzie jej zależało na klientach dopóki jej dominacja/monopol się nie skończy."

Wyobraz sobie co sie stanie jak bedzie 5 roznych systemow roznych producentow. Photoshop na Windowsa, Pohotoshop na System 2, System 3, System 4, System 5. Gry - ta sama gra na kazdy inny system (to tak jak na xboxa, PS3, itd.).

Myslisz ze dlaczego jest monopolista i nikt nie robi swojego systemu? Myslisz ze nikogo na to nie stac? System operacyjny "dla zwyklych ludzi" to jest bardzo powazna sprawa i lepiej zebybyl integralny ze wszystkimi produktami innych producentow. Windows jest bardzo wygodny i watpie ze kiedykolwiek bedzie cos bardziej przyjaznego od Windowsa. A to ze MS stawia warunki to masz racje. On ma "gdzies" klientow bo to my musimy sie dostosowac do ich zasad a nie oni do naszych. I to jest politykamonopolu - "nie pasuje? to nara"

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść