Wykryto nową lukę w Windows, tym razem po 17 latach

20.01.2010 15:09, Autor: Jakub Kuchnio (morthius), Kategoria: News
NewsImageTavis Ormandy, pracownik firmy Google, poinformował o nieznanej dotąd luce jaka została odkryta niedawno w systemie Windows. Umożliwia ona przejęcie kontroli nad komputerem zaatakowanego użytkownika. Na szczęście, specjalista podał również sposób ochrony przed opisanym przez siebie zagrożeniem.

Luka o jakiej poinformował pracownik Google dotyczy usługi Virtual DOS Machine jaka została wprowadzona w 1993 roku w systemie Windows NT. Skutki odkrytego błędu, zdaniem Tavisa Ormandy'ego, mogą być bardzo poważne: przestępca dysponujący kodem napisanym pod VDM może go uruchomić atakując jądro systemu oraz przejmując kontrolę nad komputerem ofiary.

Teoretycznie możliwe jest pisanie fragmentów kodu, które zostaną zinterpretowane przez system jako godne zaufania. Bez problemu można zatem zainstalować na zaatakowanym komputerze wiele złośliwych programów np. key loggery - stwierdził w swoim oficjalnym poście specjalista z Google.

Zdaniem Ormandy'ego odkryty błąd obecny jest na wszystkich 32-bitowych wersjach systemów Windows 2000, XP, Server 2003, Vista, Server 2008 oraz 7. Pracownik firmy z Mountain View opisał również prosty sposób umożliwiający zabezpieczenie komputera: wystarczy jedynie wyłączyć podsystemy MSDOS oraz WOWEXEC.

Co ciekawe, Ormandy poinformował Microsoft o znalezionej luce już w lipcu. Do tej pory nie ukazała się jednak żadna oficjalna poprawka. Obecnie pracownicy firmy z Redmond uspokajają, że bliżej przyjrzą się błędowi opisanemu przez pracownika Google. Co więcej, według ich informacji do tej pory nie został on w żaden sposób wykorzystany przez internetowych przestępców.


Aktualizacja, 21.01.2010, 19:21

Microsoft poinformował, że pracuje nad poprawką i może ona zostać wydana poza cyklem. Szczegóły na temat dziury zostały opublikowane w poradniku bezpieczeństwa 979682.

Źródło: TheRegister
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (64)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
synek03 | 20.01.2010 15:16#1

w tym przypadku widać że jak ktoś chce znaleźć dziurę na siłę to zawsze znajdzie ;]

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gothmori | 20.01.2010 15:24#2

To jest po prostu jawna kpina xDDD

Koleś z konkurencyjnej firmy znajduję lukę, zamiast rozgłaszać od razu na lewo i prawo, wysyła im informacje a oni przez ponad 5 miesięcy mają to gdzieś xDDDDDD

Śmieszne jest też to że KONKURENT podaje metodę zabezpieczenia się xD

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gothmori | 20.01.2010 15:25#3

Ludzie! Za co Wy płacicie?! xD

Avatar
ircykk88 (niezalogowany) | 20.01.2010 15:29#4

takich luk są setki w każdym systemie, kwestia ich odszukania :)

bezpieczny system, to system bez dostępu do internetu innej drogi nie ma

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
neotrim | 20.01.2010 15:40#5

a jak wyłączyć te podsystemy? wiecie... strzeżonego i tak dalej ;)

Avatar
egon12300 (niezalogowany) | 20.01.2010 15:45#6

Ehhh jak zwykle a wystarczy:

- nie oglądać pornosów, cycata Ola albo naturalne mamuśki itd. LOL
- logować się do banku z oficjalnego sajta
- nie używać cracków i piratów

Przecież tylu ludzi nie używa nawet zapory i mają systemy po 3 lata bez reinstalki i syfu...

Avatar
raid (niezalogowany) | 20.01.2010 15:45#7

no! czyli czekamy, aż pojawi się exploit i dopiero wtedy zakasamy rękawy... po wypiciu kawki, przeczytaniu gazetki, sprawdzeniu informacji na świecie, kursów walut, telefonie do rodziny, urlopie...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
StawikPiast | 20.01.2010 15:47#8

@gothmori

a masz jakis problem z ta luka? ze tak krzyczysz?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 20.01.2010 15:50#9

@neotrim

http://www.h-online.com/security/news/item/Windows-hole-discovered-after-17-year...

"The workaround requires users to start the group policy editor and enable the "Prevent access to 16-bit applications" option in the Computer Configuration\Administrative Templates\Windows Components\Application Compatibility section"

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 20.01.2010 15:51#10

@StawikPiast

On może nie mieć ale te wszystkie botnety są problemem dla większości najpopularniejszych serwisów itp. bo mogą je bez problemu zabić z pomocą ataków DoS. Ile to przypadków już było, Twitter itp. itd.

Avatar
zone21 (niezalogowany) | 20.01.2010 15:52#11

Lol, to jedne z pierwszych rzeczy jakie wyłączam po instalacji Windows... :P

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 20.01.2010 15:56#12

@egon12300

Pokaż mi tych ludzi. W dzisiejszych czasach kiedy zwykłe wejście na stronę internetową może się skończyć zakażeniem/przejęciem kontroli nie jest to mądre.

Avatar
aGf (niezalogowany) | 20.01.2010 16:00#13

@egon12300

Nawet oglądając porno czy stosując pirackie gry, programy i cracki można być spokojnym, wszystko zależy od tego jak mądry jest użytkownik komputera :)

Avatar
Luc@s (niezalogowany) | 20.01.2010 16:02#14

"Teoretycznie możliwe jest pisanie fragmentów kodu, które zostaną zinterpretowane przez system jako godne zaufania"

Teoretycznie żaden system nie jest bezpieczny i posiada nieokryte dziury.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MaRa | 20.01.2010 16:08#15

@aGf - mądry nie używa cracków. Bo ich twórca może dokonać dowolnych modyfikacji w systemie i nie da się tego wykryć żadnym antywirusem.

Avatar
Edek_488329 (niezalogowany) | 20.01.2010 16:12#16

1. Sposob na wylaczenie MSDOS i WOW http://support.microsoft.com/kb/220159

2. Zaleca sie rowniez administratorom domen wyłączenie obsługi dla aplikacji 16 bitowych przez uaktywnienie Group Policy "Windows Components\Application Compatibility\Prevent access to 16-bit applications"

3. Nie ma sensu tak panikowac ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
command-dos | 20.01.2010 16:14#17

Kurcze, załatają lukę z której korzystałem przez ponad 15 lat! Dobrze, że ponad połowa tych "systemów" jest spiracona i ludziska mają wyłączoną aktualizację, co by im się komunikat, że są złodziejami, nie pokazywał...
A tak na poważnie, to znowu sieć klęknie, bo jak już wiadomo o co chodzi, to nie wierzę, że nikt tego nie wykorzysta. Będzie kupa nowych spyware'ow krążyć, głównie przez nielegalnych użytkowników. I tak, zamiast połączenia 1Gb musimy mieć przynajmniej 2Gb, aby sprawnie nasze pakiety mogły się przeciskać przez zas... zawalone łącza niepotrzebnym ruchem... Jak sobie policzymy ile miesięcznie tracimy, to wyjdzie nam, że raz w roku moglibyśmy sobie zrobić niezłą imprezkę ze znajomymi przy grillu z browarami - do upadłego...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
waderr73 | 20.01.2010 16:14#18

@MaRa
No tu się z Tobą kolego nie zgodzę.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gothmori | 20.01.2010 16:17#19

taki ładny post mi się napisał! a oni łusunęli!!!

StawikPiast

tak mam coś ziom(b na dworze jak cholera ale fajno jest przynajmniej robale wymrozi i fruwać w lato nie będzie aż tyle ;p)!!!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MaRa | 20.01.2010 16:18#20

@ircykk88 - brak dostępu do internetu nie zabezpieczy komputera. Szczególnie w firmach, np.:
1) przyjdzie jakiś "technik", porozmawia z sekretarką, opowie o jej szefie jakby go znał od lat, na koniec poprosi o hasło i ma dostęp do wszystkiego.
2) Wejdzie do siedziby firmy w przebraniu kominiarza, hydraulika, elektryka, podłączy acces point do gniazdka sieci komputerowej i ma pełen dostęp z zaparkowanego w pobliżu samochodu.
3) Z odległości kilkuset metrów można odbierać za pomocą specjalnego odbiornika informacje wyświetlane na monitorze.

Pracownicy też przynoszą wirusy na pendrivach.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MaRa | 20.01.2010 16:26#21

@waderr73 - przecież to kwestia tylko kilku linijek kodu. Antywirus reaguje na znane sobie szkodniki, nie wykryje samej modyfikacji programu. Firewall też na nic się nie zda, gdyż coś może podszywać się pod inny program.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
waderr73 | 20.01.2010 16:38#22

@ MaRa
Nadal uważam, że nie masz racji w tej kwestji. Używam Online armor i a-squared i zawsze jestem informowany o modyfikacji danej aplikacji, którą mam zainstalowaną już w kopie. No głowy se nie dam odciąć, że we wszystkich przypadkach

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Pablo_Wawa | 20.01.2010 16:40#23

I teraz przydałoby się, żeby rządy wielu państw wydały oficjalne zalecenie, żeby nie korzystać z systemów MS Windows tylko przejść na alternatywne SO, co może spowodowałoby, że MS szybko by się zabrał za naprawienie luki. Tak jak to było w przypadku IE. :)

Wiem, wiem - marzenie, ale jakie piękne, prawda? ;)

Avatar
slotwek (niezalogowany) | 20.01.2010 16:45#24

Widac opcja kopiuj=>wklej dziala. I blad przez 17lat powielany. Nie ma to jak dobrzy testerzy :) Zaraz polece po kolejnego Windowsa, zeby za moje pieniadze nauczyli sie jaki dobry system robia...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
PiterusDrackus | 20.01.2010 16:51#25

@Pablo_Wawa Tja... I w ten czas wszystkie alternatywne systemy by pokazały jak naprawdę są dziurawe...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GrovMan | 20.01.2010 16:57#26

Szukają dziury w całym. ;-)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
misiek440v2 | 20.01.2010 17:01#27

"2) Wejdzie do siedziby firmy w przebraniu kominiarza, hydraulika, elektryka, podłączy acces point do gniazdka sieci komputerowej i ma pełen dostęp z zaparkowanego w pobliżu samochodu."

ciekawe bo dobrze prowadzona firma jest na takie sprawy dobrze zabezpieczona, a sumie to najprościej to VPN

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
edelmann | 20.01.2010 17:01#28

zone21 to powiedz mi jak wyłączyć to coś.

Avatar
czajan1 (niezalogowany) | 20.01.2010 17:03#29

To się nazywa lenistwo i ignorancja Microsoftu:
Wiedzieć od pół roku o luce w zabezpieczeniach swojego produktu i mieć to w głębokim poszanowaniu :(:(

Avatar
herr (niezalogowany) | 20.01.2010 17:12#30

No właśnie - nie ma exploita, nie ma powszechnej wiedzy o dziurze to i łatki nie będzie a MS będzie udawać że ich soft jest doskonały niczym kompozycje Mozarta.

Teraz wiecie dlaczego IE jest "mniej dziurawy" od FF.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ko_0rba | 20.01.2010 17:43#31

Jakoś mnie to nie zaszokowało :P

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kam104 | 20.01.2010 18:27#32

Taaa 17 lat, a w mediach przez ten ani razu wzmianki o wykorzystaniu luki. Co to za luka skoro nikt jej do tej pory nie wykorzystał? Zwykły powód do flejmu...

Avatar
I co? (niezalogowany) | 20.01.2010 18:34#33

Najdłużej niełatana dziura w Linuksie:
http://linuxnews.pl/najdluzej-nielatana-dziura-w-linuksie/

Luki są wszędzie tylko trza je wykryć, niewykluczone że 17 letnia luka jakiś cyberprzestępca mógł ją wykorzystywać kilka lat.

Avatar
szymek12345 (niezalogowany) | 20.01.2010 18:36#34

a skąd oni wiedzą, że ta luka nie została wykorzystana?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
PiotrVista | 20.01.2010 19:08#35

Jak wykryto lukę w jądrze Linuksa to redakcja nie napisała w newsie.

Najdłużej niełatana dziura w Linuksie
http://linuxnews.pl/najdluzej-nielatana-dziura-w-linuksie/


@czajan1 (niezalogowany) | 20.01.2010 17:03
Wiedzieć od pół roku o luce w zabezpieczeniach swojego produktu i mieć to w głębokim poszanowaniu :(:(

- Masz rację powyżej link, nikt przez 6 lat nic nie robił mimo że kod jest otwarty.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
command-dos | 20.01.2010 19:56#36

@PiotrVista - hehe dobre - widocznie te 3000 linii komuś "umknęło" ;) Weź pod uwagę te rzeczy:
1. Linuksa używasz na własną odpowiedzialność, więc trzeba mieć jaja, żeby z niego skorzystać,
2. Jeśli jest to dystrybucja wolna (a zazwyczaj tak jest) nie kosztuje wiele ;) i cieszę się, że nie wydałem pieniędzy na dziurawe wiadro, a byćmoże nawet sito zamiast wiadra...
3. Sam sobie mogę zarzucić to niedopatrzenie, przecież mogłem sobie załatać sam (jednak coś ode mnie zależy), a nie dopiero po namowach (raczej straszeniu) rządów różnych liczących się państw...
Ograniczyłem się tylko do tych 3 punktów, reszta byłaby nie za bardzo na temat, aczkolwiek też ma znaczenie podczas wyboru systemu operacyjnego - ale o tym przy nadarzającej się okazji ;) ciao

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
smaky | 20.01.2010 20:32#37

Ujawnienie tej luki, jest sto razy bardziej niebezpieczne niż to że nie została odkryta przez 17 lat. Słowem jak się nie rusza trupa to trup nie śmierdzi.

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 20.01.2010 21:46#38

Mogą sobie uspokajać, ale 100% pewności nie ma. Ktoś wcześniej mógł odkryć tę lukę i nie mieć zamiaru zapanowania nad światem, a tylko wyrządzenia małych szkód. Dodam, że internetowi przestępcy, to nie wszystko. Zawsze ktoś może sobie przynieść program na nośniku wymiennym.

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 20.01.2010 21:48#39

@gothmori | 20.01.2010 15:24 :

1) To u Microsoftu norma. Jeszcze oddadzą znalazcę do sądu o ujawnienie informacji lub wykrycie luki ;-)

2) Błąd dotyczy wszystkich Windowsów 32-bitowych(czyli wszystkich z obsługą nowego trybu chronionego poza wersjami 64 bitowymi). Oznacza to tyle, że będą zajęci diagnozowaniem usterki.

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 20.01.2010 21:49#40

Muszę jednak napisać: wstyd i hańba!

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 20.01.2010 21:52#41

@command-dos | 20.01.2010 16:14 : Obecnie luka nie jest załatana. Nie zostanie załatana od tak. Specjalista z Google się musiał naprawdę napracować.

Avatar
JanyPL (niezalogowany) | 20.01.2010 21:54#42

Haha! ale mam polew XD

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 20.01.2010 21:55#43

@Edek_488329 (niezalogowany) | 20.01.2010 16:12 : Większość użytkowników nie przeczyta o tym zagrożeniu, więc się nie zabezpieczy.

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 20.01.2010 21:57#44

@waderr73 | 20.01.2010 16:38 : Rozprzestrzenianie się wirusów, a mądre rozprzestrzenianie malware, to dwie inne sprawy. Szkodnik nie koniecznie musi się powielać, doklejając swój kod. Zawsze możesz otrzymać rootkita.

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 20.01.2010 21:59#45

@slotwek (niezalogowany) | 20.01.2010 16:45 : Chyba, jak dobry system robić ;-) . Microsoft zawsze powtarzał, że pieniądze są ich motorem. Jeżeli im zapłacisz, to z pewnością się poprawią :-D ;-) .

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 20.01.2010 22:02#46

@kam104 | 20.01.2010 18:27 : Oglądasz dziennik dla scriptkiddies? Mógłbyś mi podać nazwę stacji i godzinę emisji ;-) ?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
KonradK | 20.01.2010 22:51#47

@kam104

"Taaa 17 lat, a w mediach przez ten ani razu wzmianki o wykorzystaniu luki. Co to za luka skoro nikt jej do tej pory nie wykorzystał? Zwykły powód do flejmu..."

A gdyby nawet od 17 lat coś korzystało z tej luki na Twoim systemie, to i tak byś nie zauważył.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
fffatman | 21.01.2010 0:11#48

@ egon12300 & aGf: Przestańcie pie.... o cycatych cycatkach, 1% 'nautów ma gdzieś wasze ostrzeżenia, wchodzi tam i nic mu nie szkodzi. Wy natomiast, rozważni użytkownicy profesjonalnego systemu możecie złapać to i owo przez IE nawet na stronie GUS-u lub MON-u.

@MaRa: "Pracownicy też przynoszą wirusy na pendrivach." Ale tylko jak przez okna wchodzą.

@PiterusDrackus: Te alternatywne systemy (zamiast pracować dla Google'a i Yahoo!) w szafie leżą nieużywane, że mają okazać się przez mole podziurawione?

@ I co? & PiotrVista: Bo nikogo nie interesuje, łatanie luki w nierozwijanym i prawie przez nikogo nieużywanym narzędziu, które nie wyleciało z linuksa ze względu na opór kilku deweloperów, którym jest potrzebne. I nie będzie łatane, bo wyleci.

@szymek12345: Z obserwacji aktywności eksploita.

@command-dos: O jakim linuksie mówisz?

@notgnucy: Nie, to polityka bezpieczeństwa MS - nie robimy nic za wasze naście dziesiąt euro za maszynę/instalację bo może się nie wyda a jak wyda nic poważnego nie będzie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TrustNoOne | 21.01.2010 0:41#49

Wszystko ma swoje plusy i minusy. Z Linuxa jestem bardzo zadowolony, a z Windowsa korzystam jak musze (gdy czegos pod Linem nie moge odpalic).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
dsp32bit | 21.01.2010 1:05#50

pewnie tak samo macowcy jak musza jakis cadcam lub inny soft inzynieryjny właczyc.

Avatar
bitx (niezalogowany) | 21.01.2010 8:37#51

command-dos jesteś po prostu śmieszny/śmieszna.

Avatar
niezalogowany (niezalogowany) | 21.01.2010 9:07#52

Ludzie napiszcie jak to wyłączyć w XP home !!!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Axles | 21.01.2010 9:52#53

De**le jakich mało w Microsoft, dostali prawie że gotowe rozwiązanie ale mimo to dalej zwlekają z 'naprawą'. Microsyf tak działa i dziwić się, że miliony ludzi ma ich w zadzie i używają pirackich wersji skoro mając oryginalną na serwis liczyć nie można.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
!GreeN! | 21.01.2010 12:12#54

@MaRa

myślisz, że programy łamią brudasy z metrową brodą bez pieniędzy?? Crackingiem zajmują się osoby, które chcą pokazać, że są inteligentniejsze. Być mądrym to jedno - jeszcze trzeba to wykorzystać. Jedni crackerzy udostępniają pirackie wersje oprogramowania i chełpią się nimi na swych stronach. Drudzy wykorzystują beztroskę użytkowników aby się do nich dostać i w pewnym sensie wyrządzić szkody. Co za kretyn da się nabrać na keygena do Nero 13 w 2010 roku możesz mi powiedzieć??
Sądząc po twojej wypowiedzi... nie obraź się ;)

Avatar
TheDJ (niezalogowany) | 21.01.2010 13:20#55

Jak zwykle M$ twierdzi, że nie znają wirusa na tą luke. To że nie znają to nie znaczy , że go nie ma. Ciemnota panuje w tej firmie.

Avatar
eddy346 (niezalogowany) | 21.01.2010 14:10#56

a ja do logowania sie w banku i innych serwisach używam amigi.

Avatar
eddy346 (niezalogowany) | 21.01.2010 14:10#57

http://linuxnews.pl/najdluzej-nielatana-dziura-w-linuksie/

Avatar
tomi254 (niezalogowany) | 21.01.2010 17:16#58

Jeśli ktoś może Proszę opisać jak tą lukę załatać albo ominąc wiem ze się da coś w rejestrze zmieńić tylko jak?

Avatar
Rebeliant2 (niezalogowany) | 22.01.2010 9:29#59

Jest już poprawka:
http://www.dobreprogramy.pl/Krytyczna-poprawka-dla-Internet-Explorera-udostepnio...

Sama się ściągnęła via "Aktualizacje automatyczne" dzisiaj rano. :-)

Avatar
zxt (niezalogowany) | 22.01.2010 15:54#60

@ Rebeliant2 (niezalogowany):
to nie ta poprawka.
Nie widzisz różnicy pomiędzy Internet Explorer, a NT Virtual Dos Machine?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
klopas | 22.01.2010 20:18#61

apple miało luke którą naprawiło po paru miesiącach, wszyscy krzyczeli że apple to syf itd... a tu? paręnaście lat i wszyscy dalej schlebiają M$... chore społeczeństwo moim zdaniem... :P a może zazdrosne? ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
malydragon | 29.01.2010 23:27#62

Jak szaleć to na całego hehehe

Avatar
supe es (niezalogowany) | 06.02.2010 8:25#63

takiej informacji nie powinni podawać bo to przepustka dla hakerów

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Sebastian1988 | 28.02.2010 18:42#64

hakerzy już znali tę lukę zanim Bill sie urodził

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Program tygodnia
GIMP 2.6.12

Ocena: 8.8
icon
Polecamy
Zamiana dysków w... ciecz?

Zobacz "liquidację" danych
Dolina Charlotty
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av