Wytwórnie żądają od isoHunt 4 mln dolarów za piractwo

15.02.2011 14:39, Autor: Michał Majchrzycki (mmaj), Kategoria: News
NewsImage

Do kanadyjskiego sądu trafił wniosek skierowany przeciwko popularnemu serwisowi isoHunt. 26 wytwórni domaga się od jego właścicieli ponad 4 mln dolarów za poniesione szkody.

Oskarżający mają nadzieję nie tylko uzyskać finansowe korzyści od isoHunt, ale również doprowadzić do zamknięcia strony. Serwis został pozwany do sądu za masowe naruszenie praw autorskich przez udostępnianie plików torrent do nielegalnych materiałów. Wśród oskarżających wytwórni znajdują się między innymi Sony, EMI, Warner i Universal. Twierdzą oni, że twórca serwisu, Gary Fung, czerpie korzyści majątkowe z nielegalnej działalności. Oprócz zamknięcia isoHunt, wytwórnie domagają się tego samego dla dwóch innych serwisów Funga - Podtropolis i TorrentBox. Co ciekawe, jak czytamy na blogu dr Michaela Geista, profesora prawa na uniwersytecie w Ottawie, pozew został wypełniony w maju ubiegłego roku. Dopiero teraz jednak informacja o nim dostała się do mediów.

To już kolejny krok w wojnie z isoHunt. Wcześniej w USA serwis przegrał z tamtejszym przemysłem filmowym. Oskarżony przez organizację MPAA, isoHunt został skazany w Kalifornii w zeszłym roku na ocenzurowanie wyników wyszukiwań i usunięcie z nich linków do nielegalnych materiałów. Filtr taki został wprowadzony jedynie dla mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Teraz isoHunt czeka dużo poważniejsze starcie w rodzimej Kanadzie.

Jeśli oskarżającym uda się dowieść swoich racji przed sądem, będzie to duży cios dla serwisów ułatwiających wyszukiwanie torrentów w Sieci. Z podobnymi problemami boryka się od dłuższego czasu The Pirate Bay. Z kolei Google pod naciskiem instytucji chroniących prawa autorskie pod koniec stycznia podjął decyzję o cenzurowaniu podpowiedzi wyszukiwania oraz wyników Google Instant.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (33)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TestamenT | 15.02.2011 14:45#1

Stron z torrentami jest tyle że to żadnej różnicy nie robi jak zamkną parę stron.
Zresztą i tak największą wyszukiwarką torrentów jest Google :D

Avatar
KONTO USUNIĘTE | 15.02.2011 15:01#2

Ja żądam od wytwórni 10 mln dolarów za cwaniactwo!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
blind-oln | 15.02.2011 15:06#3

Walki z wiatrakami ciąg dalszy. Piractwa nie da się zatrzymać ani nawet ograniczyć takimi metodami. Z piractwem jest jak z puszką pandory, raz otwarta wprowadza nieodwracalne zmiany.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Zilog | 15.02.2011 15:06#4

W sumie to bardziej się opłaca "kolekcjonować" odszkodowania, niż sprzedawać produkcje (często o wątpliwej jakości artystycznej) owych wytwórni.
Nie żebym był zwolennikiem piractwa ale to powoli robi się groteskowe, zwłaszcza za oceanem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
metkax | 15.02.2011 15:26#5

@Zilog
"W sumie to bardziej się opłaca "kolekcjonować" odszkodowania, niż sprzedawać produkcje (często o wątpliwej jakości artystycznej) owych wytwórni."

Dokładnie tak. Bawi mnie zawsze to wyliczanie strat wytwórni, na podstawie liczby pirackich pobrań. Straty obliczane przez wydawców są wielokrotnie zawyżone, a wynika to z tego, że wydawcy zakładają, że liczba pobranych kopii przełożyłaby się na liczbę sprzedanych 1:1. To nie jest prawdą. Jeżeli ktoś nie morze nielegalnie pobrać filmu nie znaczy wcale, że go kupi legalnie – może to zrobić, ale jest na to mała szansa.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Herbio | 15.02.2011 15:39#6

BTW co do oryginałów - (co prawda nie muzyka, ale jest) ściągnąłem 3 części Tomb Raidera, a teraz mam oryginał na półce.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
DanexStar | 15.02.2011 16:03#7

Same giganty rzuciły się na ten biedny serwis. Jasne..ciekawe jak zapłaci takie odszkodowanie? ;d

Avatar
Domker _ (niezalogowany) | 15.02.2011 16:21#8

Myślę, że nie zapłaci tego "odszkodowania" tylko przeniesie się na serwery w jakimś neutralnym regionie, gdzie prawo istnieje w przenośni.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TestamenT | 15.02.2011 16:29#9

@metkax zgadzam się z tobą.
Bo poco mam kupować kota w worku. Lepiej sprawdzić niż potem kupić i żałować.

Zresztą te wytwórnie też nie są święte. Tylko po prostu stać ich na prawników i procesy sądowe.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
blind-oln | 15.02.2011 16:52#10

@TestamenT
Są wersje demonstracyjne gier, programów, systemów. W sklepach z muzyką można odsłuchać płyty przed zakupem. Filmy także mają swoje trailery. Poza tym istnieje coś takiego jak recenzje. Dla mnie argumentowanie ściągania tym, że się chce coś przetestować przed zakupem nie jest żadnym wytłumaczeniem, bo i bez ściągania można przetestować produkty w stopniu wystarczającym do podjęcia decyzji.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TestamenT | 15.02.2011 17:37#11

@blind-oln recenzje mogą być sponsorowane bądź też nierzetelne.
Trailery do filmów są tak robione by zachęcić a nie mówią nic o samym filmie.
Nie każda gra posiada demo.
Zresztą demo gry, programu albo trailer też trzeba ściągnąć :)

Dla ciebie może nie jest to żaden argument ale i tak nie zmienia to faktu że nie masz na to wpływu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
blind-oln | 15.02.2011 17:48#12

Nie mam wpływu, ale bawi mnie mówienie "ja nie jestem piratem, bo ściągam tylko po to, by przetestować". :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
aen | 15.02.2011 17:57#13

@TestamenT dokładnie trailer może zawierać najciekawsze momenty z filmu gry tym samym wywołają zainteresowanie czyste marketingowe zagranie.

Wiele gier jak mówisz nie posiada dema dodajmy że na PC co zmusza cie do jej kupna, a jak już posiada to tez ono jest tak zrobione żebyś kupił grę.

Ja staram sie mało czytać recenzji gier gdyż nie wydaje mi się by były one pisane rzetelnie a nie piszą jaka jest gra naprawdę, a co to dla takiego EA czy Ubisoft za problem sponsorować recenzje danej gry to tez dla nich reklama ludzie naczytają się recenzji gry jaka to ona super i w ogóle, a w efekcie później bywa rożnie np dostajemy okrojony produkt z masą płatnych DLC i pozostaje niedosyt i rozczarowanie ile rzeczy z gry usunięto tylko po to by dać je w płatnym dodatku teraz się tak robi niestety do tego pozostawia wiele do życzenia optymalizacja dzisiejszych gier

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
aen | 15.02.2011 17:59#14

@TestamenT dokładnie trailer może zawierać najciekawsze momenty z filmu gry tym samym wywołają zainteresowanie czyste marketingowe zagranie.

Wiele gier jak mówisz nie posiada dema dodajmy że na PC co zmusza cie do jej kupna, a jak już posiada to tez ono jest tak zrobione żebyś kupił grę.

Ja staram sie mało czytać recenzji gier gdyż nie wydaje mi się by były one pisane rzetelnie a nie piszą jaka jest gra naprawdę, a co to dla takiego EA czy Ubisoft za problem sponsorować recenzje danej gry to tez dla nich reklama ludzie naczytają się recenzji gry jaka to ona super i w ogóle, a w efekcie później bywa rożnie np dostajemy okrojony produkt z masą płatnych DLC i pozostaje niedosyt i rozczarowanie ile rzeczy z gry usunięto tylko po to by dać je w płatnym dodatku teraz się tak robi niestety do tego pozostawia wiele do życzenia optymalizacja dzisiejszych gier

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
aen | 15.02.2011 18:01#15

ehh sory za dubel przydała by się edycja komentarzy albo możliwość ich usuwania

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
saturno | 15.02.2011 18:14#16

Autor nie wspomniał nic o bardzo ważnym fakcie:

//Pozew był złożony już w maju, ale nie było o nim głośno. Wszystko działo się w czasie, gdy kanadyjskie władze przekonywano, iż trzeba zmienić prawo autorskie, gdyż ściganie naruszeń nie jest możliwe.//

Źródło: http://di.com.pl/news/36009,1,0,isoHunt_pozew_o_miliony_z_ciekawostka_w_tle.html

Avatar
Zabierzcie sobie reklamę z powrotem do Ameryki (niezalogowany) | 15.02.2011 18:25#17

Wcześniej niż póżniej, przyjdzie dzień w którym my ich rozliczymy z tego co ukradli vel sprywatyzowali.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TestamenT | 15.02.2011 18:25#18

@blind-oln gdybym tak mówił to byłbym hipokrytą.

@aen od razu przypomniała mi się Mafia 2.
I to zapewne wynika z faktu że producenci gier zbadali rynek ile mogą wycisnąć z gracza pieniędzy.
Ja uważam ten proceder za nieuczciwy w stosunku do graczy.
Ale widocznie sami gracze na to pozwalają.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Powerfeniks | 15.02.2011 18:49#19

Kolejna proba hamowania wolnosci w internecie :(

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
niewyżytyzwierz | 15.02.2011 19:25#20

jedno co mnie denerwuje, to wprowadzanie filtrów na podstawie słów, co jak swój plik nazwę tak, jak jakiś najnowszy film ?...
jeżeli rzeczywiście ta osoba czerpie z tego korzyści to jak najbardziej powinna za to odpowiedzieć, a jeśli, tak jak w większości przypadków to tylko pliki przesyłane przez użytkowników, a on nie chce tego cenzurować tak jak chciałyby tego wytwórnie to będzie się musiał nieźle starać żeby walczyć o wygraną, bo do sądu nie idzie się po sprawiedliwość

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 15.02.2011 20:16#21

To jakaś czysta tragifarsa. Może niech jeszcze Google'owi nakaża cenzurować wyniki wyszukiwania, przecież te strony tak samo działają, tylko, że Google znajduje pliki .html, a isoHunt .torrent. Poza tym sam plik .torrent nie jest przecież nielegalny, gdyż jego zawartość nie zawiera żadnych zastrzeżonych treści, zawiera sumę MD5, adres www i jakiś komentarz.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pikaczu | 15.02.2011 20:27#22

oszaleli, taka fajno strona chca zamkniac :( nie zgadzam sie

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
edelmann | 15.02.2011 20:28#23

Ci debile nie mogą zrozumieć że nie tędy droga, ja zawsze sprawdzam to co chce kupić, a jelsi nie to wykasowuje z kompa skoro i tak mi się nie podoba, z resztą polskie prawo nie zabrania pobierania multimediów z internetu na własny - prywatny użytek.

"Dozwolony użytek chronionych utworów
Art. 23.
1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu
w zakresie własnego użytku osobistego. Przepis ten nie upoważnia do budowania według cudzego utworu architektonicznego i architektoniczno-urbanistycznego oraz do korzystania z elektronicznych baz danych spełniających cechy utworu, chyba że dotyczy to własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.

2. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego."

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
dnetsky | 15.02.2011 20:52#24

przecież to tylko dla pieniędzy takie szopki się robi
oni nie chcą likwidować piractwa
tak samo jak microsoft

każdy pirat w przyszłości to potencjalny klient i konsument
należy go tylko prawidłowo i medialnie umotywować i ukształtować jego postrzeganie
co by oddał te ciężko zarobione pieniądze na nic nie warte plim plam plum albo pstryk pstryk
:)

Avatar
sop (niezalogowany) | 15.02.2011 22:48#25

a co Wy na to ze wiele rzeczy np filmów czy seriali nie trafia w ogolę do Polski i jedyną możliwością ich obejrzenia jest torent...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
bart86 | 16.02.2011 0:29#26

jeśli gdzieś jest kasa to znajdą się tacy, którzy chcą się do niej dorwać
to jest zmowa organizacji antypirackich z wytwórniami aryści nie zobaczą ani centa

typowy skok na kase :P

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
aluap | 16.02.2011 10:20#27

Oto jak wytwórnie i dystrybutorzy w Polsce zachęcają do zakupu oryginalnych wydań. Jako przykład podam kolekcję wydaną na Blu-Ray - Alien Anthology. Cena w Media Markt to 540 zł. Cena tego samego box'a za naszą zachodnią granicą to 49.95 euro, czyli ok. 200 zł. Myślę że komentarz jest zbędny... Może dodam jeszcze, że te 540 zł to jest jedna z niższych cen. Inni poszli "na całość" - 580, 630, a nawet 700 zł... po prostu tragedia...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
quadro555 | 16.02.2011 10:54#28

@aluap
Bo media markt jest "nie dla idiotów", czy odwrotnie ;)

Avatar
Ncik (niezalogowany) | 16.02.2011 11:24#29

@aluap Porownujesz zwykla wersje z wersja kolekcjonerska, jaki w tym widzisz sens? Zgadzam sie ze w Polsce takie produkty sa drozsze mimo, ze pensja u nas jest sporo nizsza, ale tutaj przesadziles z tym wprowadzaniem w blad.

Avatar
Ziomek332 (niezalogowany) | 16.02.2011 13:45#30

@Nick
Kolego masz problemy ze zrozumieniem treści... Różnica w cenie dotyczy tego samego wydania (edycji kolekcjonerskiej).

Avatar
madmax2012 (niezalogowany) | 16.02.2011 15:02#31

nie ma to jak kolejny pozew, aby odwrócić uwagę od własnego cwaniactwa - tyle w temacie ;)

Avatar
Ncik (niezalogowany) | 16.02.2011 15:18#32

Do mnie mowisz? Zrobiles literowke w nicku. Nie mow mi, ze mam problemy z czyms kiedy to Ty je masz, a nie ja. Znajdz mi collector seta za 50euro. Kupuje 3 od reki.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
aluap | 16.02.2011 18:44#33

@Ncik
Czy ja napisałem gdzieś "collector set"? Napisałem "kolekcję". Być może niepotrzebnie użyłem tego słowa, mając na myśli wszystkie części + bonus zamkniętą w jednym pudełeczku (box). Cena, którą podałem dotyczy dokładnie tego samego wydania.

O przepraszam... bo zaraz, znów ktoś doczepi się o "szczegół"... Alien Anthology kupiony za 50 euro nie posiada języka polskiego, a więc nie ma polskiego lektora i napisów.

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Recenzja MSI WindTop AE2410

Powiew świeżości?
Testujemy GALAXY NOTE

Czy to tablet z telefonem?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av