Bierzemy komputer w leasing i liczymy, czy to się opłaca

Strona główna Aktualności

O autorze

W poprzednim wpisie dotyczącym leasingu komputera mogliśmy przeczytać o tym, czym tak naprawdę jest leasing, jakie są rodzaje takiego finansowania zakupu – na przykład sprzętu IT – oraz czym się pomiędzy sobą różnią poszczególne formy leasingu. Pokrótce wspomniałem też o tym, czym taki zakup odróżnia się od alternatyw w postaci zakupu sprzętu za gotówkę bądź korzystając z ofert kredytowych. Przyjrzeliśmy się także zaletom oraz procedurom uzyskania leasingu na sprzęt – zarówno w formie standardowej, jak i uproszczonej procedurze leasingu w sklepie x-kom. Czas najwyższy sprawdzić, jak działa to w praktyce. Zapraszam do dalszej części wpisu.

Surface Laptop

Surface Laptop

chcę sprawdzić ofertę
  • Okres finansowania: 36 miesiące
  • Cena netto: 4 470,73 zł
  • Rata miesięczna netto: 121,70 zł
  • Wpłata początkowa netto: 447,07 zł
  • Wykup netto za 1procent: 44,71 zł
Surface Pro

Surface Pro

chcę sprawdzić ofertę
  • Okres finansowania: 36 miesiące
  • Cena netto: 5 828,46 zł
  • Rata miesięczna netto: 158,66 zł
  • Wpłata początkowa netto: 582,85 zł
  • Wykup netto za 1procent: 58,85 zł

Procedura uproszczona krok po kroku

Cały proces zakupu komputera dla firmy bądź innego sprzętu IT – korzystając z procedury uproszczonej leasingu operacyjnego – możemy podzielić na kilka podstawowych etapów. Najważniejsze z nich to:

  • Definiowanie potrzeb użytkownika finalnego oraz wybór konkretnego sprzętu,
  • Dokładne sprawdzenie tego, ile kosztuje nas leasing,
  • Wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz kontakt z doradcą,
  • Wypełnienie dokumentów na stronie finansującego i oczekiwanie na pozytywną decyzję,
  • Zawarcie umowy leasingu i otrzymanie sprzętu.

Określamy potrzeby użytkownika

Od spersonalizowania potrzeb konkretnego użytkownika cały proces pozyskania zasobów IT się rozpoczyna. Bez tej wiedzy ciężko będzie choć o krok ruszyć się z miejsca, by podjąć odpowiednią decyzję biznesową.

Załóżmy zatem, że osobiście prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której zajmuję się między innymi profesjonalną obróbką audio, tworząc podkłady i aranżacje dźwiękowe pod filmy reklamowe oraz inne akcje marketingowe. Niestety, ze względu na nieubłagany postęp w technologii, konieczna jest okresowa wymiana sprzętu, by programy, aktualizowane do najnowszej wersji, działały jeszcze szybciej i jeszcze sprawniej. A musicie wiedzieć, że profesjonalne DAW-y mają naprawdę spory apetyt na zasoby sprzętowe. Szukam zatem komputera, który spełni poniższe warunki:

  • mobilność – oczywiście pod postacią laptopa, którego zabiorę ze sobą wszędzie, często bowiem pracuję w trasie, a dodatkowo na spotkaniu z klientem mogę bardzo szybko podzielić się wynikami pracy bądź na szybko stworzyć projekt poglądowy,
  • mocny procesor i spora ilość pamięci RAM – już wspominałem wcześniej, że cyfrowe stacje robocze potrzebują sporych zasobów. Potrzebuję zatem sprzętu wyposażonego w wydajny procesor oraz przynajmniej 16GB pamięci RAM. Niezbędny jest swego rodzaju konsensus pomiędzy wydajnością dla skomplikowanych obliczeń oraz mobilnością, określaną przez długość czasu pracy bez wsparcia zasilania sieciowego. Idealnie wypada pod tym względem procesor Intel Core i7-8850H, który dzięki 6 fizycznym rdzeniom, technologii Hyper-Threading, sporemu taktowaniu bazowemu i dostępnemu trybowi turbo, spokojnie poradzi sobie nawet z bardzo skomplikowanym projektem muzycznym. Z drugiej strony za sprawą wbudowanych zaawansowanych funkcji oszczędzania energii pozwoli on na dłuższe korzystanie z systemu wtedy, gdy maksymalna wydajność nie jest potrzebna,
  • ekran matowy o rozdzielczości FullHD – tutaj przede wszystkim górę biorą względy ergonomiczne, czyli brak odblasków na matrycy w czasie pracy w różnych warunkach oraz rozmiar pola roboczego – okno główne programu DAW oraz mikser muszą się na nim zmieścić,
  • szybki dysk SSD oraz możliwość dołożenia dodatkowego dysku talerzowego – obecności dysku SSD nie trzeba chyba w obecnych czasach już tłumaczyć (responsywność programów, czas uruchamiania systemu, co by wspomnieć tylko o tych najważniejszych z ważnych); dodatkowy dysk talerzowy jest zaś niezbędny przy pracy z dźwiękiem. Pliki wav (wave form audio format) dość sporo ważą, a przy poważniejszych projektach nikomu nawet przez myśl nie przejdzie sugestia, by korzystać z plików audio w formie skompresowanej. Jeżeli jednak zależy nam na zmniejszeniu kosztów, to bardzo dobrą alternatywą może być skorzystanie z technologii Intel Optane, która łączy w sobie zalety dużej pojemności dysku talerzowego z przyśpieszonym czasem dostępu do danych na poziomie oferowanym przez najwydajniejsze dyski SSD,
  • złącza USB, HDMI, D-Sub – w przypadku złącz obowiązkowo musi w laptopie znaleźć się port HDMI oraz nieco mniej wymagany D-Sub, by podłączyć dodatkowy ekran (najczęściej pracując w stacji audio korzystam z ekranu rozszerzonego); niezbędne są też porty USB do podłączenia zewnętrznego interfejsu audio,
  • karta dźwiękowa, graficzna i touchpad – generalnie bez większego znaczenia. Z obsługą interfejsu programu spokojnie poradzi sobie dowolna zintegrowana karta graficzna. Zintegrowanej karty dźwiękowej w ogóle używać nie będę – mam do tego interfejsy audio – podobnie jak i touchpada, zamiast którego wygodniej używa mi się klasycznej myszki.
x-kom Picasso 200 Win Pro

x-kom Picasso 200 Win Pro

chcę sprawdzić ofertę
  • Okres finansowania: 24 miesiące
  • Cena netto: 2153,66 zł
  • Rata miesięczna netto: 90,63 zł
  • Wpłata początkowa netto: 215,37 zł
  • Wykup netto za 1procent: 21,54 zł
Lenovo Ideapad 330s-15

Lenovo Ideapad 330s-15

chcę sprawdzić ofertę
  • Okres finansowania: 24 miesiące
  • Cena netto: 2072,36 zł
  • Rata miesięczna netto: 87,21 zł
  • Wpłata początkowa netto: 207,23 zł
  • Wykup netto za 1procent: 20,72 zł

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe kryteria, z oferty sklepu x-kom wybrałem dla siebie laptopa Dell Latitude 5491 z procesorem Intel Core i7-8850H (6 rdzeni, od 2.60 GHz do 4.30 GHz, 9 MB cache), 16GB pamięci RAM, dyskiem SSD o pojemności 512GB, matową 14-calową matrycą o rozdzielczości FullHD, wymaganym zestawem portów oraz możliwością montażu dodatkowego dysku talerzowego. Wybór dokonany, zatem i pierwsze koty za płoty.

Liczymy, ile to kosztuje

Skoro konkretny sprzęt mamy już wybrany, czas przyszedł na sprawdzenie, ile będzie kosztowała nas przyjemność zakupu komputera przy pomocy leasingu operacyjnego. Do wyliczenia korzystamy z kalkulatora leasingu dostępnego na stronie sklepu x-kom. W formularzu wybieramy kategorię produktu, następnie dodajemy link do konkretnego produktu, a na koniec wpisujemy wartość brutto naszego zamówienia. Zatwierdzamy i gotowe – pojawia się zgrabne podsumowanie. Co ono oznacza dla nas?

Najprościej rzecz ujmując, zobowiązanie leasingowe, zawarte na okres 2 lat, składać się będzie z następujących elementów:

  • wpłaty początkowej w wartości netto 528,37 PLN (649,90 PLN po doliczeniu stawki podatku VAT), stanowiącej 10 proc. wartości netto leasingowanego sprzętu,
  • 24 rat leasingowych w wartości netto 222,36 PLN każda (273,50 PLN po doliczeniu VAT),
  • fakultatywnej opłaty, umożliwiającej wykupienie sprzętu na własność, w wartości netto 52,84 PLN (64,99 PLN po doliczeniu VAT) – opłata to równowartość 1 proc. wartości sprzętu.

Reasumując łączna wartość wszystkich opłat – wraz z kwotą za wykup sprzętu – wynosić będzie netto 5 917,85 PLN (7 278,96 PLN brutto). To w porównaniu w wartością bazową zamówienia daje nam koszty finansowania na poziomie 0,5proc. miesięcznie, a w całym okresie – przypomnę dwuletnim – oznacza koszt na poziomie 12 proc.

Formularze, dokumenty, decyzja leasingowa i podpisanie umowy

Wiemy już, z jakimi kosztami musimy liczyć się w przypadku zakupu laptopa – konkretnie modelu Dell Latitude 5491 – korzystając z możliwości, jakie daje nam leasing operacyjny. Jaki jest następny krok w procedurze starania się o przyznanie finansowania? To bardzo proste! Klikając przycisk chcę skorzystać z oferty naszym oczom ukazuje się formularz kontaktowy, dzięki któremu – po podaniu danych kontaktowych i personalnych oraz potwierdzeniu zapoznania się z regulaminem akcji – prosimy o kontakt doradcy organizatora.

Kontakt ten w głównej mierze służyć ma wskazaniu linku do strony Finansującego (w tym przypadku firmy PKO Leasing S.A.), na której możliwe jest wypełnienie wniosku leasingowego oraz złożenie – jeśli jest to potrzebne – dodatkowych dokumentów firmowych. Jako że zakup sprzętu komputerowego podlega procedurze uproszczonej, dokumenty ograniczone są do minimum i w większości przypadków ograniczają się do dokumentów rejestrowych (potwierdzenia nadania numeru NIP oraz numeru REGON, a także wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), dokumentów tożsamości osób reprezentujących firmę oraz oświadczeń składanych przez potencjalnego leasingobiorcę (na przykład o wysokości osiągniętego dochodu). Nie będą więc potrzebne zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych czy Urzędzie Skarbowym, wyciągi z rachunku firmowego, deklaracje PIT/CIT, kopie książek przychodów i rozchodów czy inne dokumenty potwierdzające uzyskiwane przychody czy stan majątkowy, co jest bardzo powszechną procedurą w przypadku starania się o finansowanie w postaci kredytu.

Po sfinalizowaniu formalności nie pozostaje nam nic innego, jak czekać na decyzję firmy leasingowej. Na szczęście ta nie powinna wcale długo trwać – w większości przypadków decyzja, której przedmiotem jest przysłowiowy komputer do biura, podejmowana jest w czasie jednego do trzech dni. Gdy wniosek o leasing zostanie rozpatrzony pozytywnie, podpisujemy stosowną umowę, wpłacamy wartość początkową leasingu i cieszymy się z otrzymania do użytkowania nowiutkiego sprzętu.

Dell Vostro 5471

Dell Vostro 5471

chcę sprawdzić ofertę
  • Okres finansowania: 24 miesiące
  • Cena netto: 2926,02 zł
  • Rata miesięczna netto: 123,14 zł
  • Wpłata początkowa netto: 292,60 zł
  • Wykup netto za 1 procent: 29,26 zł
ASUS ZenBook UX331UAL

ASUS ZenBook UX331UAL

chcę sprawdzić ofertę
  • Okres finansowania: 24 miesiące
  • Cena netto: 4470,73 zł
  • Rata miesięczna netto: 188,14 zł
  • Wpłata początkowa netto: 447,07 zł
  • Wykup netto za 1 procent: 44,71 zł

Ile możemy zaoszczędzić? Konkretny przykład

Przy pomocy kalkulatora leasingowego ustaliliśmy już, jakie koszty wiążą się z zakupem sprzętu IT do firmy z użyciem finansowania oferowanego w ramach leasingu operacyjnego. Ba, uzyskaliśmy nawet konkretne wartości na przykładzie wybranego laptopa. I bynajmniej na tych wielkościach analiza opłacalności leasingu się nie kończy. W poprzednim wpisie wspominałem o efekcie tarczy podatkowej, czyli o zjawisku, które polega na obniżeniu podatku dochodowego, dzięki finansowaniu działalności podmiotu za pomocą kapitału obcego. Wymierną korzyść uzyskujemy dzięki zaliczaniu kosztów finansowych (między innymi wydatków leasingowych) do kosztów uzyskania przychodów. A trzeba przyznać, że oszczędności podatkowe nie są wcale kwotami marginalnymi.

Rodzaj finansowania Leasing operacyjny
Wartość brutto sprzętu 6 499
Płatnik VAT - informacja Tak - podatek VAT naliczony rozliczany jest z podatkiem należnym, więc koszty podmiotu ujmowane są w wartościach netto Nie - podmiot nie rozlicza podatku VAT, więc koszty podmiotu ujmowane są w wartościach brutto (z podatkiem VAT)
Wartość sprzętu netto/brutto 5 283,74 6 499,00
Opłata wstępna netto/brutto 528,37 649,90
Ilość rat 24 24
Rata miesięczna netto/brutto 222,36 273,50
Koszt wykupu netto/brutto 52,84 64,99
Suma opłat netto/brutto 5 917,85 7 278,89
Stawka podatku dochodowego 18 proc. 18 proc.
Korzyści podatkowe - tarcza podatkowa 1 065,21 1 310,20
Ostateczny koszt 4 852,64 5 968,69
Różnica względem wartości netto/brutto 431,10 530,31

Powyższe zestawienie pokazuje, jak prezentują się koszty leasingu operacyjnego wybranego przeze mnie laptopa Dell Latitude 5491 w ramach akcji partnerskiej i to zarówno dla firm będących aktywnymi płatnikami VAT, jak i tych, które nimi nie są. Suma opłat netto/brutto to oczywiście łączna wartość opłaty początkowej, wszystkich zapłaconych rat leasingowych oraz końcowej kwoty wykupu; wynosi ona 5 917,85 PLN bądź 7 278,89 PLN odpowiednio dla płatników VAT i podmiotów, które nimi nie są. Przy założeniu, że oba podmioty opodatkowane są podatkiem dochodowym w wysokości 18 proc., realne obniżenie kosztów – dzięki tarczy podatkowej – wynosi około 1 065 PLN, gdy rozliczamy się z Urzędem Skarbowym z tytułu VAT lub 1 310 PLN, gdy tego nie robimy. Ostatecznie dochodzimy do sytuacji, w której mimo zastosowania finansowania zewnętrznego, koszt pozyskania sprzętu jest niższy niż jego początkowa wartość w sklepie. A jak to wygląda, gdy porównamy leasing do zakupu gotówkowego?

Rodzaj finansowania Zakup gotówkowy
Wartość brutto sprzętu 6 499
Płatnik VAT - informacja Tak - podatek VAT naliczony rozliczany jest z podatkiem należnym, więc koszty podmiotu ujmowane są w wartościach netto Nie - podmiot nie rozlicza podatku VAT, więc koszty podmiotu ujmowane są w wartościach brutto (z podatkiem VAT)
Wartość zakupu netto/brutto 5 283,74 6 499,00
Stawka amortyzacji 30 proc. 30 proc.
Stawka amortyzacji w miesiacach 40 40
Okres do porównania w miesiacach 24 24
Stawka podatku dochodowego 18 proc. 18 proc.
Korzyści podatkowe - tarcza podatkowa 570,65 701,89
Ostateczny koszt 4 713,10 5 7970,11
Różnica względem wartości netto/brutto 570,64 701,89

Podobnie jak w scenariuszu dla leasingu operacyjnego, również przy zakupie gotówkowym uwzględnione zostały dwie grupy podmiotów – te rozliczające się z tytułu VAT i te, które nie mają takiego obowiązku. W przypadku zakupu gotówkowego nie możemy skorzystać z efektu tarczy podatkowej. Możemy natomiast wartość środka trwałego przenosić sukcesywnie w koszty uzyskania przychodów dzięki amortyzacji środków majątku trwałego. Od razu widać, że korzyści podatkowe z takiego rozwiązania są mniejsze, a ostateczny koszt, związany z zakupem laptopa za gotówkę, jest dla płatnika VAT tylko o 140 PLN niższy niż w przypadku skorzystania z leasingu operacyjnego. Skąd tak niewielka różnica? Głównie z powodu okresu amortyzacji, która zgodnie z przepisami podatkowymi dla urządzeń takich jak sprzęt komputerowy trwa aż 40 miesięcy. W przypadku leasingu możemy całą wartość przedmiotu leasingu – wraz z ratami odsetkowymi – wliczyć w koszty w okresie zaledwie 2 lat, podczas gdy amortyzując ten sam środek zakupiony na przykład za gotówkę, będziemy potrzebować ponad trzech lat, by jego wartość przenieść w całości do kosztów i tym samym zmniejszyć podstawę opodatkowania. Czy więc wspomniane 140 PLN to naprawdę duży koszt w zamian za finansowanie zakupu kapitałami obcymi?

x-kom Picasso 200 Win Pro

x-kom Picasso 200 Win Pro

chcę sprawdzić ofertę
  • Okres finansowania: 24 miesiące
  • Cena netto: 2153,66 zł
  • Rata miesięczna netto: 90,63 zł
  • Wpłata początkowa netto: 215,37 zł
  • Wykup netto za 1procent: 21,54 zł
Lenovo Ideapad 330s-15

Lenovo Ideapad 330s-15

chcę sprawdzić ofertę
  • Okres finansowania: 24 miesiące
  • Cena netto: 2072,36 zł
  • Rata miesięczna netto: 87,21 zł
  • Wpłata początkowa netto: 207,23 zł
  • Wykup netto za 1procent: 20,72 zł

Leasing dla firm – o czym warto pamiętać?

Leasing powszechnie uznawany jest za łatwy sposób dostępu do finansowania zakupu sprzętu dla firm. Ale jakie trzeba spełnić kryteria, by od firmy leasingowej otrzymać decyzję pozytywną i podpisać umowę? Najważniejsze z warunków, o których warto wiedzieć, to przede wszystkim:

  • okres istnienia firmy – praktycznie najistotniejsze kryterium. Leasingodawcy często bowiem patrzą, jaki jest okres istnienia i działalności przedsiębiorstwa. W większości przypadków – szczególnie w procedurach uproszczonych – wystarczy, że firma działa od co najmniej 3 miesięcy, choć mogą się zdarzać wyjątki od tej reguły i to w obu kierunkach,
  • brak zadłużenia – praktycznie w każdym przypadku i przy każdej formie procedury, potencjalny leasingobiorca sprawdzany jest w bazie dłużników, a jego historia badana jest w Biurze Informacji Kredytowej. Gdy pojawią się zaległości – szczególnie w przypadku zobowiązań wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy Urzędu Skarbowego – uzyskanie leasingu może być utrudnione, a czasami wręcz niemożliwe,
  • wymagane dokumenty – warto się tutaj przykładać. W procedurze uproszczonej formalności są ograniczone, wobec czego nie będziemy musieli wypisywać wielu wniosków i formularzy. Ale te, które już otrzymamy, wypiszmy rzetelne i dokładnie – błędy formalne mogą być jedną z przyczyn odrzucenia wniosku leasingowego.

Oczywiście procedura udzielenia finansowania to nie tylko twarde dane z dokumentów, ale także ogólny wywiad dotyczący profilu działalności. Pomocne dla leasingodawcy mogą tutaj być informacje, które o wnioskującym można znaleźć w sieci czy kontaktując się z kontrahentami. Takie sprawdzanie ma pomóc ocenić, jak firma rokuje na przyszłość, a dzięki temu zminimalizować ryzyko pojawiania się problemów w okresie związania się wspólnie umową leasingową. Te ostatnie ze sposobów to tak zwane miękkie sprawdzanie wiarygodności.

Słowo przestrogi, czyli na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy leasingowej?

W obu wpisach dotyczących leasingów sporo już napisano o tym, czym tak naprawdę jest leasing, jaka jest jego przewaga nad kredytem oraz kiedy może opłacić się skorzystanie właśnie z tego źródła finansowania zakupu komputera do biura. Jako że jest to zwykle umowa co najmniej dwuletnia, warto poświęcić trochę czasu by zadbać, aby zawarte zobowiązanie nie było dla nas powodem do frustracji w przyszłości. Na co więc zwrócić szczególną uwagę?

  • Wiarygodność finansującego – obowiązkowo trzeba sprawdzić firmę leasingową i jej stabilność. Warto zorientować się czy należy ona do jakiejś większej grupy kapitałowej (to bardziej bezpieczne), jak długo działa na rynku oraz w jaki sposób traktuje swoich klientów. Trzeba pamiętać, że dobra firma to najczęściej dobra umowa!
  • Koszt całkowity i ilość rat – koszt całkowity to najłatwiejszy parametr porównawczy ofert finansowania, ale może mieć tendencje, do sporego załamywania rzeczywistości. Koniecznie trzeba sprawdzić, czy do kosztu całkowitego doliczone są zarówno opłata za wykup oraz ewentualne, inne opłaty manipulacyjne. Podobnie rzecz ma się z ilością rat – w przypadku leasingu dwuletniego firmy mogą oferować 23 bądź 24 raty, przez co czasami koszt całkowity danej oferty może być mniejszy, ale wysokość raty będzie większa bądź odwrotnie.
  • Oprocentowanie leasingu – oprocentowanie ofert leasingu może być zmienne bądź stałe. Bardzo często oprocentowanie zmienne oparte jest o stopę, na przykład WIBOR 1M bądź 3M. Dlatego przed podpisaniem umowy leasingu dobrze jest sprawdzić, jak w firmie działa mechanizm oprocentowania i w jakich sytuacjach możemy spodziewać się jego wzrostu bądź spadku. Trzeba pamiętać, że niektórzy przedsiębiorcy zastrzegają sobie prawo do podniesienia oprocentowania, gdy wrasta stopa WIBOR na rynku, ale nie zawsze dzieje się analogicznie, gdy stopa ta maleje.
  • Kompleksowa analiza umowy i pozostałych dokumentów – czytamy, czytamy i jeszcze raz czytamy. Przed podpisaniem umowy koniecznym jest przeczytanie nie tylko samej umowy leasingowej (szczególnie wszystkiego tego, co w niej napisane jest małym druczkiem), ale także Ogólnych Warunków Umowy Leasingu (OWUL) czy Tabeli Opłat i Prowizji. Przy lekturze zwróćmy szczególną uwagę na zapisy dotyczące dodatkowych opłat, na przykład z tytułu zmiany harmonogramu spłaty czy wcześniejszego zakończenia umowy. Pojawiać się tutaj mogą także kary z tytułu niewłaściwego użytkowania przedmiotu leasingu bądź kary naliczane od opóźnień w spłacie rat.
  • Ubezpieczenie przedmiotu leasingu – standardem przy umowach leasingowych staje się dodatkowe ubezpieczenie. Jeśli tak jest w naszym przypadku przeanalizujmy, jaki jest koszt takiego ubezpieczenia, w jaki sposób jest on wyliczany i czy oby nie zmienia się i nie rośnie w kolejnych latach umowy.

Posłowie

Mam nadzieję, że ten dwuczęściowy cykl poświęcony leasingom troszeczkę rozjaśnił pojęcia i ukazał mechanizm działania leasingów jako przystępnej, prostej, w miarę bezpiecznej i korzystnej formy finansowania zakupów nie tylko samochodów, ale może i przede wszystkim sprzętu IT. Jeżeli pojawią się dodatkowe pytania, chętnie zapraszam do ich zadawania w komentarzach pod wpisem.

Ankieta

W kolejnych częściach chcielibyśmy wybrać najlepszy komputer dla programisty, grafika, architekta, pracownika biurowego i innych zawodów. Chcielibyśmy poznać Waszą opinię o tym, co, jakie cechy powinien spełniać idealny komputer do takich zadań. Będziemy bardzo wdzięczni, jeśli podzielicie się z nami swoim doświadczeniem!

Przygotowaliśmy w tym celu ankietę, do której wypełnienia bardzo serdecznie zachęcamy.

Wyniki ankiety opublikujemy wraz z rekomendacją, jaki propozycje sprzętu najlepiej wpisują się we wskazane przez Was kryteria. Pokażemy też, jak sprzęt spełniający wskazane przez Was kryteria można wziąć w leasing, o czym w ostatnich publikacjach poświęconych temu tematowi pisze nasz bloger, Damian Matuszewski.

O autorze

Z zamiłowania muzyk i kompozytor. Hobbistycznie ogromny pasjonat IT. A zawodowo - controllingowiec, analityk i księgowy...

© dobreprogramy