Archiwum gier flashowych Flashpoint uchroni klasyki przed zapomnieniem

Strona główna Aktualności

O autorze

Adobe Flash odejdzie do historii Internetu już za dwa lata. Nie będziemy tęsknić za rozdmuchanymi ponad miarę reklamami, lukami bezpieczeństwa ani stronami, których nie sposób otworzyć bez wtyczek. Jednak Flash zrobił coś dobrego – był ważnym elementem rozrywkowej części Internetu i dzięki niemu powstało sporo interesujących gier. Dlatego powstał projekt Flashpoint, którego celem jest zachowanie tych gier dla przyszłym pokoleń.

Producenci przeglądarek, jak Google, Mozilla czy Microsoft, powoli rezygnują z Flasha w swoich programach, by ostatecznie pożegnać się z nim w roku 2020. Jeśli współczesne przeglądarki nie obsługują Flasha, nie można oczywiście uruchamiać w nich niektórych świetnych gier. Jeśli zaś przeglądarka może pracować ze wtyczką, użytkownik ryzykuje swoje bezpieczeństwo, gdyż kolejnych łatek dla Flasha nie będzie, a system ten nigdy nie był bezpieczny. W związku z tym możemy spokojnie założyć, że flashowe gry i animacje bezpowrotnie znikną z Internetu.

Tę historię znamy aż za dobrze – produkcje z naszego dzieciństwa znikają z sieci, stare konsole psują się lub giną, a serwery gier online są wyłączane. Wydawcy znikają bez śladu lub robią wszystko, by stare produkcje znikły z horyzontu, co doskonale pokazuje Nintendo. Dlatego właśnie powstał projekt Flashpoint.

Projekt ma postać programu z bazą gier i środowiskiem, które pozwala je uruchomić. Flashpoint jest ogromny – obecnie zajmuje prawie 35 GB, ale można też pobrać wersję zajmującą 1,4 GB, w której gry będą pobierane z zasobów Archive.org na życzenie gracza. Mniejsza wersja może powoli uruchamiać się pierwszy raz i jest szansa, że niektóre gry nie będą z nią działać – w tym przypadku trzeba niestety sięgnąć po kompletną dystrybucję Flashpoint Complete. Znajdziemy w niej ponad 4 tysiące gier, w tym klasyki z popularnych stron. Twórcy projektu zebrali w sumie ponad 2 TB plików z grami i pracują nad wprowadzeniem ich do projektu. Pełna lista znajduje się na Wiki. Niestety wiemy już, że niektórych gier nie da się odzyskać.

Flashpoint używa interfejsu LaunchBox i serwera Apache, by udostępnić gry na Windowsie, ponadto modyfikuje ruch sieciowy. Nie powinno to mieć wpływu na normalną pracę na Windowsie, ale warto zrobić sobie kopię zapasową ustawień i nie robić nic ważnego podczas grania. Ze względów bezpieczeństwa polecamy odizolować Flashpoint od produkcyjnego systemu – Flash znany jest z licznych luk. Po uruchomieniu środowiska możemy zobaczyć listę dostępnych gier i skorzystać z wyszukiwarki. Flashpoint wymaga do działania Visual C++ redistributable oraz .NET Framework 4.7.

Niektóre gry można zapisać lokalnie na dysku i uruchomić nawet w przeglądarce obsługującej Flasha. Jeśli jednak gra była zabezpieczona przez DRM, nie będzie to takie proste, ale nie jest niemożliwe. Flashpoint poradzi sobie z różnymi zabezpieczeniami, w tym przypisywaniem gry do strony, specyficznymi wymaganiami serwera i zapisywaniem zewnętrznych plików. To rozwiązanie może budzić wątpliwości prawne. Autorzy projektu nie mówią wprost o łamaniu DRM, ale tworzą środowiska, które spełnią warunki wielu zabezpieczeń. Możliwe, że przez to wydawcy zażyczą sobie usunięcia swoich produkcji z obszernego archiwum. Jak by nie było, Flashpoint to kolejny projekt, który może zrobić dużo dobrego dla zachowania historii Internetu i cyfrowej rozrywki. Miejmy nadzieję, że będzie się dalej rozwijał i nie okaże się, że jest zagrożeniem dla praw autorskich.

Flashpoint Infinity, czyli wersję bez gier, znajdziecie w naszej bazie programów.

© dobreprogramy
s